Gå til innhold

Leietagere med dyr?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har en leilighet (ikke samme bolig som oss) som vi skal leie ut. 

Vi har fått en mulighet til å leie ut til et par uten barn og som ikke skal ha barn (har voksne barn), men som har dyr. En innekatt og en hund. Dette er rolige og godt voksne mennesker med faste jobber. 

Jeg er tipset om dem gjennom felles venner, så jeg stoler på skussmål jeg får og de virker på alle mulige måter som perfekte leietakere. 

Men hittil har vi valgt bort leietakere med dyr pga slitasje, skade, og eventuelt allergier hos fremtidige leietakere. 

Har noen erfaringer? Hvor mye slitasje vil en innekatt og en mellomstor hund forårsake? 

Anonymkode: 5ae7c...927

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det trapp i boligen? Hos oss ser jeg at det er først og fremst trappen som får mest merker etter hunden våres (mellomstor). Hun har også laget noen skraper på dører, men det skal sies at vi har hatt henne siden hun var valp. En voksen hund er forhåpentligvis bedre oppdratt ;) 

Når det gjelder katt så er det ikke fullt like mye slitasje, synes jeg. Har hatt en del katter opp igjennom. En av de var voldsom på å skrape, men det var mest møbler det gikk utover. 

Anonymkode: 65a44...ed8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erfaring med innekatt, og ingen problemer der. Leieboer ba om å få sette netting over balkongen så katten kunne sitte ute også, og det ble veldig fint. Var ingen synlige skader eller slitasje på leiligheten, og de hadde betalt inn 5000 ekstra på depositum (de fikk tilbake alt).

Anonymkode: d82b5...cb3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke utleier da, men jeg bor i en leilighet der utleier egentlig hadde tenkt det samme som dere i utgangspunktet, altså ikke dyr. Og de har valgt bort potensielle leietakere med dyr pga dette. Men pga de ville ha meg som leietaker av forskjellige årsaker, så det mellom fingrene på det og ombestemte seg. Jeg fikk ha med katten min inn i leieforholdet, og den har hittil ikke skapt noe problemer utenom at den jager huseierens egen katt :fnise:

Anonymkode: 3fd62...2f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det parkett? isåfall... bytt til laminat. Da det tåler klør bedre. 
Vi hadde billig laminat i 15 år. 15 år med barn, hunder (Fra 4 kg til 50 kg) og katter. Ikke en ripe eller skade. Så flyttet foreldrene mine. Katten var 16 år, hunder på 10 og 11 år. De lekte ikke inne lengre, bare tuslet normalt bortover gulvet. Ikke 6 mnd med parkett og det var full av riper. Foreldrene mine bryr seg ikke stort, da planen var å bytte over til laminat allikevel. De skal få seg valp i sommer, godt planlagt kjøp. Men allikevel, parkett er ikke for dyreeiere for å si det slik. 

Jeg har billig gulvbelegg nå, slik som kommer på rull. Har hatt 4 småhunder her i hele sommer. 2 valper på noen måneder og to unghunder. Har to katter fra før. Ikke en skrape, og katten spøler på gulvet støtt og stadig.
Anbefaler gulvbelegg da det er slitesterkt, billig og lett å erstatte.

Det som er normale slitasjer er klør på gulv. Laminat eller vinyl er slitesterkt og da skal det en god del før det blir riper. 
En hund kan ha uhell inne, og det utgjør ikke noe på gulvbelegg som kommer fra en rull. Slike klipp-plater er noe annet, da vann (urin) vil trenge igjennom sprekkene. 

Anonymkode: 737ca...2e8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har en leilighet (ikke samme bolig som oss) som vi skal leie ut. 

Vi har fått en mulighet til å leie ut til et par uten barn og som ikke skal ha barn (har voksne barn), men som har dyr. En innekatt og en hund. Dette er rolige og godt voksne mennesker med faste jobber. 

Jeg er tipset om dem gjennom felles venner, så jeg stoler på skussmål jeg får og de virker på alle mulige måter som perfekte leietakere. 

Men hittil har vi valgt bort leietakere med dyr pga slitasje, skade, og eventuelt allergier hos fremtidige leietakere. 

Har noen erfaringer? Hvor mye slitasje vil en innekatt og en mellomstor hund forårsake? 

Anonymkode: 5ae7c...927

Katt i bolig betyr at du aldri kan leie ut eller selge til en katteallergiker. I tillegg har du problem dersom katten urinerer inne, på flisegulv eller parkett. Den stanken får du ikke ut uten å ta opp gulvet. 

Voksne ansvarlige folk på leiemarkedet, med gode jobber, det høres langt fra normalt ut. De pleier å eie egen bolig, sørlig dersom de har dyr. 

Anonymkode: c2dfd...ff6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Katt i bolig betyr at du aldri kan leie ut eller selge til en katteallergiker. I tillegg har du problem dersom katten urinerer inne, på flisegulv eller parkett. Den stanken får du ikke ut uten å ta opp gulvet. 

Voksne ansvarlige folk på leiemarkedet, med gode jobber, det høres langt fra normalt ut. De pleier å eie egen bolig, sørlig dersom de har dyr. 

Anonymkode: c2dfd...ff6

Hvis katten urinerer inne, er det da huseier eller leietaker som skal betale for å måtte ta opp gulvet? Bare nysgjerrig :)

Anonymkode: 3fd62...2f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Katt i bolig betyr at du aldri kan leie ut eller selge til en katteallergiker. I tillegg har du problem dersom katten urinerer inne, på flisegulv eller parkett. Den stanken får du ikke ut uten å ta opp gulvet. 

Voksne ansvarlige folk på leiemarkedet, med gode jobber, det høres langt fra normalt ut. De pleier å eie egen bolig, sørlig dersom de har dyr. 

Anonymkode: c2dfd...ff6

Tull! Det kan være mange grunner til at voksne vil leie for en periode. Det er heller ikke særlig voksent å hensette dyr fordi man endrer boform. Har selv erfaring fra innekatter som ikke har skadet noe som helst. Allergikere får vel selv ta ansvar hvis deres allergi er så sterk at de ikke kan bo i en utvasket bolig.

Anonymkode: c7b55...2c2

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har leid ut til flere hundeeiere, helt uproblematisk. Ingen kloremerker eller riper eller ekstra støy/skitt.

Det er i sokkelen i vårt eget hus.

Anonymkode: 70418...b56

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Katt i bolig betyr at du aldri kan leie ut eller selge til en katteallergiker. I tillegg har du problem dersom katten urinerer inne, på flisegulv eller parkett. Den stanken får du ikke ut uten å ta opp gulvet. 

Voksne ansvarlige folk på leiemarkedet, med gode jobber, det høres langt fra normalt ut. De pleier å eie egen bolig, sørlig dersom de har dyr. 

Anonymkode: c2dfd...ff6

Tull å tøys. En frisk katt tisser ikke på gulvet. Da de er ekstremt renslige av natur! Det er ene og alene eieren sin skyld. Feilbehandling av katt og sykdom gjør at de tisser på gulv. 
En god katteier vil ikke ha dette problemet. 

Dessuten så spiller det ingen rolle for utleier. Bare legge til i kontrakten at fuktskader fra urin, skal erstattes av leieboer. Og det taes ut fra depositum. Du kjenner lett forskjellen på urin og vann! Så den saken er rimelig enkel. 

Anonymkode: 737ca...2e8

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har liten tro på at en katteallergiker ikke kan bo i et hus hvor det tidligere har bodd katt. Har selv samboer som er allergisk, og han merker det først hvis det er litt støvete, dette går raskt over om det er rent. Ja han har selvsagt blitt vant til katten, men jeg har ingen tro på at en vasket leilighet skal bli noe problem senere. Da skal du være veldig sensitiv, og det ha blitt gjort en dårlig vaskejobb. 

Eneste jeg kan si som har blitt slitasje hos oss er i karmene på vinduene, da kattene hopper opp og bruker klør for å komme seg opp. Men dette er det jo bare å eventuelt pusse lett ned og male et strøk over før neste flytter inn, og det burde ikke være noe problem å få den som leier med dyr til å gjøre før personen flytter! :)

Anonymkode: 146ca...57f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig det bare er meg, men jeg hadde følt meg fryktelig smålig hvis jeg sa nei på grunn av en uskyldig katt og en hund. Normalt sett er ikke dette ansett som skadedyr. De sover, spiser og koser.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Voksne mennesker med stabile jobber og ordnet økonomi som leier? Det skurrer veldig. 

Anonymkode: f64d7...b03

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Voksne mennesker med stabile jobber og ordnet økonomi som leier? Det skurrer veldig. 

Anonymkode: f64d7...b03

Det er faktisk bare i Norge at det er vanlig å eie bolig selv. Ellers sørover i Europa er det vanligere å leie da det er det som blir ansett som mest økonomisk, selv om man har ordnet økonomi osv. Så det er kanskje ikke så sært som mange tror. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem bryr seg om folk eier eller leier, det får da være deres egen sak?

Anonymkode: 146ca...57f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Voksne mennesker med stabile jobber og ordnet økonomi som leier? Det skurrer veldig. 

Anonymkode: f64d7...b03

Nei hvorfor det? 

Det er ikke unormalt at voksne som bare skal være på et geografisk sted i en periode (prosjekt/stasjonering o.l.) leier istedet for å kjøpe og selge bolig på hvert sted de jobber.

Det er ikke unormalt det som beskrives.

Anonymkode: 6e4b8...e61

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

8 minutter siden, BeautyBox skrev:

Det er faktisk bare i Norge at det er vanlig å eie bolig selv. Ellers sørover i Europa er det vanligere å leie da det er det som blir ansett som mest økonomisk, selv om man har ordnet økonomi osv. Så det er kanskje ikke så sært som mange tror. 

Det er mye som er vanlig nedover i Europa som ikke er vanlig her og omvendt. Men i det norske samfunn, som tross alt er det vi snakker om, så skurrer det når et voksent par i arbeid ikke får kjøpt seg bolig.

Anonymkode: f64d7...b03

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvem bryr seg om folk eier eller leier, det får da være deres egen sak?

Anonymkode: 146ca...57f

Det er helt riktig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er mye som er vanlig nedover i Europa som ikke er vanlig her og omvendt. Men i det norske samfunn, som tross alt er det vi snakker om, så skurrer det når et voksent par i arbeid ikke får kjøpt seg bolig.

Anonymkode: f64d7...b03

Nei, det spiller ingen rolle hva som er vanlig og ikke, eller hva du er vant med. Skurrer ikke mer for det

Endret av BeautyBox
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er mye som er vanlig nedover i Europa som ikke er vanlig her og omvendt. Men i det norske samfunn, som tross alt er det vi snakker om, så skurrer det når et voksent par i arbeid ikke får kjøpt seg bolig.

Anonymkode: f64d7...b03

Det er faktisk ikke alle som har lyst til å eie sin egen bolig. 

Anonymkode: 47a44...6eb

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...