Mr. Kilmister Skrevet 20. juli 2017 #21 Del Skrevet 20. juli 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei! Jeg har en venninne som jeg har kjent i ca 4 år nå og vi kan snakke om alt og ingenting. Eller ikke alt, det er nemlig slik at hun er utrolig overvektig og det er jo et sårt tema. Hun er ca 165-167 og veier rundt 120kg. Jeg er utdannet personlig trener og kan mye om trening. Jeg har kompetanse, motivasjon og mulighet til å hjelpe henne det neste halve året. Og det er noe jeg virkelig vil. Men så er jeg så usikker på for det første om det er noe jeg burde eller holde meg unna? Jeg vet hun har utrolig dårlig selvtillit, vanskligheter med sosialisere seg og hun har nærmest ikke snakket med menn( og hvertfall ikke hatt noe intim kontakt). Hvis jeg isåfall skal hjelpe henne, hvordan skal jeg bringe det på banen når dette med vekt aldri er noe vi snakker om? Anonymkode: 3ce88...42d Du skal bare holde deg fullstendig vekk eventuelt før hun spør om hjelp. Enkelt å greit. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2017 #22 Del Skrevet 21. juli 2017 Jeg synd det er supert at du vil hjelpe, bare du går fram på en respektabel og forsiktig måte. Dere som syns TS ikke bør ta det opp - hadde dere sagt det samme om venninnen var farlig undervektig? Anonymkode: ab79e...5b8 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dricka Skrevet 21. juli 2017 #23 Del Skrevet 21. juli 2017 Jeg tror at hvis jeg hadde vært veldig overvektig og hatt en venninne som er personlig trener osv så hadde jeg satt veldig pris på at du ikke "maste" eller hintet til meg om trening og kosthold. Tenker at hun allerede føler seg ille og ikke " bra nok" for å ha en venninne som deg mtp at du sikkert er godt trent og spiser riktig. Men jeg hadde nok selv spurt deg om hjelp hvis jeg hadde ønsket det. Hun må finne ut av det selv, men hvis hun spør deg om hjelp synes jeg du skal hjelpe og heller vente til hun selv ønsker. Jeg har selv gått ned over 50 kg på egenhånd. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2017 #24 Del Skrevet 21. juli 2017 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dere som syns TS ikke bør ta det opp - hadde dere sagt det samme om venninnen var farlig undervektig? Anonymkode: ab79e...5b8 Ja Anonymkode: 2f5f3...785 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2017 #25 Del Skrevet 21. juli 2017 Ser flere snakker om å "lure" den overvektige med på turer. Tror folk at overvektige er tette i pappen? Anonymkode: dd8f4...ea2 22 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2017 #26 Del Skrevet 21. juli 2017 21 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei! Jeg har en venninne som jeg har kjent i ca 4 år nå og vi kan snakke om alt og ingenting. Eller ikke alt, det er nemlig slik at hun er utrolig overvektig og det er jo et sårt tema. Hun er ca 165-167 og veier rundt 120kg. Jeg er utdannet personlig trener og kan mye om trening. Jeg har kompetanse, motivasjon og mulighet til å hjelpe henne det neste halve året. Og det er noe jeg virkelig vil. Men så er jeg så usikker på for det første om det er noe jeg burde eller holde meg unna? Jeg vet hun har utrolig dårlig selvtillit, vanskligheter med sosialisere seg og hun har nærmest ikke snakket med menn( og hvertfall ikke hatt noe intim kontakt). Hvis jeg isåfall skal hjelpe henne, hvordan skal jeg bringe det på banen når dette med vekt aldri er noe vi snakker om? Anonymkode: 3ce88...42d Trening er gram, kosthold er kilo. Det høres ut fra det du forteller at det stikker dypere psykologisk. Anonymkode: 437a9...30a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2017 #27 Del Skrevet 21. juli 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg synd det er supert at du vil hjelpe, bare du går fram på en respektabel og forsiktig måte. Dere som syns TS ikke bør ta det opp - hadde dere sagt det samme om venninnen var farlig undervektig? Anonymkode: ab79e...5b8 Hvis hun var undervektig ville jeg sendt henne til lege, ikke privat oppfeitingskur. Anonymkode: 437a9...30a 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2017 #28 Del Skrevet 21. juli 2017 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ser flere snakker om å "lure" den overvektige med på turer. Tror folk at overvektige er tette i pappen? Anonymkode: dd8f4...ea2 Det virker sånn. Personen må jo ville trene/leve sunt. At ts skal melde seg som frivillig trener ovenfor ei hun definerer som tykk uten at denne personen har vist et ønske om å trene er ganske frekt faktisk. Nei ts, jeg hadde ikke gjort det. Det er ganske uhøflig. Anonymkode: 78d27...341 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2017 #29 Del Skrevet 21. juli 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hvis hun var undervektig ville jeg sendt henne til lege, ikke privat oppfeitingskur. Anonymkode: 437a9...30a Ingen av dere er kompetente til å sende folk til leger. Skal dere sende overvektige folk til leger? Hva er det godt for? Anonymkode: 78d27...341 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2017 #30 Del Skrevet 21. juli 2017 Jeg ville sagt det! Du JOBBER jo til og med innenfor det hun trenger! Hvem som helst hadde blitt glad for råd av frisør til hvordan sveis man kler eller fysioterapeut for å ordne ryggen sin, og du jobber jo med overvektige så why not! Kjempe mulighet for henne! Det å komme igang med trening har hun sikkert tenkt på mange ganger før, men så mister man inspirasjonen siden man ikke har noen venner osv som man kan trene med men nå er jo du både trener og venn! Man må dra dem opp av sofaen, hun er heldig om du tilbyr tida di til å hjelpe hun ! Bare start å spør i det små at "har du hatt PT før?" "nylig jobbet jeg med en vi fikk ned 30 kg, se her prøv bare tjue sånne øvelser om dagen så hjelper det litt, hvis du er motivert kan vi ta en time i studio også en dag" osvosvosv "åååhh jeg vetom en sååå god pudding, den er fettfri til og med, kan vi ikke lage den sammen til helga?" osv Anonymkode: c2001...0e8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Måbarefåsiat... Skrevet 21. juli 2017 #31 Del Skrevet 21. juli 2017 Hvis en venninne hadde kommet med noe sånt til meg, hadde jeg tatt avstand. Å gå ned i vekt og å begynne å trene, er noe man må ønske selv. Å bli prosjektet til en venn er ikke greit. Som det nevnes før i tråden, overvektige vet at de er overvektige. Siden dere er venner, vet hun også hva du driver med og kan dermed fint spørre etter din kompetanse når hun trenger og ønsker det. Når det er sagt, en tur i lysløypa med en venninne er jo alltid hyggelig - uansett. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Måbarefåsiat... Skrevet 21. juli 2017 #32 Del Skrevet 21. juli 2017 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg ville sagt det! Du JOBBER jo til og med innenfor det hun trenger! Hvem som helst hadde blitt glad for råd av frisør til hvordan sveis man kler eller fysioterapeut for å ordne ryggen sin, og du jobber jo med overvektige så why not! Kjempe mulighet for henne! Det å komme igang med trening har hun sikkert tenkt på mange ganger før, men så mister man inspirasjonen siden man ikke har noen venner osv som man kan trene med men nå er jo du både trener og venn! Man må dra dem opp av sofaen, hun er heldig om du tilbyr tida di til å hjelpe hun ! Bare start å spør i det små at "har du hatt PT før?" "nylig jobbet jeg med en vi fikk ned 30 kg, se her prøv bare tjue sånne øvelser om dagen så hjelper det litt, hvis du er motivert kan vi ta en time i studio også en dag" osvosvosv "åååhh jeg vetom en sååå god pudding, den er fettfri til og med, kan vi ikke lage den sammen til helga?" osv Anonymkode: c2001...0e8 "Hvem som helst...." og tilbud om fettfri pudding... makan. Det hun sier, og den overvektige hører er "du er feit, jeg skal fikse deg". Hvis venninnen er motivert så spør hun. 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Coolaid Skrevet 21. juli 2017 #33 Del Skrevet 21. juli 2017 23 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei! Jeg har en venninne som jeg har kjent i ca 4 år nå og vi kan snakke om alt og ingenting. Eller ikke alt, det er nemlig slik at hun er utrolig overvektig og det er jo et sårt tema. Hun er ca 165-167 og veier rundt 120kg. Jeg er utdannet personlig trener og kan mye om trening. Jeg har kompetanse, motivasjon og mulighet til å hjelpe henne det neste halve året. Og det er noe jeg virkelig vil. Men så er jeg så usikker på for det første om det er noe jeg burde eller holde meg unna? Jeg vet hun har utrolig dårlig selvtillit, vanskligheter med sosialisere seg og hun har nærmest ikke snakket med menn( og hvertfall ikke hatt noe intim kontakt). Hvis jeg isåfall skal hjelpe henne, hvordan skal jeg bringe det på banen når dette med vekt aldri er noe vi snakker om? Anonymkode: 3ce88...42d Det eneste du trenger å gjøre er å være en god venninne som hun har et godt og fortrolig forhold til. Dersom dagen kommer at hun tar opp temaet selv og spør om hjelp så stiller du opp som venninne - før den tid så trenger hun ikke noe mer. Hennes motivasjon må komme innenfra, ikke fra deg. Og som du kanskje ikke har tenkt på.... dersom du ikke har vært ganske overvektig selv vet ikke du hvordan det er å være overvektig. Ikke overvurder deg selv, det er ikke sikkert at du har nok forståelse og kunnskap om hvordan du kan hjelpe henne best. Veldig få mennesker har nok kunnskap om kompleksiteten ved å behandle overvektige. Kunnskap til PT er svært begrenset. Du kan jo høre podcasten "Ekko" fra nrk som omhandler overvekt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bianconera Skrevet 21. juli 2017 #34 Del Skrevet 21. juli 2017 Åfyttirakkern venninna mi hadde fått høre det om hu hadde prøvd seg. Jo takk du, fordi som overvektig så vet jeg jo ikke at det bare er å spise sunt, bevege seg mer og litt styrke så *whopsidoo* så går en ned 20 kg. Vet du, du kan være helt fantastisk i jobben din, men du har da ingenting med å sette venninna di på slankekur! Du vet ikke om hu sliter med noe mentalt, du vet ikke hvilke tanker hu har, hva hun sliter med, hva om hu er fornøyd med segselv? Så kommer du og sier at hu må slanke seg. Jadajada, feite folk er en belastning på samfunnet, mange av dere syns feite folk er stygge og stempler dem som late, dumme og idioter. Men vettuhva, såfremt hu ikke spør om hjelp, hold deg unna. Har selv opplevd at folk begynte å hinte, si hvor mye finere jeg var før, og de fikk denne beskjeden: ta kontakt når min størrelse/kropp ikke har noe å si for vårt vennskap. Om du henger deg opp i den så takk og farvel. Grr og puh! 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2017 #35 Del Skrevet 21. juli 2017 Jeg tenker at det går an å tilby henne PT-tjenester, slik at hun vet at du har tid og lyst til det. Men tilby en gang, ikke nevn slanking og ikke mas om det dersom hun ikke tar initiativ til å benytte seg av tilbudet. Jeg kunne nok takket ja til å få satt opp et treningsprogram eller bli med på tur, men hadde nok ikke spurt selv. Bare pass på at det er et overkommelig nivå og at du ikke har for store forhåpninger. Vektnedgang er kompliserte greier, en ting er det å spise sunt og trene, noe annet er det psykiske og hva den indre stemmen sier. Hjemmesituasjonen har også mye å si, det er ikke lett å ha viljestyrke dersom andre i huset fyller opp skapene med ting du ikke burde spise. Anonymkode: d97fb...1ac 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 21. juli 2017 #36 Del Skrevet 21. juli 2017 56 minutter siden, AnonymBruker skrev: Man må dra dem opp av sofaen, hun er heldig om du tilbyr tida di til å hjelpe hun ! Bare start å spør i det små at "har du hatt PT før?" "nylig jobbet jeg med en vi fikk ned 30 kg, se her prøv bare tjue sånne øvelser om dagen så hjelper det litt, hvis du er motivert kan vi ta en time i studio også en dag" osvosvosv "åååhh jeg vetom en sååå god pudding, den er fettfri til og med, kan vi ikke lage den sammen til helga?" osv Hvordan si opp et vennskap i tre enkle steg... Uansett hvor godt ment det er skal man ikke tilby seg å hjelpe andre med å rette opp det man anser som deres feil og mangler uoppfordret. De fleste er klar over hvor de kommer til kort, både når det gjelder overvekt og andre ting, og trenger ikke å få det påpekt - og INGEN liker å bli snakket til og behandlet som et mindre intelligent barn, som i praksis er det flere oppfordrer til her. 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trude.lutt Skrevet 21. juli 2017 #37 Del Skrevet 21. juli 2017 På 20.7.2017 den 21.28, AnonymBruker skrev: Hei! Jeg har en venninne som jeg har kjent i ca 4 år nå og vi kan snakke om alt og ingenting. Eller ikke alt, det er nemlig slik at hun er utrolig overvektig og det er jo et sårt tema. Hun er ca 165-167 og veier rundt 120kg. Jeg er utdannet personlig trener og kan mye om trening. Jeg har kompetanse, motivasjon og mulighet til å hjelpe henne det neste halve året. Og det er noe jeg virkelig vil. Men så er jeg så usikker på for det første om det er noe jeg burde eller holde meg unna? Jeg vet hun har utrolig dårlig selvtillit, vanskligheter med sosialisere seg og hun har nærmest ikke snakket med menn( og hvertfall ikke hatt noe intim kontakt). Hvis jeg isåfall skal hjelpe henne, hvordan skal jeg bringe det på banen når dette med vekt aldri er noe vi snakker om? Anonymkode: 3ce88...42d Aldri. Du kan hjelpe henne hvis hun ber om det. Kun da. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skruf Skrevet 21. juli 2017 #38 Del Skrevet 21. juli 2017 Venninna di vet at dette er fagfeltet ditt ts, så jeg tenker som så at hadde hun ønsket din hjelp så hadde hun spurt om hjelp.. Så jeg synes ikke du skal begynne å blande deg. Vekt og kropp kan være et sårt punkt hos mange. Hun er nok fullstendig klar over egen helsetilstand. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2017 #39 Del Skrevet 21. juli 2017 Hvis hun takker ja, har DU mulighet til å stå løpet ut? Det tar mer enn seks mnd å endre livsstil og ikke minst holde på den. Det tar mange år og må vedlikeholdes livet ut. Anonymkode: a7c91...0cb 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2017 #40 Del Skrevet 21. juli 2017 Men hvorfor skal det være så forbanna tabu å vise bekymring for, og bidra med hjelp til, en som er sykelig overvektig? Man trenger ikke buse på med en treningsplan, men det må da være lov til å spørre "har du det bra?" "trenger du hjelp?" "vil du snakke om det?" Når det er snakk om en god venninne så blir det så f*ckings fake å gå rundt og late som om det er normalt å veie 120 kg. Anonymkode: ab79e...5b8 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå