Gå til innhold

Er Lambertseter et trygt område?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Lambertseter er kjempetrygt og veldig søvnig. Hvis du liker søvnig; kjør på. 

Anonymkode: 7c9b1...652

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ved Lambertseter utvikles nå Oslos svar på Malmøs Rosengård;

https://www.abcnyheter.no/nyheter/politikk/2017/08/01/195320495/fau-leder-det-er-verdener-i-en-og-samme-

Anonymkode: 1b884...4d1

Mellom Lambertseter og Søndre Nordstrand ligger Nårstrand. Nårstrand er Oslo østs svar på Oslo vest, bare med kveldssol (jfr Solveien, og eiendomsprisene der).

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, T-Rex skrev:

Mellom Lambertseter og Søndre Nordstrand ligger Nårstrand. Nårstrand er Oslo østs svar på Oslo vest, bare med kveldssol (jfr Solveien, og eiendomsprisene der).

Ja, deler av Nordstrand. Men ikke Søndre Nordstrand der ghettoen ligger. 

Anonymkode: 4fe1d...fa6

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja, deler av Nordstrand. Men ikke Søndre Nordstrand der ghettoen ligger. 

Nordstrand og Søndre Nordstrand er ikke det samme. Søndre Nordstrand har ikke noe med Nordstrand å gjøre, bortsett fra (deler av) navnet. Det er helt atskilte strøk, med en viss fysisk nærhet.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, T-Rex skrev:

Nordstrand og Søndre Nordstrand er ikke det samme. Søndre Nordstrand har ikke noe med Nordstrand å gjøre, bortsett fra (deler av) navnet. Det er helt atskilte strøk, med en viss fysisk nærhet.

Ja, du har for så vidt rett i det, det er jo på papiret to ulike bydeler. Men for folk som ønsker å flytte dit, så ville jeg egentlig bare presisere at Søndre Nordstrand er ghetto. Hvertfall i forhold til "vanlig" Nordstrand, altså bydelen som ligger nærmest sentrum. 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Søndre Nordstrand er litt ulikt de andre "langt-fra-sentrum-ghettoene" i Oslo (om man kan si noe sånt). Langs T-banen i Groruddalen er stort sett regelen at boligprisene synker med avstand til sentrum. Nordstrand har i min levetid (og jeg er middelaldrende) vært ett av Oslos "fineste" strøk, selv om det har vært lang reisevei til sentrum - dog med trikk, og ikke T-bane. Men så ble det bestemt utbygging på Søndre Nordstrand (og omkringliggende områder), og det utviklet seg til et lavstatusområde, på tross av egentlig veldig flott beliggenhet. Der er det kveldssol og nærhet til sjøen og marka. Altså veldig flott, sånn sett. På sikt kommer nok Søndre Nordstrand til å oppleve en enorm prisstigning.

Tilbake til Lambertseter. Jeg er villig til å sette ganske mye penger på at dette området vil forbli i mellomsjiktet statusmessig. Det ligger litt langt unna sentrum, "sånn i forhold til å være innenfor Ring 2", men nyboliger i dette strøket vil være så dyre at det utelukker sosialklienter.

Endret av T-Rex
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, T-Rex skrev:

Søndre Nordstrand er litt ulikt de andre "langt-fra-sentrum-ghettoene" i Oslo (om man kan si noe sånt). Langs T-banen i Groruddalen er stort sett regelen at boligprisene synker med avstand til sentrum. Nordstrand har i min levetid (og jeg er middelaldrende) vært ett av Oslos "fineste" strøk, selv om det har vært lang reisevei til sentrum - dog med trikk, og ikke T-bane. Men så ble det bestemt utbygging på Søndre Nordstrand (og omkringliggende områder), og det utviklet seg til et lavstatusområde, på tross av egentlig veldig flott beliggenhet. Der er det kveldssol og nærhet til sjøen og marka. Altså veldig flott, sånn sett. På sikt kommer nok Søndre Nordstrand til å oppleve en enorm prisstigning.

Tilbake til Lambertseter. Jeg er villig til å sette ganske mye penger på at dette området vil forbli i mellomsjiktet statusmessig. Det ligger litt langt unna sentrum, "sånn i forhold til å være innenfor Ring 2", men nyboliger i dette strøket vil være så dyre at det utelukker sosialklienter.

Ja, ganske enig i dette. Nordstrand er dyrt til tross for at det ikke regnes som "sentrum". På den annen side er det ikke kun status som trekker opp prisene. Der er også en togstasjon, og da er det bare 5 minutter til sentrum for de som bor i nærheten av den, togstasjon kan trekke opp prisene. For det andre er mange av boligene store og mange av boligene som ligger i retning fjorden har større eller mindre grad av utsikt, hvilket trekker opp prisen betraktelig. Det har man mindre av på Søndre Nordstrand. 

Lambertseter…tja, vanskelig å si. Erfaringer med nettopp nordstrand utelukker jo ikke at andre områder kan få høyere status i fremtiden. Mitt inntrykk av lambertseter i disse dager er at stadig flere av "de gamle" som flyttet inn da Lambertseter var nytt flytter derfra eller faller fra, og at de som flytter inn er mer pengesterke. Samtidig er det som du skriver litt "langt" til sentrum og det er etter hva jeg kjenner til ikke planlagt noen annen utbygging av kollektivtransporten dit, så det er tvilsomt om kapasiteten økes på faktorer som tidsbruk og passasjerkapasitet. Skal ikke se bort fra at områder ennå lenger fra byen som Ski får et oppsving på grunn av Follobanen. 

AnonymBruker
Skrevet
På 31.7.2017 den 16.18, AnonymBruker skrev:

Men da kanskje man også kan få ett forbaska postkontor som ligger der det skal og ikke ved E6. ;) Posten på Bunnpris er en vits.

Lambertseter er SUPERT, jeg stortrives. God plass for mindre penger, mye bedre luftkvalitet, rolig og stille, fint senter i nærheten og nærbutikk som har det man trenger... samtidig så er det bare 20 min med tbana, og jeg har i alle fall kort vei dit (det har de fleste).

Anonymkode: 1d187...c29

Enig! Var så innmari nedtur da posten la ned, og jeg måtte reise på turné for å hente pakker og ikke bare stikke innom på vei hjem fra jobb. Majoriteten av folk på Lambertseter reiser kollektivt, og da er det drøyt å nærmest måtte ha bil for å reise på posten. 

Vi stortrivdes på Lambertseter da vi bodde der, og hvis ikke livet skjedde, ville vi nok bodd der enda. 

Anonymkode: 98d12...f72

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg slår et slag for Oppsal. Stille og rolig, nært marka, ca 12 min til byen med bana. Nytt senter blir bygget nå, så tilbudet det blir bedre. Men er det viktigste fest og moro kommer du ikke langt her.

Anonymkode: bffb3...d6e

• Liker 1
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg slår et slag for Oppsal. Stille og rolig, nært marka, ca 12 min til byen med bana.

Anonymkode: bffb3...d6e

15 minutter til Jernbanetorget. Forøvrig enig.

Gjest Rocka69
Skrevet

Lambertseter er en del av Nordstrand Bydel. Boligprisene på Lambertseter gikk opp da Lambertseter og Gamle Nordstrand bydel ble slått sammen for 10 års tid siden.  

Men som innflytter til Oslo, så bodde jeg først på Lambertseter og flyttet til Nordstrand. Jeg kunne absolutt tenke meg å flytte tilbake til Lambertseter.

Hele Nordstrand, inkl Ekeberg, Karlsrud, Sæter, Bekkelaget, Kastellet, Nordstrand og Lambertseter er en rolig og trygg bydel. Og ut ifra prisene på de boligene som bygges i området, så er det gjerne folk med eneboliger og rekkehus som de føler er blitt for store som har kjøpt de som bygges nå. Du har det meste av servicetilbud, nærhet til østmarka og Ekebergsletta. Ikke lang til badestrender som f.eks Katten og Nordstrands Bad. I tillegg så har Lambertseter både bibliotek og ikke minst Symra Kino. 

Med unntak av sommeren, så går T-banen til byen hvert 7. minutt, og bruker 17(etter ruta) minutter til Jernbanetorget.

Lambertseter ble regulert på en tid da biler var rasjonert(slutten av 1940-tallet) og ikke var allemannseie, det gjør at parkering er en utfordring ja. Det er ikke sikkert man har parkering tilknyttet direkte boligen(med unntak av de nye veldig dyre som bygges) og man henvises til å finne en ledig i de mange veiene - noen dager er man heldig og får plass rett utenfor - andre dager så må man kanskje gå i fem-seks minutter.

AnonymBruker
Skrevet
På 2.8.2017 den 10.55, AnonymBruker skrev:

Enig! Var så innmari nedtur da posten la ned, og jeg måtte reise på turné for å hente pakker og ikke bare stikke innom på vei hjem fra jobb. Majoriteten av folk på Lambertseter reiser kollektivt, og da er det drøyt å nærmest måtte ha bil for å reise på posten. 

Vi stortrivdes på Lambertseter da vi bodde der, og hvis ikke livet skjedde, ville vi nok bodd der enda. 

Anonymkode: 98d12...f72

Jeg vet, post i butikk på Bunnpris er det eneste  jeg misliker ved å bo på Lambertseter! Har ikke bil og har slept det ene og det andre opp fra E6

Anonymkode: fba87...d8a

AnonymBruker
Skrevet

Lambertseter er et flott område å bo på, og det er hyggelige nabolag å gå tur i. Hvis du er glad i å gå tur (og det går jeg jo ut fra, siden du har hund), vil jeg likevel anbefale deg å ta en titt på andre siden av E6, spesifikt bydel Østensjø. Både Oppsal og Bøler er nydelige områder å bo, og her har du tilgang til marka (litt avhengig av hvor du bor). Hele Bøler ligger jo praktisk talt i marka, så hvis du vil gå i skogen er det er veldig godt valg. Det er også nærme Østensjøvannet, som er fint å gå turer rundt. Bøler ligger omtrent like lagt fra sentrum som Lambertseter gjør, 18 min med t-bane til Jernbanetorget, men prisene er litt lavere fordi bydelen heter Østensjø, ikke Nordstrand :)

Anonymkode: 60dce...d67

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet, post i butikk på Bunnpris er det eneste  jeg misliker ved å bo på Lambertseter! Har ikke bil og har slept det ene og det andre opp fra E6

Anonymkode: fba87...d8a

Samme her. Postkontoret er det eneste negativet jeg finner. Særlig etter jeg oppdaget Just Eat og kan få mat (annet enn Peppes) levert på døra når man ønsker det. Jeg liker å kalle den Bunnprisen den dummeste butikken jeg har vært bort - særlig når de har mistet tre av mine pakker (og ikke funnet veldig mange når jeg har vært innom for å hente), som er irriterende når man må gå i 20 min eller gå forbi en annen post-i-butikk for å komme seg dit. Men ellers er Lambertseter helt bankers! 

Anonymkode: 1d187...c29

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...