Gå til innhold

Han liket et bilde jeg publiserte for 10 år siden på fb. Hvordan kan jeg vise at jeg setter pris på kontakt uten å pushe ham igjen?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

For noen år siden datet jeg en fyr (en INFJ for dem som vet hva det vil si) som jeg var veldig forelsket i, men det endte etter en lang samtale hvor han delte at han hadde tenkt på hvordan en fremtid med meg ville være; at det på grunn av forskjellige religioner ikke kunne bli et par av oss. Han spurte meg om jeg ville konvertere til hans religion. Jeg sa nei, og han var veldig trist og ukomfortabel. Etter den samtalen unngikk han meg i 6 måneder, men vi ble venner igjen og det har vært opp og ned siden den gang. Jeg må innrømme at jeg presset hans personlige grenser noen ganger for å forstå mer hva som skjedde mellom oss selv om han uttrykkelig ba meg om å slutte å gjøre det. Jeg har hatt PTSD siden jeg var barn, så selv om jeg prøvde å unngå å trosse hans personlige grenser, var det hele mer enn jeg kunne klare å håndtere, så jeg endte med å spørre ham hvorfor han sa / gjorde det og det noen ganger. Han sa at jeg tok all energien hans. Jeg er veldig sint på meg selv for å ha såret ham så mye.

Uansett, jeg jobber med å bli mer selvbevisst og forsøke å forstå menneskene rundt meg (gjennom egenstudier i psykologi inkl. MBTI), og jeg har begynt å forstå bedre hva jeg gjorde feil med ham og hvordan jeg burde ha håndtert det ettersom jeg forstår hans behov litt bedre nå.

Men nå og da vet jeg egentlig ikke hvordan jeg skal oppfatte hans handlinger. I begynnelsen liket han alt jeg postet på Facebook, men etter den samtalen vår klikket han ikke like på noen av mine bilder eller publiseringer til tross for at han fortalte meg at han hadde sett på dem. Så jeg ble veldig overrasket da han i løpet av en uke både fulgte meg på Twitter, skrev en melding til meg på Whatsapp og likte et bilde jeg publiserte for 10 år siden på Facebook (jeg legger ikke ut så mye nytt på Facebook siden et par år nå). Jeg trodde han ønsket å få tilbake et vennskap med meg, så jeg pushet ham nok litt for mye med invitasjoner og slikt, og han gikk tilbake til å unngå meg.

Jeg trodde han hadde tatt den berømte INFJ-doorslammen mot meg da jeg ikke hørte noe fra ham. Etter noen måneder skrev jeg til ham hvordan jeg forstod at min oppførsel mot ham var selvsentrert, og at jeg var lei meg for å ha presset grensene hans flere ganger (meldingen var litt lengre enn utdraget jeg skrev her). Jeg visste at han ikke ville svare, men jeg ville i det minste fortelle ham at jeg virkelig er lei meg for at jeg ikke respekterte grensene hans.

I dag gjorde han det igjen. Han likte et annet bilde som jeg publiserte for 10 år siden. Denne gangen vil jeg ikke presse ham, men jeg vet ikke hvordan jeg skal svare på det. Jeg vil vise ham at jeg setter pris på hans kontakt, men ikke pushe ham bort igjen. Noen forslag? Ikke sikker på om jeg burde skrive til ham, men kanskje jeg kunne like et bilde som han publiserte for mange år siden også? Jeg er naturlig ganske direkte som person, men det virker å være for mye for ham, spesielt under disse forholdene.

Hvis han fremdeles var sur/sint på meg, ville han vel ikke ha liket et bilde vel?

Anonymkode: 24da2...72f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Dette er dømt til å mislykkes. La han gå. Mulig han trykket like i fylla ved et uhell

Anonymkode: c9ef4...c93

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, Overrasket skrev:

Er ikke MBTI utdatert? :klo:

Det er en egen diskusjon, men jeg nevnte det fordi det beskriver godt hvordan han tenker og oppfatter seg selv og hans omgivelser - hans kognitive funksjoner Ni, Fe, Ti og Se i den rekkefølgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kan du forklare alle forkortelsene som du bruker i innleggene, ts?

Anonymkode: c3cfb...49b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er dømt til å mislykkes. La han gå. Mulig han trykket like i fylla ved et uhell

Anonymkode: c9ef4...c93

Jeg er ikke interessert i et forhold med ham. Det handler ikke om å la ham gå. Det har jeg.

Han er ikke typen til å drikke seg fyll, og som sagt sist gang han gjorde dette fulgte han opp med Twitter-følging og et privat melding på Whatsapp. Det var altså ikke et uhell. Og en annen ting er at uansett om det var et uhell, så bladde han gjennom bildene mine flere år tilbake. INFJ'er for øvrig ganske sparsommelige med å vise hva de føler med mindre de stoler på personen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Overrasket
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er en egen diskusjon, men jeg nevnte det fordi det beskriver godt hvordan han tenker og oppfatter seg selv og hans omgivelser - hans kognitive funksjoner Ni, Fe, Ti og Se i den rekkefølgen.

Jeg er helt enig i at det i hovedsak er en separat diskusjon, men poenget bak spørsmålet var litt mer relatert til temaet. Du forsøker å forstå denne personen basert på en spesifikk personlighetskategorisering. Dersom det er noe mangelfullt med selve systemet du legger til grunn for å forstå ham, så er det ikke sikkert du kommer så langt med å forstå ham, eller er kommet så langt som du ser for deg at du har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kan du forklare alle forkortelsene som du bruker i innleggene, ts?

Anonymkode: c3cfb...49b

INFJ er en personlighetstype. Det er altfor komplisert, med mindre man kjenner det fra før av. Man må lese bøker for å forstå hvordan de kognitive funksjonene fungere og hvordan de virker sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Egenstudier i psykologi... Ja, det er mange av disse på KG. :laugh:

Anonymkode: 736e8...a48

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, Overrasket skrev:

Jeg er helt enig i at det i hovedsak er en separat diskusjon, men poenget bak spørsmålet var litt mer relatert til temaet. Du forsøker å forstå denne personen basert på en spesifikk personlighetskategorisering. Dersom det er noe mangelfullt med selve systemet du legger til grunn for å forstå ham, så er det ikke sikkert du kommer så langt med å forstå ham, eller er kommet så langt som du ser for deg at du har.

Jeg er helt enig i det du skriver, men jeg forholder meg ikke til MBTI som en fasit eller som at alle detaljer stemmer. Alle folk er forskjellige, med forskjellige interesser, bakgrunn, omstendigheter osv. Jeg forholder meg til MBTI mye mer overflatisk, men hvis man leser på forumer der de forskjellige personlighetstypene er samlet så ser man klart og tydelig at de tenker og oppfatter ting gjennom samme metoder innen hver type. Jeg har fått mye bedre selvinnsikt etter at jeg oppdaget MBTI og jeg har endelig funnet folk som tenker med samme "fremgangsmåte" som meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Interessant det om at MBTI evt er utdatert; hører jo stadig mer om det i arbeidslivet 😂

Til TS: Kan virke som du har kjent han lenge, så når ble han kategorisert som INFJ? Det er jo flik at man kan endre seg på MBTI-skalaen etterhvert som man blir eldre, får mer erfaring, blir mer selvbevisst osv. Ikke sikkert han er INFJ lenger 😉

Mao: frigjør deg fra det tankesettet. Hva med å heller være ærlig og sende han en melding alla: "Hei! Ser du stadig liker gamle bilder av meg o.l. og jeg skjønner ikke helt om du vil ha kontakt eller ikke. Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal forholde meg til deg, og vil ikke skremme deg vekk igjen. Så hvis du vil ha kontakt eller treffe meg, håper jeg du sier fra."

Ærlighet er ofte det beste (in the long run)

Anonymkode: 60eb9...986

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva med å heller være ærlig og sende han en melding alla: "Hei! Ser du stadig liker gamle bilder av meg o.l. og jeg skjønner ikke helt om du vil ha kontakt eller ikke. Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal forholde meg til deg, og vil ikke skremme deg vekk igjen. Så hvis du vil ha kontakt eller treffe meg, håper jeg du sier fra."

Ærlighet er ofte det beste (in the long run)

Anonymkode: 60eb9...986

Har prøvd på det tidligere. "Bruddet" om man kan kalle det det siden vi ikke offisielt var et par, gjorde veldig vondt for ham. Han har vært tydelig på det at han ikke vil forklare seg på noen måte ang. dette med følelser og forhold.
Tenkte derfor å ikke ta det opp med ham igjen, men heller noe mer "lett" som viser at jeg setter pris på ham på lik linje med at han liket de gamle bildene av meg. Han er mer en person man har dype, inspirerende samtaler med, så det bør ikke være typisk small talk heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...