Gå til innhold

Noen som vet hvordan jeg kan løse dette? Borettslag og overføre andel.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en leilighet i borettslag som jeg leier ut til min far. Nå ønsker jeg å selge huset og flytte i leilighet selv. Men har funnet ut at man kun kan eie en andel.

Kan jeg sette leiligheten i min sønns navn? Hvilke ulemper vil det få for han skattemessig? Bor i liten by, så alle leiligheter er i samme boligbyggelag. 

Anonymkode: 213e3...196

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kan påvirke formueskatt hvis han må eller nesten må betale det nå, neppe noe utover det. Det kan utlignes ved at dere samtidig setter opp et passelig stort lån fra deg til ham.

Anonymkode: 457fb...92d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kan påvirke formueskatt hvis han må eller nesten må betale det nå, neppe noe utover det. Det kan utlignes ved at dere samtidig setter opp et passelig stort lån fra deg til ham.

Ok. Så hvis jeg setter den i hans navn og "låner" han summen som leiligheten er verdt så kan han/vi slippe skatt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men støtte fra Lånekassen kan vel bli et problem? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok. Så hvis jeg setter den i hans navn og "låner" han summen som leiligheten er verdt så kan han/vi slippe skatt? 

Formueskatt, ja, men det er jo ikke sikkert han må betale det uansett. Hvis du må betale formueskatt nå og han ikke kan det lønne seg å ikke sette opp noe lån, eller bare et lite, siden du da vil få lavere skatt. Hvis dere tilpasser slik bør både lånet og hans eierskap til boligen være helt reelt og uten noen forbehold, ellers kan skatteetaten slå ned på det som skatteunndragelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare husk at han må bo der selv for en viss periode. 

Anonymkode: 187f2...f17

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en leilighet i borettslag som jeg leier ut til min far. Nå ønsker jeg å selge huset og flytte i leilighet selv. Men har funnet ut at man kun kan eie en andel.

Kan jeg sette leiligheten i min sønns navn? Hvilke ulemper vil det få for han skattemessig? Bor i liten by, så alle leiligheter er i samme boligbyggelag. 

Selv om det bare er ett boligbyggelag der dere bor så er det vel flere borettslag?

Det er normalt slik at du bare kan eie en leilighet i hvert borettslag, ikke at du ikke kan eie en leiligheter i to ulike borettslag, selv om begge borettslagene er under det samme boligbyggelaget.

Anonymkode: 59ef7...f4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Selv om det bare er ett boligbyggelag der dere bor så er det vel flere borettslag?

Det er normalt slik at du bare kan eie en leilighet i hvert borettslag, ikke at du ikke kan eie en leiligheter i to ulike borettslag, selv om begge borettslagene er under det samme boligbyggelaget.

Anonymkode: 59ef7...f4b

Det trodde jeg også :( Dessverre var det ikke slik. Det gjaldt alle borettslag som var under det boligbyggelaget :( 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

La faren din kjøpe leiligheten, og du kan kjøpe ny.

Anonymkode: e314c...244

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det trodde jeg også :( Dessverre var det ikke slik. Det gjaldt alle borettslag som var under det boligbyggelaget :( 

Det er slik det pleier å være. 

Enten får du selge leiligheten du nå eier til faren din, eller du selger den på åpent marked og faren din får finne seg bolig selv, eller du må kjøpe selveierleilighet. 

Anonymkode: 1cceb...17b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Diskuter saken med boligbyggelaget. Du må tydeligvis være ute av bildet med unntak av en leilighet. Om du overfører bolig og medøemsnummer til et barn over 18 år, så får dette barnet boligen med gjeld og alt annetmpå sin selvangivelse. Barnet må og skatte for boligen. 

Eier du to boliger så er der regler på beskatning avnprimærbolig og sekundærbolig. Førstnevnet skattes lavere enn sekundærboligen, den er oppe i 90...% skatt. 

Finn deg en selveierbolig så slipper du unna problemet med to andeler. 

Anonymkode: 5e1e3...6a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobbet med dette og sier som andre her; Selg til din far

Anonymkode: 2b582...d14

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke selge til far mot et rentefritt og avdragsfritt lån som du tinglyser mot boenheten? Om så et som er noe høyere enn verdien til boligen?

Eventuelt hjemlys livsvarig borett på boligen til far, og så overfør den til din sønn. En bolig der noen har lisvarig borett på er verdt mye mindre.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, amativeReflection skrev:

Hvorfor ikke selge til far mot et rentefritt og avdragsfritt lån som du tinglyser mot boenheten? Om så et som er noe høyere enn verdien til boligen?

Eventuelt hjemlys livsvarig borett på boligen til far, og så overfør den til din sønn. En bolig der noen har lisvarig borett på er verdt mye mindre.

Problemet med dette, er at sønnen ikke vil kunne kjøpe seg egen bolig i dette boligbyggelaget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Rosalie skrev:

Problemet med dette, er at sønnen ikke vil kunne kjøpe seg egen bolig i dette boligbyggelaget.

Tenkte at sønnen var sånn 6 og at faren da sikkert hadde flyttet når sønnen skulle kjøpe bolig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, amativeReflection skrev:

Tenkte at sønnen var sånn 6 og at faren da sikkert hadde flyttet når sønnen skulle kjøpe bolig.

Og jeg leser det som om gutten er (tilnærmet) voksen, siden TS skal flytte fra hus til leilighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...