Gå til innhold

Pensjon ved deltidsstilling

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dette har jeg faktisk lurt på veldig lenge, og håper noen kan gi meg svar:

Hvor mye betyr det for pensjonen min at jeg alltid har jobbet 80%?

Jeg har "i alle år" hatt barn under 12 år, om det har noe å si. Og jeg tjener mer i 80% enn mange gjør i 100% stilling.

Anonymkode: 32b94...884

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, asterix skrev:

Takk, har lest artikkelen, men føler ikke at den svarer på spørsmålet mitt.

For meg er ikke 100% jobb et alternativ, derfor taper jeg ikke 20% ved å jobbe redusert. Jeg kunne byttet jobb, men hadde nok ikke gått opp i lønn.

Det jeg lurer på er om stillingsprosenten betyr noe. Før var det mye snakk om full opptjeningstid. En gang ble jeg fortalt at dersom en jobbet mindre enn 80% ble ikke de årene regnet med som full opptjeningstid. De regnet vel pensjonen ut fra de 20 beste av 40 yrkesaktive år, eller noe sånt.

Hvordan er disse reglene i dag? Handler det KUN om bruttolønn eller spiller stillingsprosent fortsatt en rolle?

Jeg kjenner flere som ønsker ansettelse i 100%, men søker ulønnet permisjon i 20% for å få pensjonsfordel. Hvilken fordel vs ulempe gir dette? utenom eventuelt OTP for en 100% stilling, noe som blir alt ettersom hvordan arb.giver tolker formalitetene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på altfor mange ting til å gi et entydig svar. Når du er født, brutto lønn, hvilke andre pensjonsordninger enn vanlig pensjon fra Nav du dekkes av...

Det letteste er å bruke Navs Din Pensjon og prøve seg fram med forskjellige kombinasjoner.

Anonymkode: a7ef6...83b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette har jeg faktisk lurt på veldig lenge, og håper noen kan gi meg svar:

Hvor mye betyr det for pensjonen min at jeg alltid har jobbet 80%?

Jeg har "i alle år" hatt barn under 12 år, om det har noe å si. Og jeg tjener mer i 80% enn mange gjør i 100% stilling.

Anonymkode: 

https://www.nav.no/no/Person/Pensjon/Alderspensjon/alderspensjon-for-deg-født-i-1963-eller-senere#chapter-4

Det du får av folketrygden avhenger av bruttolønn om du er født etter 1963.

I tillegg har arbeidsgiveren din en pensjonsordning. Her finnes det flere ordninger så det går ikke an å svare deg på dette uten mer informasjon.

Endret av gjest:)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, gjest:) skrev:

https://www.nav.no/no/Person/Pensjon/Alderspensjon/alderspensjon-for-deg-født-i-1963-eller-senere#chapter-4

Det du får av folketrygden avhenger av bruttolønn om du er født etter 1963.

I tillegg har arbeidsgiveren din en pensjonsordning. Her finnes det flere ordninger så det går ikke an å svare deg på dette uten mer informasjon.

Tusen takk, det ga meg svaret jeg var ute etter, og det stemmer med sånn jeg trodde det var :) 

Jeg er født etter 1963, så da betyr bruttolønn alt og stillingsprosent ingenting :) 

Hva det blir i kroner og ører når den tid kommer, betyr ikke noe nå. Det viktigste var å ikke la toget gå helt fra meg om stillingsprosenten faktisk betydde noe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk, det ga meg svaret jeg var ute etter, og det stemmer med sånn jeg trodde det var :) 

Jeg er født etter 1963, så da betyr bruttolønn alt og stillingsprosent ingenting :) 

Hva det blir i kroner og ører når den tid kommer, betyr ikke noe nå. Det viktigste var å ikke la toget gå helt fra meg om stillingsprosenten faktisk betydde noe. 

Stillingsprosent betyr selvsagt noe, siden du ville fått høyere lønn om du hadde jobbet 100 %. Men man blir selvsagt ikke "dobbelt" straffet for lav stillingsprosent.

Anonymkode: 6a2e9...539

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk, har lest artikkelen, men føler ikke at den svarer på spørsmålet mitt.

For meg er ikke 100% jobb et alternativ, derfor taper jeg ikke 20% ved å jobbe redusert. Jeg kunne byttet jobb, men hadde nok ikke gått opp i lønn.

Det jeg lurer på er om stillingsprosenten betyr noe. Før var det mye snakk om full opptjeningstid. En gang ble jeg fortalt at dersom en jobbet mindre enn 80% ble ikke de årene regnet med som full opptjeningstid. De regnet vel pensjonen ut fra de 20 beste av 40 yrkesaktive år, eller noe sånt.

Hvordan er disse reglene i dag? Handler det KUN om bruttolønn eller spiller stillingsprosent fortsatt en rolle?

Jeg kjenner flere som ønsker ansettelse i 100%, men søker ulønnet permisjon i 20% for å få pensjonsfordel. Hvilken fordel vs ulempe gir dette? utenom eventuelt OTP for en 100% stilling, noe som blir alt ettersom hvordan arb.giver tolker formalitetene...

Hva slags mystisk jobb er det du har som kun er 80 %, men med høyere lønn enn du ville fått i en annen 100% jobb?

Anonymkode: 93f27...a79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Stillingsprosent betyr selvsagt noe, siden du ville fått høyere lønn om du hadde jobbet 100 %. Men man blir selvsagt ikke "dobbelt" straffet for lav stillingsprosent.

Anonymkode: 6a2e9...539

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva slags mystisk jobb er det du har som kun er 80 %, men med høyere lønn enn du ville fått i en annen 100% jobb?

Anonymkode: 93f27...a79

Jeg har en helt vanlig jobb, men på grunn av visse omstendigheter/ ansvarsområder har jeg god lønn. Jeg ville ikke kunne få en ny stilling med samme vilkår. Sier jeg opp 80%en jeg har til fordel for 100%, vil lønnen bli det samme.  Derfor taper jeg ikke lønn ved å jobbe 80%. 100% hos nåværende arbeidsgiver er usktuelt pga arbeidsmengden. 

Jeg har kapret drømmejobben :) (for meg i hvert fall) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...