Persephone Skrevet 25. juli 2017 #21 Del Skrevet 25. juli 2017 Jeg syns det er veldig mange østeuropeere som ser ut som og generelt sett oppfører seg som etniske nordmenn. En kompis av meg er østeuropeer, og det eneste som avslører ham (utenom navnet) er at han snakker litt gebrokkent. Hadde det vært snakk om en andre generasjons innvandrer er jo vanligvis ikke det et problem engang. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2017 #22 Del Skrevet 25. juli 2017 Om det er andregenerasjons innvandrer så har jeg blitt "lurt" en gang. Men dette var et barn da, så han har lite holdninger og sånt som kan avsløre han. Førstegenerasjons innvandrere har jeg aldri hørt noen som snakker 100% flytende norsk, men det er ikke så rart da. Anonymkode: 7103d...6df Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2017 #23 Del Skrevet 25. juli 2017 5 minutter siden, Persephone skrev: Jeg syns det er veldig mange østeuropeere som ser ut som og generelt sett oppfører seg som etniske nordmenn. En kompis av meg er østeuropeer, og det eneste som avslører ham (utenom navnet) er at han snakker litt gebrokkent. Hadde det vært snakk om en andre generasjons innvandrer er jo vanligvis ikke det et problem engang. Og at de har runde hoder. Vannhode som det kalles. Kvinnelige polakker har ofte litt avlange hoder. De banner mye også. Både mennene og kvinnene. Men at polakker har helt runde hoder som Putin er det som oftest er avslørende. Samt der du sier. Den elendige norsken deres. Anonymkode: 0f979...4b9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2017 #24 Del Skrevet 25. juli 2017 Nei. De heter gjerne Sergej eller Antonov. Så snakker de gebrokkent Norsk med et slik typisk polsk-russisk tonefall. Gjerne litt raskt. Utssendemessig har de slike trekk man ser på russere og øst-europeere. Så om en ting ser Norskt ut, så er det mange andre ting som er avslørende. Anonymkode: 7389a...9c8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2017 #25 Del Skrevet 25. juli 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Nei. De heter gjerne Sergej eller Antonov. Så snakker de gebrokkent Norsk med et slik typisk polsk-russisk tonefall. Gjerne litt raskt. Utssendemessig har de slike trekk man ser på russere og øst-europeere. Så om en ting ser Norskt ut, så er det mange andre ting som er avslørende. Anonymkode: 7389a...9c8 Hva slags frisør går dem til spør jeg bare. Der trer noen bokstavelig talt en bolle over hodet på dem og klipper i vei. Jeg mener ikke mobbe, men det er vel sånn folk kjenner igjen polakker/romfolk. Romfolk og polakker er nesten det samme sant? Anonymkode: 0f979...4b9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Persephone Skrevet 25. juli 2017 #26 Del Skrevet 25. juli 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Og at de har runde hoder. Vannhode som det kalles. Kvinnelige polakker har ofte litt avlange hoder. De banner mye også. Både mennene og kvinnene. Men at polakker har helt runde hoder som Putin er det som oftest er avslørende. Samt der du sier. Den elendige norsken deres. Anonymkode: 0f979...4b9 Han har ikke rundt hode, nei. Det har heller ingen av de andre østeuropeerne jeg kjenner til. Norsken til kompisen min er dårlig, men den er virkelig ikke så dårlig heller. Men sånn er det jo ofte hvis morsmålet ens er veldig ulikt og også fra en helt annen språkgruppe enn norsk. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hurepoix Skrevet 25. juli 2017 #27 Del Skrevet 25. juli 2017 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Mange polakker har den runde hodeformen som Putin har. Anonymkode: b1279...08c Putin ser jo ganske norsk ut, i alle fall nordnorsk. På samme måte som at polsk og russisk høres ganske ulikt ut, til tross for at begge er nært beslektede slaviske språk, så er polakkene mer klassiske slavere enn russerne, som i stor grad er en blanding av slaviske og finsk-ugriske elementer, ifølge nylige genetiske undersøkelser. Finsk-ugriske elementer har vi jo også mye av i Nord-Norge (samer, finner, kvener osv.). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klossmajor Skrevet 26. juli 2017 #28 Del Skrevet 26. juli 2017 8 timer siden, Hurepoix skrev: Putin ser jo ganske norsk ut, i alle fall nordnorsk. På samme måte som at polsk og russisk høres ganske ulikt ut, til tross for at begge er nært beslektede slaviske språk, så er polakkene mer klassiske slavere enn russerne, som i stor grad er en blanding av slaviske og finsk-ugriske elementer, ifølge nylige genetiske undersøkelser. Finsk-ugriske elementer har vi jo også mye av i Nord-Norge (samer, finner, kvener osv.). Husk at det ikke nødvendigvis er all verdens sammenheng mellom språk og genetikk. Et eksempel er Tyrkia. Befolkningen er hovedsakelig etterkommere av folk som talte indoeuropeiske språk i Det bysantiske riket før Anatolia ble invadert av sentralasiatiske seldsjukk-tyrkere som tyrkifiserte folket de underla seg. Genetisk sett er fotsporene disse invaderende tyrkerne har satt igjen i Tyrkia veldig begrenset. Det tyrkiske språket har sitt opphav i altajfjellene blant mongoloide befolkningsgrupper. Et annet eksempel er de vest-europeiske språkene som ble spredt til Amerika der de tales av millioner på millioner av folk uten europeiske aner. Selv om det kan være et språklig slektskap mellom finske og ugriske språk betyr ikke det nødvendigvis at det er all verdens genetisk slektskap mellom de forskjellige gruppene som taler disse språkene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klossmajor Skrevet 26. juli 2017 #29 Del Skrevet 26. juli 2017 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva slags frisør går dem til spør jeg bare. Der trer noen bokstavelig talt en bolle over hodet på dem og klipper i vei. Jeg mener ikke mobbe, men det er vel sånn folk kjenner igjen polakker/romfolk. Romfolk og polakker er nesten det samme sant? Anonymkode: 0f979...4b9 Romfolk er en kunstig og upresis betegnelse media og akademikere har popularisert. Ordet er avledet fra befolkningsgruppen romanes, men ordet brukes i praksis omtrent som synonym til sigøyner. Disse gruppene bruker ikke romfolk om seg selv. Ordets utbredelse er et godt eksempel på hvordan folk kan la seg forlede av akademikere og media. Det har jo dessverre vist seg at bare tullebegrepet romfolk blir servert ofte nok, vil store deler av befolkningen ta det ukritisk i bruk i ren sauflokkmentalitet. Folkene ordet romfolk er ment å omfatte har sitt opphav i det nordlige India og innvandret til Europa for mindre enn tusen år siden. Noen av disse gruppene har blitt mer assimilert enn andre. Befolkningen kjent som tatere har felles opphav med sigøynere, men har blandet seg i så stor grad med innfødte europeere at de indiske trekkene gjerne ikke er framtredende. Sigøynere i Øst-Europa har stort sett ikke blandet seg like mye med europeere og har beholdt sine indiske trekk. Polakker er en helt annen befolkningsgruppe enn "romfolk". Polakker står genetisk sett mye nærmere nordmenn enn de gjør "romfolk". Utseendemessig er de langt mer ulike enn polakker og nordmenn er. Mange sammenblander "romfolk" med rumenere, men rumenere har også lite til felles med "romfolk", sett bort fra den lille overlappingen som uansett alltid vil forekomme mellom befolkningsgrupper som bor i nærheten av hverandre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hurepoix Skrevet 26. juli 2017 #30 Del Skrevet 26. juli 2017 2 timer siden, Klossmajor skrev: Husk at det ikke nødvendigvis er all verdens sammenheng mellom språk og genetikk. Et eksempel er Tyrkia. Befolkningen er hovedsakelig etterkommere av folk som talte indoeuropeiske språk i Det bysantiske riket før Anatolia ble invadert av sentralasiatiske seldsjukk-tyrkere som tyrkifiserte folket de underla seg. Genetisk sett er fotsporene disse invaderende tyrkerne har satt igjen i Tyrkia veldig begrenset. Det tyrkiske språket har sitt opphav i altajfjellene blant mongoloide befolkningsgrupper. Et annet eksempel er de vest-europeiske språkene som ble spredt til Amerika der de tales av millioner på millioner av folk uten europeiske aner. Selv om det kan være et språklig slektskap mellom finske og ugriske språk betyr ikke det nødvendigvis at det er all verdens genetisk slektskap mellom de forskjellige gruppene som taler disse språkene. Enig i det og, mye er jo uklart mht. de finsk-ugrisk folkenes fortid (for eksempel hvilket språk samene snakket før de fikk et finsk-ugrisk språk). Men nettopp det faktum at russerne snakker det største slaviske språket uten å selv være av mer enn delvis slavisk genetisk opphav illustrerer jo nettopp at det ikke alltid er sammenheng mellom språk og genetikk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2017 #31 Del Skrevet 26. juli 2017 Ja Anonymkode: dd1ac...b85 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå