Gå til innhold

Ser du på blogging som en jobb?

Donout

Anbefalte innlegg

En gjenganger blant bloggerne synes jeg er at de fremstiller det som at det er tidsperspektivet som er så annerledes enn ved alle andre jobber. At alle andre kun jobber med og tenker jobb innenfor det gitte tidspunktet man faktisk er på jobb. Er jo mange andre som ikke kan eller klarer legge fra seg jobben selv om man har forlatt arbeidsplassen og en merker jo også i disse ferietider at jobbmailen aldri er langt unna. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest orfeus

Selv i jobber med faste arbeidstider hvor man skal være tilstede, er det vanlig at man tenker jobb og utfører jobbrelatert arbeid på fritiden. Jeg har prøvd forskjellige jobber under studietiden og etterpå, og det var nok kun i vaskejobbene jeg ikke brukte av min fritid for å planlegge eller gjøre noe som hadde med jobben å gjøre. Og, jobber man i enmannsbedrift eller lignende (slik bloggerne også gjør), tenker man jobb / er på jobb døgnet rundt, i mer eller mindre grad, for eksempel hvis man er advokat, bildekunstner, musiker, gründer, etc. Jobber man innen kunnskapsfeltet (skole, universitet, forskning, etc) er man virkelig på døgnet rundt, hver dag, hele året.

Bloggere skulle prøvd seg i noen andre jobber for å få perspektiv på livet, de fremstår som bedrevitere uten å ha snøring, og er altså bare latterlige, - man kan lure på om blogging er for de mindre begavede, de som taper ellers i livet.

Endret av orfeus
Rettet feil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, orfeus skrev:

Kremt.

Jeg kan ramse opp mange yrker som krever flere års studier for å skaffe nok kunnskap til å kunne takle en krevende og ansvarsfull jobb. Det er søren meg ikke mange jobber som krever så lite kunnskap og innsats som det å drive en rosablogg, men som du sier, gir det inntekt er det jobb. 

Hadde det vært enkelt å leve av å være rosablogger ville langt flere gjort det :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest orfeus
1 minutt siden, JackIost skrev:

Hadde det vært enkelt å leve av å være rosablogger ville langt flere gjort det :)

Ingen har sagt at det er enkelt, fordi ikke alle er spektakulære nok til å få oppmerksomheten som skal til for å tjene penger. Isabel Sraad og Sofie Elise har måttet ty til mye naken hud og implantater før lønna ble OK. 👍😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, orfeus skrev:

Ingen har sagt at det er enkelt, fordi ikke alle er spektakulære nok til å få oppmerksomheten som skal til for å tjene penger. Isabel Sraad og Sofie Elise har måttet ty til mye naken hud og implantater før lønna ble OK. 👍😊

I tillegg er det vel mange som ikke har lyst på en karriere som rosablogger. Ikke alle har trangen til å dele seksualiserte bilder av seg selv til gud og hvermannsen eller behovet for å "åh så deilig du er"-kommentarer fra ukjente. I tillegg vil jeg tro at de fleste som har barn tenker på barnas behov før de velger en jobb som går på bekostning av barnas rettigheter. 

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.7.2017 den 19.22, Liima skrev:

Vi ser hele tiden at bloggere skal forsvare seg med at blogging er en jobb.

Jeg tenker at blogging er en hobby som folk penger på, ikke noe annet. En jobb for meg er når man gjør noe nyttig for samfunnet. Ikke at man sitter hjemme på PCen og skriver om sminke og klær, og forteller om hva dagen har bestått av. 

Hva mener dere?

http://martinelunde.blogg.no/1500654186_jo_det__blogge_er_en_jobb.html#comment

Nei

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest orfeus
11 minutter siden, Inocybe skrev:

I tillegg er det vel mange som ikke har lyst på en karriere som rosablogger. Ikke alle har trangen til å dele seksualiserte bilder av seg selv til gud og hvermannsen eller behovet for å "åh så deilig du er"-kommentarer fra ukjente. I tillegg vil jeg tro at de fleste som har barn tenker på barnas behov før de velger en jobb som går på bekostning av barnas rettigheter. 

👍🙌

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anna Nas

Blogging på et nivå der man har det som  en vesentlig inntektskilde, er selvsagt jobb. Nå gjenstår det bare at bloggerne tar innover seg at en kommersiell blogg alltid er jobb, og begynner å drive virksomheten hundre prosent i tråd med lover og regler for næringslivet. Ikke bare 50-80% innafor og resten i gråsoneland, der allting går an.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anna Nas skrev:

Blogging på et nivå der man har det som  en vesentlig inntektskilde, er selvsagt jobb. Nå gjenstår det bare at bloggerne tar innover seg at en kommersiell blogg alltid er jobb, og begynner å drive virksomheten hundre prosent i tråd med lover og regler for næringslivet. Ikke bare 50-80% innafor og resten i gråsoneland, der allting går an.

Nemlig! Så lenge alle de store driver med sammensurium av privat, gråsonejakt for å unngå å merke, fremvisning av småbarn i en hel rekke ulike situasjoner og salg av (utvalgte deler av) privatlivet, ekstrem utseendefiksering og ulike grader av narsissisme, vil de vel ha problemer med å bli tatt på alvor og få det de driver med anerkjent som seriøst også utover fanskaren sin. 

Og uansett hvor stor man er som blogger, er det ikke jobb å sitte timevis hos frisøren eller nedldesigneren. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, pøbelsara skrev:

Nemlig! Så lenge alle de store driver med sammensurium av privat, gråsonejakt for å unngå å merke, fremvisning av småbarn i en hel rekke ulike situasjoner og salg av (utvalgte deler av) privatlivet, ekstrem utseendefiksering og ulike grader av narsissisme, vil de vel ha problemer med å bli tatt på alvor og få det de driver med anerkjent som seriøst også utover fanskaren sin. 

Og uansett hvor stor man er som blogger, er det ikke jobb å sitte timevis hos frisøren eller nedldesigneren. 

For å prøve og forstå tankegangen deres;

Problemet for de er kanskje også at det er mange gråsoner mellom hva som er et privat ærend og hva som er bloggrelatert. Vil tro de fradragsfører det meste som er utseenderelatert om ikke de får det sponset og om det er sponset er det jo da en naturlig del av bloggen. Og når man ser på kommentarfeltene hvor de hylles opp og ned for utseendet/stil er det fort at de anser det som nødvendig med disse ærendene for å holde på leserne? Derav denne "travle" timeplanen.. 

De fleste har også startet opp i tidlig alder og har heller da ingen erfaring med en ordinær krevende jobb. 

Men jeg lurer på hvordan de diskuterer dette på privaten med venner etc som har virkelig travle dager..

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, orfeus skrev:

Kremt.

Jeg kan ramse opp mange yrker som krever flere års studier for å skaffe nok kunnskap til å kunne takle en krevende og ansvarsfull jobb. Det er søren meg ikke mange jobber som krever så lite kunnskap og innsats som det å drive en rosablogg, men som du sier, gir det inntekt er det jobb. 

Det er jeg helt enig i, altså. Nå snakker jeg mer om andre typer yrker. Jeg er for eksempel frilansjournalist, og selv om det absolutt er langt mer krevende enn å være blogger, får jeg ofte høre at det ikke er en "ordentlig" jobb. Jeg ser jo absolutt på det som det; jeg må finne saker, kilder, pitche ideer, få ja, skrive artikkelen og ikke minst hele veien tenke på de utallige "reglene" for journalistikk. Det samme kan sies om det å være forfatter, også det får jeg en del "pes" for å være. "Det er jo ikke en ordentlig jobb". Nei vel, hva er det da så lenge jeg kan leve godt av begge deler? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel en jobb, hvis det genererer inntekt. Hvor hardt de jobber, er en annen sak. Jeg synes det er en egenskap som går igjen hos bloggere: Latskap. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest BerntJohnny

Spørs hva de prøver å oppnå.

Om de prøver å tjene penger på folks desperasjon, eller prøver kapitalisere på deres popularitet, elelr at de vant det genetiske lotteriet, så er jeg uenig. Hvis de pusher reklame, så er de kreft.

Om de faktisk får betalt for å skrive noe av verdi, så er det vel en jobb tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CecilieX

Spørs hvordan du definerer jobb. 

Definerer du det som å gjøre et stykke arbeid som du får betalt for, så er det definitivt jobb.

MEN

Når det gjelder en del av det de regner som jobb, så faller det innunder det folk flest definerer som fritidsaktiviteter. Dette gjelder i særlig grad de som blogger om sitt privatliv, der trening og skjønnhetspleie inngår. 

Rosabloggere påstår selv at de jobber mye, men det er en påstand man må ta med en klype salt. Regner de med timer til negler, frisør og sminking sp vil jo det bli en del timer i løpet av uka. Dessuten tror jeg de tenker SoMe innhold 24 timer i døgnet. Den stadige jakten på likes er jo en altoppslukende "jobb". Men nødvendigheten av det og spørsmålet om de kunne disponert tiden sin bedre, se det er noe flere av dem burde tenke over. 

Endret av CecilieX
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt klart en jobb. Stillingsprosenten varierer jo veldig fra blogg til blogg, og man har jo to ytterpunkter. På den ene siden har du de som til en hver tid må fortelle hvor forferdelig mye de jobber, og i den andre enden har du de som lever slaraffenlivet og håver inn cashen og ikke legger skjul på at det er en ganske slækk jobb. Samtidig har jeg forståelse for at når man dokumenterer så og si alt annet enn toalettbesøk, så føles ALT som jobb. Selv intimbarbering er dekket for enkelte, og særlig mer intimt blir det vel ikke? Jo, stemmer, man kan få vibratoravtale med kondomeriet også! Det er klart at det tar mer tid når du må dokumentere matlagingen trinn for trinn, vaske kjøkkenbenken ti ganger mellom slagene, sette frem fotolys, ta bilder, redigere bildene i PS i tillegg til å skrive at man har spist middag, så tar det jo tid! Men man kan ikke da også se bort i fra det faktum at man faktisk indirekte fikk betalt for å spise, noe man uansett ville gjort. Å legge sminke kan ikke kalles 100 % stilling den tiden det tar selv om det tilsynelatende tar en times tid ekstra når man er toppblogger. Disse går neppe sminkeløse på butikken heller. Så ja, det er jobb, men enkelte ser ut til å føre timene sine vel raust. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 minutter siden, Sandin skrev:

Helt klart en jobb. Stillingsprosenten varierer jo veldig fra blogg til blogg, og man har jo to ytterpunkter. På den ene siden har du de som til en hver tid må fortelle hvor forferdelig mye de jobber, og i den andre enden har du de som lever slaraffenlivet og håver inn cashen og ikke legger skjul på at det er en ganske slækk jobb. Samtidig har jeg forståelse for at når man dokumenterer så og si alt annet enn toalettbesøk, så føles ALT som jobb. Selv intimbarbering er dekket for enkelte, og særlig mer intimt blir det vel ikke? Jo, stemmer, man kan få vibratoravtale med kondomeriet også! Det er klart at det tar mer tid når du må dokumentere matlagingen trinn for trinn, vaske kjøkkenbenken ti ganger mellom slagene, sette frem fotolys, ta bilder, redigere bildene i PS i tillegg til å skrive at man har spist middag, så tar det jo tid! Men man kan ikke da også se bort i fra det faktum at man faktisk indirekte fikk betalt for å spise, noe man uansett ville gjort. Å legge sminke kan ikke kalles 100 % stilling den tiden det tar selv om det tilsynelatende tar en times tid ekstra når man er toppblogger. Disse går neppe sminkeløse på butikken heller. Så ja, det er jobb, men enkelte ser ut til å føre timene sine vel raust. 

Spot on👍

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke blogging noe du gjør nettopp for å slippe å jobbe? Noen er heldig og tjener penger på det, andre må jobbe i tillegg. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker en er heldig dersom en har en jobb en trives i og kan yte ekstra utover arbeidstid uten at en har behov for å påpeke mertid til enhver fordi en faktisk liker det en  gjør og trenger ikke bekreftelse fra andre for å se verdien av det. Man vet selv hva man yter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, pøbelsara skrev:

Tror du er inne på selve kjernen i problematikken her.

Når mange ikke betrakter blogging som en jobb til tross for at de største rosaloggerne kan leve av det, så er det fordi inntekt nok til livsopphold ikke er alt som skal til for at noe framstår som en jobb. Rosabloggernes problem er at de gjør det å unnvike profesjonalitet til en kunst. Som resultat av høyst kallkulerte valg søker de med alle midler å la virksomheten sin balansere på en knivsegg mellom det private og det iscenesatte. De påberober seg den ene eller andre forklaringsmodellen etter hva som til enhver tid er formålstjenlig. Selve hovedpremisset for å tjene penger på bloggen er rammefortellingen om at de er amatører og privatpersoner - det er det eneste de har å skilte med som reklamekanaler med mer gjennomslag enn tradisjonell og tydelig markedsføring.

En uunngåelig konsekvens blir at produktet deres, altså de umælende leserne de selger til annonsørene, ikke ser på virksomheten deres som en jobb.Og det er jo ikke rart i det hele tatt.  Bloggerne argumenterer jo steinhardt for å overbevise oss om at de bare dokumenterer hverdagen sin i SoMe, liksom, slik vi alle gjør i 2017.

Endret av Aricia
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...