Gå til innhold

Kan jeg sette skattetrekket mitt til 0%?


ajarRun

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg tror arbeidsgiver er pålagt å trekke skatt, fordi de ellers kan få delt ansvar for skattegjeld. Men selvstendig næringsdrivende kan drive slik du skisserer. Og betale all skatten en gang i året. 

Anonymkode: 2d61c...0dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror arbeidsgiver er pålagt å trekke skatt, fordi de ellers kan få delt ansvar for skattegjeld. Men selvstendig næringsdrivende kan drive slik du skisserer. Og betale all skatten en gang i året. 

Anonymkode: 2d61c...0dd

Men hvis jeg endrer skattekortet til å si at jeg vil ha en million i renteutgifter, da går skatten ned til 10%. Kan jeg gjøre det sånn og bare betale 10% skatt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo si at du ikke skal ha noe inntekt det året slik at du får frikort og dermed ikke blir trekt for de første 50 000, men så blir det verre. Du kan jo da endre til å si at du skal tjene svært lite slik at du får lav skatteprosent, men i null greier du ikke få skattetrekket dersom du tjener over fribeløpet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, amativeReflection skrev:

Kan jeg bare velge å få enorm baksmell?

Det er ikke du, men skatteetaten som bestemmer hvor høyt eller lavt skattetrekket ditt skal være. 

 

2 minutter siden, amativeReflection skrev:

Men hvis jeg endrer skattekortet til å si at jeg vil ha en million i renteutgifter, da går skatten ned til 10%. Kan jeg gjøre det sånn og bare betale 10% skatt?

Det er å gi uriktige opplysninger i vinningsøyemed, og følgelig å gjøre noe som i ettertid får uheldige konsekvenser for deg ikke bare økonomisk men også i forhold til lovbrudd. Les skatteetatens lover og regler FØR du oppretter tråder på ting som er langt over kanten. 

Anonymkode: cba72...68d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, asterix skrev:

Du kan jo si at du ikke skal ha noe inntekt det året slik at du får frikort og dermed ikke blir trekt for de første 50 000, men så blir det verre. Du kan jo da endre til å si at du skal tjene svært lite slik at du får lav skatteprosent, men i null greier du ikke få skattetrekket dersom du tjener over fribeløpet.

Så vidt jeg ser klarer jeg å senke det til 10%.

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke du, men skatteetaten som bestemmer hvor høyt eller lavt skattetrekket ditt skal være. 

 

Det er å gi uriktige opplysninger i vinningsøyemed, og følgelig å gjøre noe som i ettertid får uheldige konsekvenser for deg ikke bare økonomisk men også i forhold til lovbrudd. Les skatteetatens lover og regler FØR du oppretter tråder på ting som er langt over kanten. 

Anonymkode: cba72...68d

Jeg tjener jo ingenting på å sette ned skatteprosenten (eller jeg får beholde pengene mine hos meg lengre), jeg vil jo betale det til neste år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, det er ikke noe problem. Mener imidlertid at Skatteetaten ikke utsteder skattekort med lavere sats enn 5 %. 

Vil imidlertid oppfordre til å sette av penger til neste års baksmell :)
 

Anonymkode: 534e2...1b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan sette forventet inntekt ganske lavt og forventede fradrag ganske høyt når du bestiller skattekort. Det har jeg gjort. Jeg betaler 18% skatt i år. Får vel 60 000 i restskatt neste år, tror jeg.

Anonymkode: 2f499...871

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.7.2017 den 14.44, AnonymBruker skrev:

Du kan sette forventet inntekt ganske lavt og forventede fradrag ganske høyt når du bestiller skattekort. Det har jeg gjort. Jeg betaler 18% skatt i år. Får vel 60 000 i restskatt neste år, tror jeg.

Anonymkode: 2f499...871

Faen da, jeg løg så det rant av meg men drittsekkene ignorerte meg og ga meg 20% skattetrekk.

Usikker på hva jeg gjør nå da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik spekulasjon har skattetaten sett seg lei på, og kan muligens bøtelegge deretter. 

Anonymkode: 5c7b9...099

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Slik spekulasjon har skattetaten sett seg lei på, og kan muligens bøtelegge deretter. 

Anonymkode: 5c7b9...099

Kilde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Slik spekulasjon har skattetaten sett seg lei på, og kan muligens bøtelegge deretter. 

Anonymkode: 5c7b9...099

I USA er det straffbart å sette skattetrekket for lavt. Jeg tror ikke det er det i Norge.

Anonymkode: 2f499...871

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dersom du setter opp renteutgifter som er tydelig urimelige i forhold til inntekten din, vil nok skatteetaten se vekk fra dette og sette skattetrekket sånn som de mener er rimelig. 

Hvorfor ønsker du egentlig å gjøre det på den måten?

Anonymkode: 9bd82...cfe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dersom du setter opp renteutgifter som er tydelig urimelige i forhold til inntekten din, vil nok skatteetaten se vekk fra dette og sette skattetrekket sånn som de mener er rimelig. 

Hvorfor ønsker du egentlig å gjøre det på den måten?

Anonymkode: 9bd82...cfe

Ja, jeg satt renteutgift på 900 000 og inntekt på 720 000. Så ut som de kjøpte inntekten men ikke renteutgiftene. Drittsekker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dersom du setter opp renteutgifter som er tydelig urimelige i forhold til inntekten din, vil nok skatteetaten se vekk fra dette og sette skattetrekket sånn som de mener er rimelig. 

Hvorfor ønsker du egentlig å gjøre det på den måten?

Anonymkode: 9bd82...cfe

For å bruke mine penger fritt fram til baksmellen. Jeg kan betale ned kortsiktig gjeld, spare pengene i BSU og gjøre masse smart med dem. Når baksmellen kommer betaler jeg jo bare med den månedens lønning og jobber som en hest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, amativeReflection skrev:

Ja, jeg satt renteutgift på 900 000 og inntekt på 720 000. Så ut som de kjøpte inntekten men ikke renteutgiftene. Drittsekker.

:sjokkert:  renteutgifter på 900 000 hvor mye gjeld har du da? 

Anonymkode: cba72...68d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

:sjokkert:  renteutgifter på 900 000 hvor mye gjeld har du da? 

Anonymkode: cba72...68d

Skatteetaten mener jeg har 400-500 000 i gjeld. Kanskje der problemet ligger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, amativeReflection skrev:

Skatteetaten mener jeg har 400-500 000 i gjeld. Kanskje der problemet ligger?

Hvordan skulle du kunne betale mer i renteutgifter enn du har i lønn? Og hvordan skulle du ha fått et lån på 45-50 millioner med en så lav inntekt? Og hvis du virkelig tjener 720 000 i året, hvordan skal du kunne betale restskatten med en månedslønn? Skikkelig luring du tydeligvis...

Anonymkode: 87a83...8b5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvordan skulle du kunne betale mer i renteutgifter enn du har i lønn? Og hvordan skulle du ha fått et lån på 45-50 millioner med en så lav inntekt? Og hvis du virkelig tjener 720 000 i året, hvordan skal du kunne betale restskatten med en månedslønn? Skikkelig luring du tydeligvis...

Anonymkode: 87a83...8b5

Trodde ikke skattetaten tenkte så mye gjennom det.

900 000 er bare 3 600 000 i kredittkort feks. Ikke helt umulig.

Halvet året har jo gått, og jeg har jo betalt mye skatt det siste halvet året. Så det vil jo bare være et halvt års skatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...