Gå til innhold

Studielån og AAP - hvor mye?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg mener at en ikke må ta opp fult lån og stipend (som er rundt 100 000). Men en kan kun ta opp eks stipend, som er mye mindre. 

Anonymkode: 1f5c2...5ea

Poenget er jo at man ikke får omgjøring til stipend når man går på AAP. Man får bare lån. 

Jeg ser egentlig ikke poenget med å ikke ta opp fullt lån når man først skal ta opp lån. Det er mest økonomisk i lengden. 

Anonymkode: aa7c9...e9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Poenget er jo at man ikke får omgjøring til stipend når man går på AAP. Man får bare lån. 

Jeg ser egentlig ikke poenget med å ikke ta opp fullt lån når man først skal ta opp lån. Det er mest økonomisk i lengden. 

Å ta opp lånet er det eneste fornuftige. Mens man studerer er det avdragsfritt og rentefritt. La det stå på en høyrentekonto (man vil tjene noen få hundrelapper).

Jeg ville vurdert å putte pengene inn på BSU hvis man ikke sparer maksimalt der allerede (da får man 5000 gratis og rentene er mye høyere enn på vanlige kontoer). Når man da skal ha lån vil studielånet være billigere enn boliglånet.

TS er på AAP og har da høyere risiko for å bli arbeidsledig eller å bli innvilget uføretrygd. Hvis dette skjer slipper hun å betale tilbake lånet, eller å betale renter. Så lenge hun går på AAP vil hun ikke betale renter eller avdrag på studielånet. Blir man ufør slettes lånet (gratis penger!!!).

Man bør behandle pengene som et lån, putt det i en konto og bare bruk når man må. Dette er det billigste og beste lånet du kan få. Utnytt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette vet jeg. Har vært igjennom det selv i 2 år. Men jeg valgte å kun søke om stipend (pga tidligere lån) så jeg ikke skulle få alt for mye lån. Poenget med å ikke ta opp fult lån er at da slipper en å etter endt utdanning sitte igjen med så mye lån.

Selv har jeg fått noe omgjort til lån (går på minstesats på aap). Lurer på om jeg fikk 40 000 kr som lån, også ble halve omgjort til stipend. Så en skal aldri si aldri.

Og som noen poengterer, det er ikke ensbestemt med ufør når en går på aap. Mange trenger det kun midlertidig for å bli frisk. Mens en del går over til ufør. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette vet jeg. Har vært igjennom det selv i 2 år. Men jeg valgte å kun søke om stipend (pga tidligere lån) så jeg ikke skulle få alt for mye lån. Poenget med å ikke ta opp fult lån er at da slipper en å etter endt utdanning sitte igjen med så mye lån.

Selv har jeg fått noe omgjort til lån (går på minstesats på aap). Lurer på om jeg fikk 40 000 kr som lån, også ble halve omgjort til stipend. Så en skal aldri si aldri.

Og som noen poengterer, det er ikke ensbestemt med ufør når en går på aap. Mange trenger det kun midlertidig for å bli frisk. Mens en del går over til ufør. 

Ikke med TS sin inntekt. 

Lånekassen har de beste lånevilkårene. Det er mye bedre å sitte med et høyere studielån og lavere boliglån/billån/etc enn omvendt. Som @amativeReflection skriver kan man også få hele eller deler av lånet godskrevet om man blir varig ufør, og det faller bort ved død. Ellers er det lav rente og rentefritt under utdannelsen. Jeg ser overhodet ikke en god grunn til å ikke ta opp fullt lån med mindre man ikke har behov for pengestøtte og har fullt nedbetalt bolig og bil. TS faller ikke inn i denne kategorien. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke med TS sin inntekt. 

Lånekassen har de beste lånevilkårene. Det er mye bedre å sitte med et høyere studielån og lavere boliglån/billån/etc enn omvendt. Som @amativeReflection skriver kan man også få hele eller deler av lånet godskrevet om man blir varig ufør, og det faller bort ved død. Ellers er det lav rente og rentefritt under utdannelsen. Jeg ser overhodet ikke en god grunn til å ikke ta opp fullt lån med mindre man ikke har behov for pengestøtte og har fullt nedbetalt bolig og bil. TS faller ikke inn i denne kategorien. 

Selv med fult nedbetalt bolig og bil hadde jeg tatt lånet. 100 000 i tilnærmet gratis kreditt som også funker som livssforsikring/uføreforsikring er jo ikke å fnyse av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, amativeReflection skrev:

Selv med fult nedbetalt bolig og bil hadde jeg tatt lånet. 100 000 i tilnærmet gratis kreditt som også funker som livssforsikring/uføreforsikring er jo ikke å fnyse av.

Jeg valgte å ikke gjøre det, for jeg hadde alleredw mye studielån. Ca 250 000 kr. Så om ts har mye studielån fra tidligere, så bør en også tenke på at det må betales ned når hun/han begynner å jobbe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg valgte å ikke gjøre det, for jeg hadde alleredw mye studielån. Ca 250 000 kr. Så om ts har mye studielån fra tidligere, så bør en også tenke på at det må betales ned når hun/han begynner å jobbe. 

Forskjell å ta ut lånet og å bruke det opp. Å sløse bort hundretusenvis er fjottete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...