Gå til innhold

..

Pipaluk

Anbefalte innlegg

På 20. juli 2017 den 18.58, AnonymBruker skrev:

Endret av Pipaluk
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
3 minutter siden, Pipaluk skrev:

De må også ha en forståelse for at folk ikke har kapasitet til å sette seg inn i vanskene, når de melder seg på slike aktiviteter! Da får de heller blir med folk de kjenner godt, som har forståelse for oppførselen. Eller finne en aktivitet som egner seg bedre. En venninne av meg er svaksynt. Hun kan ikke bare melde seg på et slikt arrangement og forvente at det skal tilpasses henne. 

MIn lojalitet ligger først og fremst hos denne damen som fikk privatlivet sitt utlevert til alle. 

En del av problemet er jo at de ikke vet at de har problemet. Dette er en ganske merkelig tråd.... Hvorfor så opphengt i å klandre denne mannen?

Anonymkode: 03964...6af

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20. juli 2017 den 20.04, AnonymBruker skrev:

Endret av Pipaluk
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 14. juli 2017 den 20.21, AnonymBruker skrev:

Du bør uansett sende epost og ikke ringe så du kan dokumentere at du har sagt at du ikke har bestilt og ikke vil ha flere. Opprett gjerne en egen Gmail-adresse du kan bruke til tvilsomme selskaper, for de kommer sikkert til å legge deg på spamlister.

Anonymkode: 2a655...440

Nå fikk jeg tilsendt barberhøvler også. Tragisk:(  Tredje eposten jeg skrev. Sa at de var i ferd med å starte opp en ny avdeling i Forbrukerådet, med jurister som hadde spesiell  kompetanse på useriøst nettsalg. Tror ikke det funker, men greit å få ut litt gruff :(

Anonymkode: 96f6b...a63

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, Pipaluk skrev:

Han sa at han ikke klarte å lese mellom linjene. Ergo har han innsikt i egne problemer. Da må han ta konsekvensen av det han sier.

Hva mener du med dette? Tror du det at han vet han ikke klarer å lese mellom linjene betyr at han ikke egentlig har dette problemet?

Anonymkode: d1790...caf

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Asperger og emati er mer enn vanskelig.

Empati er evnen til å sette seg inn i andres situasjon og forstå at det for den andre er/var logisk og naturlig å agere slik vedkommende gjorde, basert på dennes bakgrunn, erfaringer og opplevelse av situasjonen.

Det krever alt som menensker med asperger syndrom har problemer med. 

Sympati derimot har de fleste med asperger syndrom ingen problemer med å føle.

Egenopplevd eksempel: En gutt med asperger syndrom nekter å være med familien på kino. Grunn: Han synes filmen er totalt uten interesse. Guttens lillesøster har gledet seg lenge til å se denne filmen. Da hun hører at det ikke blir noen kinotur fordi storebror har satt seg på bakbeina og nekter å være med, så blir hun så lei seg at hun trekker den ene foten opp i benken, holder rundt kneet og begynner å gråte. Gutten ser dette og sier med stor sympati i stemmen: "Stakkars <navnet på lillesøster> som har slått seg på kneet". Gutten klarer med andre ord ikke å forstå at lillesøster er ulykkelig fordi hans steinharde motstand mot å se filmen gjør at hun ikke får sett filmen hun har gledet seg til så lenge. Han så hun holdt seg rundt kneet og gråt. Ergo var hans forståelse at kneet var så vondt at hun gråt. Hun måtte ha slått kneet sitt.

Han hadde stor sympati med sin lillesøster fordi hun hadde så vondt i kneet at hun gråt. Han hadde absolutt null empati med sin søster siden han ikke kunne forstå at hun hadde gledet seg og bygget opp forvenntinger til denne filmen. Han hadde bestemt at den var dritt kjedelig og ikke skulle sees. 

Anonymkode: a5931...41f

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg har selv Aspergers. Og jeg ser jo tydelig at det han sa er helt bak mål. Sånt sier man bare ikke videre. 

Sosialt samspill kommer ikke naturlig for oss med Aspergers men det betyr absolutt ikke at vi alle er like gode på sosialt samspill. Man kan tilegne seg mye. Og evnen til å tilegne seg dette blir det som ofte gjør forskjellen. Jeg har høy sosial forståelse, ingen merker på meg at jeg er det noe annerledes med, for jeg kompenserer så mye. Jeg har lest utrolig mye bøker fra jeg var liten noe jeg tror har hjulpet. Ellers er jeg sosial og interessert i andre mennesker, noe som også hjelper på. Jeg har nære venner og har hatt kjærester. Når jeg fortalt noen av mine venner at jeg hadde Aspergere ble de forundret for jeg var jo den i gruppa som alltid klarte å sette seg best inn i andres problemstillinger (blant annet). Poenget er at det JEG er god på er ikke fordi jeg har Aspergere,  men kanskje på tross av det. Som alle andre har vi være svake og sterke sider. 

Jeg har møtt mange med Aspergere for å si det på en litt annerledes måte: de er litt fjerne sosialt. Og sånn er det når man har Aspergere og ikke har brukt tid og energi og hatt interesse for å lære seg sosialt samspill. 

Når det gjelder empati. Mitt problem har vært at jeg har hatt en grenseløs empati. Noen ganger har det vært vanskelig mellom å skille mellom det som har skjedd meg selv og det som har skjedd andre. Altså at hvis noen andre opplever noe vondt så føler jeg det like sterkt som dem. Det fører til egoisme. For jeg får så vondt at jeg glemmer av at "hei, dette skjedde ikke med MEG". SÅ en enorm innlevelsesevne altså. Som voksen er jeg flinker å regulere dette. Jeg trenger ikke ta verdens sorger på mine skuldre. Ellers synes jeg ofte empatien til en med Aspergere kan være nyttig og god for den tar gjerne ikke høyde for sosiale normer og forventninger. Sånn at hvis Jens falt i skolegården gikke ikke jeg bort, ikke fordi jeg ikke brydde meg, men fordi jeg visste at det verste er at folk ser at du tryna. Jeg blir ikke drevet av "nå burde jeg sikkert sjekke" eller "alle andre trøster, jeg vil ikke være utenom", men mine empati retter meg mot "hva er best for Jens nå?" uten som sagt dette med flokkmentalitet og å ikke ville skille seg ut og "fordi jeg må". 

Der han her gode var åpenbart feil.  Det kan han godt få høre. Og det beste er om noen forklarer, så gjør han forhåpentligvis ikke det samme igjen. Det er å gjøre ham en bjørnetjeneste å ikke si fra. Da har han ingen mulighet for å forstå det, siden som sagt det faller ikke naturlig. 

Anonymkode: 3333e...722

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20. juli 2017 den 20.12, AnonymBruker skrev:

.

Endret av Pipaluk
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, Pipaluk skrev:

En kan godt ha Asperger og vite hvilke ferdigheter en ikke mestrer. Dette er en person som ble diagnostisert i voksen alder. Jeg vil tro at alle med den diagnosen har følt seg utafor til tider. Og kjent på en manglende sosiale kompetanse  Selv om det er mye med det sosiale som han ikke mestrer så er ikke det en unnskyldning for å si hva som helst han kommer på. Da bør han heller la være å bevege seg inn på temaer han vet kan bli problematiske.

Jeg tror jeg kan si med hånden på hjertet at jeg aldri har følt på manglende sosial kompetanse. For sosial kompetanse har jeg, i massevis. Ofte mer enn andre uten syndromet, opplever jeg. Men jeg har følt på en manglende sosial "letthet", og en manglende sosial tilhørighet. En manglende sosial intuisjon. En manglende sosial innebygd reaksjonsevne. 

Der jeg og en venninne har akkurat samme reaksjon gjør min venninne det fordi hun har sosial intuisjon, mens jeg gjør det pga sosial kompetanse og kunnskap.  

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20. juli 2017 den 20.22, AnonymBruker skrev:

Endret av Pipaluk
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror jeg kan si med hånden på hjertet at jeg aldri har følt på manglende sosial kompetanse. For sosial kompetanse har jeg, i massevis. Ofte mer enn andre uten syndromet, opplever jeg. Men jeg har følt på en manglende sosial "letthet", og en manglende sosial tilhørighet. En manglende sosial intuisjon. En manglende sosial innebygd reaksjonsevne. 

Der jeg og en venninne har akkurat samme reaksjon gjør min venninne det fordi hun har sosial intuisjon, mens jeg gjør det pga sosial kompetanse og kunnskap.  

Da lurer jeg jo på hvilke vansker du har i hverdagen? Hva kjennetegner Asperger syndrom hos deg? Hvis du vil fortelle?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 20. juli 2017 den 17.46, Måbarefåsiat... skrev:

..

Endret av Pipaluk
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20. juli 2017 den 17.30, WubWub skrev:

..

Endret av Pipaluk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, Pipaluk skrev:

jeg synes det er flott at folk beveger seg ut av konfortsonen, men det betyr ikke at alle passer inn alle steder. Der har de også et ansvar for å finne egnet sted  Jeg er ingen oppmerksom person og blir derfor mye distrahert. Jeg er glad jeg aldri har forsøkt meg i rollen som badevakt Ei heller andre jobber som krever at jeg er i høy beredskap.

En kan heller ikke forvente å bli forstått i alle sammenhenger. Hvis han har en personlighet som gjør at han stadig kommer i vanskelige situasjoner så bør han etter min mening tilbringe tid med de som han kjenner fra før, og som kan tolerere han. Det handler om trygghet for han- og for oss andre.

Selvsagt ikke. Dette er hinsides tåpelig. Om alle mennesker skal "holde seg med sine", så vil vi få en delt befolkning som sitter og skuler på hverandre. Dette er like tåpelig som å si at muslimer ikke burde være sammen med kristne. Mennesker må lære å være rundt hverandre, det lærer man ikke ved å isolere alle som er annerledes. Du selv trenger mye opplæring i å være sammen med andre mennesker, du er sykelig opphengt i denne mannen grunnet en feil han gjorde

Anonymkode: 03964...6af

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
12 minutter siden, Pipaluk skrev:

Hvorfor velge en aktivitet som krever gode samarbeidsferdigheter med andre frivillige som vedkommende ikke kjenner? Har ikke de selv et ansvar for velge rikig aktivitet hvor de kan være seg selv?  Nå var vi andre frivillige på dette oppholdet nokså rolige. Jeg vet om andre som hadde blitt fly forbannet..Hvordan hadde han taklet det hvis noen ble rasende på han eller begynte å grine?

Men det var vel ikke samarbeidsevnen hans det sto på med det du tar opp i HI?

Hvis det at han fortalte det videre til alle handler om samarbeidsevnen, så må jo det gjelde henne også. At hun må være forsiktig med hvem hun forteller ting til eller velger å samarbeide med, spesielt hvis det handler om noe hun ikke vil alle skal vite. Hun fortalte det til en fremmed sånn helt uten vidre, høres det ut som. Det var jo litt dumt tydeligvis.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, Pipaluk skrev:

Når jeg hører om andre med syndromet som er i jobb og har kjæreste/kone så stiller jeg spørsmål  ved om dette er så alvorlige forstyrrelser som det står her.  Her er det jo et stort spekter.

Svaret på det stiller spørsmål ved finner du i din siste setning.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20. juli 2017 den 21.03, AnonymBruker skrev:

Endret av Pipaluk
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Svaret på det stiller spørsmål ved finner du i din siste setning.

Hva er da det minst kriteriet du må oppfylle for å få diagnosen? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...