Gå til innhold

Ser du på blogging som en jobb?

Donout

Anbefalte innlegg

Gjest justcurious
På 21.7.2017 den 19.22, Liima skrev:

Vi ser hele tiden at bloggere skal forsvare seg med at blogging er en jobb.

Jeg tenker at blogging er en hobby som folk penger på, ikke noe annet. En jobb for meg er når man gjør noe nyttig for samfunnet. Ikke at man sitter hjemme på PCen og skriver om sminke og klær, og forteller om hva dagen har bestått av. 

Hva mener dere?

http://martinelunde.blogg.no/1500654186_jo_det__blogge_er_en_jobb.html#comment

Jeg er helt enig. Klarer ikke ta det seriøst eller se på det som en jobb selv om man tjener penger på det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her var det stor utstrekning av manglende forståelse av det å drive for seg selv, som jo det å blogge er for enkelte bloggere, samt manglende forståelse av hvor mye jobb det kan være å skape og vedlikeholde et nettsted som genererer inntekter tilsvarende en gjennomsnittlig årslønn eller mer. Så dette blir nok et litt lengre innlegg. 

Det siste først, det å skape ditt eget nettsted man kan leve av er hardere enn folk tror. Det er ikke bare å skrive noen dagbokliknende innlegg og legge til noen bilder, for det hjelper fint lite hvis man har veldig få eller ingen lesere. Man må hele tiden jobbe for synlighet, og det finnes mange teknikker for det. Noen går for tradisjonell SEO (søkemotoroptimalisering), men de fleste suksessfulle bloggere eller andre med tilsvarende nettsteder lager kundeprogrammer, abonnementsordninger og liknende for å skaffe og holde på mer eller mindre faste lesere. Dette er en ikke ubetydelig jobb. I tillegg bruker mange en del tid på å få på plass avtaler med sponsorer, samarbeidspartnere eller andre som en eller annen måte øker verdien av nettstedet ditt. 

En moderne blogg kan også tilpasses nesten i det uendelige og grensesnittinteraksjon er ikke et trivielt fagfelt for de som tror det. Det brukes ofte en del tid på å vurdere hva slags innhold som er passende i forhold til målsegmentet, hvilken form det skal ha, hvilke grafiske elementer som skal understøtte budskapet og hvor mye reklame man skal flette inn på nettstedet generelt. Det er ganske typisk at folk som aldri har jobbet med dette (har jobbet med nettsteder tidligere, da for en bedrift, samt delvis privat) ikke forstår at for hvert innlegg/element/whatnot du faktisk ser på et nettsted, så er det typisk mange forkastede forslag. Det innebærer f. eks. at for et godt og treffende foto, så har det blitt tatt hundre øvrige bilder som har blitt forkastet i prosessen. Og da snakker vi før man overhodet har begynt på etterbehandling av bildet. Det samme med tekst, som helst skal spisses, omformuleres og renskrives før man publiserer den. Kunne skrevet mer om dette, men siden spørsmålet begrenser seg til hvorvidt en blogg er en jobb eller ikke, så nøyer jeg meg med å si at det kan det så absolutt være. 

For det folk også "glemmer" er alt merarbeidet det er å være selvstendig næringsdrivende. Ikke bare er man blogger eller redaksjonelt ansvarlig for et nettsted, men man er i tillegg regnskapsansvarlig, budsjettansvarlig, brukerstøtte (hvis man har mer avanserte funksjoner på sin blogg/nettsted), administrasjonskonsulent, innkjøper og selger. Med en voksende lesermasse kan det medføre betydelig merarbeide. Sagt med andre ord, du er fullt ut ansvarlig for alt som foregår i bedriften, noe 08-16 folk ofte ikke skjønner rekkevidden av. Man kan riktignok etterhvert kjøpe inn hjelp til enkelte av disse funksjonene hvis man greier å skape overskudd, men som regel ikke i begynnelsen. Og mange blir aldri store nok til å kunne ta seg råd til å outsource forretningsfunksjoner. 

Når det gjelder samfunnsnytte så bør folk få av seg skylappene, for det finnes da mange ordinære jobber man utfører som vanlig ansatt som strengt tatt ikke er samfunnsnyttig, alt fra enkelte papirflytterfunksjoner til telefonsalg, til jobber i reklamebransjen og som markedsfører, til diverse vaskejobber for privatfolk som ikke gidder å vaske sin egen leilighet mm. Men om man skulle ha vurdert alle jobber og alle yrker opp mot strenge definisjoner av hva som er "samfunnsnyttig" så hadde arbeidsledigheten her i landet vært ganske stor og verdiskapningen ganske lav. Da hadde folk eksempelvis kunnet se langt etter forum som dette, for definerer man bare samfunnsnytte strengt nok, så ville også KG falt utenfor en slik definisjon. Ikke alle kan være lege, advokat, sykepleier, ingeniør eller lærer. For at samfunnet skal gå rundt (og siden en del av tjenestene i stor grad er skattefinansiert) må man ha en viss verdiskapning.

Og "verdiskapning" fungerer ikke i for trange rammer; hva som ikke er nyttig for en kan oppleves som nyttig for en annen. Behov oppstår og avtar hele tiden, det er jo det som utgjør en velfungerende markedsøkonomi. Bloggere som greier seg bra og driver sin egen virksomhet bidrar således til skatteinngang som andre bedrifter, som kanskje heller ikke er spesielt "samfunnsyttige" i det store og hele. Men folk som ønsker og greier å skape noe selv må vi ha, særlig med tanke på at vi er den siste delen av oljealderen. Selvstendige næringsdrivende bidrar også til å dempe presset på arbeidsmarkedet, for hadde ikke disse bloggerne greid seg, så ville de jo nødvendigvis måtte søke seg en "ordinær" jobb som de fleste andre. Eller i verste fall blitt en ytterligere belastning på NAV og offentlige utgifter. Og det er vel kanskje der skoen presser for mange, janteloven lever i beste velgående. Ingen skal klare seg bra på egenhånd, særlig når det gjelder nyere næringer som blogg/nettstedsvirksomhet. For Ola Dunk er det vel enklere å klage på alle som skaper noe enn å forsøke å skape noe selv...

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For nysgjerrighetens skyld; er det andre yrker ("yrker") som kan sidestilles med blogging i forbindelse med meningen om hvorvidt det er jobb eller ei? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke på blogging som en jobb, men en hobby. Tjener en penger på bloggingen er det vel en jobb :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du tjener penger på en blogg så er d jobb.. Så om noen er uføretrygded og tjener noen kroner på blogg så er dette jobb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kaktuspotte

Jobb er det kanskje, hva vet jeg. Men det jeg lurer på er hva bloggerne definerer som jobb siden CBE sier hun har full jobb. Er frisørbesøk med i den 100% stillingen, er negler ol skjønnhetsgreier med, er trening med? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, Kaktuspotte skrev:

Jobb er det kanskje, hva vet jeg. Men det jeg lurer på er hva bloggerne definerer som jobb siden CBE sier hun har full jobb. Er frisørbesøk med i den 100% stillingen, er negler ol skjønnhetsgreier med, er trening med? 

Jepp. Alt man blogger om blir jo automatisk jobb. Selv klær, middag ute, reiser og annet skrives av på skatten, ettersom de "må kjøpe/gjøre det for å få/holde på lesere". 

Endret av LizbethOsnes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kaktuspotte
2 minutter siden, LizbethOsnes skrev:

Jepp. Alt man blogger om blir jo automatisk jobb. Selv klær, middag ute, reiser og annet skrives av på skatten, ettersom de "må kjøpe/gjøre det for å få/holde på lesere". 

Da er det ikke så rart at noen bloggere sier de jobber 100%. Jeg synes for min del at det er sprøtt at fornøyelser skal kalles jobb fordi man blogger om det. 

Snakk om letttjente penger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, LizbethOsnes skrev:

Gjelder dette på en måte alle bloggere eller kun de som ligger på øverste del av blogglisten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Lapper skrev:

Gjelder dette på en måte alle bloggere eller kun de som ligger på øverste del av blogglisten?

Det kan selvsagt kun gjelde de som har firma på bloggen sin :-) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...