AnonymBruker Skrevet 26. juli 2017 #1 Del Skrevet 26. juli 2017 Hei, jeg skal begynne å studere til høsten og har lite å rutte med da økonomien er basert på penger fra lånekassen. Hvor mye pleier du å bruke på mat hver dag/hver måned? Tips om noen billig studentmat? Jeg tenker å bruke 40 kr til dagen som blir 1200 kr i måneden. Jeg vet at det kommer til å bli hardt, men er forberedt på å kjøpe mye havregryn, nudler, matvarer på salg osv. Er dette overkommelig, eller vil dette bli veldig vanskelig? Har ikke noen planer om å spise ute, eller kjøpe mat i kantinen. Anonymkode: 18691...fa7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spiteful Skrevet 26. juli 2017 #2 Del Skrevet 26. juli 2017 (endret) Følger denne tråden, da jeg er i samme situasjon som deg! Edit; Jeg har blitt medlem hos Kiwi, Coop og Rema 1000 for å følge med på deres rabatter. Annet jeg har planer om å gjøre er å fryse ned mat så lenge jeg har plass, det er alltids en god måte å spare penger istedenfor å kaste maten. Må forresten legge til at selvom du er student og har lite å rutte med, så må du huske på å leve. Dette er tross alt omtrent 3 år av livet ditt, og de årene må du ta vare på deg selv og unne deg ekstra i ny og ne! Jeg har selv hatt en sommerjobb i år, og spart opp litt penger. Sånn ellers skal jeg prøve å skaffe meg en jobb når jeg flytter, kanskje det vil være lurt for deg også? Lykke til! Endret 26. juli 2017 av Spiteful Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silje92 Skrevet 26. juli 2017 #3 Del Skrevet 26. juli 2017 Det hørtes veldig hardt ut... jeg hadde aldri klart det🙈 hvorfor ikke jobbe litt ved siden av studiet 😊? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2017 #4 Del Skrevet 26. juli 2017 Jeg levde på veldige lite når jeg var student. Jobbet i feriene da, men festet mye. Mat var ganske langt nede på prioriteringslista. Men jeg fant mine metoder å holde det billig: en pakke pølser ble pølsewok tre dager på rad (frosne grønnsaker og hermetiske bønner er superbillig). Tunfisk på boks, first price pasta/ris. Husk at løk og poteter i løsvekt er mye billigere enn ferdigpakket. Innvandrerbutikker har billig krydder og tørrvarer. Anonymkode: dd7a1...bcf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2017 #5 Del Skrevet 26. juli 2017 Kanskje det finnes forskjellige "små-jobber" for eksempel hos finn.no eller lignende, i nærheten der du bor? Anonymkode: 42f80...017 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2017 #6 Del Skrevet 26. juli 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg levde på veldige lite når jeg var student. Jobbet i feriene da, men festet mye. Mat var ganske langt nede på prioriteringslista. Men jeg fant mine metoder å holde det billig: en pakke pølser ble pølsewok tre dager på rad (frosne grønnsaker og hermetiske bønner er superbillig). Tunfisk på boks, first price pasta/ris. Husk at løk og poteter i løsvekt er mye billigere enn ferdigpakket. Innvandrerbutikker har billig krydder og tørrvarer. Anonymkode: dd7a1...bcf Innvandrerbutikker har mye annet billig også! Ting som chili og ingefær som må kjøpes pakket i papp og plast på vanlig butikk til 30 kr selges i løsvekt og koster 1,50. Som eksempel. Grønnsaker er ofte billigere. Anonymkode: 5f96d...e60 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Topplue Skrevet 26. juli 2017 #7 Del Skrevet 26. juli 2017 Kommer du til å ha en fryser? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
annebanane Skrevet 26. juli 2017 #8 Del Skrevet 26. juli 2017 Første året levde jeg på kun lånekassepengene, så jeg storhandlet på de rimeligere matbutikkene, frøs ned kjøtt i porsjoner, samt utnyttet tilbud og datonedprising. Om det skulle finnes en bonde i familien din som er medlem av Nortura så kan du også høre om å få benytte deg av den personens tilbud der. Sparte helt enorme summer på vgs gjennom å kjøpe kjøttvarer der. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2017 #9 Del Skrevet 26. juli 2017 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei, jeg skal begynne å studere til høsten og har lite å rutte med da økonomien er basert på penger fra lånekassen. Hvor mye pleier du å bruke på mat hver dag/hver måned? Tips om noen billig studentmat? Jeg tenker å bruke 40 kr til dagen som blir 1200 kr i måneden. Jeg vet at det kommer til å bli hardt, men er forberedt på å kjøpe mye havregryn, nudler, matvarer på salg osv. Er dette overkommelig, eller vil dette bli veldig vanskelig? Har ikke noen planer om å spise ute, eller kjøpe mat i kantinen. Anonymkode: 18691...fa7 Hva liker du da? Altså, det er ikke automatisk sånn at sunn mat er dyr mat - feks er både bønner, brokkoli, knekkebrød og havregryn superbillig og næringsrik mat som folk lever på helt frivillig og for helsa sin del. Men for å leve OK sunt på 40 kroner så må du like bønner og ris, altså. Og havregrøt. For det blir endel av det. For å ta det i kontekst så blir 40 kroner 10 kr/måltid om du spiser 4 ganger per dag. Ironisk nok er det ikke spesielt vanskelig å lage frokost, kvelds eller middag for en tier. Problemet er at dersom du en dag glemmer matpakka så ryker hele dagsbudsjettet på lunsj. Og et enda større problem er at du i det store og hele ikke har råd til ferdigmat. Eller - du har ikke råd til ferdigmat samtidig som du sikrer et OK næringsinntak.. så du må like å lage mat. La oss ta noen eksempler: en pakke havregryn er såpass billig i billigste versjon at jeg tillater meg å si 1 kr/porsjon. Så topper du denne med frosne bær (c-vitamin er viktig), nøtter (sunt fett og høyt kaloriinnhold - mandler er de billigste) og frø (mineraler er også viktige, og frø er billig næring). Da er du trolig oppe i 5-7 kroner. Så kan et måltid være joghurt (kalsium er viktig) igjen med nøtter, bær og frø (en bør ikke få i seg for lite vitaminer og mineraler). Yoghurt er litt dyrere enn havregryn (dog ikke mer enn under 30 kr for en storpakning på nesten kiloen) så la oss si 10 kr/porsjon. Middagseksempler: ris og bønner og salat. Chili con eller sin carne. Ris eller potet med kylling eller fisk og brokkoli. Da har du et måltid igjen til å gjenta havregrøt, gå for en smoothie (husk at smoothie er oppe i 10 kr/porsjon på sitt billigste..) og en frukt (gjerne appelsin, pga c-vitamin eller banan pga kalium) eller kjøpe deg en sjokolade (på tilbud). Du kommer stort sett til å drikke vann. Men vann er uansett sunnere enn juice. Anonymkode: f3f3d...9d6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2017 #10 Del Skrevet 26. juli 2017 En ting er å kjøpe billig mat, en annen ting er hvilket næringsinnhold det tilfører. Lever du på mye drittmat så blir du slapp, får dårligere konsentrasjon og presterer dårligere. Du bør derfor prioritere å kjøpe skikkelig mat. Har du fryser er det lett å lage/kjøpe store porsjoner og fryse ned. Ellers kan det å lage rundstykker selv og ta opp akkurat det du trenger, det er billigere enn å kjøpe brød, samt at det reduserer svinn. Frukt og grønnsaker trenger heller ikke være dyrt, men det gjør mye for kropp og sinn å få i seg litt grønt hver dag. Ellers selges det middag til en grei pris i de fleste studentkantiner, så går det an å kjøpe seg et skikkelig måltid av den typen mat man ikke gidder å lage til en på hybelen (kjøttkaker, kumle, fiskeretter osv). Du skal tross alt leve som student også, det kan være greit å skaffe seg en deltidsjobb som gir mer å rutte med, enten gjennom året eller at du jobber og sprer opp i alle ferier. Anonymkode: 36f03...ccc 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2017 #11 Del Skrevet 26. juli 2017 Jeg hadde et budsjett på 1500 kr på mat når jeg var student og levde helt greit men, mat har blitt dyrere de siste årene så kan godt være det blir hardt å holde. Jeg har ikke noe "billig mat tips" annet enn det som har blitt nevnt her allerede, men vil komme med et annet tips. Hvis du klarer så spar litt ekstra av august- og januarstipendet. For det å holde matbudsjett er greit nok i hverdagen, men når eksamensperioden kommer og du sitter og leser til eksamen 12 timer til dagen er det fryktelig vanskelig å holde seg til budsjettet og ikke kjøpe inn ekstra godis og rask ferdigmat! Anonymkode: 89f9a...591 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjøksuppe Skrevet 26. juli 2017 #12 Del Skrevet 26. juli 2017 Det kommer an på hvor mye du spiser og om du har en fryseboks. Havregryn med melk og en skje syltetøy til frokost med en kopp kaffe/te 10kr, to grovbrødskiver med nøkternt pålegg til lunsj og ett eple det samme. Lager du store porsjoner med gryte og ellers bruker mye potet/ris og rimelige grønnsaker til billig fisk/kylling/svin får du deg en middag til 20kr. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2017 #13 Del Skrevet 26. juli 2017 Jeg lever OK på 1500 i måneden, men det blir ikke et veldig spennende kosthold. Frokost blir som regel havregryn kokt på vann med en neve rosiner oppi(ca 10 kr for en pakke av billigvarianten). Evt et skje syltetøy, eller litt kanel istedenfor. Kommer an på hva du liker. Lunsj blir som regel husmannknekkebrød. Kjøper økonomipakke til rundt 15kr. Anbefaler kokt egg som pålegg, så får du en del næringsstoffer der. Du kan fint kjøpe en 12-pakk av billigvarianten, for egg har lang holdbarhet. Evt er kokt skinke, leverpostei eller makrell i tomat pålegg som går ofte igjen. Personlig kjøper jeg ikke mye brød ettersom det gjerne blir tørt før jeg får spist det opp. Evt kan man kutte opp i butikken og fryse ned, så ta ut litt av gangen. Ellers koster ikke en sånn stor pose med bananer så mye, og er kjekt å ha liggende eller ta med hvis du blir småsulten. Noen eksempler på middager jeg har hatt i det siste er: fiskeboller(hvit saus er veldig billig, trenger bare litt smør, mel og melk) med poteter, wok(nudler, frossengrønnsaker, kikerter), pasta med hvit saus og skinke/pesto/tomatsaus og hvitløksbaguett ved siden av, pølse med potetmos, fiskepinner(betalte 25kr for 900g på rema) og ris, omelett med tomatbønner ved siden av, pitapizza. Alle disse middagene har ligget på ca 10-15kr pr. porsjon. Anonymkode: 46161...245 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sarianne Skrevet 27. juli 2017 #14 Del Skrevet 27. juli 2017 Tørkede bønner og linser er billig og mettende sammen med ris eller pasta og grønnsaker. Må ikke ha kjøtt hver dag heller (men jeg vil kun spise kylling fra økologisk eller iallefall dyr som får gå mye ute. Og laks kjøper jeg bare om den er økologisk eller helst villfanget så blir dyrt for meg med kjøtt. Men sei er viltfanget og ikke så dyr. Er produkter med sei og makrell i frysedisken som ikke er så dyrt). Jeg har sett ting som går ut på dato samme dag og da får jeg det ofte til 1/2 pris. Men er viktig å få i seg nok næring også om du skal gjøre dette i mer enn et par uker Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2017 #15 Del Skrevet 27. juli 2017 Det er en del studenter som driver med dumpster diving. Anonymkode: 889b3...90f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå