Gå til innhold

Tror kjøleskapet (men ikke fryseren) er ødelagt - hvem kontakte?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kjøleskapet mitt ser ut til å holde unormalt høy temperatur for tiden. Jeg har kombiskap, og fryseren i bunnen ser ut til å oppføre seg helt normalt, og når jeg prøver å skru ned varmen i kjøleskapet blir det jo da altfor kaldt i fryseren. Jeg vet ikke hvor eller når kjøleskapet er kjøpt, for jeg fikk det med leiligheten jeg kjøpte for under et år siden. Hvem kan jeg kontakte for å få hjelp med dette? Fryseren fungerer jo helt fint, så jeg vil nødig kjøpe helt nytt skap, men maten i kjøleskapet blir jo ødelagt. Merket er Electrolux, hvis det spiller noen rolle.

Anonymkode: 72e65...d7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kjøleskapet mitt ser ut til å holde unormalt høy temperatur for tiden. Jeg har kombiskap, og fryseren i bunnen ser ut til å oppføre seg helt normalt, og når jeg prøver å skru ned varmen i kjøleskapet blir det jo da altfor kaldt i fryseren. Jeg vet ikke hvor eller når kjøleskapet er kjøpt, for jeg fikk det med leiligheten jeg kjøpte for under et år siden. Hvem kan jeg kontakte for å få hjelp med dette? Fryseren fungerer jo helt fint, så jeg vil nødig kjøpe helt nytt skap, men maten i kjøleskapet blir jo ødelagt. Merket er Electrolux, hvis det spiller noen rolle.

Anonymkode: 72e65...d7c

Nyere kombiskap har en motor. Er der feil på skapet, så må du enten bytte detneller reparere det. Hvitevarer fulgt med leilighet betinger at du har kvittering, på hvitevarene, og at de er under 5 år. Da reklamerer du til butikken selger har kjøpt dem fra. Er det fra butikken eldre enn 5 år, så er du helt uten garanti elelr reklamasjonsrett på hvitevarer. 

Anonymkode: e1126...751

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nyere kombiskap har en motor. Er der feil på skapet, så må du enten bytte detneller reparere det. Hvitevarer fulgt med leilighet betinger at du har kvittering, på hvitevarene, og at de er under 5 år. Da reklamerer du til butikken selger har kjøpt dem fra. Er det fra butikken eldre enn 5 år, så er du helt uten garanti elelr reklamasjonsrett på hvitevarer. 

Anonymkode: e1126...751

Her er det mye tull.

Du trenger ikke kvittering for å reklamere, du må sannsynliggjøre at det ble kjøpt der. Dette kan du gjøre på flere forskjellige måter.

Du kan reklamere rett til produsent.

Garantien har egne vilkår og trenger absolutt ikke være på fem år, ei heller er det den vanligste varigheten. Garantien er en frivillig ordning fra produsent og den kan vare alt fra noen dager til hele livet. Sjekk med produsent for å få vilkårene.

Å kjøpe leilighet uten å få kvitteringene er dumt. Be om kvitteringer på alt. Oppbevar kvitteringer og regninger på vedlikehold og lignende til boligen. Gi de videre til neste eier.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Electrolux sine skap er stort sett svært gode, men de hadde en periode hvor termostatene i kjøleskapene var problematiske.

Om skapet ditt har en kompressor så er det ikke kompressoren som er gåen, da holder jeg en kanpp på termostaten i kjøleskapdelen.

Kan fort lønne seg å få en reparatør til å komme og se på det.

Anonymkode: 3a6da...8ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS her.

Tusen takk for noe gode og informative svar. Jeg skjønner at det var dumt av meg å ikke be om kvittering på kjøleskapet, dermed vet jeg heller ikke hvor eller når det er kjøpt. Slik jeg forstår det står jeg da litt på bar bakke, så mitt beste alternativ er kanskje å sende en mail til Electrolux og forklare problemet og høre hva de sier?

Anonymkode: 72e65...d7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS her.

Tusen takk for noe gode og informative svar. Jeg skjønner at det var dumt av meg å ikke be om kvittering på kjøleskapet, dermed vet jeg heller ikke hvor eller når det er kjøpt. Slik jeg forstår det står jeg da litt på bar bakke, så mitt beste alternativ er kanskje å sende en mail til Electrolux og forklare problemet og høre hva de sier?

Anonymkode: 72e65...d7c

Er det ødelagt så lønner det seg stort sett å kjøpe ett nytt. 

Anonymkode: 98a47...f93

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS her.

Tusen takk for noe gode og informative svar. Jeg skjønner at det var dumt av meg å ikke be om kvittering på kjøleskapet, dermed vet jeg heller ikke hvor eller når det er kjøpt. Slik jeg forstår det står jeg da litt på bar bakke, så mitt beste alternativ er kanskje å sende en mail til Electrolux og forklare problemet og høre hva de sier?

Anonymkode: 72e65...d7c

Vær klar over at de kan komme til å sende deg en faktura om du ber om hjelp på mail. Ringer du og skuler nummeret ditt, så blir det straks vanskeligere. 

Reperatør hjem koster lett en stor del av et nytt skap. 

Anonymkode: e1126...751

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Vær klar over at de kan komme til å sende deg en faktura om du ber om hjelp på mail. Ringer du og skuler nummeret ditt, så blir det straks vanskeligere. 

Reperatør hjem koster lett en stor del av et nytt skap. 

Anonymkode: e1126...751

Jeg er litt usikker på om det egentlig er ødelagt, for det er kjølig, men ikke kaldt nok... Kan de virkelig sende meg faktura over mail på den måten? Det kan de da ikke ha lov til?

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det ødelagt så lønner det seg stort sett å kjøpe ett nytt. 

Anonymkode: 98a47...f93

Det er det jeg håper å unngå... Kjip utgift.

Anonymkode: 72e65...d7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror utgiften blir like stor av å ha noen til å reparere det. 

Anonymkode: 98a47...f93

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kjøleskapet mitt ser ut til å holde unormalt høy temperatur for tiden. Jeg har kombiskap, og fryseren i bunnen ser ut til å oppføre seg helt normalt, og når jeg prøver å skru ned varmen i kjøleskapet blir det jo da altfor kaldt i fryseren. Jeg vet ikke hvor eller når kjøleskapet er kjøpt, for jeg fikk det med leiligheten jeg kjøpte for under et år siden. Hvem kan jeg kontakte for å få hjelp med dette? Fryseren fungerer jo helt fint, så jeg vil nødig kjøpe helt nytt skap, men maten i kjøleskapet blir jo ødelagt. Merket er Electrolux, hvis det spiller noen rolle.

Anonymkode: 72e65...d7c

Er det mulig å få det for kaldt i en fryser? :klo: (Hvor kaldt blir det?)  

Anonymkode: 6a659...9d3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det mulig å få det for kaldt i en fryser? :klo: (Hvor kaldt blir det?)  

Anonymkode: 6a659...9d3

Hehe, ja, det skal jo ikke være noen dypfryser ;)

 

Jeg har lagt et termometer i kjøleskapet nå, og det holder ganske konsekvent 10 grader. En melk jeg kjøpte tidligere denne uken hadde også blitt dårlig i går, så det er åpenbart at det er noe galt. Virker som om jeg må bite i det sure eplet og kjøpe nytt kjøleskap.

Anonymkode: 72e65...d7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS her igjen.

Jeg fikk en mistanke om at det kunne være tetningslisten det var noe galt med (siden kjøleskapet fremdeles kjøler, bare ikke tilstrekkelig), og jeg kjenner at listen nederst på døren er ganske stiv. Skapet viser seg å være ti år gammelt, så jeg kan bare glemme noen garanti, og med tanke på at jeg ikke vet om det er tetningslisten (kjøleskapet både ser og kjennes (og høres) ut til å lukke seg skikkelig), så tror jeg ikke det er verdt å begynne å prøve å skulle fikse det selv ved å bytte list, for ut fra hva jeg har lest på nett er det hverken billig eller enkelt. 

Hvis ingen har noen andre gode forslag ser det altså ut til at det blir nytt kjøleskap på meg :sukk:

Anonymkode: 72e65...d7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hehe, ja, det skal jo ikke være noen dypfryser ;)

 

Jeg har lagt et termometer i kjøleskapet nå, og det holder ganske konsekvent 10 grader. En melk jeg kjøpte tidligere denne uken hadde også blitt dårlig i går, så det er åpenbart at det er noe galt. Virker som om jeg må bite i det sure eplet og kjøpe nytt kjøleskap.

Anonymkode: 72e65...d7c

Jeg skjønner fremdeles ikke at det er mulig å få et fryseskap "for kaldt". Innfrysing skal jo helst skje helt nede ved -25 grader, og oppbevaring ved -18 eller kaldere. Et fryseskap sliter jo gjerne mer enn en fryseboks med å klare å holde så lave temperaturer, blant annet fordi kulden gjerne "renner ut" når døren åpnes.

(Sorry, dette blir avsporing.)

Anonymkode: 6a659...9d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen kombiskap er laget slik at det er fryseren som styrer temperaturen på kjøleskapsbiten, og i og med at det blir kaldere i frysen når du stiller temp, kan det høres ut som det er slik i dette tilfellet. 

Da kan det være at "røret" på baksiden av skapet er frosset til eller lignende. Sjekk dette først. Får du fikset det så holder kjøleskapet en stund til. Men du må nok ha nytt etterhvert uansett.

Anonymkode: d2e32...eca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Noen kombiskap er laget slik at det er fryseren som styrer temperaturen på kjøleskapsbiten, og i og med at det blir kaldere i frysen når du stiller temp, kan det høres ut som det er slik i dette tilfellet. 

Da kan det være at "røret" på baksiden av skapet er frosset til eller lignende. Sjekk dette først. Får du fikset det så holder kjøleskapet en stund til. Men du må nok ha nytt etterhvert uansett.

Anonymkode: d2e32...eca

Takk for tips, skal sjekke dette baksiden av kjøleskapet og se om jeg kan se noe.

Anonymkode: 72e65...d7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være at rør eller ventil mellom fryser og kjøleskap har frosset igjen, da hjelper det å avise kjøleskapet/fryseren.

mitt forrige kjøleskap hadde dette problemet, masse ising i kanalen mellom kjøleskap og fryser, hos meg var det problem med at det bråket veldig mye. Måtte bare trekke ut stikkontakten til all is hadde tint så var det i orden i et halvt år til.

Anonymkode: d3a70...671

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kan være at rør eller ventil mellom fryser og kjøleskap har frosset igjen, da hjelper det å avise kjøleskapet/fryseren.

mitt forrige kjøleskap hadde dette problemet, masse ising i kanalen mellom kjøleskap og fryser, hos meg var det problem med at det bråket veldig mye. Måtte bare trekke ut stikkontakten til all is hadde tint så var det i orden i et halvt år til.

Anonymkode: d3a70...671

Takk for tips, men i mitt tilfelle har det vært ekstrem smelting uten at jeg har dratt ut kontakten (pga. den høye temperaturen i skapet), så jeg vil ikke tro det er det.

Anonymkode: 72e65...d7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.7.2017 den 21.59, AnonymBruker skrev:

Jeg er litt usikker på om det egentlig er ødelagt, for det er kjølig, men ikke kaldt nok... Kan de virkelig sende meg faktura over mail på den måten? Det kan de da ikke ha lov til?

Det er det jeg håper å unngå... Kjip utgift.

Anonymkode: 72e65...d7c

Du får et brukbart kombiskap ned i 3-4000 kr.

En servicemann tar gjerne 1000kr pr time inkl moms og kjøring, så kommer reservedeler i tillegg. Du har ingen garantier for at ikke noe annet ryker like etterpå, ny utgift.

Kjøp nytt, så har du 5 års reklamasjon.

Anonymkode: 4955b...0e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...