Gå til innhold

Kvaliteten på klær


Tillion

Anbefalte innlegg

Flere som irriterer seg over at kvaliteten på klær har blitt tragisk dårlig de siste årene? Inntil i fjor hadde jeg fortsatt klær fra barneskolen, som holdt seg hele og fullt brukbare i 10-15 år - og da snakker jeg om billigklær fra H&M og Cubus. Nå er man heldig om en singlet holder ett år før det går hull, om en joggebukse holder et år før den blir posete, en tights holder ett år før den blir nuppete og strikken vrir seg, osv. Jeans er vel det eneste som fortsatt holder seg noenlunde greit. Hvorfor finner vi oss i dette? Det er jo utrolig sløsete. For ikke å snakke om at kvaliteten på klær fra herreavdelingen ofte står i sterk kontrast til tilsvarende plagg fra dameavdelingen på samme butikk - men det blir kanskje en annen diskusjon.

Det er lenge siden jeg har kjøpt klær nå, og jeg planlegger å slite ut de jeg har før jeg kjøper nytt. Men hvor i huleste finner dere klær av tilsvarende kvalitet som det man fikk kjøpt tidligere? Gjerne miljøvennlig, etisk produsert og alt det der, men de må jo faktisk holde noen år før de går i stykker også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er desverre et problem også for "dyre" merkeklær, kvalitet handler ikke alltid om pris. Det er mentaliteten i den vestlige verden, hvor man har "nok penger" som gjør at landene der stoff produseres ser muligheter til å tjene mer (noe de selvsagt trenger siden dette stort sett er fattige land) ved å produsere lavere kvalitet fordi vi i vesten ønsker å bytte ut ofte. Behovet for varighet er minket, samme gjelder alt fra sko til hvitevarer og elektronikk.. Vi konsumerer så raskt at behovet for varighet ikke er lik.

Anonymkode: e2473...333

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror som du sier, at kvaliteten har blitt dårligere. Samfunnet har endret seg mye, og flere og flere handler mer og bruker klær i kortere perioder enn før tror jeg. Vi er litt sånn bruk og kast-samfunn. 

I tillegg tror jeg behandlingen av klærne har mye å si. At de vaskes mye hyppigere enn for noen år siden, vaskemaskiner og tørketromler er "smartere" og mer effektive, men at det sliter på tøyet. Kan hende jeg tar feil, men det er min teori på hvorfor våre klær slites såpass i alle fall. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs hvor du handler og hva du er villig til å betale. Jeg har ikke dette problemet med mine klær, de holder i årevis, men så handler jeg heller ikke på HM; Bik Bok, Vero Moda og Cubus. 

Anonymkode: bb2ff...0ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det spørs hvor du handler og hva du er villig til å betale. Jeg har ikke dette problemet med mine klær, de holder i årevis, men så handler jeg heller ikke på HM; Bik Bok, Vero Moda og Cubus. 

Anonymkode: bb2ff...0ef

Hvor handler du? Hvilke merker? Hva koster det?

Anonymkode: 9b887...645

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er også irritert over dette. Har begynt å vaske mange plagg for hand, bare for å forsøke å få de til å vare litt lengre, før de ser ut som en vrengt vasketue...

Anonymkode: 1bd3f...9dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjelden jeg handler klær, stort sett småtterier en gang i halvåret kanskje. Vasker overdel etter engangsbruk eller to, bukser vasker jeg dersom det er kommet flekker på eller begynner å lukte. Har én singlet som er ihvertfall 10 år gammel, som har fått hull under armhulene, men bruker den bare hjemme eller under cardigan og gensere. Har ikke tørketrommel da, så kanskje det er der problemet kan ligge for andre. Mulig klær ikke takler den hurtigtørkingen tørketrommelen utfører. Kjøper på H&M, cubus, fretex, new yorker eller vero moda. 

Anonymkode: 04c6a...fe4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp dette er grunnen til at jeg foretrekker å kjøpe klær i bruktbutikker. 

Anonymkode: e0eb4...f5f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Startet å handle "dyre" klær.. kjøpte en bukse fra Tommy hilfiger for 2 år siden og den ser like fin og ny ut som når den var kjøpt. Kjøpte på 50% så kostet kanskje 600kr... ja det er litt dyrt. Men til forskjell så er molly buksa fra Gina tricot blitt alt for stor, mer grå enn sort og tynn i stoffet.. den er 4-5 mnd gammel.. koster vel 299 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det spørs hvor du handler og hva du er villig til å betale. Jeg har ikke dette problemet med mine klær, de holder i årevis, men så handler jeg heller ikke på HM; Bik Bok, Vero Moda og Cubus. 

Anonymkode: bb2ff...0ef

Samme her. Vasker ikke klær på 40 grader med mindre det ikke står spesifisert. Da håndvasker jeg heller de aller fineste plaggene. Tørketrommel har jeg ikke, så klærne utsettes ikke for det heller. Skyllemiddel brukes kun til plagg som ikke inneholder stretch (jeans skal feks ikke ha skyllemiddel).

Handler også en del vintage og brukt, da får man gjerne god kvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Pmaxqueen skrev:

Startet å handle "dyre" klær.. kjøpte en bukse fra Tommy hilfiger for 2 år siden og den ser like fin og ny ut som når den var kjøpt. Kjøpte på 50% så kostet kanskje 600kr... ja det er litt dyrt. Men til forskjell så er molly buksa fra Gina tricot blitt alt for stor, mer grå enn sort og tynn i stoffet.. den er 4-5 mnd gammel.. koster vel 299 

Da lurer jeg på hvor ofte du vasker den, bruker du skyllemiddel og tørketrommel? Har samme bukse nemlig og den er i hvertfall 2 år gammel. Ikke opplevd det du skriver. Vedlikehold av klær har alt å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Gjøksuppe skrev:

Klær fra levis ser ut til å tåle en vask eller to.

En vask eller to før stoffet begynner å bli tynt rundt skrittet :( 

Anonymkode: c7060...89f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner meg egentlig ikke igjen i dette, handler for det meste på cubus (undertøy, jeans, sokker, skjorter) og på match (kun på salg da jeg ikke har så god råd, men her kjøper jeg dressjakker, bluser, jakker osv). De store plaggene varer år etter år, men sokker og undertøy må byttes ut etter et år eller to. Har også en del yttertøy fra stormberg som holder seg kjempefint.

Anonymkode: 572f8...232

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ab over her, glemte å si at jeg vasker på 30-40 grader (undertøy + sokker på 60) kun med vaskemiddel, ikke skyllemiddel. Tørker alt på snor, ingen tørketrommel. Har også klær som passer godt, kjøpte en bukse en gang som var litt i minste laget, den mistet formen/stretchen og ble slitt ganske fort, kanskje det har en sammenheng med passform?

Anonymkode: 572f8...232

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

11 timer siden, Tillion skrev:

Flere som irriterer seg over at kvaliteten på klær har blitt tragisk dårlig de siste årene? Inntil i fjor hadde jeg fortsatt klær fra barneskolen, som holdt seg hele og fullt brukbare i 10-15 år - og da snakker jeg om billigklær fra H&M og Cubus. Nå er man heldig om en singlet holder ett år før det går hull, om en joggebukse holder et år før den blir posete, en tights holder ett år før den blir nuppete og strikken vrir seg, osv. Jeans er vel det eneste som fortsatt holder seg noenlunde greit. Hvorfor finner vi oss i dette? Det er jo utrolig sløsete. For ikke å snakke om at kvaliteten på klær fra herreavdelingen ofte står i sterk kontrast til tilsvarende plagg fra dameavdelingen på samme butikk - men det blir kanskje en annen diskusjon.

Det er lenge siden jeg har kjøpt klær nå, og jeg planlegger å slite ut de jeg har før jeg kjøper nytt. Men hvor i huleste finner dere klær av tilsvarende kvalitet som det man fikk kjøpt tidligere? Gjerne miljøvennlig, etisk produsert og alt det der, men de må jo faktisk holde noen år før de går i stykker også.

Kjenner folk som f.eks kjøper imitert skinnklær og sko på H&M for et par hundre kroner for så å bytte dem ut etter 3-6 måneder noe som er med å endre tankegangen til de som produserer klær. Det samme gjelder vestlige lands mentalitet om et konsumsamfunn der alt skal byttes ut med en gang det kommer en ny versjon av den enkelte varen. Bare se på Iphone! Dette gjelder ikke bare klær. Volvo lagde en gang biler med gode bilbatterier som man kanskje måtte bytte ut etter 10 år, men de bil-batteriene som produseres i dag til Volvo varer langt fra så lenge. Tankegangen til folk har rett og slett endret seg. Det er slettes ikke alltid noen sammenheng mellom kvalitet og pris. Det kan man se på t-skjorter fra H&M/Cubus og dyre t-skjorter fra f.eks Jean Paul, Diesel, Polo Ralph Lauren osv.

Anonymkode: 8d05f...2a6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjenner meg egentlig ikke igjen i dette, handler for det meste på cubus (undertøy, jeans, sokker, skjorter) og på match (kun på salg da jeg ikke har så god råd, men her kjøper jeg dressjakker, bluser, jakker osv). De store plaggene varer år etter år, men sokker og undertøy må byttes ut etter et år eller to. Har også en del yttertøy fra stormberg som holder seg kjempefint.

Anonymkode: 572f8...232

Jeg er selv flink til å ta vare på klærne mine og variere i det jeg har på meg, likevel har jeg arvet en del flotte gensere fra 70-tallet som fremdeles er i knall god kvalitet. Disse kan jeg i prinsippet ha på meg hver eneste dag en lang periode uten at de blir ødelagt, mens billige kjedebutikker sine klær som regel må varieres på for å vare lenger 

Anonymkode: c7060...89f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er virkelig ikke bare billigmerker dette gjelder. Veldig lite sammenheng mellom kvalitet og pris dessverre.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat

Jeg er selv flink til å ta vare på klærne mine og variere i det jeg har på meg, likevel har jeg arvet en del flotte gensere fra 70-tallet som fremdeles er i knall god kvalitet

Ikke helt det samme, men jeg har 2 vanlige gensere med stretch fra h&m fra 90tallet, de holder seg også flotte, både form og farge. Kanskje jeg ikke sliter nok på klærne mine, men de eneste plaggene jeg har vært "uheldig" med er noen t-skjorter som ble vasket på 40 grader (tåler 30) og falmet i fargen. Har også fått hull i noen klær, men da er det fordi noe skarpt har vært i vaskemaskinen (f.eks en stein eller sikkerhetsnål som ikke har gått til filteret men blitt igjen i trommelen)

Anonymkode: 572f8...232

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...