Gå til innhold

På ferie med svigermor..

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vi har akkurat kommet hjem fra ferie med svigermor (meg, mannen min og sønnen vår på 5 år) leide et hus i Danmark i en uke. Svigermor var dårlig i forkant av ferien og ringte i hytt og pine for å snakke om dette/mannen min hjalp henne med handling ,kjøring osv osv. Hun ville trekke seg fra ferien dagen før, men ble allikevel med.

Hun har ikke bil, så vi kjører vår. Bilturen var et rent helvete. Hele ferien lå hun inne i huset enten på sofan eller o senga og klaget over været, hvor dårlig hun følte deg eller snakket i tlf med den nye kjæresten sin. Hun har knapt snakket med barnebarnet sitt i løpet av ferien.. 

Når han la seg i 19-20 tiden våknet hun til live, og satt seg med oss i stua for å prate om hvor glad og fin gutt sønnen vår var. Og hvor bra den nye kjæresten hennes er. Hun planlegger allerede neste ferietur om et år. (I sofan i sommerhuset) da skal visst den nye kjæresten være med også. 

Jeg klarer ikke engang tanken på en ny tur med denne negative hypokonderen. Får helt fnatt. Mannen min er tidenes mest konfliktskye person, og ville aldri kommentert noe som helst. 

Hva kan jeg gjøre? Må jeg reise på ferie med svigemror? Hva skal jeg si til mannen min? Neste år har vi en baby også. Hun vil leie en leilighet på 50m2 i Kristiansand til oss 6. Det fikser jeg ikke.

Anonymkode: e5485...764

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hvordan er hun når hun ikke er syk da?

Anonymkode: 259c2...7b6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan er hun når hun ikke er syk da?

Anonymkode: 259c2...7b6

Hun var jo ikke syk 5 av 7 dager.. bare hypokonder. Deilig å ligge i senga å snakke med typen i stedet for å tilbringe litt tid med en aktiv 5 åring. Fatter bare ikke hvorfor hun vil på ferie med oss, når det bare er slitsomt tydeligvis. Og hun ikke blir med på noe vi gjør.

Ser bra ut på sosiale medier kanskje? 

Sist sommer var hun hvertfall med ut døra. Men hun kunne ikke vente med å få på tv-en. Slitsomt med barn, kjekt å plassere de foran en skjerm hente tiden.

TS.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du høres ikke særlig sympatisk ut, ts... Hva vet vel du om hun er syk eller ikke? 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere kan ikke planlegge en egen ferie da? Vil hun føle seg forbigått om dere bare ordner dere selv?

Jeg er ellers ikke enig med innlegget over. Om man skal bo sammen og feriere sammen krever det enten at man har en kjemi som går overens eller at alle gjør en innsats for at det skal gå glattest mulig.

Å dra på ferie med en slik svigermor legger ikke opp til at dette kommer til å skje.

Endret av ekkoet
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

En ferie skal være ferie for alle parter, ikke bare dere eller henne. Hvis det er slik at hun betaler for ferieboligen så ville jeg vel bitt det i meg og heller tatt en ferieuke sammen bare dere ett annet sted senere på sommeren.  Hvis det er en ferie som blir delt 50/50, da ville jeg sagt at jeg trenger at vi har en ferie med bare dere 4 uten svigermor. Hvis mannen din er så konfliktsky at han ikke tør si det til henne, så må du vurdere om du tør å gjøre det.

Anonymkode: f3b3d...615

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hvorfor reiser du på ferie med svigermor??

Anonymkode: b6ed8...594

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor reiser du på ferie med svigermor??

Anonymkode: b6ed8...594

Fordi det ville blitt et helvete hvis ikke.. mannen min har ikke spesielt lyst, men gjør det for å gjøre moren sin glad. Svigermor maser og maser om denne ferien, tar det som en selvfølge at vi skal på tur sammen en gang i juli hvert år.

TS.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi det ville blitt et helvete hvis ikke.. mannen min har ikke spesielt lyst, men gjør det for å gjøre moren sin glad. Svigermor maser og maser om denne ferien, tar det som en selvfølge at vi skal på tur sammen en gang i juli hvert år.

TS.

Det blir vel ikke verre enn det allerede er? Jeg regner med at dere ikke bor i samme hus/på samme gårdstun som henne, så at hun blir ei heks når hun skjønner at dere ikke inkluderer henne i neste års ferieplaner kan da ikke gjøre så mye. Men klart - det innebærer at din mann må kutte navlestrengen...

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er for å si ting rett ut jeg. Når svigermor begynner å prate om neste års ferietur ville jeg sagt at dere har bestemt dere for å dra alene. Nå har dere jo en god "unnskyldning" ved at dere blir enda flere i familien. Gir ikke svigermor seg, ville jeg sagt at forrrige ferietur (denne du forteller om) ikke ble noe særlig ok, og det ønsker dere ikke flere ganger.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neste år ville jeg sagt fra at det blir ikke no ferietur, pga baby blir vi hjemme.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hun var jo ikke syk 5 av 7 dager.. bare hypokonder. Deilig å ligge i senga å snakke med typen i stedet for å tilbringe litt tid med en aktiv 5 åring. Fatter bare ikke hvorfor hun vil på ferie med oss, når det bare er slitsomt tydeligvis. Og hun ikke blir med på noe vi gjør.

Sist sommer var hun hvertfall med ut døra. Men hun kunne ikke vente med å få på tv-en. Slitsomt med barn, kjekt å plassere de foran en skjerm hente tiden.

TS.

Jammen, TS da. Prøv å vær litt realistisk her. Dette er en gammel dame som ikke er vant med barn, eller er for sliten til å orke å løpe rundt. Hun trener sikkert ikke en gang, siden hun er sliten. La hun få ligge på sofaen, og så kan dere heller oppleve kjekke ting sammen du,barnet og mannen. Hvorfor kan ikke dere kose dere selv om hun ligger hjemme på sofaen? Om hun vil ligge, la henne ligge. 

Jeg foreslår at neste år, så leier du,mannen og barnet en leilihet, og så leier hun en annen med kjæresten sin. Og så kan dere treffest her og der. La gamlingene få være gamle, og så tar dere av dere barna.

Anonymkode: d5468...b97

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

For et troll av en svigermor! Dra på ferie alene neste år! 

Anonymkode: 97d69...8e2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS.

Du skulle ha barnevakt, og barnevakten sviktet? 😏

Anonymkode: d36b5...523

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Neste år vil vi gjerne reise sammen bare vi fire, og fokusere helt på hverandre. Vi kan besøke deg en langhelg etterpå. 

Jeg har takket pent nei til ferie med besteforeldre pga at en av oss har skilte foreldre, så da må vi dra på tre turer året med de forskjellige for å gjøre det rettferdig, og vi reiser stort sett bare to turer. Og vi trenger faktisk å få være kjernefamilien også, så det er ingen løgn. 

Anonymkode: aed27...61f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gir TS inntrykk av det? Hun har ikke sagt et ord om ønske/behov for avlastning e.l., bare at det er kjipt å dra på ferie med en svigermor som ikke viser noen som helst interesse for å være sammen med barnebarnet sitt eller være med på noe av det resten av familien gjør, men tilbringer ferien med å klage. 

Anonymkode: c33d5...47d

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
12 timer siden, Forundret.. skrev:

Neste år ville jeg sagt fra at det blir ikke no ferietur, pga baby blir vi hjemme.

Men vi kommer jo til å reise på en ferie, og det vil jo komme frem.. den unnskyldningen holder dessuten bare ett år i tilfelle.

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Vi har kanskje barnevakt to-tre ganger i året. Har hatt lite behov for barnevakt med ett barn. Min mor ønsker så gjerne å ha han på overnatting en natt noen få ganger i året, så da har vi takket ja til det og funnet på noe hyggelig sammen.

Ønsker ikke barnevakt når vi skal hygge oss som en familie på ferie! Det er bare så dumt at den ene som er med klager 24/7 over været, maten, utlendinger og alt som er! Ville vært så mye hyggeligere uten!

synes vare det er rart at hun snakker så mye om en ferie hun gleder seg til, og når den kommer - så er hun i tlf med kjæresten og ignorerer oss... det har da ingenting med barnevakt å gjøre.

TS.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Neste år vil vi gjerne reise sammen bare vi fire, og fokusere helt på hverandre. Vi kan besøke deg en langhelg etterpå. 

Jeg har takket pent nei til ferie med besteforeldre pga at en av oss har skilte foreldre, så da må vi dra på tre turer året med de forskjellige for å gjøre det rettferdig, og vi reiser stort sett bare to turer. Og vi trenger faktisk å få være kjernefamilien også, så det er ingen løgn. 

Anonymkode: aed27...61f

Synes dette var en veldig god forklaring på problemet. Aksepterer hun ikke dette, har dere ikke noen andre valg enn å bare droppe henne ut helt.

Anonymkode: 5e1a5...14d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jammen, TS da. Prøv å vær litt realistisk her. Dette er en gammel dame som ikke er vant med barn, eller er for sliten til å orke å løpe rundt. Hun trener sikkert ikke en gang, siden hun er sliten. La hun få ligge på sofaen, og så kan dere heller oppleve kjekke ting sammen du,barnet og mannen. Hvorfor kan ikke dere kose dere selv om hun ligger hjemme på sofaen? Om hun vil ligge, la henne ligge. 

Jeg foreslår at neste år, så leier du,mannen og barnet en leilihet, og så leier hun en annen med kjæresten sin. Og så kan dere treffest her og der. La gamlingene få være gamle, og så tar dere av dere barna.

Anonymkode: d5468...b97

Dama er 55 år og i toppform...

Vi har latt henne ligge på sofan. Ville bare vært bedre for alle om hun lå på sofan hjemme.

Sønnen vår var skuffet. Hun har snakket mye om hvor gøy de skulle ha det på denne turen. Det merket han ingenting til. 

For all del, vi var ute og farta! Full rulle. Skulle bare ønske en negativ sukkende svigermor ikke lå i stua med tlf på høytaler når vi kom inn døra.

TS.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...