Gå til innhold

Hva er deres beste sparetips? :)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Som overskriften sier, hva slags sparemetoder bruker du for å kunne spare mest mulig? :) 

Anonymkode: 5c384...104

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mitt beste tips er å lese i en av de utallige trådene som allerede eksisterer her inne, så slipper du å begynne forfra i en helt ny tråd. Da går du ikke glipp av noen gode tips. 

Anonymkode: e07e2...95b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bruk penger på annet enn det du faktisk trenger og vær prisbevisst på det du trenger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, asterix skrev:

Ikke bruk penger på annet enn det du faktisk trenger og vær prisbevisst på det du trenger.

... og ha for all del fokus på kvalitet også. Altfor mange som kun fokuserer på pris - det kan fort bli dyrere på (lang) sikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp en fryser hvis du har mulighet. Handle på tilbud og frys ned. Handle store kvantum en gang i uken og lag ferdige retter som du fryser ned. Sparer masse tid og penger på det. 

Anonymkode: bac8c...e22

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tja, jeg driver med såkalt "morsom sparing", har blitt flinkere til å ikke impulshandle, og handler ofte på tilbud. I tillegg kjøper jeg for eksempel klær og leker til barna ofte brukt. Når det kommer til strøm i huset er jeg også relativt flink til å spare, rett og slett fordi jeg har en elektriker i huset som har lagt inn smarte løsninger så vi ikke bruker unødvendig strøm. Dette går jo da igjen utover økonomien, derfor tar jeg det med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Cocosa skrev:

Ikke bruk penger på det du ikke trenger? 🙄

Hva trenger et menneske da? Hus og bil kan fint selges. En kan fint bo ute i skogen, under noen trær. Klær trenger en ikke stort mer av enn de en har på kroppen. Vann trenger en. Det er vel det eneste en trenger?

Anonymkode: 1086a...eef

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett over et fast beløp på sparekonto dagen lønna kommer inn. Når pengene først er inne på sparekonto, så skal de forbli der. Gjør det aldri til en vane å hente ut beløp, spesielt ikke små. 

Anonymkode: db440...8ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytt fra flytende dussjåpe til såpestykke. Varer mye lengre, og er mye billigere.

Tenk deg om før du kjøper noe. "Trenger jeg denne?" "Kommer jeg til å bruke denne?" Altså, ikke impulskjøp

Ikke gå på butikken sulten (men for komforten sin skyld, ikke når du er stappmett heller. Faen, jeg er mett)

Anonymkode: 90e11...09d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drar mindre ut på shopping, noe som gjør at jeg får mindre lyst på å kjøpe nye ting.

tar med meg mat på jobb/skole, så slipper jeg å kjøpe.

også ja, bruker bare penger på nødvendige ting som bilett og slikt :)

(min sparemåte)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er noe jeg absolutt må ha, så går jeg inn på kjøpesenteret med full fokus på akkurat den ene butikken. Som for eks nylig da de gamle tøflene mine fikk hull i seg og sålen knakk. De hang såvidt sammen lenger, så det var på tide å kjøpe et nytt par. Gikk RETT til skobutikken uten å stoppe noe sted for "bare se" inne på senteret. Kjøpte tøflene, og strenet så rett ut igjen av senteret, igjen uten å stoppe noe sted "bare for å se litt". Det er det som fort koster penger, det å bare "se litt" på senteret og i butikker man tilfeldigvis går forbi.

Man sparer MYE penger på å nedlegge et forbud mot "bare se litt" i butikker. Kun gå inn i den butikken der du har en plan om å kjøpe noe du virkelig trenger, og så rett ut igjen og hjem.

Etter at jeg sluttet å vandre rundt på kjøpesentere i ørska og småhandle litt her og der etter innfallsmetoden, har jeg spart masse penger!

Et annet sparetips er noe jeg gjør kvelden før lønningsdag. Om kvelden før, sjekker jeg saldoen på brukskontoen min, og så overfører jeg det beløpet til sparekontoen min. Neste dag kommer lønningen inn og så brukes den som normalt. Merker ikke at jeg overførte kanskje et par tusen kroner til sparekontoen. Det blir fort penger av sånt, særlig når dette kommer i tillegg til den vanlige månedssparingen.

Endret av Million
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tenker meg om to eller tre ganger om jeg virkelig trenger denne varen dersom det ikke er en basisvare til frokost lunsj og middag. 

Ingen treningssenterabo, kun løping, styrketrening hjemme og fjelltur/markatur i helgene. Eller noe fysisk som må gjøres på småbruket. Ingen matspising foran TV, merker jeg spiser mindre når jeg ikke sitter foran TV.

Lager kaffe på termos, vannflaske, matpakke, og evt. middagsrester blir morgendagens lunsj eller middag. Bor 2 timer unna svenskegrensa så jeg kjøper kjøttdeig til 2 mnd av gangen (deler deigen i mindre porsjoner og fryser ned). 

Kun én eller to streamingtjenester. Ingen spotify. Billigst mulig mobilabo., bredbånd, og forsikring. Mest mulig kollektiv eller sykkel. Låner bøker på biblioteket og nødvendige pensumbøker kjøpes brukt om mulig.

Lager ting selv til julegaver og evt bursdagsgaver. Vil helst ikke motta bursdagsgaver selv, kaffe og kake holder for meg. Til samboeren er jeg mye mer rausere i lommeboka selvfølgelig.

Kjøper sjelden klær, men kjøper enten på fretex eller på salg eller 3 for 2. Og da skal det være av NØDVENDIGHET at jeg kjøper. Det er jo nok med én kjole til begravelse og én kjole til bryllup i klesskapet f.eks. Er litt rausere med turklær og tursko, men det er for å holde motivasjonen oppe til friluftsliv. Turklær og -sko er jo dyrt men det holder seg lenge.

Anonymkode: 57305...bb3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Silje Lien skrev:

Tja, jeg driver med såkalt "morsom sparing", har blitt flinkere til å ikke impulshandle, og handler ofte på tilbud. I tillegg kjøper jeg for eksempel klær og leker til barna ofte brukt. Når det kommer til strøm i huset er jeg også relativt flink til å spare, rett og slett fordi jeg har en elektriker i huset som har lagt inn smarte løsninger så vi ikke bruker unødvendig strøm. Dette går jo da igjen utover økonomien, derfor tar jeg det med :)

Hvilke smarte løsninger er montert? 

Anonymkode: 3d744...668

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Microspar

Så har vi et stort glass, vi putter alle mynter på.

Har en stor søppelsekk i garasje vi samler tomflasker i.

Koker ekstra potet/grønnsaker....restemat som vi putter pølser eller noe, og steker neste dag

Lager opp porsjoner med kjøttkaker,fiskegrateng, lasagne osv

Anonymkode: 3d744...668

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Lag månedlig budsjett - og følg det. Det som skal til sparing føres over til sparekonto samme dag lønn kommer.

Anonymkode: 9ce88...8a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...