Gå til innhold

Hvorfor er det så vanskelig å få ut en leieboer, egentlig?|

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er veldig merkelig! La oss si at du har gitt en person som ikke betaler tre mnd oppsigelsesfrist. Når det har gått tre mnd, og han ikke flytter, har du jo kanskje en ny leietager som venter på å få leiligheten. Man kan vel sette møblene utenfor/i en container og skifte lås? Da har man gitt tre måneders varsel, kanskje ikke fått betalt på et halvt år, og personen har ikke rett til å bo der lenger.

Anonymkode: f8144...b7b

Du må likevel gå gjennom namsmannen for å få begjært tvangsfullbyrdelse hvis du har sagt opp avtalen og leietaker nekter å flytte ut etter utløpet av oppsigelsestiden. 

Anonymkode: 54a5c...ade

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 30.7.2017 den 7.32, Ruccula skrev:

Ikke nødvendigvis.  En kompis leide ut leiligheten sin med nav garanti.  

De sluttet å betale temmelig fort og det tok nesten 10 mnd å få dem ut. Måtte igjennom namsmannen osv.. 

Nav garantien var bare på 3 mnd, resten ble tap. Itillegg var leiligheten helt herpa da han fikk den tilbake 

Derfor leier jeg aldri ut til folk med nav-garanti. Har hørt altfor mye om det til å i det hele tatt VURDERE det. 

Jeg leier kun ut til folk uten barn, med fast 100% jobb. Trygdede/folk på AAP, eller enslige mødre får blankt avslag. Leier heller ikke ut til to venninner/kompiser som skal bruke det som "kollektiv". Jeg forlanger 6 mnd depositum, minimum 3 referanser, kredittsjekk, krever å få se arbeidskontrakt og forevisning av de tre siste lønnsslippene. Jeg ringer alle referanser, i tillegg til at leier må dokumentere at han faktisk HAR bodd hos oppgitte referanser,  i tillegg til at jeg ringer arbeidsgiver. I tillegg har jeg nedfelt i kontrakten hva leietaker plikter, selvfølgelig innenfor loven. Blandt annet at de plikter å måke snø og holde normal orden i og rundt boligen, plenklipping og snømåking til egen inngang. Og at leiligheten skal ha tilstrekkelig med varme i vinterhalvåret. Og nattero mellom 23-07. I tillegg henvises det til Tvangsfullbyrdelsesloven ved manglende betaling av husleie. I tillegg godtar jeg aldri framleie.

Har aldri hatt problemer med å få leid ut, og aldri hatt problemer med leietakere.

Leietakere har mye rettigheter, men det har man som utleier også. Man må velge sine leietakere med omhu og ikke leke barmhjertelig samaritan, for da BLIR man lurt. Man må kjenne sine rettigheter og bruke dem. INGEN får utsettelse på leia hos meg, det starter gjerne i det små. Jeg sender varsel etter 14 dager, betaler de ikke da blir de begjært utkastet. Jeg har nulltoleranse for folk som ikke gjør opp for seg.

Anonymkode: 0fd59...e5d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Derfor leier jeg aldri ut til folk med nav-garanti. Har hørt altfor mye om det til å i det hele tatt VURDERE det. 

Jeg leier kun ut til folk uten barn, med fast 100% jobb. Trygdede/folk på AAP, eller enslige mødre får blankt avslag. Leier heller ikke ut til to venninner/kompiser som skal bruke det som "kollektiv". Jeg forlanger 6 mnd depositum, minimum 3 referanser, kredittsjekk, krever å få se arbeidskontrakt og forevisning av de tre siste lønnsslippene. Jeg ringer alle referanser, i tillegg til at leier må dokumentere at han faktisk HAR bodd hos oppgitte referanser,  i tillegg til at jeg ringer arbeidsgiver. I tillegg har jeg nedfelt i kontrakten hva leietaker plikter, selvfølgelig innenfor loven. Blandt annet at de plikter å måke snø og holde normal orden i og rundt boligen, plenklipping og snømåking til egen inngang. Og at leiligheten skal ha tilstrekkelig med varme i vinterhalvåret. Og nattero mellom 23-07. I tillegg henvises det til Tvangsfullbyrdelsesloven ved manglende betaling av husleie. I tillegg godtar jeg aldri framleie.

Har aldri hatt problemer med å få leid ut, og aldri hatt problemer med leietakere.

Leietakere har mye rettigheter, men det har man som utleier også. Man må velge sine leietakere med omhu og ikke leke barmhjertelig samaritan, for da BLIR man lurt. Man må kjenne sine rettigheter og bruke dem. INGEN får utsettelse på leia hos meg, det starter gjerne i det små. Jeg sender varsel etter 14 dager, betaler de ikke da blir de begjært utkastet. Jeg har nulltoleranse for folk som ikke gjør opp for seg.

Anonymkode: 0fd59...e5d

Hva gjør du om leietagerene dine får barn da? 

Her er om fremleie forresten

§ 7-3. Framleie av del av bolig

Leier av bolig som selv skal bo i boligen, kan framleie en del av boligen med godkjenning fra utleieren. Godkjenning kan bare nektes dersom framleierens forhold gir saklig grunn til det eller husrommet klart blir overbefolket.

Anonymkode: 892b9...0fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7/30/2017 den 7.32, Ruccula skrev:

Ikke nødvendigvis.  En kompis leide ut leiligheten sin med nav garanti.  

De sluttet å betale temmelig fort og det tok nesten 10 mnd å få dem ut. Måtte igjennom namsmannen osv.. 

Nav garantien var bare på 3 mnd, resten ble tap. Itillegg var leiligheten helt herpa da han fikk den tilbake 

Det er riktig at det tar lang tid hvis man må få folk fysisk kasta ut ved hjelp av namsmannen. Men man kan si opp kontrakten etter tre måneder på grunn av kontraktsbrudd, og de fleste vil faktisk flytte av seg selv når de får beskjed om at er kasta ut. 

Noen har ekstremt uflaks, som din kompis og da tar det tid å få leid ut igjen dessverre. Sånn er det når man driver business, det er alltid noen risikoer. Man kan være nøye på hvem man leier til for å prøve å minimere risikoen såklart, men ting kan uansett skje. Det er en helt naturlig del av det å drive forretninger.

Anonymkode: 22abe...2f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...