Gå til innhold

Avslag på Bostøtte


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg fikk avslag for bostøtte i juni selv om jeg lever på minstesats aap pga alvorlig somatisk sykdom.

fikk igjen noen tusen på skatten; vil de ta med dette i inntektsgrunnlaget i beregningen for bostøtte? Det står også i vedtaket at det maksimale beløpet de kan legge til grunn er 5 '408 kr selv om boutgiftene mine er et par tusen ekstra. Er jo mange som får beregnet/dekket vesentlig mer enn det i bostøtte.

 Bor i en stor by og det er helt umulig å få en hybel til den prisen, så og si ikke en gang bofelleskap. Situasjonen min gjør bofelleskap uaktuelt.

litt morsomt at tiggere og uteliggere gjerne lever på uføretrygd og Får mye mer å leve for i mnd

Anonymkode: 5af15...30f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk avslag for bostøtte i juni selv om jeg lever på minstesats aap pga alvorlig somatisk sykdom.

fikk igjen noen tusen på skatten; vil de ta med dette i inntektsgrunnlaget i beregningen for bostøtte? Det står også i vedtaket at det maksimale beløpet de kan legge til grunn er 5 '408 kr selv om boutgiftene mine er et par tusen ekstra. Er jo mange som får beregnet/dekket vesentlig mer enn det i bostøtte.

 Bor i en stor by og det er helt umulig å få en hybel til den prisen, så og si ikke en gang bofelleskap. Situasjonen min gjør bofelleskap uaktuelt.

litt morsomt at tiggere og uteliggere gjerne lever på uføretrygd og Får mye mer å leve for i mnd

Anonymkode: 5af15...30f

Og der mistet du det lille snevet av sympati jeg hadde med deg, og jeg gidder i hvert fall ikke svare på spørsmålene dine. Det er fot øvrig ingen som nekter deg å bli uteligger og tigger, så kjør på!

Endret av Rosalie
  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Rosalie skrev:

Og der mistet du det lille snevet av sympati jeg hadde med deg, og jeg gidder i hvert fall ikke svare på spørsmålene dine. Det er fot øvrig ingen som nekter deg å bli uteligger og tigger, så kjør på!

Min også!

Anonymkode: 903a1...eed

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skattepenger regnes som inntekt. I og med at du fikk igjen på skatten, så vil du ikke få bostøtte før det beløpet tilsvarende skattepengene du fikk tilbake tilsvarende bostøttebeløpet pr mnd er brukt opp til husleie. Si du fikk igjen kr 3000,- på skatten og har hatt kr 1500,- i bostøtte, så mister du bostøtten i 2 mnd. Så da kan du selv regne ut hvor lang tid det vil ta før du kan søke bostøtte igjen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Belima skrev:

Skattepenger regnes som inntekt. I og med at du fikk igjen på skatten, så vil du ikke få bostøtte før det beløpet tilsvarende skattepengene du fikk tilbake tilsvarende bostøttebeløpet pr mnd er brukt opp til husleie. Si du fikk igjen kr 3000,- på skatten og har hatt kr 1500,- i bostøtte, så mister du bostøtten i 2 mnd. Så da kan du selv regne ut hvor lang tid det vil ta før du kan søke bostøtte igjen.

Yup, og dette burde virkelig ha ts fått med seg. Jeg fikk tre utbetalinger av aap i mai, altså jeg mistet bosøtten i juni. Jeg satte dermed av en sum tilsvarende bostøtte i mai, for å overleve i juni. Ts mistet også min sympati med det siste avsnittet.

Anonymkode: 0b682...95a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Belima skrev:

Skattepenger regnes som inntekt. I og med at du fikk igjen på skatten, så vil du ikke få bostøtte før det beløpet tilsvarende skattepengene du fikk tilbake tilsvarende bostøttebeløpet pr mnd er brukt opp til husleie. Si du fikk igjen kr 3000,- på skatten og har hatt kr 1500,- i bostøtte, så mister du bostøtten i 2 mnd. Så da kan du selv regne ut hvor lang tid det vil ta før du kan søke bostøtte igjen.

Dette tror jeg ikke forresten stemmer. Du mister bare støtte en måned om gangen. Så begynner man på ny neste måned.

Anonymkode: 0b682...95a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jo det stemmer det jeg skriver. Hvis du fremdeles har fått mer penger igjen på skatten enn tilsvarende beløp i bostøtte for f eks 2 mnd, så får du ikke bostøtte neste mnd heller. NAV har full oversikt hva alle får igjen på skatten.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Belima skrev:

Jo det stemmer det jeg skriver. Hvis du fremdeles har fått mer penger igjen på skatten enn tilsvarende beløp i bostøtte for f eks 2 mnd, så får du ikke bostøtte neste mnd heller. NAV har full oversikt hva alle får igjen på skatten.

 

Jeg har ringt selv å spurt, og jeg har fått beskjed om at det ikke stemmer. Jeg håper virkelig ikke at det stemmer fordi det kan hende at jeg får en betraktelig sum tilbake i høst som jeg skal sette av til boligsparing da jeg ikke har noe særlig å skryte over der. De pengene forsvinner raskt. Jeg kommer til å forhøre meg igjen etter ferien.

Anonymkode: 0b682...95a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Belima skrev:

Jo det stemmer det jeg skriver. Hvis du fremdeles har fått mer penger igjen på skatten enn tilsvarende beløp i bostøtte for f eks 2 mnd, så får du ikke bostøtte neste mnd heller. NAV har full oversikt hva alle får igjen på skatten.

 

Hvormer disse reglene? Og er dette fordi bostøtten nå,utelukkende beregnes for dagens inntekt ogmikke i forhold til siste tilgjengelige ligning? 

Anonymkode: f2f14...c03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Belima skrev:

Skattepenger regnes som inntekt. I og med at du fikk igjen på skatten, så vil du ikke få bostøtte før det beløpet tilsvarende skattepengene du fikk tilbake tilsvarende bostøttebeløpet pr mnd er brukt opp til husleie. Si du fikk igjen kr 3000,- på skatten og har hatt kr 1500,- i bostøtte, så mister du bostøtten i 2 mnd. Så da kan du selv regne ut hvor lang tid det vil ta før du kan søke bostøtte igjen.

Nei det gjør de ikke. 
Bostøtte regner utifra bruttoinntekt. Som vil si FØR skatt. Dersom de skal regne med skattepengene så blir det smør på flesk. 
Ferigepenger er med, det kan gjøre at du mister bostøtte. Skattepenger, nei.
"Får du igjen penger på skatten? Det får ingen betydning for bostøtten din." https://www.husbanken.no/bostotte/skattepenger/


I Juni/Juli så får du 3 utbetalinger på AAP. Det vil gjøre at du mister bostøtte. Jeg fikk 3 i juli, som vil si at jeg ikke får bostøtte neste måned. 

Anonymkode: a568d...185

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei det gjør de ikke. 
Bostøtte regner utifra bruttoinntekt. Som vil si FØR skatt. Dersom de skal regne med skattepengene så blir det smør på flesk. 
Ferigepenger er med, det kan gjøre at du mister bostøtte. Skattepenger, nei.
"Får du igjen penger på skatten? Det får ingen betydning for bostøtten din." https://www.husbanken.no/bostotte/skattepenger/


I Juni/Juli så får du 3 utbetalinger på AAP. Det vil gjøre at du mister bostøtte. Jeg fikk 3 i juli, som vil si at jeg ikke får bostøtte neste måned. 

Anonymkode: a568d...185

Nå ble jeg glad!!! Jeg hadde faktisk fått beskjed om at skatt regnes som inntekt. Kanskje de nye reglene har vært forvirrende selv for de ansatte :)

Anonymkode: 0b682...95a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan hende jeg tar feil pga det nye systemet, men en tidligere nabo av fikk igjen penger på skatten og mistet bostøtten ut året i fjor. Har ikke satt meg inn nå, siden hun ikke fikk penger igjen i år.
Det er jo flott hvis en kan bruke skattepengene fritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, Belima skrev:

Kan hende jeg tar feil pga det nye systemet, men en tidligere nabo av fikk igjen penger på skatten og mistet bostøtten ut året i fjor. Har ikke satt meg inn nå, siden hun ikke fikk penger igjen i år.
Det er jo flott hvis en kan bruke skattepengene fritt.

De nye reglene er for,2017. Dermed var det andre regler i 2016. 

Anonymkode: f2f14...c03

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå ble jeg glad!!! Jeg hadde faktisk fått beskjed om at skatt regnes som inntekt. Kanskje de nye reglene har vært forvirrende selv for de ansatte :)

Anonymkode: 0b682...95a

Skatt regnes strengt tatt som inntekt, når du betaler den. Det du har betalt for mye regnes ikke enda en gang. Siden inntektsgrensene går på brutto, så vil det si før skatt er trekt hver måned. Antakelig har du og saksbehandler bare snakket litt rundt hverandre. 

Anonymkode: d3def...d10

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.7.2017 den 15.31, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk avslag for bostøtte i juni selv om jeg lever på minstesats aap pga alvorlig somatisk sykdom.

fikk igjen noen tusen på skatten; vil de ta med dette i inntektsgrunnlaget i beregningen for bostøtte? Det står også i vedtaket at det maksimale beløpet de kan legge til grunn er 5 '408 kr selv om boutgiftene mine er et par tusen ekstra. Er jo mange som får beregnet/dekket vesentlig mer enn det i bostøtte.

 Bor i en stor by og det er helt umulig å få en hybel til den prisen, så og si ikke en gang bofelleskap. Situasjonen min gjør bofelleskap uaktuelt.

litt morsomt at tiggere og uteliggere gjerne lever på uføretrygd og Får mye mer å leve for i mnd

Anonymkode: 5af15...30f

I min verden er du i samme kategori som disse tiggerne og uteliggerne du syns hører hjemme under deg på den sosiale rangstigen.

Det høres ut som om du koster meg like mye som de - over skatteseddelen.

AAP og bostøtte, skikkelig VM i å ikke klare seg selv.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

TS. Hadde vært intr å vite hvordan det nye systemet egentlig fungerer. Gi beskjed om hvordan det går når du søker bostøtte neste gang.       (Synes fremdeles det er rart hvis du får beholde skattepengene og får bostøtte, siden det nye systemet skulle gjøre det enda vanskeligere å få bostøtte.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Harmankaya skrev:

I min verden er du i samme kategori som disse tiggerne og uteliggerne du syns hører hjemme under deg på den sosiale rangstigen.

Det høres ut som om du koster meg like mye som de - over skatteseddelen.

AAP og bostøtte, skikkelig VM i å ikke klare seg selv.

Ja, og så? Hvordan i all verden er din mening relevant her? Du er ikke noe bedre selv om bare avsporer og spyr ut dritt)

- Ikke TS

Anonymkode: faeb1...718

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Belima skrev:

TS. Hadde vært intr å vite hvordan det nye systemet egentlig fungerer. Gi beskjed om hvordan det går når du søker bostøtte neste gang.       (Synes fremdeles det er rart hvis du får beholde skattepengene og får bostøtte, siden det nye systemet skulle gjøre det enda vanskeligere å få bostøtte.)

Det er jo ikke rart i det hele tatt. Bostøtten regnes ut i fra brutto inntekt, altså før skatt, og de pengene ts får igjen på skatten skulle hun jo egentlig ha fått utbetalt tidligere. Selvfølgelig skal ikke det påvirke bostøtten.

Målet med de nye reglene var ikke å gjøre det vanskeligere å få bostøtte, de har bare endret hvor mye man kan ha i inntekt og fortsatt motta bostøtte. Dessverre betyr det at de som mottar minstesats av uføretrygd ikke får bostøtte lengre, fordi de har høyere brutto inntekt pga de skal skatte av uføretrygden som vanlig lønn. Og de fleste kommer ikke bedre ut av det sånn som politikerne sa.

Anonymkode: e1cda...8f3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I år er det nye regler for bostøtte. Skattepenger og stipend/lån fra lånekassen skal ikke være med i regnskapet til bostøtte. Det er lønn/trygd og feriepenger før skatt som taes med. I tillegg er det fra mnd til mnd og etterbetaling. Om man feks får avslag på bostøtte for juli (inntektsgrunnlaget for juni var for høyt), blir søknad for neste mnd automatisk fornyet. Så om du fikk inntekt i juli som ikke er for høyt, vil det komme i august. Før var det inntektsgrenser for hele året som gjaldt før skatt. 

I juni fikk jeg feriepenger fra i fjor utbetalt, noe som gjorde at bostøtte ikke ble utbetalt i juli for meg. Nå i juli har jeg vanlig inntekt som gir meg bostøtte utbetalt i august. Med mindre en tidligere arbeidsgiver skal tulle igjen som vedkommende gjorde i februar. Plutselig sendte de ut lønnslipp feil uten utbetaling, men husbanken noterte det ned i grunnlaget som inntekt. Sluttet i jobben juli 2016. Men det resulterte 1000 kr mindre i bostøtte.. Og det er en god del når man forsørger barn. 

Anonymkode: 6f6ec...caa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...