Gå til innhold

Er far viktigere enn mor?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Mor og far er like viktige.

Men da må og mor og far, være en god mor og far. Jeg er enslig mor til 2 barn, har vært det i 10 år nå. Og far har samvær en helg i måneden. Og tro meg, jeg har virkelig prøvd å få far til å ha barna mer. For jeg ser hvor viktig, det er for barna. Og når de er hos far, så sitter barna på ipaden hele helgen. De gjør ingenting. Så jeg må være mamma og pappa. Ikke så lett, er vel heller umulig. Men jeg kan bare gjøre det beste jeg kan. Men når jeg og barnefar gikk fra hverandre, så pratet vi om at på sikt, skulle vi ha barna 50% hver. Men minste var bare 1 år da vi gikk fra hverandre, så planen var jo, og gradvis øke samværet, jo eldre barna ble. Og største barnet var så pappadalt, at der var jeg åpen for, at det barnet ville bo fulltid hos far en dag. Men han møtte raskt en ny dame, og da ville han ikke ha barna noe særlig mer.

Anonymkode: cac1b...823

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor blir det generalisert at "far er flink" ? Virker som det er en trend nå å løfte opp fedre på er høyere nivå selvom ikke alle fortjener det. 

En far som ignorerer sitt eget barn og later som det ikke eksisterer er ingen god far eller rollebilde. 

Det finnes flinke fedre som har gode omsorgs egenskaper men de udugelige er glemt fra diskusjoner. 

Anonymkode: 758ab...9c2

AnonymBruker
Skrevet
På 26.7.2017 den 14.34, AnonymBruker skrev:

Fellesnevneren for ungdom som faller utenfor på ungdomskole/vgs, er en fraværende eller lite tilstede far. Så far er viktigere enn mor, noen ganger.

Anonymkode: e739a...9ff

Og hva med de skilsmisse barna med fraværende far som klarer seg utmerket på skolen og sosialt ? Ingen snakker om dem. 

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og hva med de skilsmisse barna med fraværende far som klarer seg utmerket på skolen og sosialt ? Ingen snakker om dem. 

De er nok unntakene som bekrefter regelen. Det finnes heldigvis mange av dem også.

Med en fraværende far og en manglende mannlig rollemodell i livet har man en høyere risiko for å falle utenfor. På samme måte øker risikoen for kreft hvis du røyker, men bestefar røyka hele livet uten å bli syk.

Likevel er det mange mødre som bevisst prøver å holde far utenfor barnas liv. Det blir som å kjøre bil uten sikkerhetsbelte for meg

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor blir det generalisert at "far er flink" ? Virker som det er en trend nå å løfte opp fedre på er høyere nivå selvom ikke alle fortjener det. 

En far som ignorerer sitt eget barn og later som det ikke eksisterer er ingen god far eller rollebilde. 

Det finnes flinke fedre som har gode omsorgs egenskaper men de udugelige er glemt fra diskusjoner. 

Det henger nok sammen med at de "flinke" fedrene er blitt flinkere til å si fra om at de ønsker å ta del i barnas liv. De lar seg ikke avfeie med at barna har det best sammen med mor fordi mor er mor.

En far som ignorerer sitt eget barn er ingen god far. En mor som ikke vil ha delt omsorg med far fordi hun da får mindre barnebidrag og støtte, er ingen god mor. Utgangspunktet for denne diskusjonen var om far er bedre enn mor. Å si at alle fedre er udugelig, er generaliserende.De fleste fedre og mødre er, heldigvis!, en god far og god mor.

Skrevet

Siden når ble far viktig? De vil jo ikke betale for ungene sine en gang. 

AnonymBruker
Skrevet

Kjenner meg ikke igjen i det hele tatt.. Ingen fedre jeg vet om (skilte eller gifte) er "flinkere" enn mor til å følge opp lekser og det sosiale(!?). Noen er sikkert "like flinke", men det har ennå ikke skjedd at en far har tatt initiativ til å sende meg (eller mannen min)  sms om lekebesøk, overnatting, spleising på bursdagspresanger, pizza-og filmkveld. Ei heller friluftsliv, faktisk, det er gjerne moren som pusher dem avgårde. Hvem inviterer til bursdagsselskaper og Halloween-fest? I FAU, fotballen, korpset og håndball er det like mange mødre som fedre som er aktive.

Anonymkode: 38a3b...476

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...