Gå til innhold

Råd ang bilkjøp


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe bil innen noen måneder og er i tvil om hva jeg skal gå for. Jeg er alene med 3 barn, så ønsker en litt romslig bil. Kun ett av barna sitter i barnesete.

Jeg er ikke opptatt av merker og status, men ønsker en bil som er så ny som mulig (kanskje helt ny), uten å koste skjorta. Helst stasjonsvogn, bensin og manuell gir (eldste skal begynne å øvelseskjøre snart). Budsjett rundt 300000,- kanskje opp til 350000,-.

Har sett på Skoda Octavia og får en helt ny med ok utstyrspakke til litt under 350000,- 1,4 TSI med 150 hk. Noen andre gode alternativer?

Anonymkode: 08990...2a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Octavia som du nevner er helt greit til ditt fomål, du skal slite med å finne mer bil for pengene :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, JackIost skrev:

Octavia som du nevner er helt greit til ditt fomål, du skal slite med å finne mer bil for pengene :)

Ja, Octavia ser ok ut den :) Ser Skoda Fabia også kommer som stasjonsvogn. Noen synspunkter ang den? Den er jo endel billigere, men blir kanskje veldig liten?

Anonymkode: 08990...2a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, Octavia ser ok ut den :) Ser Skoda Fabia også kommer som stasjonsvogn. Noen synspunkter ang den? Den er jo endel billigere, men blir kanskje veldig liten?

Anonymkode: 08990...2a5

Synes ikke Fabia stasjonsvogn er spesielt pen, så jeg ville aldri kjøpt den. Men praktisk i forhold til pris er den jo, dog kanskje litt liten. Tar du med hele familien til forhandler kan dere prøvesitte, samt se an bagasjeromsplass :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere som har synspunkter?

Anonymkode: 08990...2a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har vår andre Fabia stasjonsvogn nå og er kjempefornøyde. Kjøpte den første da vi fikk barn og den er romsligere enn den ser ut. Vi har reist på bilferier med vogn og det hele. Vi trenger ikke diger bil til daglig og valgte den fremfor Octavia som jeg synes blir for stor.

Og som nevnt over, du får mye bil for pengene. Vi kjøpte vår helt ny for noen år siden for 210'.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal kjøpe bil innen noen måneder og er i tvil om hva jeg skal gå for. Jeg er alene med 3 barn, så ønsker en litt romslig bil. Kun ett av barna sitter i barnesete.

Jeg er ikke opptatt av merker og status, men ønsker en bil som er så ny som mulig (kanskje helt ny), uten å koste skjorta. Helst stasjonsvogn, bensin og manuell gir (eldste skal begynne å øvelseskjøre snart). Budsjett rundt 300000,- kanskje opp til 350000,-.

Har sett på Skoda Octavia og får en helt ny med ok utstyrspakke til litt under 350000,- 1,4 TSI med 150 hk. Noen andre gode alternativer?

Anonymkode: 08990...2a5

Du gjør et godt valg om du kjøper Ocativa.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Octavia er blant de bedre valgene du kan gjøre. Men jeg vil varmt anbefale Kia. En Ceed stasjonsvogn får du fra 239000kr før rabatter, en stor og meget kompetent Optima stasjonsvogn begynner på 339000kr ifølge prislisten:

https://www.kia.com/no/brosjyrer-og-priser/#/

Hvorfor Kia? De har lengst nybilgaranti i markedet (så også bruktbiler er gode kjøp), de er mye mer pålitelig enn Škoda, de har de mest fornøyde nybilkundene i kravstore USA, og de har veldig billige deler når man først må reparere noe.

Jeg har anbefalt Kia til venner og bekjente siden de begynte å bygge skikkelig gode biler for ca 10 år siden. De som fulgte mitt råd er veldig fornøyde. Det er et billig, trygt og enkelt bilhold du får her, ingenting prestisjefylt, men alt det rasjonelle sinnet krever er med.

Anonymkode: ab006...14d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skodaen vil normalt ha bedre annenhåndsverdi enn Kia. Ellers er begge bilmerkene helt greie (basert på egen erfaring).

Her i Oslo så vil jeg i så fall anbefale å bruke Skoda Grorud da de har fantastisk kundeservice, selv flere år etter at du kjøpte bilen der:)

I prisklassen opp til 350000 er nå den "hoteste" Skodaen Kodiaq

http://www.skoda-auto.no/models/kodiaq/pages/overview.aspx?gclid=Cj0KEQjwnubLBRC_86PevrO12ooBEiQABKw02d0fHwB-XVJX4_RmWMIk8Mdhu_2Y66-CeVmhKjN_H1saAtAh8P8HAQ

Ingen biler i denne priskassen kommer i nærheten av innvendig plass som denne modellen. Den har også riktig motor 1.4 TSI turbo som du sikkert foretrekker.

Anonymkode: ed949...1fc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Octavia er blant de bedre valgene du kan gjøre. Men jeg vil varmt anbefale Kia. En Ceed stasjonsvogn får du fra 239000kr før rabatter.

Anonymkode: ab006...14d

Har faktisk prøvekjørt en brukt Kia Ceed i dag, før jeg leste svaret ditt ;) Likte den godt og tror kanskje jeg skal gå for den. 2014 modell, kjørt 39000, myyye utstyr, pris rett under 200000,- Tror det er et godt kjøp. Prøvekjørte også en helt ny Opel Astra stasjonsvogn, likte den også, men den kommer på nærmere 350000,-, så føler jeg får mer for pengene med Kia'en.

Anonymkode: 08990...2a5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Måbarefåsiat... skrev:

Vi har vår andre Fabia stasjonsvogn nå og er kjempefornøyde. Kjøpte den første da vi fikk barn og den er romsligere enn den ser ut. Vi har reist på bilferier med vogn og det hele. Vi trenger ikke diger bil til daglig og valgte den fremfor Octavia som jeg synes blir for stor.

Og som nevnt over, du får mye bil for pengene. Vi kjøpte vår helt ny for noen år siden for 210'.

Såg litt nærmere på Fabia i dag, men konkluderte med at den blir for smal i baksetet for 3 barn :( 

Anonymkode: 08990...2a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har faktisk prøvekjørt en brukt Kia Ceed i dag, før jeg leste svaret ditt ;) Likte den godt og tror kanskje jeg skal gå for den. 2014 modell, kjørt 39000, myyye utstyr, pris rett under 200000,- Tror det er et godt kjøp. Prøvekjørte også en helt ny Opel Astra stasjonsvogn, likte den også, men den kommer på nærmere 350000,-, så føler jeg får mer for pengene med Kia'en.

Anonymkode: 08990...2a5

Ja, og forresten så ville en helt ny Kia Ceed med samme utstyr som den brukte komme på ca 350000,- den også.

Anonymkode: 08990...2a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor kjøpe Skoda, når man kan gå, da?

Anonymkode: 81b83...aea

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor kjøpe Skoda, når man kan gå, da?

Anonymkode: 81b83...aea

Det var kanskje før i tiden. Nå topper Skoda testene...

vi har hatt oktavia med to barn i bilsete. Da var det god plass i midten, så jeg vil tro at tre barn bak vil gå veldig bra for deg. Det passer også veldig bra med oktavia når man skal på ferie med mye bagasje. Stor plass bak 👍

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor kjøpe Skoda, når man kan gå, da?

Anonymkode: 81b83...aea

Øh? Gå? Ikke alle bor sentralt ;) Her vi bor er det elendig kollektivtilbud og det blir litt langt å gå over 2 mil hver vei til jobb f.eks.

 

Anonymkode: 08990...2a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

8 minutter siden, atropos skrev:

Det var kanskje før i tiden. Nå topper Skoda testene...

vi har hatt oktavia med to barn i bilsete. Da var det god plass i midten, så jeg vil tro at tre barn bak vil gå veldig bra for deg. Det passer også veldig bra med oktavia når man skal på ferie med mye bagasje. Stor plass bak 👍

Ja, Octaviaen er romslig, så har ikke slått fra meg den helt enda, men likte Kia Ceeden også. Fabiaen blir for liten.

Anonymkode: 08990...2a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte også på Kia C'eed, eller Hyundai i30. Kanskje til og med Honda Civic stasjonsvogn? Syns selv ikke at Civicen er særlig pen bak, men romslig er den!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meeeget fornøyd med Otavia, men 1.4 er for lite. Gå en str. opp

Ingenting slår Skoda,ikke bare Prisen på kjøp men hva den koster å drifte + hva du får igjen v. bytte.

Anonymkode: dc153...8e1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har faktisk prøvekjørt en brukt Kia Ceed i dag, før jeg leste svaret ditt ;) Likte den godt og tror kanskje jeg skal gå for den. 2014 modell, kjørt 39000, myyye utstyr, pris rett under 200000,- Tror det er et godt kjøp. Prøvekjørte også en helt ny Opel Astra stasjonsvogn, likte den også, men den kommer på nærmere 350000,-, så føler jeg får mer for pengene med Kia'en.

Anonymkode: 08990...2a5

Så gøy! Litt imponert over at du fant slike gode modeller for den rasjonelle bilkjøper så fort, hehe. Opel Astra er fin ny, men du ser av bruktbilprisene at de blir dårlige svært fort. Da er det tryggere med Kia, Honda, Toyota, Škoda eller attpåtil Ford.

Anonymkode: ab006...14d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...