Gå til innhold

...

Pipaluk

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker

Barn leker, voksne prater, mens tenåringer kjeder seg i familieselskap hvor det ofte blir pratet om "gamledager" og voksenting.

Ingen telefon eller nettbrett ved matbordet, men i pauser/mingling er iallefall det lov for våre tenåringer når vi har familiesamlinger og bursdager.

Men alt med måte selvfølgelig :)

Anonymkode: 24707...20a

• Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis barna hennes sliter en del sosialt så kan det jo være at det å få sitte med nettbrett i familieselskaper er det som gjør at denne tenåringen i det hele tatt klarer å gjennomføre å være der. Kanskje hadde alternativet vært at hun ikke kom i det hele tatt. Men det kommer jo litt an på hva du mener med "sosiale problemer." Jeg tenker at ja, det kan være akseptabelt, fordi det kommer an på så mye og derfor vil jeg ikke se på det som uakseptabelt selv om det er det for andre og uansett hvor uhøflig det måtte virke.

Anonymkode: 77c14...04c

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg synes det er helt greit for tenåringer og urolige barn. Jeg husker hvor utrolig kjedelig det kunne være å sitte i familieselskaper eller om vi var på besøk steder hvor det ikke var andre barn. 

Anonymkode: c60cf...81c

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mann og sønn har begge diagnoser på autismespekteret og jeg har måttet svelge noen kameler vedr. dette.
Det har tatt meg ÅR å forstå mannens sosiale angst og behov for å "logge av" folk rundt seg og måtte askeptere at han sitter med telefon i et hjørne. Selvsagt ikke ved middagsbordet. Samme med guttungen.
Men når svigerinnen min sitter med det bare fordi hun ikke liker familien vår og kjeder seg, det er bare dårlig folkeskikk.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Selvfølgelig kan tenåringer sitte med nettbrett i familieselskaper. Ellers ville de vel kjedet seg ihjel :)

Anonymkode: 5d51d...470

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns ikke det gjør noe. Vær tilstede under middagen, men etterpå er det omtrent fritt vilt hva man finner på så lenge det er trygt :P

Sitter selv med mobil etter middagen er spist, prater litt og slapper av. Mest vennemiddager dette da, er ikke så stor fan av familiemiddager. :fnise: Føler det skal være så fint og pyntelig og er redd omtrent alt jeg gjør er uhøflig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

I middagsselskap, nei. På hytta etter en lang dag i aktivitet sammen er det helt OK. 

Anonymkode: 85d9f...4fb

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men dette er jo åpenbart en familie som sliter sosialt. Jeg ser egentlig ikke hvorfor du trekker frem disse som eksempel. De fleste strekker vel seg litt lenger for noen som ikke fungerer så godt som alle andre. 

Generelt sett avhenger det av bruken. Dersom man bare skal sjekke om man har fått en e-post eller melding tenker jeg at det er greit. Jeg er ikke så rigid på telefonbruk, men dersom det går utover den sosiale føringen i selskapet synes jeg ikke det er greit med mindre det er et behov for det. 

Anonymkode: 85e75...bf0

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
19 minutter siden, Pipaluk skrev:

Søskenbarnet mitt har noen unger som sliter en del sosialt. Jeg synes ikke det er så fryktelig rart, da hun har en del sosiale problemer selv. Hun er ikke alltid et godt forbilde for andre i familien, da hun ikke alltid hilser eller bidrar så mye med å oppretteholde samtalen.

Det jeg reagerer litt på er at hun lar den ene tenåringsjenta sitte med nettbrett/ mobil i familieselskaper. Hun påpeker også at hun ikke er så sosialt, og derfor sitter med det under familiesammenkomster.

Lar dere barna deres sitte med det i selskaper? Det er mange sammenkomster jeg kunne hatt lyst  til å ta frem et nettbrett, men jeg jeg føler for å bidra til felleskapet og ikke melde meg helt ut, selv om jeg kjeder meg eller føler at det er kleint. 

Hvilke retningslinjer har dere rundt dette?

Skal vi undersøke noe så tar vi frem nettbrett eller telefon og finner ut avsaken og legger det bort etterpå. Kommer en melding, så undersøker vi og legger bort. Ferdig arbeid. Å sitte med nesene nedi elektroniske apparater er noe vi gjør utenfor familiesammenkomster. 

Er denne jenta midt mellom barn og voksen så kan barna lett bli for barnslige og de voksen litt for voksne. Da er elektronikken lett å hente frem. Men da har de voksne et ansvar for å også dra med ungdommen inn i samtalen. Dette problemet du tar opp kan like gjerne være et problem som skal adresseres til de voksne som til den unge. 

Anonymkode: 83470...a93

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bare slå av Internettet. 

Anonymkode: 90300...6a3

Med eget simkort så nytter det ikke å slå av det trådløse nettet. 

Anonymkode: 83470...a93

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

De fleste tenåringer, vil ikke være med i familieselskaper engang. Og barna må da ikke sitte pent til pynt hele tiden, de får leke. Tenåringen synes det de voksne snakker om er kjedelig. Så ser virkelig ikke problemet, om tenåringen sitter med nettbrett. Men ikke under middag, eller servering. Da må det legges bort.

Anonymkode: 1265c...6e1

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men dette er jo åpenbart en familie som sliter sosialt. Jeg ser egentlig ikke hvorfor du trekker frem disse som eksempel. De fleste strekker vel seg litt lenger for noen som ikke fungerer så godt som alle andre. 

Generelt sett avhenger det av bruken. Dersom man bare skal sjekke om man har fått en e-post eller melding tenker jeg at det er greit. Jeg er ikke så rigid på telefonbruk, men dersom det går utover den sosiale føringen i selskapet synes jeg ikke det er greit med mindre det er et behov for det. 

Anonymkode: 85e75...bf0

Dette er barn som sitter nedgravd med nettbrettet gjennom hele middagen.   
Jeg synes ikke dette med å slite sosialt er en unnskyldning for å bruke nettbrett, det blir vel heller en kortsiktig løsning.  Hva med andre settinger, hva gjør de hvis de har glemt nettbrettet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Noen lar ungene sitte med nettbrettet hvis de har veldig aktive unger noe jeg skjønner godt siden det kan bli veldig forstyrrende i kaffeselskap for eksempel. Men synes man skal ha muligheten til å si at nå legger vi bort brettet og koser oss sammen alle mann.

Anonymkode: 10bb3...eb8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20. juli 2017 den 16.35, AnonymBruker skrev:

..

Endret av Pipaluk
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20. juli 2017 den 16.46, AnonymBruker skrev:

Endret av Pipaluk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig kan tenåringer sitte med nettbrett i familieselskaper. Ellers ville de vel kjedet seg ihjel :)

Anonymkode: 5d51d...470

Hva når de er i andre sammenkomster, skal de ta frem elektronikken da også?  Det slår jeg jo at grunnen til at disse sliter sosialt er blant annet at de får lov til å  ha med nettbrett under middagen. Det er ingen god løsning på sikt. Og å kjede seg kan alle oppleve, da får en heller finne noen strategier, uten nettbrett, for å holde ut.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...