Gå til innhold

700.000,- i studielån, kun bachelor

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei...

Sitter og tenker på studiegjelda mi.. Den er som sagt på 700.000,- og jeg har kun en bachelor. Har tullet rundt i noen år, tatt studiekompetanse på sonans og har endelig fått fast jobb etter bachelorstudiet. Jeg har samboer og to barn og er i starten av 30-åra. Denne gjelda ser jeg ikke som er problem per dags dato, men jeg kom plutselig til å tenke på at HVIS jeg en dag blir singel, kan jeg noen gang da ha sjanse til å få kjøpt noe eget sted å bo? Vi eier bolig i dag 50-50, og kjøpte før jeg fikk studiegjeld. Akk, nattens tanker....... Noen som vet?

Anonymkode: f2e5e...756

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du mulighet til å spare? Eller at dere betaler ned ekstra på boliglånet? For jo mer egenkapital du har, jo lettere er det å få boliglån. Håper du slipper å bli singel da.

Anonymkode: dd5eb...bb0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer jo helt an på inntekt og EK.

Anonymkode: 200ed...dfa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lag en plan og betal studielånet ditt mens du nyter jobbmulighetene som den ga deg.

Selv betalte jeg ned studielånet veldig fort, rett og slett for å slippe å bry meg om det. Det får holde med boliglånet:)

Anonymkode: 4005f...8ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at banken ser på studielån som noe "alle" har og de vet at renten er ganske god på det. Jeg fikk boliglån med studiegjeld, men den er riktignok ca 1/3 av din da å har bachelor jeg også 

Anonymkode: 4bc0f...a6c

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ender på rundt 1.1 mil i studiegjeld. Det er utrolig mye, men det er medisinstudie, en annen bachelor og 1 år med unødvendig studie. Så lenge jeg har inntekt og en grad å vise til, så skal ikke dette være et problem sa banken :)

Anonymkode: ece71...84f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prioriter boliglånet, men betal ned litt ekstra på studielånet når du har mulighet, gjerne hver måned. Selv det å runde opp til nærmeste hundrelapp hjelper, da slipper du i alle fall renter på de kronene (over mange år), og litt mer av den månedlige summen går til avdrag i stedet for renter. 

Min erfaring er at bankene regner med studielån når de skal vurdere total gjeldsbelastning og betalingsevne. Du skal jo kunne betjene studielånet også. Det er i tillegg stor forskjell på å ha 700 000 og 250 000 i lån.

Om du skulle få kjøpt noe på egen hånd eller ei, kommer an på hvor mye du tjener, egenkapital, dine krav til beliggenhet, størrelse og standard, samt boligpriser i området den dagen du skal kjøpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange rare svar her. 700k er mye, og det tas med i beregningen av den totale gjeldsgraden din som annen gjeld. Du har jo "faste" utgifter på studielånet på samme måte som boliglånet. Nå vet vi ikke så mye om din inntekt, men siden du skriver "kun bachelor", så er det kanskje naturlig å anta at du ikke tjener sååå mye. La oss si 500k. Da sier det seg selv at med 700k i studiegjeld og 2 barn, kanskje bil, så vil det være begrenset hvor mye du kan få i lån som alenemamma, og det kan bli vanskelig for deg å kjøpe noe på egenhånd. Kommer også an på boligprisene der du bor selvsagt. Egenkapital spiller selvsagt også inn, men betjeningsevnen er vel så sentral.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Grønt blad skrev:

Prioriter boliglånet, men betal ned litt ekstra på studielånet når du har mulighet, gjerne hver måned. Selv det å runde opp til nærmeste hundrelapp hjelper, da slipper du i alle fall renter på de kronene (over mange år), og litt mer av den månedlige summen går til avdrag i stedet for renter. 

Min erfaring er at bankene regner med studielån når de skal vurdere total gjeldsbelastning og betalingsevne. Du skal jo kunne betjene studielånet også. Det er i tillegg stor forskjell på å ha 700 000 og 250 000 i lån.

Om du skulle få kjøpt noe på egen hånd eller ei, kommer an på hvor mye du tjener, egenkapital, dine krav til beliggenhet, størrelse og standard, samt boligpriser i området den dagen du skal kjøpe.

Får man ikke lenger ved fullført studie nedskrevet det meste av lånet?

Anonymkode: e492f...e30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du får avskrevet 10 % eller noe hvis du flytter til Finnmark og underviser i reindrift.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ender på rundt 1.1 mil i studiegjeld. Det er utrolig mye, men det er medisinstudie, en annen bachelor og 1 år med unødvendig studie. Så lenge jeg har inntekt og en grad å vise til, så skal ikke dette være et problem sa banken :)

Hvordan har du klart å få 1 mill i studielån? Jeg har 450 000, og det er etter 6 1/2 års studier.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Inntil 40% av normalt studielån blir omgjort til stipend når man består eksamen og man er borteboer (ikke bor hos eller for nært foreldrene). I tillegg kommer vel lån til skolepenger på privatskole,  om man velger det. Jeg tror ikke det blir omgjort til stipend. Man kan låne enda mer om man studerer i utlandet (mulig dette gjelder kun utvalgte skoler). Tipper alt står på hjemmesidene til Lånekassen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

700 000 er en vanvittig sum å ha i studielån, uavhengig av hvilken grad man har. Og når du kun har bachelor så skjønner jeg godt at det gir hodebry. En ting er at det blir vanskelig/umulig å kjøpe bolig alene om du skulle blitt det(forutsett at du ikke har svært høy lønn eller svært mye EK), men dette vil jo også bli en utfordring om du og din mann skal ha en annen bolig? Eller er boligen dere kjøpte før du tok lånet slik at dere tenker å fortsette å bo der store deler av voksenlivet? Ved kjøp av neste bolig vil du og din mann få lån(inkl studielån,billån,andre lån) tilsvarende 5 x husstandens inntekt. Allerede der kan du trekke fra 700 000 fra den summen. Om han har studielån eller dere har billån i tillegg så kan man i verste fall få innvilget svært lite i boliglån. Kanskje ikke mer enn dere har i dag. 

Anonymkode: 6b4c5...546

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, straamann skrev:

Du får avskrevet 10 % eller noe hvis du flytter til Finnmark og underviser i reindrift.

10%, men maks 25 000 pr år dersom man arbeider minst 50% i løpet av 12 måneder i nord-Troms og Finnmark.

Anonymkode: cd1cb...5a1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

10%, men maks 25 000 pr år dersom man arbeider minst 50% i løpet av 12 måneder i nord-Troms og Finnmark.

Anonymkode: cd1cb...5a1

Gjelder denne avskrivningen av studielån hvis man er bosatt i Tromsø?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 minutter siden, Million skrev:

Gjelder denne avskrivningen av studielån hvis man er bosatt i Tromsø?

Tromsø er ikke i Nord-Troms.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, straamann skrev:

Hvordan har du klart å få 1 mill i studielån? Jeg har 450 000, og det er etter 6 1/2 års studier.

Vel. Nå har jeg faktisk 10 år studier, i tillegg til utenlandsopphold. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vel. Nå har jeg faktisk 10 år studier, i tillegg til utenlandsopphold. 

Vel. Nå får man støtte fra Lånekassen i maks 8 år. Høye skolepenger i utlandet, regner jeg med?

Anonymkode: c7add...84b

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vel. Nå får man støtte fra Lånekassen i maks 8 år. Høye skolepenger i utlandet, regner jeg med?

Anonymkode: c7add...84b

Ja det er mye dyrere i utlandet. Jeg har klart å spe 8 år med støtte på 10 år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...