Gå til innhold

Ansettelsesprosess - fra arbeidsgivers side

Fremhevede innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg skal snart ansette endel personer, og det begynner å gå opp for meg at det er en stund siden sist jeg drev med denslags... Vi har selvsagt endel rutiner og erfaring på jobben, men jeg vil gjerne høste erfaringer litt bredere:

Altså; dere som har erfaring med ansettelser - hva legger dere vekt på ved gjennomgang av søknader, telefoniske oppringinger, intervju, referansesjekk osv. Alle innspill og tips mottas med takk - håper det kan bli en lærerik tråd!

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg vektlegger aller først de formelle kvalifikasjonene: riktig utdanningsbakgrunn til rett stilling.

Når de er silt ut, de med den rette kompetanse, siles de som ser interessante ut videre. Har de jobbet med mye forskjellig? Har de fartet litt? Bodd i utlandet? Studert noe som virker interessant eller ser deres fritidsinteresser oppegåendes ut?

Når disse er silt ut er det bare å innkalle dem til intervju. Stol så på magefølelsen og intuisjonen under/rett etter intervjuet. Kan denne personen læres opp hos oss? Virker denne personen hyggelig ut, slik at den har potensiale til å gli inn i deler av miljøet?

Når man så har valgt seg ut aktuelle kandidater (1 eller flere?) kan man ringe et par referanser og høre om de har skikket seg bra tidligere. Men det er ikke referansene som betyr mest. Det er det inntrykket du (og de andre) har dannet deg som er helt avgjørende.

Det er viktig å satse på en person som ser ut til å mestre folk sosialt på det nye stedet. Klarer de ikke det kan det gå dårlig i jobben også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...