Gå til innhold

...

Pipaluk

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
På 20.7.2017 den 17.18, Pipaluk skrev:

Hva når de er i andre sammenkomster, skal de ta frem elektronikken da også?  Det slår jeg jo at grunnen til at disse sliter sosialt er blant annet at de får lov til å  ha med nettbrett under middagen. Det er ingen god løsning på sikt. Og å kjede seg kan alle oppleve, da får en heller finne noen strategier, uten nettbrett, for å holde ut.

Så problemet i dine øyne er selve nettbrettet? Jeg var også en sånn tenåring. Hatet selskap og store sammenkomster. Noe som er ganske naturlig å mislike i den alderen. Jeg dro med meg ei bok overalt, og leste. For meg er det akkurat det samme som å sitte på nettbrett nå. 

Anonymkode: 5e10d...054

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 21. juli 2017 den 17.39, AnonymBruker skrev:

Endret av Pipaluk
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på hvilket inntrykk selskapene fikk av deg og din boklesing. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På ‎20‎.‎07‎.‎2017 den 17.21, Pipaluk skrev:

Jeg kjenner en mor som har en sønn med down syndrom og autisme. At han sitter med nettbrett synes jeg er en god ide, da han antakelig kan ødelegge middagen pga raseriutbrudd. Det er løsningen for at han i det hele tatt kan delta. Men disse barna, som ikke har noen diagnose , men som nok bare er usikre og ikke har så mye trening i det sosiale, synes jeg er dårlig folkeskikk. Men blir ikke bedre kjent med andre i slekta, om en bare er opptatt av det teknologiske. Da melder seg ut fra første stund.

I en annen tråd skrev du at det ikke har noe å si om man har diagnose (autisme), fordi dårlig oppførsel er dårlig folkeskikk, uansett hva, "diagnose eller ei",  skrev du. Hvorfor gjelder ikke det samme her. Hvorfor er det ikke dårlig folkeskikk å sitte med nettbrett uansett hvem det gjelder, "diagnose eller ei", i dette familieselskapet?

Anonymkode: ccd7a...0be

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
55 minutter siden, Pipaluk skrev:

Ett av barna til søskenbarnet mitt sier svært lite i selskaper. Hun svarer på direkte spørsmål men spiller ikke ballen tilbake. Jeg tenkte først at hun bare var sjenert, og følte seg litt utilpass i settingen. Nå vet jeg jo at hun ikke har klart å skaffe seg nye venner, der hun har flyttet. hun tilbringer mesteparten av tiden sin i sin lille hybel. Hun har valgt studieretning, og jobb som hun ikke kan forventes å livnære seg av, og hvor hun også jobber alene.  Noen andre i familien har inkludert henne i ulike settinger, men hun tar aldri initiativ til noe selv. Jeg lurer på hva det blir av henne på sikt.

Du skriver ikke noe om hva slags besynderligheter du i ettertid kom frem til, når det gjelder denne stakkars jenta (som sannsynligvis har en slags sosial angst eller noe)

Det virker som du elsker å hakke på unge som rett og slett ikke har lyst å prate med deg. Det virker ikke som du egentlig er interessert i å støtte disse unge menneskene i din krets, men heller at du nyter når det går ille med dem? Hva er egentlig ditt problem?

Anonymkode: 52192...a2e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

At barn og ungdommer sitter med mobil eller nettbret er nå en ting, men har faktisk opplevd voksne mennesker gjøre det og det er bare uhøflig. Noen ganger må man gjøre ting som er kjedelig. Når man er voksen må man ta seg sammen. Suck it up.

Jeg vokste opp uten noe nettbrett, iPhone osv. Men mange barn og unge (voksne og) er skikkelig avhengig av det. Det er egentlig litt trist. Jeg satt ikke med noe sånt i familieselskap og jeg overlevde selv om det var kjedelig  

Anonymkode: 47922...87e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22. juli 2017 den 15.15, AnonymBruker skrev:

..

Endret av Pipaluk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har mange svart at det synes at det er uproblematisk at barna bruker nettbrett under familieselskaper. Gjelder det deres egne barn også, eller blir det noe annet?  Får de lov til å ta opp nettbrett eller bok, hvis de kjeder seg eller sliter med å sitte stille?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 timer siden, maia_02 skrev:

Nei. Snakk med familien eller dra hjem. 

Hvor mange tenåringer får egentlig valget om å holde seg hjemme? Husker godt at jeg nærmest ble tvunget til å være med i familieselskap, unntaket var når jeg hadde ørebetennelse og eksamen dagen etter

Anonymkode: 91095...596

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mange tenåringer får egentlig valget om å holde seg hjemme? Husker godt at jeg nærmest ble tvunget til å være med i familieselskap, unntaket var når jeg hadde ørebetennelse og eksamen dagen etter

Anonymkode: 91095...596

Enig. Måtte fint bli med selv om jeg synes det var dørgende kjedelig. Vi hadde ikke nettbrett på den tiden, men kunne bare glemme å ta frem mobilen min. Satt bare å så på klokka og ville dra :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min datter på 16 år får ikke sitte med mobilen i selskap. Hun er gammel nok til å bidra i samtaler og styre de inn på tema hun synes er spennende dersom hun skulle kjede seg. Det er en del av det å bli voksen, det å tåle å kjede seg og at man ikke alltid har verdens mest interessante samtalepartner. Jeg kan også kjede vettet av meg i familieselskap, men jeg tar ikke frem telefonen. 

Anonymkode: 65bd0...4b1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min datter på 16 år får ikke sitte med mobilen i selskap. Hun er gammel nok til å bidra i samtaler og styre de inn på tema hun synes er spennende dersom hun skulle kjede seg. Det er en del av det å bli voksen, det å tåle å kjede seg og at man ikke alltid har verdens mest interessante samtalepartner. Jeg kan også kjede vettet av meg i familieselskap, men jeg tar ikke frem telefonen. 

Anonymkode: 65bd0...4b1

Ahh, når man blir voksen og finner ut dette var en løgn og man slutter å gå i familieselskaper :sol:

Anonymkode: 6a67e...58c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...