AnonymBruker Skrevet 24. juli 2017 #1 Del Skrevet 24. juli 2017 Dette har jeg faktisk lurt på veldig lenge, og håper noen kan gi meg svar: Hvor mye betyr det for pensjonen min at jeg alltid har jobbet 80%? Jeg har "i alle år" hatt barn under 12 år, om det har noe å si. Og jeg tjener mer i 80% enn mange gjør i 100% stilling. Anonymkode: 32b94...884 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
asterix Skrevet 24. juli 2017 #2 Del Skrevet 24. juli 2017 http://e24.no/privat/pensjon/saa-mye-koster-det-aa-vaere-hjemme/22809610 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2017 #3 Del Skrevet 24. juli 2017 1 time siden, asterix skrev: http://e24.no/privat/pensjon/saa-mye-koster-det-aa-vaere-hjemme/22809610 Takk, har lest artikkelen, men føler ikke at den svarer på spørsmålet mitt. For meg er ikke 100% jobb et alternativ, derfor taper jeg ikke 20% ved å jobbe redusert. Jeg kunne byttet jobb, men hadde nok ikke gått opp i lønn. Det jeg lurer på er om stillingsprosenten betyr noe. Før var det mye snakk om full opptjeningstid. En gang ble jeg fortalt at dersom en jobbet mindre enn 80% ble ikke de årene regnet med som full opptjeningstid. De regnet vel pensjonen ut fra de 20 beste av 40 yrkesaktive år, eller noe sånt. Hvordan er disse reglene i dag? Handler det KUN om bruttolønn eller spiller stillingsprosent fortsatt en rolle? Jeg kjenner flere som ønsker ansettelse i 100%, men søker ulønnet permisjon i 20% for å få pensjonsfordel. Hvilken fordel vs ulempe gir dette? utenom eventuelt OTP for en 100% stilling, noe som blir alt ettersom hvordan arb.giver tolker formalitetene... Anonymkode: 32b94...884 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2017 #4 Del Skrevet 24. juli 2017 Det kommer an på altfor mange ting til å gi et entydig svar. Når du er født, brutto lønn, hvilke andre pensjonsordninger enn vanlig pensjon fra Nav du dekkes av... Det letteste er å bruke Navs Din Pensjon og prøve seg fram med forskjellige kombinasjoner. Anonymkode: a7ef6...83b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gjest:) Skrevet 24. juli 2017 #5 Del Skrevet 24. juli 2017 (endret) 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Dette har jeg faktisk lurt på veldig lenge, og håper noen kan gi meg svar: Hvor mye betyr det for pensjonen min at jeg alltid har jobbet 80%? Jeg har "i alle år" hatt barn under 12 år, om det har noe å si. Og jeg tjener mer i 80% enn mange gjør i 100% stilling. Anonymkode: https://www.nav.no/no/Person/Pensjon/Alderspensjon/alderspensjon-for-deg-født-i-1963-eller-senere#chapter-4 Det du får av folketrygden avhenger av bruttolønn om du er født etter 1963. I tillegg har arbeidsgiveren din en pensjonsordning. Her finnes det flere ordninger så det går ikke an å svare deg på dette uten mer informasjon. Endret 24. juli 2017 av gjest:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. juli 2017 #6 Del Skrevet 24. juli 2017 3 timer siden, gjest:) skrev: https://www.nav.no/no/Person/Pensjon/Alderspensjon/alderspensjon-for-deg-født-i-1963-eller-senere#chapter-4 Det du får av folketrygden avhenger av bruttolønn om du er født etter 1963. I tillegg har arbeidsgiveren din en pensjonsordning. Her finnes det flere ordninger så det går ikke an å svare deg på dette uten mer informasjon. Tusen takk, det ga meg svaret jeg var ute etter, og det stemmer med sånn jeg trodde det var Jeg er født etter 1963, så da betyr bruttolønn alt og stillingsprosent ingenting Hva det blir i kroner og ører når den tid kommer, betyr ikke noe nå. Det viktigste var å ikke la toget gå helt fra meg om stillingsprosenten faktisk betydde noe. Anonymkode: 32b94...884 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2017 #7 Del Skrevet 25. juli 2017 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk, det ga meg svaret jeg var ute etter, og det stemmer med sånn jeg trodde det var Jeg er født etter 1963, så da betyr bruttolønn alt og stillingsprosent ingenting Hva det blir i kroner og ører når den tid kommer, betyr ikke noe nå. Det viktigste var å ikke la toget gå helt fra meg om stillingsprosenten faktisk betydde noe. Anonymkode: 32b94...884 Stillingsprosent betyr selvsagt noe, siden du ville fått høyere lønn om du hadde jobbet 100 %. Men man blir selvsagt ikke "dobbelt" straffet for lav stillingsprosent. Anonymkode: 6a2e9...539 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2017 #8 Del Skrevet 25. juli 2017 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Takk, har lest artikkelen, men føler ikke at den svarer på spørsmålet mitt. For meg er ikke 100% jobb et alternativ, derfor taper jeg ikke 20% ved å jobbe redusert. Jeg kunne byttet jobb, men hadde nok ikke gått opp i lønn. Det jeg lurer på er om stillingsprosenten betyr noe. Før var det mye snakk om full opptjeningstid. En gang ble jeg fortalt at dersom en jobbet mindre enn 80% ble ikke de årene regnet med som full opptjeningstid. De regnet vel pensjonen ut fra de 20 beste av 40 yrkesaktive år, eller noe sånt. Hvordan er disse reglene i dag? Handler det KUN om bruttolønn eller spiller stillingsprosent fortsatt en rolle? Jeg kjenner flere som ønsker ansettelse i 100%, men søker ulønnet permisjon i 20% for å få pensjonsfordel. Hvilken fordel vs ulempe gir dette? utenom eventuelt OTP for en 100% stilling, noe som blir alt ettersom hvordan arb.giver tolker formalitetene... Anonymkode: 32b94...884 Hva slags mystisk jobb er det du har som kun er 80 %, men med høyere lønn enn du ville fått i en annen 100% jobb? Anonymkode: 93f27...a79 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2017 #9 Del Skrevet 25. juli 2017 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Stillingsprosent betyr selvsagt noe, siden du ville fått høyere lønn om du hadde jobbet 100 %. Men man blir selvsagt ikke "dobbelt" straffet for lav stillingsprosent. Anonymkode: 6a2e9...539 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva slags mystisk jobb er det du har som kun er 80 %, men med høyere lønn enn du ville fått i en annen 100% jobb? Anonymkode: 93f27...a79 Jeg har en helt vanlig jobb, men på grunn av visse omstendigheter/ ansvarsområder har jeg god lønn. Jeg ville ikke kunne få en ny stilling med samme vilkår. Sier jeg opp 80%en jeg har til fordel for 100%, vil lønnen bli det samme. Derfor taper jeg ikke lønn ved å jobbe 80%. 100% hos nåværende arbeidsgiver er usktuelt pga arbeidsmengden. Jeg har kapret drømmejobben (for meg i hvert fall) Anonymkode: 32b94...884 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå