Gå til innhold

Lite penger - tar i mot gode tips

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dette er IKKE en tiggetråd, vi klarer oss og trenger ikke penger. Men for tiden har jeg bare deltidsjobb og samboer har fulltidsjobb. Jeg leter selvsagt etter mer jobb, men frem til jeg får noe mer/annet, så må vi klare oss på det vi har. Vi satt oss ned i dag og regnet på det, og har funnet ut at etter faste utgifter (samt drivstoff/bompenger) er betalt, så har vi 5000 kroner igjen. Det skal gå til mat, klær, husholdningsartikkel, evt sparing, uforutsette utgifter osv. Alt som ikke er direkte faste utgifter (strøm, lån, forsikring, internett...).

Vi er to voksne, ingen barn. Noen gode tips til å spare penger? Nå har vi begge blitt bevisst kostholdet vårt, og kjøper god, sunn mat (som er billig) og lager egne middager. Men alle tips tas i mot med takk! :)

Anonymkode: fb133...cad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå sier du jo lite om hva dere bruker penger på.

Men vanlige tips er å droppe evt faste abonnementer (aviser, Netflix, Spotify) og erstatte medlemskap på treningssenter med egentrening (krever disiplin, men full mulig), redusere utgifter til frisør (ha langt hår selv, du lærer å klippe el trimme/barbere typens hår), vurder kollektivt framfor å ha bil. El ha kun en bil dersom dere har to i dag. Gå gjennom strømavtalen, bør dere gå over til spot-avtale? Samme med telefon og Internettavtaler. Betaler dere på kredittkortlån / forbrukslån? Prioriter å få dette nedbetalt el snakk med banken om  det er mulig å innfri disse m økning i annet lån med bedre betingelser (bolig- el billån). Gå gjennom garderobe og sikre at dere bruker alt/mest mulig og kan kaste noe før dere kjøper nytt. Vurder om dere har ting som dere ikke trenger / bruker og som kan selges på Finn, feks micro, vannkoker, møbelgjenstander, sportsutstyr som ski, sykler, skøyter, dykkerutstyr.

Det dere i alle fall ikke bør droppe er bolig / innboforsikring. 

Anonymkode: 888a8...b2c

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp linser, bønner og grønnsaker på innvandrerbutikker. Har dere prøvd å bytte ut kjøtt med soya, det er også billig proteinkilde. Havregryn er også fremdeles ganske billig. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her. 

Tusen takk for svar. Jeg var litt utydelig i førsteposten, ser jeg. Det jeg ønsker mest tips om, er hva vi kan kjøpe billig. Er det f.eks enkelte First Price-produkter som er like gode som dyrere alternativer? Havregryn og linser/bønner var et godt tips. Følge med på tilbud, gode og billige matvarer vi kan kjøpe osv. Er det andre som lever på 5000 når faste utgifter er betalt, hva gjør dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 60% jobb. Har fri torsdager og fredager. Disse to dagene vasker jeg. Til uka har jeg to flytte/rundvasker, som gir meg en del tusen kr inn. Veldig greit å spe på når det røyner på økonomisk. Du kan tjene inntil 10 000 kr pr år uten å oppgi det. Etter det, kan du f.eks registrere deg som selvstendig næringsdrivende. Det er mye penger i å hjelpe andre med å vaske, samtidig er det tung jobb og kanskje ikke det man har mest lyst til å holde på med. Men jeg har ikke noe valg, og synes det er veldig greit. Har bra vaskeutstyr som gjør jobben mye lettere.  På tirsdag kl 15 er jeg 6000 kr rikere, og det er en jobb som tar ca 9 timer til sammen. Folk betaler en del for å slippe å vaske selv ;)

Anonymkode: 04b23...186

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg lever på 2000 etter alt er betalt, er enslig. Skaff dere sånn bonuskort på butikker, jeg har trumfkort og da får man ekstratilbud på varer hver uke. For meg er månedskort på buss + sykkel billigere enn å kjøre,så har ikke bil lenger. Bruk eddik som vaskemiddel og tøymykner. Kutt ut matvarer som ikke trengs, sånn som kaffe og juice og saft og heller bruk pengene på tørrvarer.

Anonymkode: 7edd9...fb4

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett opp budsjett! Ukeshandling, sjekk alltid kilo- og literprisen, en stor gulost kan fint deles opp og fryses ned, det samme kan kyllingfileer etc. man kan kjøpe i større volum, ta med handlenett når du handler så slipper du å kjøpe poser. Frys ned brød og ta opp antall skiver du trenger etterhvert, da slipper du tørt brød:) Har du månedskort på bussen så sjekk om det kan lønne seg med å kjøpe halvårskort, her i Bergen får man en måned gratis da. BIl? fyll bensin når det er billigst.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurt! Det går litt ost, jeg visste ikke at det kunne fryses ned. Er den like god når den tines? Blir den "svett" og ekkel?

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Lurt! Det går litt ost, jeg visste ikke at det kunne fryses ned. Er den like god når den tines? Blir den "svett" og ekkel?

TS

Jepp, like god! bare ha den i kjøleskapet når den tines, blir verken svett eller ekkel:)

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS

Den blir ikke svett og ekkel, den virker snarere litt mer smuldrete, i mangl av bedre ord. Men forskjellen er marginal, og vi fryser ned ost når vi finner på tilbud. 

Anonymkode: c2d28...7e6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mueslien fra first price er fin til frokost med melk eller yoghurt og er veldig billig, det er også mye havregryn i denne. 

Anonymkode: ab1d8...162

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ost som fryses blir ikke like delikat på skiva, men den funker som fjell når den smeltes, på pizza etc. Og i nøden spiser fanden fluer. :)

Anonymkode: 24ca8...fce

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et standardråd er å skrive ned alt dere bruker penger på i løpet av en måned, og utifra det se om det er noe som trekker uforholdsmessig mye penger, i forhold til hva dere kanskje trodde.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS

Jeg har fryst ned mye forskjellig ost fordi jeg spiser det sjeldent og de aller fleste ostetyper blir helt som før frysing ved opptining, tror det bare var en type skåret ost som ble litt smuldrete og ikke tålte frysingen like godt men til og med ricotta og slikt holder seg like fine i frysen.

Anonymkode: ab1d8...162

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Melk kan også fryses. Hvis du finner sånn på tilbud hos Kiwi som holder på å gå ut på dato...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som tommelfingerregel; handle på Kiwi og Rema 1000 fremfor Coop extra og mega, Joker og Bunnpris. First price er ofte helt ålreit, men jeg lurer litt på hvilke kår hønene har for at prisen på egg skal bli så lav, det samme med entrecôten og andre first price produkter fra kjøttdisken. 

Dropp alkohol, brus og snacks og take away.

Ellers kan det være mer å spare på andre poster enn mat og husholdning om dere ikke i utgangspunktet har dyre vaner.

Anonymkode: 888a8...b2c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror dere må ha veldig mange/ eller store utgifter hvis samboeren din har full stilling og du deltid og dere sitter igjen med kun 5000 kr.
Mitt råd er å prøve å redusere utgiftene, eventuelt revurdere lån og bosituasjon.

En normal lønn vil være på 25000 utbetalt i mnd på full stilling, og hvis du har 10-15 utbetalt, så har dere mellom 30 og 40 utbetalt. Da skal man ha høye utgifter for å bli sittende igjen med 5000 kr.

Anonymkode: d6397...3da

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...