Gå til innhold

Noen som kan regler for kårfolk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi kjøpte da gård med kårfolk i for 6 år siden. Men det vi fikk opplyst da var noe utydelig, var kanskje litt dum for å si det sånn, virka som om kårfolket var litt medgjørlig og okei.

 

Men det vi nå har måttet gjort i 6 åt er altså å betale strømmen, renovasjon og vann til kårfolket. Noe som da koster mye og jeg synes det er ganske urimelig, de bor jo til og med gratis. Forsøkte å ta dette opp forsiktig men han kallen frøste og sa at det var det jeg som skulle betale. Han lette frem en kår avtale sønnen hans hadde skrevet under på for 47 år siden altså i 1970, hvor han også hadde krav på gratis kost (noe han sørn meg ikke får av meg, ever) Denne kårmannen er da bestefaren til min samboer.

 

Vi hadde veldig god råd når vi kjøpte gården, men nå har vi 2 barn og økonomien har forandret seg litt. Ergo vi har dårlig råd. Har ikke lyst til å lage konflikt med kårfolket, noe som virker fryktelig enkelt. Men gjelder slike krav i 2017? Må vi nærmest fø på 2 ekstra så lenge vi har gården? Er neppe noen andre som ønsker å kjøpe seg inn med en slik avtale.

Anonymkode: ca304...a83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ikke peiling på gårdsdrift og regler rundt kårboliger, men etter normal avtalerett vil jeg tro det er to ting som teller: 

1) Hva står i avtalen kårfolket fikk i 1970?

2) Hva står i avtalen dere gjorde når dere kjøpte? Henvises det til avtalen fra 1970? 

Uansett dreier jo dette seg om besteforeldrene til mannen din, så det er vel å forvente at han har en viss peiling på hvilke forpliktelser han overtok sammen med gården. Jeg tror det skal være vanskelig å komme seg unna forpliktelsene, for å si det sånn.

Og hva sier mannen din? Det er jo tydeligvis hans familie og hans slektsgård, men på innlegget ditt virker det som det er du som vil ha bort hans besteforeldre? 

Anonymkode: 3bbda...1a9

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi kjøpte da gård med kårfolk i for 6 år siden. Men det vi fikk opplyst da var noe utydelig, var kanskje litt dum for å si det sånn, virka som om kårfolket var litt medgjørlig og okei.

 

Men det vi nå har måttet gjort i 6 åt er altså å betale strømmen, renovasjon og vann til kårfolket. Noe som da koster mye og jeg synes det er ganske urimelig, de bor jo til og med gratis. Forsøkte å ta dette opp forsiktig men han kallen frøste og sa at det var det jeg som skulle betale. Han lette frem en kår avtale sønnen hans hadde skrevet under på for 47 år siden altså i 1970, hvor han også hadde krav på gratis kost (noe han sørn meg ikke får av meg, ever) Denne kårmannen er da bestefaren til min samboer.

 

Vi hadde veldig god råd når vi kjøpte gården, men nå har vi 2 barn og økonomien har forandret seg litt. Ergo vi har dårlig råd. Har ikke lyst til å lage konflikt med kårfolket, noe som virker fryktelig enkelt. Men gjelder slike krav i 2017? Må vi nærmest fø på 2 ekstra så lenge vi har gården? Er neppe noen andre som ønsker å kjøpe seg inn med en slik avtale.

Anonymkode: ca304...a83

Muntlige avtaler gjelder. De som er skriftlige kan bevises, og gjelder dermed oftest mer. Begge gjelder i en juridisk sak, så dere er nok pliktig i forhold til det dere selv har påtatt dere.

Men det man ikke kan lure seg unna er det som er tinglyst. Det gjelder uansett, og om mannen har fått tinglyst at eier av gård skal holde han og kona med både mat og andre utgifter, så gjelder det.

 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At dere orker. Jeg ville ha gått med på å få solgt gården med litt tap om noen vil ha kårfolk med på kjøpet, og trøste meg med at det blir en personlig økonomisk vinning over lengre sikt. Selv har jeg odelsrett på en gård men pga at flere bipolare familiemedlemmer ikke vil flytte derifra kommer jeg til å le høyt den dagen det blir spørsmål om jeg skal kjøpe gården.

Anonymkode: a500c...906

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

At dere orker. Jeg ville ha gått med på å få solgt gården med litt tap om noen vil ha kårfolk med på kjøpet, og trøste meg med at det blir en personlig økonomisk vinning over lengre sikt. Selv har jeg odelsrett på en gård men pga at flere bipolare familiemedlemmer ikke vil flytte derifra kommer jeg til å le høyt den dagen det blir spørsmål om jeg skal kjøpe gården.

Anonymkode: a500c...906

Men det er ingenting i startinnlegget som antyder at TS' samboer, som jo har vokst opp på gården, har noe å utsette på kåravtalen. Da hadde han jo ikke vært interessert i å ta over i førsteomgang. Og TS godtok jo også dette da hun ikke gadd å sette seg inn i alle vilkårene da de overtok gården.

Anonymkode: bc1c6...c5c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Driver dere gården? Bidrar kårfolket? Står det noe i avtalen om at kårfolket skal bidra med enten vedlikehold eller gårdsdrift. I såfall ville jeg presset mer på dette, da får nok pipen en annen låt. 

Anonymkode: 529b8...b44

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dersom dere har kjøpt gården til odelstakst og har en avtale om at besteforeldrene skal få bo på kår på gården så lenge de lever stemmer det nok at dere skal betale kommunale avgifter, strøm og forsikring. Mat har jeg ikke hørt om at noen som bor på kår har inkludert i avtalen sin tidligere, men det kommer jo an på hva som står i avtalen. 

At de som bor på kår er pliktige til å delta i gårdsdrift og med vedlikehold har jeg aldri hørt om tidligere, da å overdra gården og bo på kår jo er tilsvarende å gå av med pensjon for en bonde. 

Anonymkode: 926f3...d70

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det ikke ble avtalt under selve overdragelsen er det ugyldig. 

Bor de gratis har de heller ikke krav om å få dekket underhold (mat osv.)

 

IMG_20170731_192736.thumb.png.81a17c2963ed6cf43a3a8775702eacba.pngIMG_20170731_191619.thumb.png.00bbd0d41a4072fecb70cf3a526f4ba2.png

Anonymkode: 9cd31...5bb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest førstedamen

De får jo ikke noe gratis, de jobber for dere og får lønn i form av kost og losji. Skulle du betalt dem full lønn hadde det vært mye dyrere. Å drive gård koster. 

Endret av førstedamen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kåravtalen min mine foreldre hadde med bestemor (som var enke da de overtok i 1989) var at hun skulle få bo i kårboligen så lenge hun klarte seg selv.  Foreldrene mine betalte bygningsforsikring og stod for nødvendig vedlikehold av huset, mens bestemor betalte de faste utgiftene som strøm, vann og avløp, renovasjon etc.  De siste fire-fem årene hun levde skrantet helsa og strengt tatt fylte hun ikke opp kravet om å klare seg selv i avtalen.  Hun måtte ha hjelp til mye, inkludert vask av hus og klær, plenklipping og snømåking.  De siste par årene hun levde spiste hun middag hos mamma og pappa nesten daglig.  

Anonymkode: e6626...dc8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen spesielle regler for kårfolk/kårboliger.

Kårbolig er jo en del av gården, altså ikke utskilt fra gården, derifra kommer navnet kårbolig.

Disse reglene må dere nok selv inngå med bestefar. Det er veldig forskjellig bortover, noen betaler husleie, andre ikke.
Men jeg synes han i det minste bør betale sin egen strøm og vannavgift.

Har dere ingen kontrakt? Hva står det  avtalen han viste dere?

Anonymkode: 2cbfd...189

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom avtalen innebærer fri bolig så inkluderer jo dette kommunale avgifter og vedlikehold. Strøm også, i de kår-avtalene jeg har vært borti, men det kan jo være forskjellig. 

Anonymkode: 926f3...d70

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk grunnboksdata; seeeiendom.no 

hvilke heftelser som er tinglyst på gården. Der bruker vilkår for kårfolk å være tinglyst.

Anonymkode: 76008...898

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, førstedamen skrev:

De får jo ikke noe gratis, de jobber for dere og får lønn i form av kost og losji. Skulle du betalt dem full lønn hadde det vært mye dyrere. Å drive gård koster. 

Er vel sjelden at kårfolk har som krav at de skal jobbe, de har vel jobbet lenge før de ga over gården til neste generasjon.

Anonymkode: 76008...898

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er vel sjelden at kårfolk har som krav at de skal jobbe, de har vel jobbet lenge før de ga over gården til neste generasjon.

Anonymkode: 76008...898

Kårfolket er "barnehagen". Kårfolk passer barna mens foreldra jobber på gården, slik som foreldra til nåværene kårfolket gjorde før dem.

Anonymkode: a500c...906

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Driver dere gården? Bidrar kårfolket? Står det noe i avtalen om at kårfolket skal bidra med enten vedlikehold eller gårdsdrift. I såfall ville jeg presset mer på dette, da får nok pipen en annen låt. 

Anonymkode: 529b8...b44

Nei vi bare leier ut, den eneste årsaken til at gården ble kjøpt er beliggenhet og at den har gått i generasjoner noen hundre år.

 

Men kan vel si at kårfolket forsøker å bidra men tror ikke han som leier er så fryktelig fornøyd med det, da han kallen er mest opptatt av å gjøre ting som han vil selv :P Tror ikke det stod noe om det i den han viste meg, men det var nok en avtale han hadde med sin søn lenge før hans sønn tok over gården. 

Anonymkode: b418a...0e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ingen spesielle regler for kårfolk/kårboliger.

Kårbolig er jo en del av gården, altså ikke utskilt fra gården, derifra kommer navnet kårbolig.

Disse reglene må dere nok selv inngå med bestefar. Det er veldig forskjellig bortover, noen betaler husleie, andre ikke.
Men jeg synes han i det minste bør betale sin egen strøm og vannavgift.

Har dere ingen kontrakt? Hva står det  avtalen han viste dere?

Anonymkode: 2cbfd...189

Nei vi har ikke skrevet under på noen ting med kårfolket. De bare kom på kjøpet og ja litt som å kjøpe en gremlins.

Anonymkode: b418a...0e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ingen spesielle regler for kårfolk/kårboliger.

Kårbolig er jo en del av gården, altså ikke utskilt fra gården, derifra kommer navnet kårbolig.

Disse reglene må dere nok selv inngå med bestefar. Det er veldig forskjellig bortover, noen betaler husleie, andre ikke.
Men jeg synes han i det minste bør betale sin egen strøm og vannavgift.

Har dere ingen kontrakt? Hva står det  avtalen han viste dere?

Anonymkode: 2cbfd...189

Enig i det, denne ordningen hører jo til for hundre år siden ikke i 2017.

 

Vi har ingen kontrakt med han. Det vi vet kommer fra papiper han viste oss og det hans sønn forteller. Stod at når hans sønn tar over, så hadde han krav på ditt og datt. Fritt bruk av alt som står på gården etc. Disse to var da langt fra gode venner, så det er nok derfor.

Anonymkode: b418a...0e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, førstedamen skrev:

De får jo ikke noe gratis, de jobber for dere og får lønn i form av kost og losji. Skulle du betalt dem full lønn hadde det vært mye dyrere. Å drive gård koster. 

Vås, de bor gratis og jobber ikke for oss. Mulig han hjelper han som leier gården noe, men det går nok på egen lyst.

Anonymkode: b418a...0e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men det er ingenting i startinnlegget som antyder at TS' samboer, som jo har vokst opp på gården, har noe å utsette på kåravtalen. Da hadde han jo ikke vært interessert i å ta over i førsteomgang. Og TS godtok jo også dette da hun ikke gadd å sette seg inn i alle vilkårene da de overtok gården.

Anonymkode: bc1c6...c5c

Saken var vel strengt tatt å ta over gården eller så ville den gå til tvangsauksjon. Så min mann tok over gården for å beholde den i familien, noe som også måtte skje ganske fort. Vi trodde ikke dette skulle bli ett problem og trodde at hans bestefar var litt mer fornuftig, ergo brydde vi oss ikke noe om avtaler.

 

Mannen vokste ikke opp på gården heller da foreldre ble skilt tidlig.

Anonymkode: b418a...0e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...