Gå til innhold

"Matallergier" og besøk

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

I går hadde vi burdagsbesøk på hytta med familie. Vi grillet og hadde stort kakebord.

Men i stedet for fokus på det 10 år gamle bursdagsbarnet ble det heller oppmerksomhet på min 35 år gamle svigerinne som oppførte seg som en unge fordi hun ikke kunne spise alt på bordet. 

Altså, hun har IKKE gitt noen beskjed om matvarer hun må holde seg unna og jeg har bakgrunn som kokk på institusjon så jeg har god erfaring med å lage god mat uten gluten/laktose/egg/ etc... 

Det endte med at svigerfar tilbød seg å kjøre til nærmeste bensinstasjon for å kjøpe noe hun kunne spise.

Nei, da skulle hun ikke gjøre noe sak ut av det🙄

Hun har ikke fått påvist noen intoleranse men har laget sin egen "diett".

Blir så irritert!

Anonymkode: 4f3a7...8f1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kan jo hende hun får vondt i magen av enkelte ting uten å ha vært hos lege og fått påvist noen intoleranse/allergi. Mange som bare lytter til magen sin og holder seg unna det de får vondt i magen av. MEN, hun burde gitt beskjed. Hun høres fryktelig barnslig og selvopptatt ut. Respektløst av henne å gnåle om det i en bursdag og hvis hun ikke ville gjøre noen sak ut av det kunne hun vel bare latt være å spise det hun ikke tåler og holdt kjeft.

Jeg har også flere matallergier og blir kjempesyk om jeg får i meg noe av det. Familie og venner vet om det og lager mat uten de tingene jeg ikke tåler (det er heldigvis ikke vanskelig og ikke mer tidkrevende), men et familiemedlem har en tendens til å glemme det. Da spiser jeg heller kjøtt/fisk og potet uten saus og holder meg unna kaker og dessert. Det gjør meg ingenting, jeg syns det er hyggelig å besøke henne uansett og det er jo henne jeg er der for, ikke maten. Sånn burde det være med svigerinna di også. Jeg forstår godt at du blir irritert.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Catalina Culès

For en barnslig oppførsel, hun kunne jo bare spist de tingene hun "tålte", og gitt beskjed at hun var "allergisk", uten å lage et stort nummer ut av det.

Endret av Catalina Culès
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Folk med allergier/dietter pleier å si ifra på forhånd, og da lager jeg det de ønsker å spise. Men ellers er jeg vant til at de tar med egen mat, enklest for alle. Og tryggere, for de som virkelig har intoleranse for melk, mel, egg..

Jeg har riktignok opplevd å ha med kake på jobb, hvor hun ene ble dritsur da hun ikke tålte melk. Og det kunne jeg vite??

Anonymkode: c02df...7d5

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er helt greit å være intolerant for en del matvarer, mange er jo det. Mange blir jo mye bedre på fodmap diett, feks. Men da må man enten si i fra, ta med seg egen mat/kake eller holde kjeft om det. Man sitter ikke å klager i en bursdag også nekter for å dra å handle. Synes også det er rart at hun liksom kunne kjøpe mat på en bensinstasjon. Da burde hun jo kunne spise ren grillmat også.

Anonymkode: 8c058...7db

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har mange matvare allergier, men jeg gir alltid beskjed, og tilbyr meg og ta med egen mat. Og nå kan jeg stort sett, aldri spise kake, da jeg ikke tåler, egg, laktose og hvete. Men det bryr jeg meg ikke noe om. For kake trenger jeg virkelig ikke. Viktigste er at det er noe mat jeg kan spise, men tilbyr meg alltid å ta med noe.

Anonymkode: ce16e...b34

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Stor forskjell på være allergisk og å være "allergisk", altså tro og mene at man ikke tåler noe uten at det er påvist. Måten svigerinnen din oppfører seg på hører ingen steder hjemme. Har hun ikke gitt beskjed så spiser hun det hun tror kan gå bra. Jeg har en venninne som sammen med coachen sin har kommet frem til at hun ikke tåler gluten og laktose, så hun spiser såkalt gluten og laktosefritt. Lager masse styr for å få glutenfri pasta, glutenfritt brød, laktosefri rømme osv, men når det plutselig er noe som er godt og ikke finnes alternativer til så hiver hun innpå, både dressinger, chips, sjokolade, kake og pizza. Utrolig slitsomt å skulle styre for å tilpasse en fake allergi når man innviterer, samtidig som vi VET at hun faktisk ikke er allergisk. Vi har også samme fastlege (det vet ikke hun) og han henviser videre til utredning for matallergi ved minste mistanke, det har han gjort både med meg og to kolleger. Så det er også medisinsk klarert at det bare er vas. Og det som er ekstra frustrerende med sånne som venninnen min, er at måte hun oppfører seg på vedrørende sin "allergi" gjør at andre tror folk med cøliaki tåler litt gluten. Også blir de som reelt ikke tåler gluten kjempedårlige, fordi disse liksom allergikerne bedriver feilinfomrasjon. 

Anonymkode: cc01d...7ec

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dårlig oppførsel av svigerinnen din. Når hun ikke gir beskjed på forhånd kan hun ikke forvente at noen tar hensyn til hennes allergier. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Var det hun eller svigerfar som lagde et nummer ut av det? Jeg har Cøliaki og er allergisk mot egg og nøtter, men jeg pleier ikke si noe om det for jeg synes det er unødvendig at folk skal bruke masse tid på å bake kake til meg. Jeg pleier heller ta med frukt eller iskrem. Men noen folk gjør et stort nummer ut av det om de oppdager at jeg ikke spiser kake, og skal spørre og grave og tilby seg å bake kake på flekken og godtar ikke at jeg takker nei. At svigerinnen din avslo tilbudet om at svigerfar kunne kjøpe mat til henne på en bensinstasjon forstår jeg godt da det antagelig ikke er noe der hun kan spise.  

Anonymkode: 67b0c...6b3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingenting2

Jeg har matallergi og sliter mest med at andre lager mye styr rundt det. Og for å svare et dumt og ignorant innlegg lenger opp; NEI, jeg kan ikke bare plukke ut det jeg kan spise og være fornøyd med der. All mat er kontaminert om ikke allergien er hensyntatt fra start. Jeg blir syk av slike holdninger og slik tankegang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min erfaring er stort sett(da mener jeg 99% av tilfellene) at jeg faktisk sier tydelig ifra på forhånd, tilbyr å ta med egen mat- som blir avvist. Når jeg da dukker opp kan jeg ikke ha en eneste rett, alt inneholder masse av det jeg blir syk av.

Og jeg blir også ordentlig dårlig om jeg ikle spiser jevnlig(type føling-aktig), og kan faktisk ikke bare spise en liten gulrotbit eller ei loffskive.

Dermed føler sikkert endel at dette blir styr, noe det jo ikke trenger å bli om man bare takker ja til at folk tar med mat selv.

Anonymkode: 0c563...6ec

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Og som andre her påpeker så vet jo vi vet større begrensninger innen mat at det ikke finnes alternativer på en bensinstasjon.

Det er rett og slett ikke hyggelig å spise mat alene i middagsselskap eller på restaurant(sistnevnte skjer også alltid fordi de ikke har klart å følge enkle instruksjoner, jeg er bare allergisk mot et par krydre). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Ingenting2
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min erfaring er stort sett(da mener jeg 99% av tilfellene) at jeg faktisk sier tydelig ifra på forhånd, tilbyr å ta med egen mat- som blir avvist. Når jeg da dukker opp kan jeg ikke ha en eneste rett, alt inneholder masse av det jeg blir syk av.

Og jeg blir også ordentlig dårlig om jeg ikle spiser jevnlig(type føling-aktig), og kan faktisk ikke bare spise en liten gulrotbit eller ei loffskive.

Dermed føler sikkert endel at dette blir styr, noe det jo ikke trenger å bli om man bare takker ja til at folk tar med mat selv.

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og som andre her påpeker så vet jo vi vet større begrensninger innen mat at det ikke finnes alternativer på en bensinstasjon.

Det er rett og slett ikke hyggelig å spise mat alene i middagsselskap eller på restaurant(sistnevnte skjer også alltid fordi de ikke har klart å følge enkle instruksjoner, jeg er bare allergisk mot et par krydre). 

Jepp. Sånn er det for meg og. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...