Gå til innhold

Kvaliteten på klær

Tillion

Anbefalte innlegg

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er desverre et problem også for "dyre" merkeklær, kvalitet handler ikke alltid om pris. Det er mentaliteten i den vestlige verden, hvor man har "nok penger" som gjør at landene der stoff produseres ser muligheter til å tjene mer (noe de selvsagt trenger siden dette stort sett er fattige land) ved å produsere lavere kvalitet fordi vi i vesten ønsker å bytte ut ofte. Behovet for varighet er minket, samme gjelder alt fra sko til hvitevarer og elektronikk.. Vi konsumerer så raskt at behovet for varighet ikke er lik.

Anonymkode: e2473...333

Jepp, veldig sant!

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det spørs hvor du handler og hva du er villig til å betale. Jeg har ikke dette problemet med mine klær, de holder i årevis, men så handler jeg heller ikke på HM; Bik Bok, Vero Moda og Cubus. 

Anonymkode: bb2ff...0ef

Hvor/hva handler du da? Er villig til å betale for kvalitet hvis jeg først skal kjøpe noe, uten at det har lønnet seg så langt, med unntak av en dyr skjorte som har holdt seg uvanlig godt. Virker veldig tilfeldig.

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ab over her, glemte å si at jeg vasker på 30-40 grader (undertøy + sokker på 60) kun med vaskemiddel, ikke skyllemiddel. Tørker alt på snor, ingen tørketrommel. Har også klær som passer godt, kjøpte en bukse en gang som var litt i minste laget, den mistet formen/stretchen og ble slitt ganske fort, kanskje det har en sammenheng med passform?

Anonymkode: 572f8...232

Samme her, bruker aldri hverken skyllemiddel eller trommel. Prøver å ta vare på klærne, men syns ikke det nytter..

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nettopp dette er grunnen til at jeg foretrekker å kjøpe klær i bruktbutikker. 

Anonymkode: e0eb4...f5f

Supert! Jeg har også endel bruktklær, men en gang i blant syns jeg det hadde vært greit å unne seg noe nytt hvis ikke det var for denne rævva kvaliteten og produksjonen på alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 timer siden, prt90 skrev:

Det er virkelig ikke bare billigmerker dette gjelder. Veldig lite sammenheng mellom kvalitet og pris dessverre.

Er det noen spesielle merker du tenker på? Kan du gi eksempler på dyrere merker der du har erfaring med at kvaliteten er dårlig? Vil gjerne styre unna slike merker...

Anonymkode: 9b887...645

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

En vask eller to før stoffet begynner å bli tynt rundt skrittet :( 

Anonymkode: c7060...89f

Fremdeles bedre enn plagg fra HM som går i oppløsning bare av synet av vaskemaskinen :P  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen sammenheng mellom pris og kvalitet. Svindyr genser fra FWSS ser ut som ei fille etter en (hånd)vask, genser til 99 kr fra Sparkjøp er like fin etter 40 vask i maskin.

Anonymkode: 552d7...cb7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Tillion skrev:

Hvor/hva handler du da? Er villig til å betale for kvalitet hvis jeg først skal kjøpe noe, uten at det har lønnet seg så langt, med unntak av en dyr skjorte som har holdt seg uvanlig godt. Virker veldig tilfeldig.

Jeg handler for det meste i utlandet, er i London en gang i året og fyller opp det som trengs. Men hvis jeg handler her hjemme så er det på Match, Emilie, Emil, Vivikes og No 6. Evt merkemessig Tiger of Sweden, Jean Paul, Ralph Lauren, Samsøe og Samsøe, Sand, Laura Ashley e.l. En av mine mest brukte bluser er fra Vivikes og kostet 600 kr, den har jeg hatt i fire-fem år, bruker ukentlig og den ser fremdeles ny ut. Nå har ikke jeg en stil der t-skjorte med trykk, dongeribukse med hull på kneet og converse er stilen heller (som dere sikkert ser av butikkene over), men det handler også om hvordan man behandler klærene. Med unntak av sokker og truser så går ingenting hos meg i tørketrommel, og alt vaskes etter anvisning. Jeg fjerner heller en flekk på et skjørt for hånd enn å hive hele skjørtet på vask, og jeg bruker vaskeposer på alle plagg som kan ta skade av å komme borti røffe kanter på maskinen eller andre klær med grov struktur i samme vask. Jeg stryker også etter anvisning fremfor å guffe på med full varme og satse på at det går greit slik en del gjør, da får det heller ta litt lenger tid. Det finnes sikkert gode og dårlig plagg innen alle merker, men jeg er ikke så fan av bruk og kast modellen, og vil gjerne slippe å bytte ut hele skapet hver sesong. Derfor kjøper jeg gode og klassiske plagg som holder lenge, og min erfaring er at med å bare gå litt opp i pris så slipper man unna den dårligste kvaliteten. Samme med sko for øvrig, hvorfor kjøpe billigsko hvert år nå man heller kan kjøpe noe med skikkelig kvalitet som holder lenger.  

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Made in  china.  Til mer drittstoff fabrikkene bruker, til billigere produserer de. Butikker vil ha det billigst mulig.

Har gjort mange tabbekjøp. Eks kjøpte en ok bluse. Vasket den, og ble ei fille. De er full i stivelse på butikk. Ser pent ut.

Jeg kjøper ikke klær på billigkjeder mer. 

Anonymkode: 01525...0b2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror at mye av problemet består i at mange klær, også dyre, er produsert av billige fibre som polyester og akryl og blandinger av disse. Som regel tåler de da ikke mer enn en vask eller to før de ser ut som en slitt skurefille, nupper osv. Selv styrer jeg unna disse og kjøper, så langt det er praktisk mulig, klær i rene naturfibre. Altså bomull, lin, ull og silke. Vasket og behandlet riktig holder de seg gjerne fine i årevis og selv om de er litt dyrere i innkjøp, så slipper man å kjøpe nye ting hver tredje måned eller så. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg handler for det meste i utlandet, er i London en gang i året og fyller opp det som trengs. Men hvis jeg handler her hjemme så er det på Match, Emilie, Emil, Vivikes og No 6. Evt merkemessig Tiger of Sweden, Jean Paul, Ralph Lauren, Samsøe og Samsøe, Sand, Laura Ashley e.l. En av mine mest brukte bluser er fra Vivikes og kostet 600 kr, den har jeg hatt i fire-fem år, bruker ukentlig og den ser fremdeles ny ut. Nå har ikke jeg en stil der t-skjorte med trykk, dongeribukse med hull på kneet og converse er stilen heller (som dere sikkert ser av butikkene over), men det handler også om hvordan man behandler klærene. Med unntak av sokker og truser så går ingenting hos meg i tørketrommel, og alt vaskes etter anvisning. Jeg fjerner heller en flekk på et skjørt for hånd enn å hive hele skjørtet på vask, og jeg bruker vaskeposer på alle plagg som kan ta skade av å komme borti røffe kanter på maskinen eller andre klær med grov struktur i samme vask. Jeg stryker også etter anvisning fremfor å guffe på med full varme og satse på at det går greit slik en del gjør, da får det heller ta litt lenger tid. Det finnes sikkert gode og dårlig plagg innen alle merker, men jeg er ikke så fan av bruk og kast modellen, og vil gjerne slippe å bytte ut hele skapet hver sesong. Derfor kjøper jeg gode og klassiske plagg som holder lenge, og min erfaring er at med å bare gå litt opp i pris så slipper man unna den dårligste kvaliteten. Samme med sko for øvrig, hvorfor kjøpe billigsko hvert år nå man heller kan kjøpe noe med skikkelig kvalitet som holder lenger.  

Ok, takk for tips. :)

Flere som har noen gode merker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.8.2017 den 23.15, Jolene skrev:

Da lurer jeg på hvor ofte du vasker den, bruker du skyllemiddel og tørketrommel? Har samme bukse nemlig og den er i hvertfall 2 år gammel. Ikke opplevd det du skriver. Vedlikehold av klær har alt å si.

Bruker buksen 2-4 ganger før jeg vasker den. Vasker somregel på 30 grader med litt omo sammen med tøy i samme farge. Ikke skyllemiddel og heller ikke tørketrommel.. lommene har også røket på x antall bukser fra Gina. Spurte om dette og da sa frøkna bak kassa at jeg måtte kjøpe større bukser!! Selv om de blir for store etter 2-3 vask.. nei har boikottet Gina nå :fnise:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...