Gå til innhold

Skal flytte til Bergen, har aldri vært der før!


hytteost

Anbefalte innlegg

Hei! Skal flytte for å studere i Bergen til høsten. Har aldri vært der før, så har noen spørsmål. 

Trenger man busskort og sånt der? Vet derter ordninger for studenter, men når jeg skal bo i sentrum (7 min fra fakultetet mitt), er det nødvendig å kjøpe halvårskort? Det vil si, sparer jeg penger på det i stedet for å kjøpe enkeltbillett osv? Tenker hvis alt er så nært.. 

Kan man gå der på natten trygt? Er det noen gater og sånt som er mer shady? 

Når der regner, regner det mye eller er drt slik at det regner ofte? 

Finnes det mange innvandrerbutikker med billig frukt og grønnsaker og sånt der? :)

Kommer sikkert på flere spørsmål, takk for svar! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg bor i Bergen sentrum og har ikke månedskort på kollektivt. 

Bor man i sentrum så er det alltid mange folk så sånn sett er det jo trygt. Men, har hatt venninner som har blitt forfulgt av pågående menn som jo kan være veldig ubehagelig selv om de ikke er voldtektsmenn av den grunn.

Det regner ofte, men det regner sjeldent tungt. 

Ja, finnes innvandrerbutikker. Har aldri vært i Oslo så vet ikke hvordan prisene er sammenlignet med der. 

Velkommen til Bergen. Veldig fin studentby. 

 

Anonymkode: 7e11d...eed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bor man i sentrum så er det alltid mange folk så sånn sett er det jo trygt. Men, har hatt venninner som har blitt forfulgt av pågående menn som jo kan være veldig ubehagelig selv om de ikke er voldtektsmenn av den grunn.

Anonymkode: 7e11d...eed

Bare presisere at det med pågående menn som forfølger deg er enkelthendelser og ikke vanlig. 

Anonymkode: 7e11d...eed

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På nattestid er der flere steder du ikke går, alene. Hvor du bor og hvor du skal er helt avgjørende for hvilke anbefalinger og frarådninger du kan få. 

"Invandrerbutikker" er der overalt. Men prisene er ikke nødvendigvis så mye rimeligere der enn på Rema. 

Når det regner så regner det. Du trenger minst paraply og tette sko. Regner det så er det ikke bare en "østlandsskur".

Buss og bane billetter kjøper du enten på automatene på stoppene, har skyssapp eller kjøper på Narvesen og andre steder.

Anonymkode: 17be6...bdb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo kjøpe månedskort, men det er hvis du vil rundt og oppleve hele byen og alle kjøpesentrene. Hvis du bare handler i sentrum sparer du penger på å ikke kjøpe busskort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, hytteost skrev:

Hei! Skal flytte for å studere i Bergen til høsten. Har aldri vært der før, så har noen spørsmål. 

Trenger man busskort og sånt der? Vet derter ordninger for studenter, men når jeg skal bo i sentrum (7 min fra fakultetet mitt), er det nødvendig å kjøpe halvårskort? Det vil si, sparer jeg penger på det i stedet for å kjøpe enkeltbillett osv? Tenker hvis alt er så nært.. 

Kan man gå der på natten trygt? Er det noen gater og sånt som er mer shady? 

Når der regner, regner det mye eller er drt slik at det regner ofte? 

Finnes det mange innvandrerbutikker med billig frukt og grønnsaker og sånt der? :)

Kommer sikkert på flere spørsmål, takk for svar! :)

Det spørs om det er 7 minutter til fakultetet til fots eller med bil. Du sparer selvfølgelig penger på å kjøpe månedskort på studentpris til 470 kr kontra å kjøpe voksenbillett til 37 kr til og fra hver dag. Om det lønner seg å kjøpe måned/sesongkort kommer an på om du blir å bruke kollektivtrafikk ofte, samme hvilken by du bor i :) 

Jeg ville ikke gått alene på natten uansett, om det er Bergen eller Oslo eller Trondheim, osv. Her er det bare å bruke sunn fornuft :) I Bergen er det vel gangtunellen på Gyldenpris under Puddefjordsbroen man bør holde seg unna. Og generelt ikke ferdes alene i det området på Gyldenpris , da Strax-huset (hospits og vankested for narkomane) er der og man vet aldri hvilke folk man møter på.

Det regner ofte, det er ikke bare en myte. Noen ganger er det massemasse regn, men som oftest er det "normalt" regn som man fint kan overleve med paraply. 

Det finnes flere innvandrerbutikker i sentrum som iallfall jeg har benyttet meg av. Har kjøpt grønnsaker der, men er ikke helt sikker på hva det nøyaktig koster og om det er billigere enn i vanlig dagligvare. 

Anonymkode: d4846...4bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 min til fot eller bil? Og hvilket fakultet? De ligger ikke samlet. Du trenger ikke nødvendigvis busskort. Det er steder en ikke bør gå alene på nattestid, og vanlige forholdsregler gjelder. Og ja det kan regne mye, paraply er ikke tilstrekkelig. 

Anonymkode: e30cf...013

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sikkert billigere å kjøpe månedskort enn å betale 37,- x 2 pr dag. Billetter fåes kjøpt via skyssapp, billettautomat og hos Narvesen. Månedskort kan også kjøpes via skyssapp. Månedskort er ganske greit, for da kan man bruke det til å reise andre steder, som f eks utenfor sentrum. Men er det 7 minutter fra sentrum via buss eller til fots?

Det er steder man ikke bør gå alene om natten, så her gjelder det å bruke vanlige forholdsregler. Hvilke steder man bør unngå, er jeg usikker på, da jeg svært sjelden er alene i sentrum på nattestid. På dagtid så er det masse folk og sentrum føles litt mer tryggere. Det kan være enkelte pågående folk, men det er ikke dagligdags. 

Når det regner, så regner det. Paraply er et essensielt tilbehør:wink:

Det er flere innvandrerbutikker i sentrum, men jeg har ikke benyttet meg av dem.

Endret av Kittykat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Kittykat skrev:

Det er sikkert billigere å kjøpe månedskort enn å betale 37,- x 2 pr dag. Billetter fåes kjøpt via skyssapp, billettautomat og hos Narvesen. Månedskort kan også kjøpes via skyssapp. Månedskort er ganske greit, for da kan man bruke det til å reise andre steder, som f eks utenfor sentrum. Men er det 7 minutter fra sentrum via buss eller til fots?

Det er steder man ikke bør gå alene om natten, så her gjelder det å bruke vanlige forholdsregler. Hvilke steder man bør unngå, er jeg usikker på, da jeg svært sjelden er alene i sentrum på nattestid. På dagtid så er det masse folk og sentrum føles litt mer tryggere. Det kan være enkelte pågående folk, men det er ikke dagligdags. 

Når det regner, så regner det. Paraply er et essensielt tilbehør:wink:

Det er flere innvandrerbutikker i sentrum, men jeg har ikke benyttet meg av dem.

 

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

7 min til fot eller bil? Og hvilket fakultet? De ligger ikke samlet. Du trenger ikke nødvendigvis busskort. Det er steder en ikke bør gå alene på nattestid, og vanlige forholdsregler gjelder. Og ja det kan regne mye, paraply er ikke tilstrekkelig. 

Anonymkode: e30cf...013

 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det spørs om det er 7 minutter til fakultetet til fots eller med bil. Du sparer selvfølgelig penger på å kjøpe månedskort på studentpris til 470 kr kontra å kjøpe voksenbillett til 37 kr til og fra hver dag. Om det lønner seg å kjøpe måned/sesongkort kommer an på om du blir å bruke kollektivtrafikk ofte, samme hvilken by du bor i :) 

Jeg ville ikke gått alene på natten uansett, om det er Bergen eller Oslo eller Trondheim, osv. Her er det bare å bruke sunn fornuft :) I Bergen er det vel gangtunellen på Gyldenpris under Puddefjordsbroen man bør holde seg unna. Og generelt ikke ferdes alene i det området på Gyldenpris , da Strax-huset (hospits og vankested for narkomane) er der og man vet aldri hvilke folk man møter på.

Det regner ofte, det er ikke bare en myte. Noen ganger er det massemasse regn, men som oftest er det "normalt" regn som man fint kan overleve med paraply. 

Det finnes flere innvandrerbutikker i sentrum som iallfall jeg har benyttet meg av. Har kjøpt grønnsaker der, men er ikke helt sikker på hva det nøyaktig koster og om det er billigere enn i vanlig dagligvare. 

Anonymkode: d4846...4bc

Takk for svar! Det er 7 minutter til fots. Så det er ikke "vanlig" å være rundt om i byen, utenfor sentrum? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, hytteost skrev:

 

 

Takk for svar! Det er 7 minutter til fots. Så det er ikke "vanlig" å være rundt om i byen, utenfor sentrum? 

Igjen, det avhenger av hvilket fakultet du skal studer ved.

Anonymkode: e30cf...013

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, hytteost skrev:

 

 

Takk for svar! Det er 7 minutter til fots. Så det er ikke "vanlig" å være rundt om i byen, utenfor sentrum? 

Nja, vet ikke hva som er normalen. Nå som det har vært fint vær og slikt, så har jeg vært på badestrender utenfor byen, og da har jeg bare kjøpt enkeltbillett. Det meste av byliv og studentliv er i byen, med mindre fakultetet ligger en annen plass. For min del så er jeg fint lite utenfor byen i utenom når jeg handler i Åsane eller på Vestkanten :P

Anonymkode: d4846...4bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det spørs om det er 7 minutter til fakultetet til fots eller med bil. Du sparer selvfølgelig penger på å kjøpe månedskort på studentpris til 470 kr kontra å kjøpe voksenbillett til 37 kr til og fra hver dag. Om det lønner seg å kjøpe måned/sesongkort kommer an på om du blir å bruke kollektivtrafikk ofte, samme hvilken by du bor i :) 

Jeg ville ikke gått alene på natten uansett, om det er Bergen eller Oslo eller Trondheim, osv. Her er det bare å bruke sunn fornuft :) I Bergen er det vel gangtunellen på Gyldenpris under Puddefjordsbroen man bør holde seg unna. Og generelt ikke ferdes alene i det området på Gyldenpris , da Strax-huset (hospits og vankested for narkomane) er der og man vet aldri hvilke folk man møter på.

Det regner ofte, det er ikke bare en myte. Noen ganger er det massemasse regn, men som oftest er det "normalt" regn som man fint kan overleve med paraply. 

Det finnes flere innvandrerbutikker i sentrum som iallfall jeg har benyttet meg av. Har kjøpt grønnsaker der, men er ikke helt sikker på hva det nøyaktig koster og om det er billigere enn i vanlig dagligvare. 

Anonymkode: d4846...4bc

Langt flere steder enn på Gyldenpris man ikke går, alene, eller på nattestid. Et av stedene er over Nygårdshøyden. Men opp Kalfaret, undergangen på Danmarksplass eller området rundt i Rasmus Meyers ale, eller Byparken, området ved Nykirken/C. Sundtsgate ol. Er heller ikke noe sted å gå. Nykrikenområdet og C. Sundts gate er vel kjent som byens strøk for "menn på utkikk etter kvinner for raskt betalte jobber". Å gå alene gjennom Haukelandstunnelen er heller ikke anbefalt. 

Snakk med de som bor i byen og få dem til å oppdatere deg. 

Anonymkode: 17be6...bdb

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Byparken

Er du redd for å gå alene i Byparken?

Jeg er jente og har ikke noe problem å gå alene i Bergen. Passer jo ekstra på i underganger og slikt. Men er relativt trygt. 

Anonymkode: b8aaf...5d5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke vær redd for å gå alene, det skal ikke være sånn. Jeg kjenner kanskje en som har opplevd noe ekkelt på vei hjem, men det skjer i alle byer!! Man kan ikke gå rundt å ha noia hele tiden :)

dersom det tar 7 min å gå til fakultetet er det ikke noe poeng i å ha månedskort. Er ikke så mye som skjer rundt om i bydelene, og er det det er ikke 37 kr mye å betale innimellom. 

Når det regner regner det som regel lenge, ikke "hardt" jeg har bodd på Vestlandet og i Bergen hele livet, knapt eid en regnjakke og kjøpte min første paraply i fjor :P 

Er en del innvandrersjapper i f.eks nygårdsgaten og området rundt men aner ingenting om prisnivået. 

Velkommen til Bergen :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal bo i sentrum og nær studiested ville jeg ikke brydd meg med kollektiv transport. Du kan gå å sykle overalt kjempelett i sentrum. Det er stort sett trygt i sentrum, ville bare tatt normale forholdsregler som er greie å ta alle byer eller rett og slett brukt sykkel på natta. Ja, det regner: masse. Men er fint vær også. Er innvandrer butikker, mange med veldig bra utvalg rundt i sentrum. 

Anonymkode: 32178...13d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du får henvendelser fra utenlandske menn på gata, eller de roper detter deg. Så ikke svar. Se rett frem og gå rett frem eller finn en annen vei. Hvis du svarer så anser de det som et samtykke og vil gi opp før de har fått det de vil ha.

Anonymkode: 7c728...f1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Og hvis du tar en taxi, så sett deg aldri i passasjersetet. Sett deg alltid bak. 

Busskort burde du kjøpe, så kommer du deg lettere rundt om i byen. Men du trenger sikkert ikke det i starten, da holder det å holde seg rundt universitetsområdet.

Anonymkode: 7c728...f1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Langt flere steder enn på Gyldenpris man ikke går, alene, eller på nattestid. Et av stedene er over Nygårdshøyden. Men opp Kalfaret, undergangen på Danmarksplass eller området rundt i Rasmus Meyers ale, eller Byparken, området ved Nykirken/C. Sundtsgate ol. Er heller ikke noe sted å gå. Nykrikenområdet og C. Sundts gate er vel kjent som byens strøk for "menn på utkikk etter kvinner for raskt betalte jobber". Å gå alene gjennom Haukelandstunnelen er heller ikke anbefalt. 

Snakk med de som bor i byen og få dem til å oppdatere deg. 

Anonymkode: 17be6...bdb

Er dette samme byen jeg er født og oppvokst i jeg leser om? Er vel ikke nødvendig å framstille det verre enn det er. Bergen er en av de tryggeste byene i Europa, vil jo også påstå i hele verden. Ingen gettofisering, ingen områder som er selverklært muslimske, generelt lite kriminalitet, noe rusproblematikk, men det må man oppsøke selv. Bortsett fra nevnte område rundt Strax-huset er det ingen områder som er spesielt problematiske, men som kvinne er man ikke nødt til å gå alene i de mørkeste sidegatene på en lørdags natt. Det er uansett sunn fornuft. 

Ellers er sentrum lite og det er gåavstand til alt. Skaffer du deg sykkel er alt veldig tilgjengelig for en student. Regner ofte, men ikke alltid mye. Paraply er vel greit og gode sko, men det er vel normalt ellers. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg studerte et år i Bergen, og jeg hadde ikke månedskort. Tror ikke jeg tok buss mer enn en håndfull ganger, jeg gikk overalt, men trengte aldri å gå langt.

Det er absolutt steder du burde være mer forsiktig med å gå alene om kvelden, men det lærer du fort. Bort du i sentrum er du sannsynligvis ganske trygg uansett, litt avhengig av hvor du bor.

Regnet i Bergen er REGN. Det pøser ned og du blir våt til beinet :fnise: Ha gått med regnutstyr, sånne søte veskeparaplyer som vi bruker på østlandet har ingenting for seg, du trenger noe stort og kraftig. De store 7-eleven-paraplyene fungerer ganske godt.

Anonymkode: 19eaf...c71

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldige deg! Bergen er en fantastisk by å studere i!  Bare til å glede seg!  

Anonymkode: 09102...578

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...