AnonymBruker Skrevet 26. juli 2017 #21 Skrevet 26. juli 2017 45 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er svært varierende hva spiseforstyrrelser handler om. For de fleste handler det nok om kontroll, men det finnes også de som blir kontrollert av stemmer i hodet som sier for eksempel at man ikke skal spise. Anonymkode: e78b8...de6 Jeg tror også det er veldig ulikt. For min del var der aldri engang noe aspekt om utseende, tvert i mot likte jeg ikke kroppen min når jeg var undervektig. Jeg var slank før jeg ble syk, men fikk likevel anoreksi. Jeg ble utsatt for overgrep som barn og taklet ikke puberteten da den kom. Jeg fikk helt panikk av at kroppen min ble kvinnekropp og at jeg fikk en annen type oppmerksomhet med det og prøvde nok reversere endringene. Samtidig oppdaget jeg at ved å ikke spise følte jeg også mindre. Dermed ble det min måte å takle alle perioder som var tøffe i nærmere 15 år. Jeg var bedre i perioder men raste ned hver gang den psykiske belastningen ble for stor. Spesielt hvis jeg ble forlatt av noen jeg var glad i eller ble dårlig behandlet av noen jeg var glad i. Da sultet jeg med for å dempe følelser, savn og følelse av å aldri være god nok for noen. For meg er spiseforstyrrelse helt sidestilt med alle former for selvskading og avhengighet og bare en sykt dårlig måte å takle følelser. Anonymkode: 14edd...fbe
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2017 #22 Skrevet 26. juli 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Herregud kvinne. Nå må du gi deg! Rett før jeg rapporterer deg. Anonymkode: c6b71...f31 Anonymkode: 03e26...ba0 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2017 #23 Skrevet 26. juli 2017 Selv om man kun har det pga utsende og ønsker å være tynn, så tenker jeg at man da i utgangspunktet ikke er helt fornøyd med deg selv (selvfølelse). Friske menneske som er mer eller mindre fornøy med seg selv får jo ikke en spiseforstyrrelse. Anonymkode: 2545c...07f
dillyduzit Skrevet 26. juli 2017 #24 Skrevet 26. juli 2017 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Selv om man kun har det pga utsende og ønsker å være tynn, så tenker jeg at man da i utgangspunktet ikke er helt fornøyd med deg selv (selvfølelse). Friske menneske som er mer eller mindre fornøy med seg selv får jo ikke en spiseforstyrrelse. Anonymkode: 2545c...07f Flott at du poengeter det ut, for tror det du sier der nå har en viss sannhet over seg. Er man fornøyd og ikke sliter med dårlig selvfølelse, hvorfor er man da ikke fornøyd med kroppen? Det kan gjerne være feil, men jeg tviler ikke et sekund på at disse som sier at de har en spiseforstyrrelse har det bare fordi de er tynne, var helt "friske" til å begynne med - kanskje det at det faktisk lå en faktor under som satte det hele ut i spill.
Gjest Gjestinnom Skrevet 26. juli 2017 #25 Skrevet 26. juli 2017 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Spesielt dere med spisevegring, hva handler spiseforstyrrelsen egentlig om? Det er jo sånn at det ikke er maten som egentlig er problemet, men blir symptomene. At det kanskje egentlig handler om selvfølelse eller noe?Kan dere fortelle litt om det? Og hvorfor dere ble syke? Jeg lurer også på om det er menn/gutter her som sliter med dette og om det handler om det samme for dem? Jeg spør fordi jeg har en venninne som sliter og ønsker å forstå det bedre. Takker for alle svar😊 Anonymkode: 2545c...07f Jeg anbefaler denne filmen: https://en.m.wikipedia.org/wiki/The_Best_Little_Girl_in_the_World Ofte kan det handle om at man ikke føler sett sett, anerkjent og bekreftet.
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2017 #26 Skrevet 26. juli 2017 For meg kommer nok spiseforstyrrelsen av at jeg hadde en veldig dysfunksjonell familie da mamma og pappa bodde sammen. Opplevde mye vondt, og hadde en far som sa "hvis ikke du hadde gjort det, hadde ikke jeg..." Følte at jeg var feil, at alt jeg gjorde var feil, og var mye redd. Trengte å unnslippe alle kaotiske følelser jeg hadde, og tilfeldigvis ble mat "løsningen". Anonymkode: 4afb9...120
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2017 #28 Skrevet 26. juli 2017 Jeg vil være tynn, men har ikke energi til å trene. Da er det lettere å bare ikke spise. Likevel så har jeg den type spiseforstyrrelse hvor jeg overpiser og deretter går rundt med dårlig samvittighet 24/7, men jeg kaster ikke opp... Anonymkode: f72a9...6b5
Kragebein Skrevet 26. juli 2017 #29 Skrevet 26. juli 2017 Kjære trådstarter, jeg må dessverre stenge tråden din. Årsaken til det er at vi moderatorer ikke kan passe tråden din konstant og luke ut svar du kan få som kan være skadelig for deg eller andre. En annen grunn er at vi ikke vet noe om hvilke kompetanse som ligger til grunn for de svarene du måtte få. Jeg vil oppfordre deg til å ta kontakt med Mental Helse, som er en telefon- og nettjeneste for alle som trenger noen å snakke eller skrive med noen om livets utfordringer. Du kan ringe til dem døgnet rundt på 116 123 eller benytte deg av nettsiden deres. Her vil du treffe mennesker som du kan prate med og få råd av, og du kan ta kontakt som anonym.Du kan også ta kontakt med Rådgivning Om Spiseforstyrrelser. De kan du kontakte på både mail og telefon. De har bred erfaring med spiserelaterte problemer, og kan være gode å snakke med når man er i en vanskelig situasjon eller ønsker informasjon. Lykke til, Kragebein, mod
Fremhevede innlegg