Gå til innhold

Hvis barnet ditt sa nei....

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har i lange tider slitt med å kle av meg foran andre (av psykologiske grunner, ikke fordi jeg ikke er fornøyd med kroppen). Å være naken er privat. På en side lærer vi ungene at kroppen er deres og at de bestemmer over den, men på den andre siden tvinger vi dem til å dusje? For meg gir ikke det mening.

Anonymkode: e59c2...c83

Enig! For meg er nakenhet privat. Mislikte gym da jeg var liten. Enten måtte vi dusje i fellesdusj eller la være. Kan ikke tvinge et barn å dusje felles med andre, om barnet ikke føler seg komfortabel med det. Det er greit regler skal følges, men når det gjelder kropp, så er alle ulike. Noen har ikke noe imot å dusje felles, andre synes sånne ting er privat og ønsker seg egen bås/dusj. Jeg var åpen om dette med min gymlærer, og fikk dusje alene. Da trivdes jeg godt i gymtimene. Men når vi fikk ny gymlærer, var det slutt på egen dusj. Da mistrivdes jeg i gym timene og jeg sluttet da å dusje..

Som sagt så skal regler følges, men når det gjelder kropper, skal man selv få bestemme hva man ønsker, hva man er komfortabel med. Barn lærer uansett at man må dusje i gymtimer, og når de skal i basseng, og av og til er det fellesdusjer. Men de skal selv få bestemme muligheten om alene dusj eller felles. Alt ettersom hva de er komfortabel med. DET skal respekteres! 

Endret av Minlillesky
Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Unge i dag?

Jeg er 35 år. Jeg har vel aldri dusjet etter gymtimen og sånn var det for de aller fleste i klassen. Og dette har jeg hørt av de aller fleste når jeg var barn og ungdom. Man kan si hva man vil om holdninger, jeg tror ikke det er der det ligger. Kropp er privat. Å være naken er da en privat sak. Å skulle dusje foran endra mennesker er da fullstendig naturlig at man vegrer seg for. Jeg synes nesten det er rart med de som kler av seg som den største selvfølge. Jeg vil tro det er enda verre for de unge i dag mtp sjansen for å bli filmet/tatt bilde av i dusjen, det slapp ihvertfall vi å bekymre oss for.

Nei, jeg tvinger ikke mine barn til å dusje. Da får de dusje når de kommer hjem. De har gym i siste time.

Anonymkode: e3587...d6c

Jeg er et par år yngre enn deg og kan ikke huske at noen nektet å dusje etter gymtimen? Det er vi som voksne som burde lære den neste generasjon at kropper er forskjellige og at det slett ikke er noe å skamme seg for. Om man mener det er greit å nekte å dusje er man med på underbygge at vanlige kropper er noe å være flau over. Hva er vel mer naturlig enn kropp? Dessuten er det utrolig uhygienisk å gå tilbake til skolen svett og skitten.

• Liker 2
Skrevet

Hvis barnet mitt ikke vil dusje etter gymmen på skolen, så er det greit. Men da inngår jeg en avtale med han om at han skal dusje når han kommer hjem.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg slet veldig med det selv, så om datteren min får samme problem så kommer ikke jeg til å prøve å tvinge henne. Men jeg håper virkelig hun slipper det, og gjør det jeg kan for å forebygge. Som å snakke om at alle kropper er forskjellige, og at det er flott. Og ta henne med i svømmehall og dusje naken som den naturligste ting i verden, selv om jeg er full av angst på innsiden. Men noen garantier har man likevel aldri.

Anonymkode: d8ab5...cbe

AnonymBruker
Skrevet

Er det ingen her som ble "steinet"(med såper) i dusjen eller pissa på når de gikk på skolen? Trodde det var ganske "vanlig". Liksom noe som skjedde i alle klasser på de fleste skoler.

Ungen kan vel dusje når han kommer hjem for det de andre vet.

Føler ikke at hygiene bør forbindes med tvang. Ikke la det være en uhyggelig kobling der.

Anonymkode: 39051...f33

AnonymBruker
Skrevet

Så mye styr for noe så normalt. Da jeg gikk på skolen dusjet alle uten å tenke over at det liksom skulle være rart. Til og med når vi hadde mensen dusjet vi, uten tampong og med blodet dryppende etter oss der vi gikk mellom dusj og garderobe. 

Anonymkode: dbb85...ada

• Liker 2
Skrevet

Kommer ann på når de har gym. Er det i siste time kan de like gjerne dusje hjemme. Er det første er det lurt å dusje rett etter gymmen. Gjorde det selv.

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor er dette et problem? Å ikke dusje er ekkelt, om da ikke barnet har gym i siste time og bor nær skolen. Det kan da dusje hjemme.

Anonymkode: bd282...c9b

AnonymBruker
Skrevet

Jeg slet livet av meg når vi hadde gym pga dusjinga. Hatet kroppen min fordi den var misbrukt av bestefaren min. Jeg er 50 pluss nå og fremdeles går jeg ingen steder hvord det er felles dusj.
Trodde alle kunne se at jeg var seksuelt misbrukt.

Anonymkode: c8abc...3b8

AnonymBruker
Skrevet
På 7/21/2017 den 23.48, AnonymBruker skrev:

Så mye styr for noe så normalt. Da jeg gikk på skolen dusjet alle uten å tenke over at det liksom skulle være rart. Til og med når vi hadde mensen dusjet vi, uten tampong og med blodet dryppende etter oss der vi gikk mellom dusj og garderobe. 

Anonymkode: dbb85...ada

Hvordan vet du hva de andre tenkte?

Anonymkode: fc763...85d

Skrevet

Hadde absolutt ikke tvunget noen til å dusje sammen med andre, men heller sendt med tørrsjampo og god deoderant :-) Men, da er det en selvfølge at barnet/tenåringen dusjet når h*n kommer hjem. 

Skrevet

Aldri. Man skal aldri tvinge noen til å vise frem kroppen sin sånn, uansett. Det føles som et overgrep for personen det gjelder

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...