Gå til innhold

Helt ærlig, hvordan reagerer du på kvinner som soler seg toppløs på stranda/parken/ved bassenget?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Synes det er litt klein, men skulle ønske det var innafor. Da jeg var på ferie i sommer hadde jeg egentlig skikkelig lyst til å sole meg toppløs. Ble litt solbrent, og da er det ikke noe behagelig å ha på seg bikinitopp + at det ikke er så behagelig å ha på en våt bikinitopp heller. Når jeg ligger på magen, så pleier jeg å ta av meg bikinitoppen. Men hadde vært deilig om jeg kunne ligget og solt meg uten hele tiden, og heller bare tatt den på når jeg skulle bade. Ettersom det ikke er godtatt i samfunnet å blotte puppene på stranda så gjør jeg det ikke, men skulle som sagt ønske det var innafor. Hadde vært deilig om pupper kunne vært noe annet enn noe seksuelt.

Anonymkode: d7216...be8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hadde vært deilig om jeg kunne ligget og solt meg uten hele tiden, og heller bare tatt den på når jeg skulle bade. Ettersom det ikke er godtatt i samfunnet å blotte puppene på stranda så gjør jeg det ikke, men skulle som sagt ønske det var innafor. Hadde vært deilig om pupper kunne vært noe annet enn noe seksuelt.

Det var fullt akseptabelt for 30 år siden, og det hadde fortsatt vært det hvis flere hadde holdt på rettighetene som kvinner kjempet seg til. Når ikke man bruker dem, men i stedet lar seg underkue av moralister, så mister man dem. Det har enda ikke blitt så ille at noen vil bli tauet inn hvis de gjør det, så det er fortsatt sjanse til å ta rettighetene tilbake for de som tør.

Anonymkode: 722ef...eb7

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Synes det er litt klein, men skulle ønske det var innafor. Da jeg var på ferie i sommer hadde jeg egentlig skikkelig lyst til å sole meg toppløs. Ble litt solbrent, og da er det ikke noe behagelig å ha på seg bikinitopp + at det ikke er så behagelig å ha på en våt bikinitopp heller. Når jeg ligger på magen, så pleier jeg å ta av meg bikinitoppen. Men hadde vært deilig om jeg kunne ligget og solt meg uten hele tiden, og heller bare tatt den på når jeg skulle bade. Ettersom det ikke er godtatt i samfunnet å blotte puppene på stranda så gjør jeg det ikke, men skulle som sagt ønske det var innafor. Hadde vært deilig om pupper kunne vært noe annet enn noe seksuelt.

Anonymkode: d7216...be8

Det er jo egentlig fullt og helt opp til kvinnene selv å bestemme. Hvis kvinnene vil ha det slik så blir det slik. Ingen kan hindre de. Slik har det vært med alle tidligere endringer. Det var uakseptabelt at kvinner viste knærne. Så bestemme et tilstrekkelig antall kvinner at slik ville de ikke ha det og begynte å bruke kortere kjoler. Det samme når badedraktene fikk dypere kløft i ryggen. Deretter kom bikinien og kvinner kunne vise frem magen. Så kom toppløsmoten og kvinner i store antall lå toppløse på strendene. Alle endringer har krevd at et tilstrekkelig antall kvinner har stått frem og turt å utfordre de dominerende klesmotene.

Det er så enkelt og samtidig så vanskelig som at et tilstrekkelig antall kvinner må ville det og vise evne til å gjennomføre det. På 70/80 tallet vant kvinnene retten til å sole seg toppløse på strender, i parker og i egne hager. Den eneste grunnen til at de har mistet denne rettigheten er at de ikke har praktisert den. Hvis det er et tilstrekkelig antall som krever dette så vil hverken politi, politikere, eiere av badeanlegg eller andre gå i mot dette. Når toppløsbølgen spredde om seg i stort antall i Europa og før den nådde Norge ble politiet spurt om hvordan de ville reagere når dette nådde Norge. Svaret var at de ikke kom til å straffe kvinner for å være toppløse, og slik ble det. Ingen kvinner ble straffet for å være toppløse på 70/80 tallet. Nå har kvinnene i så liten grad vedlikeholdt denne rettigheten at det er en vesentlig større sjanse for reaksjoner nå om de er toppløse på strender eller i byens parker og balkonger enn det var det gang.

Det er ingen objektiv sannhet om at det er mer uanstendig, vulgært o.s.v. om kvinner viser håret, anklene, skuldrene, magen, brystene eller om de så er helt nakne for den saks skyld. Det er noen vi kan bestemme oss for. Vi kan bestemme oss for at det er helt uproblematisk at kvinner er nakne på alle strender hvis de ønsker det. Da blir det slik. Eller vi kan bestemme oss for at kvinner må skjule håret for å være anstendige. Da blir det slik.

Hver generasjon kvinner må gjøre sine valg om hva de vil kjempe for og hvilke rettigheter de vil vedlikeholde. 

Endret av Gab
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kunne godt tenkt meg å sole meg toppløs - men tror tenåringssønnen min på 14 hadde dødd av skam da... Døøøødspinlig! Gjorde det før barna kom da. 

Anonymkode: 06719...acd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Usmakelig å ligge og blotte seg på den måten

Anonymkode: ccc78...36c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.7.2017 den 15.42, AnonymBruker skrev:

Helt enkelt: hvordan reagerer du på kvinner som soler seg toppløs offentlig? 

Er det forskjell på om de er pene eller ikke evt.  alder og lignende? 

Si gjerne hvilket kjønn og ca. alder du er, og legning. 

Anonymkode: 6b150...131

Har null problemer med det.

Det er bare kropp

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kunne godt tenkt meg å sole meg toppløs - men tror tenåringssønnen min på 14 hadde dødd av skam da... Døøøødspinlig! Gjorde det før barna kom da. 

Anonymkode: 06719...acd

Om de er vant til det fra de er små er det ikke pinelig men naturlig.

Ellers skal det stort sett lite til for å gjøre en fjortis pinlig berørt, så hvorfor la seg styre?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 30.7.2017 den 15.54, AnonymBruker skrev:

Synes de kan beholde toppen på. Den typen oppmerksomhet de får kan de heller få i andre settinger, ikke rundt familier.

Anonymkode: 9399c...0ab

Når jeg soler meg toppløs er det virkelig ikke for å få oppmerksomhet. Kunne jeg valgt hadde jeg fjernet alle menneskene som potensielt kunne se det. Jeg soler meg toppløs for å unngå skille og fordi jeg hater den følelsen av vått badetøy mot kroppen og gjøre hele håndklet vått fordi bikinioverdelen har sugd til seg vann istedet for at det bare renner av og vekk :)

Anonymkode: 4ac12...dbb

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Joda, dette fehodet har hørt om feminisme og denne gamle feministen solte seg toppløs på 70 og 80-tallet. :) Hvorfor må du skrive så ufint.

Anonymkode: 44b4c...ba2

Blir gaaaaal når folk ikke er ramsalte i sin kritikk av koblingen opportunistisk kapitalisme + kvinneundertrykkende islam.

Ufin? Jeg er ikke ufin før jeg kastrerer imamer!

Endret av Hurepoix
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvorfor vise seg frem? Syns det er hensynsløst.

Sett det i Tyrkia blant skandinaviske kvinner. I det landet hvor det ikke er særlig akseptert, så vrenger de brystet ut.

Anonymkode: e8c7b...fa8

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Haha, ler meg i hjel av denne tråden. "Oppmerksomhetssyk" "Vulgært". Den eneste jeg kjenner som soler seg toppløs er min gamle mor på 70. Jeg kan love dere alle at hennes to vrengte skinnfiller ikke påkrever noe oppmerksomhet whatsoever.

Slapp av litt og hold fokuset på dere selv og la andre holde på med sitt. Det er da virkelig ikke erigerte kjønnsorgan vi snakker om her.

Anonymkode: de4be...5d7

Hehe, sant det. De fleste damene jeg kjenner som er i 60-70 åra flakser med puppene foran både fremmede og familie, veldig avslappet forhold til både toppløshet og BH-er, gjemmer seg ikke når de skal skifte, osv. Noe som har gått galt her i senere år...

Anonymkode: 67da5...10e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Et av menneskets merkeligste egenskaper er hvor fort man kan skifte fra at noe er fullstendig uakseptabelt for majoriteten til at det blir fullt akseptabelt. Etterpå er det «ingen» som skjønner hvorfor det ikke var akseptabelt tidligere. I dag er det «ingen» som forstår hvor uanstendig og vulgært bikinier ble sett på før moten slo igjennom. Nå er det ingen (vestlige) som vil mene at normale bikinier er uanstendige plagg.

Anonymkode: 0cdb3...bf3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hehe, sant det. De fleste damene jeg kjenner som er i 60-70 åra flakser med puppene foran både fremmede og familie, veldig avslappet forhold til både toppløshet og BH-er, gjemmer seg ikke når de skal skifte, osv. Noe som har gått galt her i senere år...

Anonymkode: 67da5...10e

Ja merkelig hvordan moten skifter. Dette var damer som var unge på 70-80 tallet og ble påvirket av den motebølgen som var da. På 70-80 tallet var det først og fremst de unge som sto for det liberale synet på nakenhet og toppløshet. De klaget på de eldre som laget problemer ut av dette. Nå har de unge blitt gamle og er etterfulgt av en generasjon som er ennå mer konservative enn det deres foreldre var den gangen.

Anonymkode: 0cdb3...bf3

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg er en kvinne på 37 år. Jeg syns ikke noe om det å kle av seg for mye. Jeg syns det er litt billig. Men jeg mener at _hvis_ noen skal sole seg toppløs så burde de få lov til det uansett om de er tynne, tykke, pene, mindre pene osv... Det er ofte slik at på en strand så er det liksom mer lov for de unge damene med sprettpupper å sole seg toppløs. Eller å gå med bikini for den del... Noen reagerer negativt på om eldre eller tykke viser seg frem på stranda. Det syns jeg er en helt RÆVA innstilling. Alle kropper er velkommen og nesten ingen ser ut som de i motebladene. Alle er bra nok som de er - du også! Dette ble en liten avsporing på spørsmålet ditt vel og merke :fnise:

Anonymkode: 7cd5b...ec4

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Synes de som gjør det er tøffe, skulle ønske det var helt normalt slik at jeg kunne gjort det selv. De fleste i Norge ser at det er undertrykkende å tvinge kvinner til å dekke håret, synd de ikke også ser hvor undertrykkende det er å tvinge kvinner til å dekke brystet. 

Anonymkode: e2025...3b8

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 timer siden, Lisa95 skrev:

Er ikke greit å sole seg toppløs blandt folk. Da kan jo vi like godt ligge på magen også uten tanga . Eller menn kan ligge helt naken i solen også med snabelen framme. Så lenge det er seksualisert syns jeg ikke det er greit

Det er bare en måte å avseksualisere det - ved at flere kvinner gjør det i en ikke-seksuell setting. Noen annen måte finnes ikke. Man kan ikke vedta det i Stortinget. I Øst-Tyskland badet 80% av befolkningen helt nakne og det var helt avseksualisert.

I dag er det for få og spredt til at kvinner tørr gjøre det. De som vil starte med det må organisere seg litt f.eks. samle seg om å bruke en del av en park, strand, bad e.l. gjerne på bestemte tidspunkt. Til å starte med kunne de f.eks. kreve å få sole seg toppløse på en del av Frognerbadet. (For 30 år siden kunne de det over alt der, for noen år siden ble en dame kastet ut da hun prøvde seg). Er man mange nok og bestemt nok er de nødt til å følge brukernes ønsker slik bikini og toppløshet ble akseptert tidligere.

Hvis man ikke tør fordi man er redd for snikfotografering så kan man også få bedret det hvis man er mange nok og vil det nok. Hvis man går til politikerne og krever at straffene for snikfotografering av toppløse damer skal være like strenge som straffene for  å putte kamera oppunder skjørtene på damer på Karl Johan så blir det slik.

I dag er vel det eneste stedet damer kan sole seg toppløst rimelig trygt på naturiststrendene. Der kan de beholde trusa på, det er ikke noe kroppspress og kroppsfokus og det er en sterk både offentlig justis og egenjustis i forhold til fotografering og "lek med mobiltelefoner".

Anonymkode: bd325...908

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

På hytta om jeg er alene, og jeg sitter i min lille hule hvor man ikke kan se inn fra vannet soler jeg meg og bader naken. Men jeg ville ikke gjort det på brygga. På stranda kunne jeg heller ikke gjort dette. 

Anonymkode: 8fdf3...780

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei jeg gjorde ikke det selv. Men jeg hadde ikke synes det var ekkelt om noen kikket på meg i sidesynet liksom. Det jeg hadde hatt noe i mot var hvis noen skulle tenke ille om meg eller at det var oppmerksomhetsbehov eller slike ting. At de dømte meg. Derimot hvis noen bare kikket fordi de var nysgjerrig eller synes jeg var flott mener jeg det er opp til den enkelte å bestemme selv hva de kikker på. Folk kikker jo på hverandre enten man har på bikini, badedrakt eller kjole også. Er det ekkelt å ha på seg kjole hvis noen kikker litt på leggene dine? 

Hører at du sier det. Så får vel trekke til meg øynene. Men klarer du å argumentere for hvorfor det er ekkelt å sole seg toppløs hvis noen ser litt på deg? Er det like ekkelt om noen ser på deg når du har på deg en bikini? Hvorfor føler du deg så nærtagende at andres blikk (og da mener jeg absolutt ikke glaning) er sjenerende for deg? 

TS 

Anonymkode: 6b150...131

Jeg har ikke noe problem med å bli sett litt på, og er vant til oppmerksomhet. Så noen blikk og generell oppmerksomhet på utseendet mitt er ikke sjenerende, det er jeg som sagt vant til. Selv om jeg ikke er vakker, har jeg et utseende som gir mye positiv oppmerksomhet. Får mange blikk f.eks på butikken, og andre hverdagslige situasjoner, så jeg er vant til blikk. Kler meg ofte i kjole og skjørt, og har ikke noe problem med at folk ser på meg. Kler meg pent, og har ikke en "utfordrende" klesstil. 

Men jeg må si at det ble forskjell da jeg tok av bikinitoppen, og solte meg toppløs. Da gikk det fra litt titting og oppmerksomhet til rett og slett glaning. Og det var jeg rett og slett ikke komfortabel med. Det var flere som solte seg toppløs der, men kanskje de taklet glaning bedre enn jeg gjorde :)

Jeg følte meg veldig ufri når flere rundt meg glante mer eller mindre åpenlyst, og fulgte med på alt jeg gjorde. Det var ikke vanskelig å oppfatte det. Jeg var på stranda for å slappe av og kose meg, men det ble umulig når jeg ble glant på. De andre som solte seg toppløs lå lenger unna, så de var ikke akkurat i synet på de mennene som så på meg. Så jeg tror jo at de ville glant på de andre også, hvis de var nærmere.

Jeg tror jeg solte meg toppløs i ca 30 min, før jeg tok på meg toppen igjen. Å bli kikket på i sidesynet når jeg er på stranda er jeg vant til. Det blir vel alle. Det ble noe annet når jeg tok av meg toppen og solte meg toppløs. Jeg syntes det ble ekkelt og ukomfortabelt når familiefedre og kjærester åpenlyst glante på meg, og jeg syntes det var flaut overfor damene deres. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når jeg soler meg toppløs er det virkelig ikke for å få oppmerksomhet. Kunne jeg valgt hadde jeg fjernet alle menneskene som potensielt kunne se det. Jeg soler meg toppløs for å unngå skille og fordi jeg hater den følelsen av vått badetøy mot kroppen og gjøre hele håndklet vått fordi bikinioverdelen har sugd til seg vann istedet for at det bare renner av og vekk :)

Anonymkode: 4ac12...dbb

Da soler du deg naken da? For trusa er vel også våt, og lager skille?

Anonymkode: 6ac31...a8c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 minutter siden, Majott skrev:

Jeg har ikke noe problem med å bli sett litt på, og er vant til oppmerksomhet. Så noen blikk og generell oppmerksomhet på utseendet mitt er ikke sjenerende, det er jeg som sagt vant til. Selv om jeg ikke er vakker, har jeg et utseende som gir mye positiv oppmerksomhet. Får mange blikk f.eks på butikken, og andre hverdagslige situasjoner, så jeg er vant til blikk. Kler meg ofte i kjole og skjørt, og har ikke noe problem med at folk ser på meg. Kler meg pent, og har ikke en "utfordrende" klesstil. 

Men jeg må si at det ble forskjell da jeg tok av bikinitoppen, og solte meg toppløs. Da gikk det fra litt titting og oppmerksomhet til rett og slett glaning. Og det var jeg rett og slett ikke komfortabel med. Det var flere som solte seg toppløs der, men kanskje de taklet glaning bedre enn jeg gjorde :)

Jeg følte meg veldig ufri når flere rundt meg glante mer eller mindre åpenlyst, og fulgte med på alt jeg gjorde. Det var ikke vanskelig å oppfatte det. Jeg var på stranda for å slappe av og kose meg, men det ble umulig når jeg ble glant på. De andre som solte seg toppløs lå lenger unna, så de var ikke akkurat i synet på de mennene som så på meg. Så jeg tror jo at de ville glant på de andre også, hvis de var nærmere.

Jeg tror jeg solte meg toppløs i ca 30 min, før jeg tok på meg toppen igjen. Å bli kikket på i sidesynet når jeg er på stranda er jeg vant til. Det blir vel alle. Det ble noe annet når jeg tok av meg toppen og solte meg toppløs. Jeg syntes det ble ekkelt og ukomfortabelt når familiefedre og kjærester åpenlyst glante på meg, og jeg syntes det var flaut overfor damene deres. 

Hvordan ser puppene dine ut da?

Anonymkode: 8f598...dee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...