Gå til innhold

Heldekkende plagg, nei til Islam

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har ved enkelte tilfeller sett noen sprade ute på gaten med dette plagget. Har alltid tenkt at det må være en såkalt "ny landsmann" eller ett "plaggtroll", som jeg har hørt av enkelte partifeller. Men ettersom at jeg nå ser at FrPs reklame oppfordrer folk til å bruke dette plagget så skjønner jeg jo at det er et symbol. Har av flere hørt at hijab er ett "politisk plagg." Men kunne ikke i min villeste fantasi tro at dette heldekkende plagget er en kritikk mot muslimenes hijab.

Gjett hvem som skal skaffe seg et slikt plagg for å vise stolt sin motstand mot muslimsk innvandring? Jeg oppfordrer alle dere andre på høyresiden å kjøpe dere et slikt plagg selv også, som en støtte til FrP i valgkampen.

Vi må stole på det eneste rette partiets budskap. Dette plagget fører til en enklere hverdag for folk flest! Oss vanlige folk som har studert på livets harde skole.

Screenshot_2017-07-27-19-43-55.png

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

.

Anonymkode: 1deea...9b6

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Karen olsen skrev:

Vi må stole på det eneste rette partiets budskap. Dette plagget fører til en enklere hverdag for folk flest! Oss vanlige folk som har studert på livets harde skole.

Så..du, fru Olsen, mener du at samtlige av de som bruker hijab gjør det av politiske grunner, og ikke nødvendigvis pga deres religiøse tro?

Anonymkode: 267c6...958

Skrevet
5 timer siden, Karen olsen skrev:

Jeg har ved enkelte tilfeller sett noen sprade ute på gaten med dette plagget. Har alltid tenkt at det må være en såkalt "ny landsmann" eller ett "plaggtroll", som jeg har hørt av enkelte partifeller. Men ettersom at jeg nå ser at FrPs reklame oppfordrer folk til å bruke dette plagget så skjønner jeg jo at det er et symbol. Har av flere hørt at hijab er ett "politisk plagg." Men kunne ikke i min villeste fantasi tro at dette heldekkende plagget er en kritikk mot muslimenes hijab.

Gjett hvem som skal skaffe seg et slikt plagg for å vise stolt sin motstand mot muslimsk innvandring? Jeg oppfordrer alle dere andre på høyresiden å kjøpe dere et slikt plagg selv også, som en støtte til FrP i valgkampen.

Screenshot_2017-07-27-19-43-55.png

Tror dette må være tøys. Sylvi Listhaug gikk inn for å forby barnehijab, kan hende det har noe med dette å gjøre. Jeg er forøvrig enig med Sylvi Listhaug akkurat der. 

Skrevet

Hvis jeg kan gå rundt som Max Mekker, setter jeg stor pris på det.

maxmekker_x54gte.jpg

Gjest paragone
Skrevet (endret)

gaerg

Endret av paragone
Skrevet

Ryddet for spekulasjoner.

Raven Emerald, mod.

AnonymBruker
Skrevet
På 28.7.2017 den 3.22, Mari Y skrev:

Tror dette må være tøys. Sylvi Listhaug gikk inn for å forby barnehijab, kan hende det har noe med dette å gjøre. Jeg er forøvrig enig med Sylvi Listhaug akkurat der. 

Jeg er ikke enig i Sylvi Listhaug.  Norge er jo et fritt land og man kan velge å gå i det de vil. 
+ man har religionsfrihet så HVORFOR skal Sylvi Listhaug forby barnehijab... 

+ Mange som bruker hijab/burka gjør det ikke for politiske greier. De gjør det pga religionen deres. 

Anonymkode: df7b3...0e8

• Liker 2
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke enig i Sylvi Listhaug.  Norge er jo et fritt land og man kan velge å gå i det de vil. 

+ Mange som bruker hijab/burka gjør det ikke for politiske greier. De gjør det pga religionen deres. 

Fordi jeg misstenker at en del barn tvinges inn i dette. Faktisk er det også muslimske kvinner og jenter som ikke dekker seg til. Sløret har i tillegg vært forbudt i enkelte muslimske land. 

Skrevet

Det er nok noen barn som med myk hånd blir tvunget eller overtalt av foreldrene til å bruke barnehijab.

Men hva skal samfunnet gjøre. Venstresiden snakker bare om fenomenet og sier "de liker det ikke" og så blir saken liggende og problemet økende. Med en kultur så godt innvevd i religionen tar det nok mange generasjoner som minoritet før problemskikkene slipes ned.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er sikkert hele spekteret fra de som blir tvunget/presset til de som gjør det helt frivillig. Det er et langt større problem med småjenter som blir tvunget til å bruke bikinitopper. Der er det i hvertfall ingen frivillighet. I dag ser du nesten ingen småjenter som er toppløse og ingen femåringer som leker nakne på stranda. Der har det skjedd en seksualisering av småbarn i løpet av kort tid som er langt mer omfattende og lammende enn hijab- og nikabbruken noen gang kommer til å  bli i Norge. 

Anonymkode: d6417...8fe

• Liker 2
Skrevet

Viste ikke at burka var et religiøst plagg. Trodde det var et rent politisk plagg jeg. Burkaen ble forbudt i Afghanistan på tidlig på 1900 tallet nettopp fordi det ble regnet som et politisk undertrykkende plagg og ikke en del av islam.  

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hijab og burka er plagg som er påsatt av feige og svake muslimske menn, som forsøker å kontrollere alle kvinner. 

Kvinner i Norge (og andre europeiske land) som frivillig går med slike plagg, er faktisk ett hån mot alle kvinner fra hele verden som har blitt drept i forsøk på å kvitte seg med dette kulturelle plagget fra Middelalderen... 

Anonymkode: e1165...023

AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hijab og burka er plagg som er påsatt av feige og svake muslimske menn, som forsøker å kontrollere alle kvinner. 

Kvinner i Norge (og andre europeiske land) som frivillig går med slike plagg, er faktisk ett hån mot alle kvinner fra hele verden som har blitt drept i forsøk på å kvitte seg med dette kulturelle plagget fra Middelalderen... 

Høres ut som det er du som forsøker å kontrollere hva muslimske kvinner går med.

Anonymkode: a30aa...e1f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kvinner og menn må da selv få velge hva slags klær de ønsker å gå med. Burka og nikab blir dog neppe moteplagg med det første.

Anonymkode: 988c4...1c2

Skrevet
På 29.7.2017 den 15.13, RoH skrev:

Viste ikke at burka var et religiøst plagg. Trodde det var et rent politisk plagg jeg. Burkaen ble forbudt i Afghanistan på tidlig på 1900 tallet nettopp fordi det ble regnet som et politisk undertrykkende plagg og ikke en del av islam.  

Hvem forbød burkaen i Afghanistan tidlig på 1900-tallet?

Skrevet
2 timer siden, Grylet skrev:

Hvem forbød burkaen i Afghanistan tidlig på 1900-tallet?

"Dronning" Soraya hun anså plagget som kvinneundertrykkende. 

Skrevet (endret)
3 timer siden, RoH skrev:

"Dronning" Soraya hun anså plagget som kvinneundertrykkende. 

OK? 

Jeg spør, for jeg kan ikke finne noen kilder på at det ble forbudt under Kong Amanullah I. Kun at han uttalte at det ikke var noe han mente at var påkrevd av muslimske kvinner, samt at hans kone (dronning Soraya) selv tok av seg sløret og gikk med hatter. 

Regner med at du har kilder?

Endret av Grylet
Tegnsetting
Skrevet

Jeg forstår virkelig ikke hvorfor man skal nekte noen å gå i plagg som brukes pga religion. Så lenge det ikke påvirker deg og din hverdag så kan du vel bare la de gjøre det? 

Neste er at spanjolene nekter nordmenn å gå med sokker i sandalene

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, Grylet skrev:

OK? 

Jeg spør, for jeg kan ikke finne noen kilder på at det ble forbudt under Kong Amanullah I. Kun at han uttalte at det ikke var noe han mente at var påkrevd av muslimske kvinner, samt at hans kone (dronning Soraya) selv tok av seg sløret og gikk med hatter. 

Regner med at du har kilder?

Hege Stordalen, div Danske tidskrifter. Er en stund siden jeg leste om det. Tror jeg slutta å lure i 2012 eller noe det omkring. Mente navnet på plagget kommer fra Bukhar eller noe sånt. Var vel opprinnelig en før-kristen skikk som signaliserte rikdom om jeg ikke husker feil. Afganistan har vel gjort flere forsøk på å fjerne denne typen tildekking opp gjennom historien med samme begrunnelse uten at det har fått gjennomslag. At fanatikere definerer klesdrakter, bygning, høytid ol. som er av høy status inn i sin religion er jo ikke akkurat en stor nyhet. Men greit å kjenne til opprinnelsen og årsaken.   

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...