Gå til innhold

Leve av 5000kr i mnd?


Muscae

Anbefalte innlegg

Jeg har 4000 kr i mnd. Etter faste regninger som husleie, mobilregning og forsikring. 
Har to medisiner som ikke er blårespet. 2 som er blåresept. Går til psykolog, spesiallist på sykehuset og fastlege. Så fritkort har jeg fått innen Mars de siste årene. I år var en rekord, fikk frikort 27. Januar. Aldri fått det så tidlig før :fnise: Var på grunn av operasjon og hadde to psykologtimer i uken i stedet for en. 
Ikke spør meg hvordan jeg har klart å unngå kredittkortgjeld på en mill. Forstår ikke hvordan jeg klarer å leve så trangt. Jeg sparer 500 kr hver måned, som går i en buffer. En buffer som brukes i starten av året, før frikort. Og til nødstilfeller. 
 

Anonymkode: 1dec7...9a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har 4000 kr i mnd. Etter faste regninger som husleie, mobilregning og forsikring. 
Har to medisiner som ikke er blårespet. 2 som er blåresept. Går til psykolog, spesiallist på sykehuset og fastlege. Så fritkort har jeg fått innen Mars de siste årene. I år var en rekord, fikk frikort 27. Januar. Aldri fått det så tidlig før :fnise: Var på grunn av operasjon og hadde to psykologtimer i uken i stedet for en. 
Ikke spør meg hvordan jeg har klart å unngå kredittkortgjeld på en mill. Forstår ikke hvordan jeg klarer å leve så trangt. Jeg sparer 500 kr hver måned, som går i en buffer. En buffer som brukes i starten av året, før frikort. Og til nødstilfeller. 
 

Anonymkode: 1dec7...9a8

Fastlegen fleiper om at jeg er med i FFF-klubben. Frikort Før Februar. :P Er visst med der du også. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Herrefred! 6000 på mat er over det to pers burde klare seg med hvis man følger SIFO sitt budsjett. 

Anonymkode: c23a6...775

Sifo er for folk som er gjeldsslaver. Ikke folk med fulltid og normal inntekt. Å leve på under 3000 i mnd til mat, gjør at man må velge veldig dårlig kvalitet på maten.

Anonymkode: 6948d...613

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke meg du siterte, men jeg bruker 700-800kr på mat i måneden - og det er ingen problem. Handler på tilbud og spiser sunt og godt. Ingen restaurantbesøk selvfølgelig, men får veldig variert og god mat for den summen ;) 

Anonymkode: cfd0f...8be

Nei. Det får du meg ikke til å tro. "Sunt og variert" for 200 kroner i uken? Da har du 28 kroner DAGEN å skulle kjøpe frokost, lunsj og middag. Det blir i sin tur under en tikroning pr måltid pr dag. Hva får du for en tier i Norge? Nesten ingenting. Middag for 10 kr, sunt og variert? Du får ikke en flis med fisk en gang for det. Man skal da bli METT etter måltidene.

Jeg kjøpte en pakke müsli i går. Bare den alene kostet 29.90 på Kiwi, en billigbutikk. Det er hele dagsbudsjettet ditt, for én vare....

Hvis dette svaret ditt er enda et "bønner og linser" svar, så er det kanskje nok med 30 kr dagen, men da spiser man ikke "sunt og variert".

Endret av Million
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det burde ikke være noe problem. Spar før du bruker, så fort pengene er på konto setter du av en fast sum til sparing, den kontoen skal ikke røres med mindre det er nødstilfelle. Klær og sminke trenger man ikke kjøpe hver Mnd, å kjøp ikke klær til fullpris hvis du ikke må,

Se etter tilbud, last ned mattilbud appen å få en oversikt over alle tilbudene i matbutikker. Kjøp kvantum og frys ned det som kan fryses. 

På mat burde en enslig klare seg med 2500, jeg bruker rundt 2000 og spiser godt, det handler om hva slags matvarer man kjøper. First price er mange ganger like bra som det som koster dobbelt så mye. 

Mange av utgiftene du nevner er ikke hver mnd. Sett av 1000 til sparing, minst. Da har du etter mat (hvis du bruker 2500) igjen 1500 som du kan bruke på ting som medisiner osv, evt et klesplagg, men her må du være streng. Du MÅ ikke ha en ny kjole, de 5 andre er sikkert like fine. 

Anonymkode: c23a6...775

2500 er alt for lite. Går ikke an å spise reint da. Samma om det er fistprice eller ikke. 

Hermetikk og pølser f.eks, er noe dritt, men billig. Kan jammen ikke plukke mye grønt, før det går noen hundrelapper.

Anonymkode: 6948d...613

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke så mye. Har huslån..kommunale avgiftet og alt.

Anonymkode: 481f6...e85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

2500 er alt for lite. Går ikke an å spise reint da. Samma om det er fistprice eller ikke. 

Hermetikk og pølser f.eks, er noe dritt, men billig. Kan jammen ikke plukke mye grønt, før det går noen hundrelapper.

Anonymkode: 6948d...613

Ikke gjør dette om til en debatt om hva andre spiser og ikke spiser. Jeg skal klare å holde meg til 2500 kr i mnd på mat, om jeg ikke regner inn brus, farris, øl, sjokolade, chips og dyre matvarer som spekeskinke, biff og fersk fisk. Jeg spiser en halv kyllingfilet til middag, pluss grønnsaker. Om jeg kjøper en firepakning med frossen laks til rundt 80kr (billigere med skinn) så har jeg til åtte middager. Det blir en tier for et måltid med laks, pluss grønnsaker. En pakke gilde karbonader kan jeg ha til rundt ti middager. En pose frosne grønnsaker er vel ca 7-8 middager for meg. Akkurat det med maten tror jeg skal gå veldig fint, så lenge jeg er bevisst og ikke putter oppi ei diger spekeskinke fordi jeg hadde lyst på det, men ser etter mat som er på tilbud og planlegger ut i fra det. Som jeg skrev lenger oppe er jeg også avhengig av å ta vitaminer og omega 3, og dette er fordi jeg ikke alltid får i meg nok næringsstoffer med mine små porsjoner. Man har jo de som må ha minst 200g kjøtt eller fisk for å føle seg mett, og da er det verre å leve billig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Muscae skrev:

Ikke gjør dette om til en debatt om hva andre spiser og ikke spiser. Jeg skal klare å holde meg til 2500 kr i mnd på mat, om jeg ikke regner inn brus, farris, øl, sjokolade, chips og dyre matvarer som spekeskinke, biff og fersk fisk. Jeg spiser en halv kyllingfilet til middag, pluss grønnsaker. Om jeg kjøper en firepakning med frossen laks til rundt 80kr (billigere med skinn) så har jeg til åtte middager. Det blir en tier for et måltid med laks, pluss grønnsaker. En pakke gilde karbonader kan jeg ha til rundt ti middager. En pose frosne grønnsaker er vel ca 7-8 middager for meg. Akkurat det med maten tror jeg skal gå veldig fint, så lenge jeg er bevisst og ikke putter oppi ei diger spekeskinke fordi jeg hadde lyst på det, men ser etter mat som er på tilbud og planlegger ut i fra det. Som jeg skrev lenger oppe er jeg også avhengig av å ta vitaminer og omega 3, og dette er fordi jeg ikke alltid får i meg nok næringsstoffer med mine små porsjoner. Man har jo de som må ha minst 200g kjøtt eller fisk for å føle seg mett, og da er det verre å leve billig. 

Det er veldig lite det du spiser, og jeg er allerede småspist. En pakke med grønnsaker for min del holder til 2 - maks 3 - middager for meg. Du spiser en halv laksefilet? Damn girl. Tantebarnet mitt som er 3 år gammel spiser jo like mye til middag som du gjør. Det er flott om det fungerer for deg, men bare pass på at du faktisk får i deg nok næring! 

Anonymkode: da8bc...961

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er veldig lite det du spiser, og jeg er allerede småspist. En pakke med grønnsaker for min del holder til 2 - maks 3 - middager for meg. Du spiser en halv laksefilet? Damn girl. Tantebarnet mitt som er 3 år gammel spiser jo like mye til middag som du gjør. Det er flott om det fungerer for deg, men bare pass på at du faktisk får i deg nok næring! 

Anonymkode: da8bc...961

Hun får ikke i seg nok næring, hun ramset opp div kosttilskudd i tidligere innlegg. Dette må være en med svært lavt stoffskifte, eller spiseforstyrrelser, evt. annen sykdom.

Anonymkode: d2bc1...cf8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før tråden blir stengt pga spekulasjoner om spiseforstyrrelser kan jeg opplyse at jeg tok en gastric sleeve operasjon for noen år siden, og derfor spiser jeg lite, og det er helt normalt. Jeg spiser jo oftere enn de som spiser tre store måltider, men da ting som frukt/grønnsaker, egg, knekkkebrød, brødskiver, ost, yoghurt osv, ikke middag.

Men så var det ikke dette tråden skulle handle om. Alle andre utgifter, som bil, reising, innredning og hygieneartikler, osv, noen som har gode sparetips der? Er det noe man ofte ikke tenker over at det kan man spare på? Og strøm, ikke minst. Jeg kan fort stå i dusjen i en halvtime, men det er vel ikke så lurt? Jeg vil tro at man blir bedre på å leve økonomisk med litt trening. Jeg bruker feks norwegiankortet, der jeg får cashpoints, men jeg har aldri brukt dem. Det er vel kanskje sånt som jeg burde være flinkere til å utnytte, og ulike medlemsfordeler og sånt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, for å gi deg noen småtips da:

  • Vitaminer kjøper du ofte billigere fra utlandet, f.eks fra BigVits eller fra iHerb. For sistnevnte må du skjedde at mengden i produktet er innenfor det du kan importere fra utenfor EU. 
  • Istedenfor BankNorwegian-kredittkortet kan du skaffe deg TrumfVisa. Da får du 2% på dagligvarer hos NorgesGruppen, og 0,5% på alle andre kjøp (ingen bonus på konkurrerende dagligvarebutikker). Disse pengene kan du ta ut i kontanter. Et annet alternativ er kredittkortet til KomplettBank. Da får du 3% bonus hos Komplett og Blush, 2% bonus for alle kjøp på internett, og 1% bonus på alt annet. Dette kan du også ta ut i kontanter - eller du kan f.eks bruke dem hos Komplett. Om du bruker dem hos Komplett dobler de nemlig verdien; har du 300 bonuspoeng, dobler de det til 600 når du bruker Komplettkortet til å betale.
  • For innredning: DIY. Det er mye man kan gjøre med litt kreativitet. Søk f.eks på IKEA DIY. Ellers hjelper det som alltid å følge med på salg. Om du er medlem i boligbyggelag har de ofte egne rabatter som går på maling etc. Et annet tips er at det finnes spraymaling som er ment for husholdningsartikler; kanskje den kjøkkenmaskinen er på salg nettopp fordi den er i en dritstygg farge, men da kan du heller investere en time eller to i å male den f.eks hvit.
  • Skriv et budsjett hvor du skriver ned helt nøyaktig hva du har kjøpt, hvor mye du har kjøpt og prisen. Da er det lettere å se fra måned til måned hvordan det går. 
  • Ikke bruk tørketrommel. Klærne varer også lenger om du bare lar dem lufttørke. 
  • 50% kassen på Kiwi er gull verdt, og "bleiekortet" de har som gir hver fjerde bind/tampongpakke gratis.
  • Velg et billig mobilabonnement. Kanskje du bruker data på mobilen såpass lite at det kan være like greit å heller kjøpe en ekstra datapakke om du faktisk skulle trenge det en måned? Avhenger sterkt av bruket ditt.

Anonymkode: da8bc...961

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sifo er for folk som er gjeldsslaver. Ikke folk med fulltid og normal inntekt. Å leve på under 3000 i mnd til mat, gjør at man må velge veldig dårlig kvalitet på maten.

Anonymkode: 6948d...613

Jeg lever på 2000-2500 PR mnd. Å jeg spiser bra. Bortskjemte folk som ikke tåler å spise noen produkter fra first price (som i mange tilfeller er helt likt det fra dyre produkter) bruker så klart mye mer 

Anonymkode: c23a6...775

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du se om du kan spare inn på noe. Må du ha bil? Hva med bolig, kan du bo mindre og billigere? Bo sånn så du slipper bil?

Anonymkode: 3879f...242

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest caramiacaramella

Jeg lever på mindre enn det, og synes det går kjempefint. Er vegetarianer, så det er mulig at jeg sparer endel penger på det da kjøtt kan være dyrt, men jeg føler ikke at jeg lever på budsjett. Jeg sparer litt hver måned også, og har en grei buffer. Mitt råd til deg er å planlegge utgifter og hverdagen godt, og priotere godt :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda et tips er at mange ulike "klubber" gir en velkomstgave så lenge en betaler portoen (uten krav om å kjøpe noe mer, men en må gjerne avbestille pakker etc her og der), og noen av disse gir bor ganske så fine ting. Om en finner en slik mulighet og genuint liker varen er det jo en helt grei mulighet.

Anonymkode: da8bc...961

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...