Gå til innhold

..

Pipaluk

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, Pipaluk skrev:

Han sa noe om at han hadde en diagnose første gang jeg møtte han. Jeg synes slike ting er privat og spurte ikke mer om dette. Tenkte først at det var noe psykisk at han derfor hadde blitt ufør. At diagnosen var Asperger visste jeg ikke før noen sa det til meg siste kvelden. Det kunne han ha sagt til meg, hvis han først skulle si det til alle. Det hadde hjulpet meg å vite det.

Så han HAR fortalt, men du brydde deg ikke om å finne ut av hva han snakket om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 20. juli 2017 den 17.56, WubWub skrev:

Endret av Pipaluk
...
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Vis meg hvor jeg har drevet personangrep her.

Jeg tror du har blandet meg og ts, og det er da vitterlige IKKE min feil.

Verge passer nok best, da som sagt han ikke akkurat virker som om han har "lett" aspergers.

Anonymkode: 37a66...aab

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Gardermobanen skrev:

Fyren vet hva han oppfører seg dårlig og sier likevel ikke unnskyld, men prøver i stedet å hindre at hans datter finner ut av hvordan han oppfører seg. Jeg har ingen sympati for slike mennesker. Det er noe helt annet en små barn som oppfører seg litt rart og derfor ikke får venner. De kan jeg sympatisere med. 

:tommelopp: nice. Du trenger ikke skrive at du ikke har sympati - det var tydelig.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
34 minutter siden, Pipaluk skrev:

Jeg er usikker på dette. Jeg føler at noen kan være i grenseland der. Han var opptatt av at dattera hennes ikke skulle få høre det han sa til alle oss andre, så NOE forståelse har han tydeligvis.

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Aspergers eller ikke, det der var skikkelig drittsekkoppførsel. Som en annen bruker sa så var han jo temmelig klar over at dattera ikke måtte finne utav det. Da har han visst at det han gjorde var galt, men han sa ikke beklager

etterpå.Anonymkode: 37a66...aab

Det blir helt feil av dere å tenke sånn. Det at han var opptatt av at datteren ikke måtte få vite noe forteller ikke nødvendigvis at han var klar over at det han sa ikke skulle sies til alle. Dere vet ikke hvordan han tenkte og kan dermed ikke gå utifra noe sånn som dere gjør her. Kanskje er det f.eks viktig for han å skjerme barn for sånt, mens når det gjelder voksne så tenker han annerledes og ser ikke problemet? Jeg vet heller ikke... Dere vet ikke hvordan han tenker om dette eller hvorfor han synes det ene var feil men ikke det andre.

Anonymkode: d1790...caf

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20. juli 2017 den 17.59, Måbarefåsiat... skrev:

Endret av Pipaluk
...
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Gardermobanen skrev:

Fyren vet hva han oppfører seg dårlig og sier likevel ikke unnskyld, men prøver i stedet å hindre at hans datter finner ut av hvordan han oppfører seg. Jeg har ingen sympati for slike mennesker. Det er noe helt annet en små barn som oppfører seg litt rart og derfor ikke får venner. De kan jeg sympatisere med. 

Det var ikke hans datter. Du tolket hovedinnlegget feil.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20. juli 2017 den 18.03, AnonymBruker skrev:

Endret av Pipaluk
..
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, WubWub skrev:

Det var ikke hans datter. Du tolket hovedinnlegget feil.

Ja, jeg leste det feil. Men står fortsatt for alt det andre jeg har skrevet om han.  Kjip fyr man burde holde seg unna. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Pipaluk skrev:

Jeg spør ikke nærmere om hva slags diagnose folk har, med mindre de sier det selv.  Det tilhører privatlivet. Jeg er mest opptatt av om de til tross for diagnosen kan fungere sosialt, det er viktigst for meg.

Det blir som å kreve at en som er psykotisk ikke skal være psykotisk.

Eller kreve at en som har vært blind hele livet skal se.

Eller kreve at noen som lider av emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse skal være stabil.

Eller be noen som ikke har ben eller armer om å klatre opp mount everest.

Men om det hadde vært så enkelt så hadde det ikke finnes funksjonshemming, psykiske lidelser eller utviklingsforstyrrelser.

Man kan ikke kreve av noen det en ikke har forutsetninger for å klare pga nevrologiske eller fysiske avvik. Man må legge lista på nivået de er på å akseptere og respektere at de har utfordringer i hverdagen som kanskje er fremmed og uforståelig for oss andre.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20. juli 2017 den 17.52, WubWub skrev:

Endret av Pipaluk
...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det blir helt feil av dere å tenke sånn. Det at han var opptatt av at datteren ikke måtte få vite noe forteller ikke nødvendigvis at han var klar over at det han sa ikke skulle sies til alle. Dere vet ikke hvordan han tenkte og kan dermed ikke gå utifra noe sånn som dere gjør her. Kanskje er det f.eks viktig for han å skjerme barn for sånt, mens når det gjelder voksne så tenker han annerledes og ser ikke problemet? Jeg vet heller ikke... Dere vet ikke hvordan han tenker om dette eller hvorfor han synes det ene var feil men ikke det andre.

Vi vet ikke, men det skurrer likevel her. Hvorfor skulle han bry seg om hva dattera fant ut eller ikke om han ikke skjønte bæret av det han viderformidlet? Hvorfor forstår han da å skulle skjerme barn fra noe sånt, om det ikke var gale? Da er det ikke "bare" aspergers, da er man en drittsekk. Vil også si at det ikke var klokt av kvinnen å fortelle dette til en villt fremmed heller. Dette er jo et bevis på hva som kan gå galt.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 minutter siden, Pipaluk skrev:

Du har rett i at vi ikke aner hva han tenkte ( og det er vel like greit). Jeg stiller likevel spørsmål ved om en skal akseptere at folk med aspergere kan si alt de tenker høyt. Finnes det ikke noen grenser for de også, som det gjør for oss andre "normale"?

Vel, de som har problemer på disse områdene og som ikke forstår at det de sier ikke er sånt man sier høyt, hva skal andre rundt denne personen gjøre? Jeg vil si at det beste er å akseptere at personen er sånn, uten at det betyr at man ikke skal si ifra eller at det aldri får konsekvenser. Men det må gjøres på riktig måte og man må forstå at det handler om et syndrom, ikke ønske om å være ufin. (Ja, jeg vet at alle kan være drittsekker uansett diagnose, men nå snakker jeg om de med Asperger som havner i situasjoner som denne mannen der han tydeligvis ikke forstod at det var galt å si dette høyt.)

Hvis man ikke aksepterer at de er sånn, men behandler de som om de er drittsekker for noe de ikke kan noe for. Da får de heller aldri sjansen til å lære. Si ifra på en ordentlig måte, forklar hvorfor det var galt. Gi dem en sjanse til å forstå.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Pipaluk skrev:

Da bør han finne mer ut av aktiviteten på forhånd. Det er ikke alle som er egnet til alle aktiviteter.   Ja det er bra å sosialisere seg, men hvor og med hvem er det greit å reflektere rundt.

Dette var et frivillig arrangement hvor fremmede mennesker kunne delta - ergo midt i blinken for en som ønsker sosialisering og aktivitet i hverdagen. Bra han kommer seg ut fremfor å sitte hjemme og henge med hodet fordi han bare møter intoleranse og manglende aksept pga utfordringene han har. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Vi vet ikke, men det skurrer likevel her. Hvorfor skulle han bry seg om hva dattera fant ut eller ikke om han ikke skjønte bæret av det han viderformidlet? Hvorfor forstår han da å skulle skjerme barn fra noe sånt, om det ikke var gale? Da er det ikke "bare" aspergers, da er man en drittsekk. Vil også si at det ikke var klokt av kvinnen å fortelle dette til en villt fremmed heller. Dette er jo et bevis på hva som kan gå galt.

Vi kan umulig vite så det blir bare å spekulere. For han kan det å være utro være en voksengreie og noe som barn ikke må høre om. Siden han kun var blant voksne når han sa det høyt så kanskje han ikke så problemet. Så enkelt kan det være. Men dette var bare et eksempel.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20. juli 2017 den 18.13, AnonymBruker skrev:

Endret av Pipaluk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Vi kan umulig vite så det blir bare å spekulere. For han kan det å være utro være en voksengreie og noe som barn ikke må høre om. Siden han kun var blant voksne når han sa det høyt så kanskje han ikke så problemet. Så enkelt kan det være. Men dette var bare et eksempel.

Det kan godt hende, men dessverre tviler jeg på at det er det som er årsaken.

1 minutt siden, Pipaluk skrev:

Jeg aner faktisk ikke hvordan han fikk vite det. Kanskje hun har forsnakket seg, eller tenkt at dette ble en fortrolig samtale?. Kanskje han også har misforstått det hele?   Jeg synes uansett det er ubehagelig å få servert noe sånt, det har ikke jeg behov for å vite.

Ja jeg forstår godt at det er ubehagelig!

4 minutter siden, WubWub skrev:

Dette var et frivillig arrangement hvor fremmede mennesker kunne delta - ergo midt i blinken for en som ønsker sosialisering og aktivitet i hverdagen. Bra han kommer seg ut fremfor å sitte hjemme og henge med hodet fordi han bare møter intoleranse og manglende aksept pga utfordringene han har. 

Det er nok ikke det som er problemet, men at han kanskje sier upassende ting til potensielle nye venner. De gidder ikke å finne seg i det, og velger dermed å ikke ha ham som venn. Kanskje de har prøvd å forklare ham at man ikke sier eller gjør sånt, men at han ikke hører etter. Det kan også tenkes at han har fortalt en massiv hemmelighet som potensielt kan ha ødelagt livet til den potensielle vennen. Det er ikke så svart hvitt som det altså.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20. juli 2017 den 18.15, WubWub skrev:

Endret av Pipaluk
...
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20. juli 2017 den 18.16, AnonymBruker skrev:

Endret av Pipaluk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er nok ikke det som er problemet, men at han kanskje sier upassende ting til potensielle nye venner. De gidder ikke å finne seg i det, og velger dermed å ikke ha ham som venn. Kanskje de har prøvd å forklare ham at man ikke sier eller gjør sånt, men at han ikke hører etter. Det kan også tenkes at han har fortalt en massiv hemmelighet som potensielt kan ha ødelagt livet til den potensielle vennen. Det er ikke så svart hvitt som det altså.

Det dreier seg om manglende aksept om en blir karakterisert som en drittsekk fordi han har en MEDFØDT nevrologisk FORSTYRRELSE som fører til at han har en sosial funksjonsnedsettelse som han ikke kan noe for - enkelt og greit. 

Om noe så er det skolen som har sviktet her da de ikke har fanget opp dette i tidlig alder å gitt han den oppfølgingen han trengte for å bygge den sosial kompetansen han ville komme til og trenge. 

Ergo har samfunnet sviktet han i mangel på aksept og forståelse. 

Endret av WubWub
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...