Gå til innhold

Nekter leietaker å ha gjester som røyker?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er dette egentlig lovlig?  Jeg gikk på en liten fest i går og da var det noen sure venner som fikk ikke gå ut og ta seg en røyk.  Min venninne, som er leietaker, sa at hun fikk ikke lov å røyke eller har gjester som røyker enten inne eller ute, og at det står i kontrakten.  Skjønner at folk får ikke lov å røyke inne, men kan huseieren faktisk nekter folk å ta seg en røyk ute?  Her snakker vi en sjelden gang at hun har faktisk gjester hos seg.  

Anonymkode: 747c7...213

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De får gå ut på gaten og røyke da, ikke verre enn det. Forstår godt at ikke huseier vil ha røyk sivende inn til seg og masse sneiper utenfor. 

Anonymkode: 82eb2...3af

• Liker 32
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huseier kan ikke nekte henne å ha venner som røyker, men jeg mener bestemt huseier kan nekte røyk på eiendommen, altså ikke bare inne. Skjønner det godt jeg! 

Anonymkode: f9f7d...3a3

• Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han kan nekte at det røykes på eiendommen. Men det er jo ikke værre en at man går utenfor eiendommen, det kan umulig være så vanskelig? 

Anonymkode: a6f0d...d24

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo jeg tror huseier kan nekte røyk både inne i leiligheten og ute å hans eiendom. Hos oss er det ikke lov å røyke. 
Da er det faktisk en selvfølge at andre heller ikke kan røyke når de er her. Litt rart om andre kunne få sitte å dampe i min leilighet men ikke jeg, fordi jeg bor er, mens de andre er på besøk.
Har huseier bestemt at det ikke skal røykes på hans eiendom, både ute og inne, gjelder det alle og enhver.

Anonymkode: b558b...e49

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står ganske enkelt i kontrakten at røyking ikke tillates på eiendommen. Det gjelder da hele eiendommen, og både leietaker og evt. gjester.

(Er det virkelig folk som fortsatt røyker i 2017...?)

Anonymkode: a0b49...d36

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Klart det er lov, og det er fint at venninnen din respekterer denne regelen. Fatter ikke at røykere har så vanskelig med å forholde seg til regler. Det er heller ikke lov til å røyke utenfor inngangen i bygget jeg bor i, men folk gjør det likevel. Idioter. 

Anonymkode: 4f292...7e3

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner huseier godt jeg :) Naboen her hadde fest og det lå sneiper over hele gårdsplassen. Ekkelt og uappetittlig. 

Er vel bare å gå ut på veien vel? 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det står ganske enkelt i kontrakten at røyking ikke tillates på eiendommen. Det gjelder da hele eiendommen, og både leietaker og evt. gjester.

(Er det virkelig folk som fortsatt røyker i 2017...?)

Anonymkode: a0b49...d36

Det er det faktisk! Anbefaler deg å bli litt mer obervant på omgivelsene dine, det kan være farlig å vimse rundt i offentlighet fullstendig bevisstløs :)

Anonymkode: 6da08...0f9

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde også det i kontrakten. Det gjaldt på hele eiendommen til huseier. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelt og greit, gå ut og røyk så slipper en prbl. Det kan være at noen har astma i deres fam.....hva vet vi?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Klart det er lov, og det er fint at venninnen din respekterer denne regelen. Fatter ikke at røykere har så vanskelig med å forholde seg til regler. Det er heller ikke lov til å røyke utenfor inngangen i bygget jeg bor i, men folk gjør det likevel. Idioter. 

Anonymkode: 4f292...7e3

This! 

Anonymkode: 4e433...9b9

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan stå i kontrakten, men syntes da dette er unøvendig strengt, med mindre det er en veldig liten eiendom og røyking utenfor trekkes rett opp i ventilasjon til utleiers bolig for eksempel. Mange kunne heller hatt en klausul om at sneiper o.l. skal plukkes opp etter røyking utenfor. 

Anonymkode: 7b6e9...d4b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da er det bare å gå ut på veien. Er jo ikke verre enn det. Jeg har astma, og er allergisk mot røyk. Så skulle jeg leie ut, så ville ikke jeg tillat røyking verken inne eller ute, på min eiendom. For står de rett utenfor og røyker, så har jeg vinduet åpent, så kommer det inn til meg. De kan selvfølgelig få lov til å gå ut på gaten og røyke.

Anonymkode: 9a5cc...27f

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det kan stå i kontrakten, men syntes da dette er unøvendig strengt, med mindre det er en veldig liten eiendom og røyking utenfor trekkes rett opp i ventilasjon til utleiers bolig for eksempel. Mange kunne heller hatt en klausul om at sneiper o.l. skal plukkes opp etter røyking utenfor. 

Anonymkode: 7b6e9...d4b

Hvis ikke man går langt bort fra boligen trekkes nesten alltid røyklukten inn i boligen. Jeg må lukke vinduene når naboen går ut for å røyke :(

Anonymkode: 9c7f6...04b

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Røyklukt går myyyye lenger enn røykere tror/gidder å innse.

Anonymkode: 4e433...9b9

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg forstår veldig godt at huseier kanskje ikke vil ha røyking hverken inne i leiligheten eller på eiendommen.

I leiligheten under oss er det en annen leieboer som har veranda rett under soveromsvinduet vårt. Han røyker ikke selv men har ofte besøk av en venn som gjør det. Da går han ut på verandaen for å røyke. Kvalmende ekkel lukt på hva enn han røyker, så jeg måtte be dem om å huske at vind og røyk trekker inn og om de kan flytte seg til inngangspartiet istedet etter X klokkeslett da jeg liker å sove om natten. Dette var ikke noe problem for dem og forstod problematikken som oppstår med et soverom full av sigarettrøyk.

Jeg røyker selv, på verandaen min på andre siden av huset hvor det ikke er noen soverom. Hører jeg ungene til naboen er ute på verandaen ovenfor lar jeg være å røyke.

Huseier har bedt spesifikt om å ikke røyke innendørs, og det ser jeg ingen problemer med. Det er tross alt en lukt som man rett og slett ikke blir kvitt da det setter seg som F. Jeg husker hvordan det var å vaske etter bestemoren min etter hun døde, i et hus hun hadde røkt i de siste 50 åra. Det er.. gyselig. Og dette var hos en gammel dame som hadde støv på hjernen.

Huseier har lov til å si at man ikke skal røyke på eiendommen hans. Det er hans ønske å ha en røykfri sone, da respekterer man det og går et stykke unna hvor man ikke er til sjenanse.

Og plukker med seg stumpen selvsagt. Skal man være på god fot med folk så forsøpler man ikke hos naboene eller i veikanten.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jo jeg tror huseier kan nekte røyk både inne i leiligheten og ute å hans eiendom. Hos oss er det ikke lov å røyke. 
Da er det faktisk en selvfølge at andre heller ikke kan røyke når de er her. Litt rart om andre kunne få sitte å dampe i min leilighet men ikke jeg, fordi jeg bor er, mens de andre er på besøk.
Har huseier bestemt at det ikke skal røykes på hans eiendom, både ute og inne, gjelder det alle og enhver.

Anonymkode: b558b...e49

Du må lære deg forskjellen på å dampe og på å røyke.

Anonymkode: eecbd...223

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du må lære deg forskjellen på å dampe og på å røyke.

Anonymkode: eecbd...223

Å dampe er et uttrykk for å røyke som kom lenge før e-sigaretter, hvis det er det du mener.

Anonymkode: 9c7f6...04b

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fornuftig huseier. Dette burde få gjestene til å tenke. Jeg vil aldri tillate røyking på eiendommen. 

Anonymkode: 3cd86...bf7

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...