AnonymBruker Skrevet 2. august 2017 #1 Skrevet 2. august 2017 Er det noen her som er hjemmeværende med barn, eller hjemmeværende generelt? Da mener jeg ikke om du har trygd eller ikke kan jobbe av ulike årsaker, men at mannen forsørger familien? Jeg hører aldri om dette i Norge i 2017. Jeg er amerikaner, og i USA er det fremdeles mange som er hjemmeværende fordi barnehage er dyrt, og mammapermisjon er ikke-eksisterende i USA. Hva må man tjene for å kunne forsørge en familie idag? Hva tjener du som mann, eller mannen til deg som er hjemme? Hvordan fungerer dette i praksis? Hvor i landet bor dere? Hva jobbet du med før? Kommer du til å gå tilbake i jobb når barna blir eldre? Anonymkode: 2b875...d0a
AnonymBruker Skrevet 2. august 2017 #2 Skrevet 2. august 2017 Jeg har forsørget min mann som er hjemme med barnet vårt på fulltid i 5 år nå. Vi ønsket oss to tette barn, derfor begynte han ikke å jobbe igjen, men sliter med å få barn nummer to. Tjener rundt 500.000 i året, har lite lån og billige vaner. Fungerer utmerket for oss. Hadde sikkert fungert like fint med omvendte kjønnsroller også. Anonymkode: 179e5...efb 10
AnonymBruker Skrevet 2. august 2017 #3 Skrevet 2. august 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har forsørget min mann som er hjemme med barnet vårt på fulltid i 5 år nå. Vi ønsket oss to tette barn, derfor begynte han ikke å jobbe igjen, men sliter med å få barn nummer to. Tjener rundt 500.000 i året, har lite lån og billige vaner. Fungerer utmerket for oss. Hadde sikkert fungert like fint med omvendte kjønnsroller også. Anonymkode: 179e5...efb Hvor i landet bor dere? Storby? Anonymkode: 2b875...d0a
AnonymBruker Skrevet 2. august 2017 #4 Skrevet 2. august 2017 Dette var mer vanlig i norge på 90 tallet. Da begynte det å bli mer vanlig at begge jobbet. Det er fremdeles vanlig med hjemmeværende mødre om de ikke har utdanning eller jobberfaring og er innflyttere til norge fra u-land slik jeg har forstått det. Anonymkode: 62214...e58 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2017 #5 Skrevet 2. august 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Dette var mer vanlig i norge på 90 tallet. Da begynte det å bli mer vanlig at begge jobbet. Det er fremdeles vanlig med hjemmeværende mødre om de ikke har utdanning eller jobberfaring og er innflyttere til norge fra u-land slik jeg har forstått det. Anonymkode: 62214...e58 90-tallet? I alle dager. Vi snakker mer 50-tallet. Anonymkode: d67d5...8fa 38
AnonymBruker Skrevet 2. august 2017 #6 Skrevet 2. august 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: 90-tallet? I alle dager. Vi snakker mer 50-tallet. Anonymkode: d67d5...8fa Obs mente mer 80 tallet, beklgr. Mitt synspunkt er riktig nok snevert iom at jeg synser utifra minbarndom og de foreldrene jeg kjente. Moren min var hjemmeværende frem til vi kom ut døra alene m klær og sekk på. Bodde på sunnmøre. Anonymkode: 62214...e58 3
Cissacissa Skrevet 2. august 2017 #7 Skrevet 2. august 2017 54 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det noen her som er hjemmeværende med barn, eller hjemmeværende generelt? Da mener jeg ikke om du har trygd eller ikke kan jobbe av ulike årsaker, men at mannen forsørger familien? Jeg hører aldri om dette i Norge i 2017. Jeg er amerikaner, og i USA er det fremdeles mange som er hjemmeværende fordi barnehage er dyrt, og mammapermisjon er ikke-eksisterende i USA. Hva må man tjene for å kunne forsørge en familie idag? Hva tjener du som mann, eller mannen til deg som er hjemme? Hvordan fungerer dette i praksis? Hvor i landet bor dere? Hva jobbet du med før? Kommer du til å gå tilbake i jobb når barna blir eldre? Anonymkode: 2b875...d0a Jeg er hjemmeværende. Mannen min jobber og reiser veldig mye, så vi kom frem til at det var best for både barna og meg. hvis jeg skulle jobbet hadde jeg slitt meg ut med levering, henting, husarbeid, matlaging, kjøring hit og dit, siden han ikke har mulighet til å hjelpe til med noe av dette og vi ikke har mulighet til eller lyst til å få hjelp av besteforeldre. Det er mange som har meninger om ordningen vår, siden det er ganske uvanlig å ha det slik i Norge. Vi bor i Oslo. Jeg har en 5-årig økonomiutdannelse og jobbet tidligere innen finans i et meget mannsdominert miljø. Det lot seg absolutt ikke kombinere med mammarollen... Jeg kommer nok til å begynne å jobbe igjen når barna blir eldre, men trolig i en litt mindre hektisk jobb enn før. 5
AnonymBruker Skrevet 2. august 2017 #8 Skrevet 2. august 2017 Det er svært uvanlig i Norge. Som mann skal en ha HØY lønn for å kunne forsørge en hel familie. En mann som tjener over 1 mill skattes også mye hardere enn 2 stykk som tjener fks 500 000 hver. I Norge er det derimot ganske utbredt med mor som jobber deltid(frivillig eller ufrivillig pga mye deltid i "kvinneyrker"). Men klart, ønsker man dette og er villig til å ofre levestandard, bosted, ferier og andre økomoiske friheter så er jo alt mulig om man velger å bo usentralt og billig. Jeg kjenner en familie hvor mor er hjemmeværende. Hun har vært det i over 20 år, hun er nå 50. Far tjener svært godt. Det som imidlertid skjer nå er at det virker som at hun ikke kommer seg inn på jobbmarkedet igjen, hun har innerst inne hatt et ønske om det lenge. Terskelen har trollig blitt høy etter så mange år Anonymkode: a6ca9...26d 5
AnonymBruker Skrevet 2. august 2017 #9 Skrevet 2. august 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Obs mente mer 80 tallet, beklgr. Mitt synspunkt er riktig nok snevert iom at jeg synser utifra minbarndom og de foreldrene jeg kjente. Moren min var hjemmeværende frem til vi kom ut døra alene m klær og sekk på. Bodde på sunnmøre. Anonymkode: 62214...e58 I min oppvekst på 80-tallet kjente jeg ikke til en eneste hjemmeværende mor. Tror det var et bibelbelte-fenomen. Anonymkode: d67d5...8fa 18
AnonymBruker Skrevet 2. august 2017 #10 Skrevet 2. august 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: I min oppvekst på Østlandet på 80-tallet kjente jeg ikke til en eneste hjemmeværende mor. Tror det var et bibelbelte-fenomen da og nå. Anonymkode: d67d5...8fa Samme AB, bare presisering. Anonymkode: d67d5...8fa 2
AnonymBruker Skrevet 2. august 2017 #11 Skrevet 2. august 2017 5 minutter siden, Cissacissa skrev: Jeg er hjemmeværende. Mannen min jobber og reiser veldig mye, så vi kom frem til at det var best for både barna og meg. hvis jeg skulle jobbet hadde jeg slitt meg ut med levering, henting, husarbeid, matlaging, kjøring hit og dit, siden han ikke har mulighet til å hjelpe til med noe av dette og vi ikke har mulighet til eller lyst til å få hjelp av besteforeldre. Det er mange som har meninger om ordningen vår, siden det er ganske uvanlig å ha det slik i Norge. Vi bor i Oslo. Jeg har en 5-årig økonomiutdannelse og jobbet tidligere innen finans i et meget mannsdominert miljø. Det lot seg absolutt ikke kombinere med mammarollen... Jeg kommer nok til å begynne å jobbe igjen når barna blir eldre, men trolig i en litt mindre hektisk jobb enn før. Dette er som å høre vår egen situasjon. Vi har ikke barn ennå, men driver å tenker på det nå, men vil ha planene litt på plass. Jeg jobber i et veldig mannsdominert miljø, og per dags dato reiser vi begge utrolig mye, og vi jobber ofte 60 timer i uken. Vi tjener rått, men jeg tror ikke det er verdt det for meg i lengden - jeg ser ikke hvordan vi skal klare å kombinere det med barn. Å jobbe deltid i mitt yrke eksisterer heller ikke, arbeidsoppgavene må løses, uavhengig av hvor lang tid det tar, så selv om man kanskje jobber 50% hadde det nok reelt blitt nærmere 100% uansett. 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er svært uvanlig i Norge. Som mann skal en ha HØY lønn for å kunne forsørge en hel familie. En mann som tjener over 1 mill skattes også mye hardere enn 2 stykk som tjener fks 500 000 hver. I Norge er det derimot ganske utbredt med mor som jobber deltid(frivillig eller ufrivillig pga mye deltid i "kvinneyrker"). Men klart, ønsker man dette og er villig til å ofre levestandard, bosted, ferier og andre økomoiske friheter så er jo alt mulig om man velger å bo usentralt og billig. Jeg kjenner en familie hvor mor er hjemmeværende. Hun har vært det i over 20 år, hun er nå 50. Far tjener svært godt. Det som imidlertid skjer nå er at det virker som at hun ikke kommer seg inn på jobbmarkedet igjen, hun har innerst inne hatt et ønske om det lenge. Terskelen har trollig blitt høy etter så mange år Anonymkode: a6ca9...26d Ja, redd for vanskeligheter med å komme tilbake i jobb, og også hvordan man takler det etter å ha hatt en veldig mye roligere hverdag. Min egen mor jobbet deltid i barnehage når vi var små, og jeg husker jeg synes det var veldig koselig at mamma var hjemme noen dager når jeg kom hjem fra skolen. Mange av mine venner var misunnelig på dette, og det er jo noe jeg unner mine fremtidige barn også. Ikke bare en stressa mamma som aldri har tid til noe som helst. Anonymkode: 2b875...d0a 3
AnonymBruker Skrevet 2. august 2017 #12 Skrevet 2. august 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette er som å høre vår egen situasjon. Vi har ikke barn ennå, men driver å tenker på det nå, men vil ha planene litt på plass. Jeg jobber i et veldig mannsdominert miljø, og per dags dato reiser vi begge utrolig mye, og vi jobber ofte 60 timer i uken. Vi tjener rått, men jeg tror ikke det er verdt det for meg i lengden - jeg ser ikke hvordan vi skal klare å kombinere det med barn. Å jobbe deltid i mitt yrke eksisterer heller ikke, arbeidsoppgavene må løses, uavhengig av hvor lang tid det tar, så selv om man kanskje jobber 50% hadde det nok reelt blitt nærmere 100% uansett. Ja, redd for vanskeligheter med å komme tilbake i jobb, og også hvordan man takler det etter å ha hatt en veldig mye roligere hverdag. Min egen mor jobbet deltid i barnehage når vi var små, og jeg husker jeg synes det var veldig koselig at mamma var hjemme noen dager når jeg kom hjem fra skolen. Mange av mine venner var misunnelig på dette, og det er jo noe jeg unner mine fremtidige barn også. Ikke bare en stressa mamma som aldri har tid til noe som helst. Anonymkode: 2b875...d0a Hmm om mannen din tjener svært godt og dere allerede er etablert med bolig og god økonomi, og dere ser at det vil gå greit for han å betjene dagens utgifter og forpliktelser + litt til med barn, så burde jo det være mulig. Jeg tror kanskje det er lettere for deg med utdanning og trolig lengre erfaring i arbeidslivet enn det hun jeg sikter til hadde. Og et bevist forhold rundt når du ønsker å begynne å jobbe igjen.. så det ikke baller på seg med alt for mange år. Anonymkode: a6ca9...26d
AnonymBruker Skrevet 2. august 2017 #13 Skrevet 2. august 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg har forsørget min mann som er hjemme med barnet vårt på fulltid i 5 år nå. Vi ønsket oss to tette barn, derfor begynte han ikke å jobbe igjen, men sliter med å få barn nummer to. Tjener rundt 500.000 i året, har lite lån og billige vaner. Fungerer utmerket for oss. Hadde sikkert fungert like fint med omvendte kjønnsroller også. Anonymkode: 179e5...efb Mannen er hjemme og daffer mens du som er kvinne jobber og sliter? Sært. Det forholdet deres kommer ikke til å vare. Anonymkode: 19a46...9a4 1
Ruccula Skrevet 2. august 2017 #14 Skrevet 2. august 2017 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: I min oppvekst på 80-tallet kjente jeg ikke til en eneste hjemmeværende mor. Tror det var et bibelbelte-fenomen. Anonymkode: d67d5...8fa Nei, jeg er vokst opp på Østlandet på 80 tallet. Jeg kjenner flere husmødre. Mine foreldre var begge i jobb, hadde minst like god oppvekst som de som hadde mødre som gikk hjemme 7
Ruccula Skrevet 2. august 2017 #15 Skrevet 2. august 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mannen er hjemme og daffer mens du som er kvinne jobber og sliter? Sært. Det forholdet deres kommer ikke til å vare. Anonymkode: 19a46...9a4 Hvis det hadde vært omvendt hadde det vært anderledes? 6
AnonymBruker Skrevet 2. august 2017 #16 Skrevet 2. august 2017 I vårt miljø på oslo vest er dette veldig vanlig. De fleste av mine venninner jobber ikke lenger, og blir forsørget av mannen. Som andre her sier er dette en grei ordning da disse mennene jobber og reiser mye. Venninnene mine som går hjemme nå har alle høy utdannelse og har vært i arbeidslivet i mange år. Når det gjelder pensjonssparing får venninnene mine en sum de setter til sparing hver måned. Anonymkode: b73b2...530 4
AnonymBruker Skrevet 2. august 2017 #17 Skrevet 2. august 2017 25 minutter siden, Ruccula skrev: Hvis det hadde vært omvendt hadde det vært anderledes? Men kvinner trives med å vaske, gjøre rent, stelle med barn, og annet slikt de synes er moro. Anonymkode: 19a46...9a4 2
AnonymBruker Skrevet 2. august 2017 #18 Skrevet 2. august 2017 Sikkert en grei ordning for noe. Det mange glemmer er at om man ikke har egen inntekt er man mer eller mindre fucked når det kommer til pensjon med mindre den som jobber sikrer den hjemmeværende her. Anonymkode: 1843e...e31 5
AnonymBruker Skrevet 2. august 2017 #19 Skrevet 2. august 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men kvinner trives med å vaske, gjøre rent, stelle med barn, og annet slikt de synes er moro. Anonymkode: 19a46...9a4 Nåja..... Anonymkode: e8a1a...3e7 12
AnonymBruker Skrevet 2. august 2017 #20 Skrevet 2. august 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nåja..... Anonymkode: e8a1a...3e7 Beklager, de FLESTE kvinner... Sukk. Anonymkode: 19a46...9a4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå