Gå til innhold

Hvor mye løfter dere jenter?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, HEB1234 skrev:

Ser hvor du vil hen! Men jeg tror ikke sittende roing er en øvelser hvor folk "maxer". Det er jo nesten en isolasjonsøvelse som folk (ihvertfall jeg) kanskje gjør som en øvelse etter de store baseøvelsene, bare for å pumpe ut det siste av energi. 

Skjønner. Jeg kjører stående og sittende roing, samt nedtrekk jevnlig. Men mitt fokus er også sterkere rygg. 

Anonymkode: 447c5...ab0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg gidder ikke skrive mitt, men syns det er så rart å se store tall på markløft med "mye" mindre på sittende roing. Jeg blir sterkere på markløft og øvrige ryggøvelser samtidig. Hvordan løfter dere mark egentlig? Så ei dame i går som løftet helt merkelig. Men hun gjorde alle øvelser merkelig, hun får problemer med rygg og skuldre snart. Er dere sikre på teknikken? 

Anonymkode: 447c5...ab0

Veldig :)

Anonymkode: b09a3...629

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HEB1234
AnonymBruker skrev (På 26.7.2017 den 23.56):

Skjønner. Jeg kjører stående og sittende roing, samt nedtrekk jevnlig. Men mitt fokus er også sterkere rygg. 

Anonymkode: 447c5...ab0

 

Endret av HEB1234
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en skikkelig slappfisk, 168cm/53kg, og tar ikke ta knebøy fordi det knaser i leddene (leddveske). Tar beinpress på 110kg (x10), diamond pushups og front clap pushups med rette bein (klarer ikke med bøyde) (x20). 

Anonymkode: 6e385...e7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også tallene på markløft er imponerende :) Har brukt lang tid på å komme til 3x8 50kg selv, hele tiden teknikkfokus og ingen økning før jeg har kontroll på at mage/rygg holder seg stabil gjennom hele øvelsen. Men på 50kg sliter jeg til og med med grepet på de siste repetisjonene, verker i henda og underarmene. Usikker på hvor lenge jeg kunne holdt 75 kg i det hele tatt :P

Anonymkode: 66127...39a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg gidder ikke skrive mitt, men syns det er så rart å se store tall på markløft med "mye" mindre på sittende roing. Jeg blir sterkere på markløft og øvrige ryggøvelser samtidig. Hvordan løfter dere mark egentlig? Så ei dame i går som løftet helt merkelig. Men hun gjorde alle øvelser merkelig, hun får problemer med rygg og skuldre snart. Er dere sikre på teknikken? 

Anonymkode: 447c5...ab0

Jeg har trent med PT så jeg har riktig teknikk i alle fall :) Jeg foretrekker sumomarkløft fremfor vanlige markløft om det har noe å si

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes også tallene på markløft er imponerende :) Har brukt lang tid på å komme til 3x8 50kg selv, hele tiden teknikkfokus og ingen økning før jeg har kontroll på at mage/rygg holder seg stabil gjennom hele øvelsen. Men på 50kg sliter jeg til og med med grepet på de siste repetisjonene, verker i henda og underarmene. Usikker på hvor lenge jeg kunne holdt 75 kg i det hele tatt :P

Anonymkode: 66127...39a

Jeg sliter veldig med grepet på markløft selv! :fnise: Jeg satser på at jeg blir sterkere der etterhvert men foreløpig er det sånn at jeg må ta en kort pause og skifte grep på de siste repetisjonene 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HEB1234
inle skrev (På 27.7.2017 den 10.12):

Jeg sliter veldig med grepet på markløft selv! :fnise: Jeg satser på at jeg blir sterkere der etterhvert men foreløpig er det sånn at jeg må ta en kort pause og skifte grep på de siste repetisjonene 

 

Endret av HEB1234
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, HEB1234 skrev:

Det gjorde jeg også i begynnelsen, men så fikk jeg tips om å bruke låst grep! Altså at den ene hånden er med underhåndsgrep og den andre med overhåndsgrep. Dette anbefales på det sterkeste, og forhindrer at grepet er det som stopper deg i å løfte tyngre.
 I tillegg bruker jeg flytende kalk :-)
 

Ja jeg bruker det samme, men på de siste repetisjonene må jeg alltid ta et lite stopp og bytte hånd :fnise: Men kalk var en god ide, kanskje det er noe for meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, HEB1234 skrev:

Det gjorde jeg også i begynnelsen, men så fikk jeg tips om å bruke låst grep! Altså at den ene hånden er med underhåndsgrep og den andre med overhåndsgrep. Dette anbefales på det sterkeste, og forhindrer at grepet er det som stopper deg i å løfte tyngre.
 I tillegg bruker jeg flytende kalk :-)
 

Flytende kalk var en god idé! Bruker låst grep, men blir litt satt ut av følelsen av at ting blir skjevt, at skuldre og rygg blir litt vridd. Er nok litt for nazi på symmetri i styrketreningen :P

Anonymkode: 66127...39a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HEB1234
13 minutter siden, inle skrev:

Ja jeg bruker det samme, men på de siste repetisjonene må jeg alltid ta et lite stopp og bytte hånd :fnise: Men kalk var en god ide, kanskje det er noe for meg

Da så! :laugh: Men ja, test ut kalk i tillegg :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, inle skrev:

Jeg har trent med PT så jeg har riktig teknikk i alle fall :) Jeg foretrekker sumomarkløft fremfor vanlige markløft om det har noe å si

Sumo går mye mer på underkroppen :) Samt at man bruker armene litt på roing, så det er egentlig ganske forskjellig, ja. 

Anonymkode: 08ddb...158

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sumo går mye mer på underkroppen :) Samt at man bruker armene litt på roing, så det er egentlig ganske forskjellig, ja. 

Anonymkode: 08ddb...158

Godt å vite :jepp: Er sikkert derfor jeg foretrekker dem :fnise: 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På strake markløft er jo litt av teknikken å sette ned stanga, justere ryggen og så løfte opp i en strak. Da får hendene hvile. Jeg gjorde sumo som nybegynner, syns strake eller ordinære er best. Da føler jeg det tar mer. 

Anonymkode: 447c5...ab0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

På strake markløft er jo litt av teknikken å sette ned stanga, justere ryggen og så løfte opp i en strak. Da får hendene hvile. Jeg gjorde sumo som nybegynner, syns strake eller ordinære er best. Da føler jeg det tar mer. 

Anonymkode: 447c5...ab0

Det stemmer det, man får en liten pust i bakken på strake markløft når man gjør det på den måten. Jeg bytter grep likevel på dem også da grepet ikke er sterkt nok, og jeg svetter så mye at stangen glir :sjenert: 

Dere som trener på egenhånd, hvor ofte øker dere vektene? Jeg trener stort sett på egenhånd nå men har et par klipp med PT innimellom, nå som de går mot slutten lurer jeg litt på hva andre gjør når de skal øke vekten. Et par uker med samme vekt for å så øke? Jeg er litt den som kan bli i komfortsonen med tanke på vektene, så skjønner ikke alltid helt selv når jeg bør øke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, inle skrev:

Det stemmer det, man får en liten pust i bakken på strake markløft når man gjør det på den måten. Jeg bytter grep likevel på dem også da grepet ikke er sterkt nok, og jeg svetter så mye at stangen glir :sjenert: 

Dere som trener på egenhånd, hvor ofte øker dere vektene? Jeg trener stort sett på egenhånd nå men har et par klipp med PT innimellom, nå som de går mot slutten lurer jeg litt på hva andre gjør når de skal øke vekten. Et par uker med samme vekt for å så øke? Jeg er litt den som kan bli i komfortsonen med tanke på vektene, så skjønner ikke alltid helt selv når jeg bør øke.

Hvis jeg for eksempel har mål om å kjøre 10 x 3 med 30 kg på en øvelse, også klarer jeg 10 på første settet, 9 på andre og 7 på tredje så blir jeg på samme vekt til neste økt.

Hvis jeg klarer 10 x 3 og kjenner at jeg hadde kunne klart 10, 10, 11, så øker jeg neste gang.
Det resulterer kanskje i 8 x 3 hvis det er et langt "hopp" til neste vekt (kommer an på om det er maskin, frivekter osv). Men bedre det enn å bli alt for komfortabel :) Eventuelt kjører jeg dropsett på siste settet hvis jeg ligger et par reps under målet totalt :) 

Anonymkode: 08ddb...158

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

8 timer siden, inle skrev:

Det stemmer det, man får en liten pust i bakken på strake markløft når man gjør det på den måten. Jeg bytter grep likevel på dem også da grepet ikke er sterkt nok, og jeg svetter så mye at stangen glir :sjenert: 

Dere som trener på egenhånd, hvor ofte øker dere vektene? Jeg trener stort sett på egenhånd nå men har et par klipp med PT innimellom, nå som de går mot slutten lurer jeg litt på hva andre gjør når de skal øke vekten. Et par uker med samme vekt for å så øke? Jeg er litt den som kan bli i komfortsonen med tanke på vektene, så skjønner ikke alltid helt selv når jeg bør øke.

Jeg øker når jeg kjenner at jeg kan ta mer. Jeg maxer forresten ikke, ser ikke poenget. Legger på minst ti på mark i dag tenkte jeg. Det vet jeg at jeg klarer. Mye går på dagsform også. 

Bruker hansker jeg da. 

Anonymkode: 447c5...ab0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26. juli 2017 den 23.45, AnonymBruker skrev:

 

Joda, jeg er enig med dere. Men 20 osv i roing er veldig lite og 75 i mark er mye (for en ordinær mosjonist), jeg får ikke de to tingene til å stemme overens. Jeg liker proporsjonalt på begge. Nedtrekk også. Ryggen drar jo med seg styrke på forskjellig måte i forskjellige øvelser. Jeg drar over 40 i roing, men "bare" 65 på strake markløft. Jeg har hatt jevn progresjon på begge deler. Bare syns det var snodig. 

Anonymkode: 447c5...ab0

Enig egentlig. Jeg er en skikkelig spinkel pingle, klarer ikke mer enn 30 kg i knebøy, og rundt 40 i markløft (men da får jeg så vondt i hendene og klarer ikke holde stangen :fnise:). Jeg tar 30 kg i roing, så at noen som er så mye sterkere enn meg ikke klarer mer enn 20 :klo:.

Anonymkode: 870f1...8da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig egentlig. Jeg er en skikkelig spinkel pingle, klarer ikke mer enn 30 kg i knebøy, og rundt 40 i markløft (men da får jeg så vondt i hendene og klarer ikke holde stangen :fnise:). Jeg tar 30 kg i roing, så at noen som er så mye sterkere enn meg ikke klarer mer enn 20 :klo:.

Anonymkode: 870f1...8da

Jeg pleier å trene med 25 eller 30 i roing (3x8), men jeg kunne helt sikkert trent med 40 eller 45. Men for meg er roing en øvelse der forskjellen på perfekt teknikk og litt halvveis teknikk er ekstremt stor, så for å være helt sikker på at jeg gjør øvelsen teknisk riktig bruker jeg en vekt jeg har full kontroll på.

Er også veldig nøye i andre øvelser, som markløft, men der synes jeg god teknikk hjelper på å løfte tungt, er ikke sånn at jeg kunne løftet mye tyngre bare jeg droppet å være nøye på teknikk.

Anonymkode: 66127...39a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg veier 72 kg.

Tar 40 kgx6 (x3 +  2 oppvarmingssett) i knebøy.

60 kgx6 (x3) i strake markløft

Usikker på benk, lenge siden, men tar 12,5 kgx6 (x3) i brystpress.

Roing ligger jeg på 35 kgx6 (x3)

Har trent styrke i en del år nå, men det har vært litt for mange perioder med ujevn treningsmengde i tillegg til at jeg har gått opp en del i vekt de siste årene, slik at fremgangen har uteblitt. Er ganske skuffa over knebøyen min blant annet. Var oppe i 60 kg en gang, men jeg sliter med at jeg ikke er sterk nok i rygg/mage, så jeg tørr ikke legge på mer før jeg har fått det på plass. Også har jeg elendig bevegelighet i ankelleddet, noe som gjør at jeg må kompensere med å lene meg veldig fremover i knebøyen og da krever det igjen mer av kjernemuskulaturen. 

Anonymkode: 6ba78...f8f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...