Gå til innhold

Ufør og rådgiver


JohnHamish

Anbefalte innlegg

Hei! Hatt AAP siden 20111 og alle tiltak er gjennomført og vi er i prosessen med å søke ung ufør. Da saksbehandler var usikker på om han sku sende inn søknad eller ikke så tok han det opp med sine kollegaer og de fikk han til å sende den videre til NAV rådgiver uten å si i fra. Det har nå gått en over en mnd uten svar fra rådgiver og jeg vet ikke når selve uføre søknad faktisk blir sendt inn. Lest meg mye opp på ufør og ikke sett noen plasser at nav rådgiver skal se på søknaden....

er dette vanlig? 

Endret av JohnHamish
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Forsikre deg om at den faktisk er sendt du.

Anonymkode: fff68...571

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanlig at rådgivende overlege ser på potensielle uføresaker, kan det være det han mente? Det er uansett ikke uvanlig at kollegaer hjelper hverandre med å sikre at alt er på plass i sakene. 

Nå i disse ferietider er det ikke så rart at det tar litt tid før du hører mer  

Det er du som fremmer søknad om uføre- ikke veilederen din forresten. 

Men ikke søk før du har fått grønt lys til å søke da det kan være at du ikke lenger fyller vilkår for AAP om du gjør det. 

Anonymkode: d375a...639

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke rådgivende overlege, er en vanlig nav rådgiver som har har sendt rapporten min til.

Vet at det er jeg som fremmer søknad. Men nå står alt stille. Går på sosialstønad mens jeg venter på svar fra rådgiver. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, JohnHamish skrev:

Hei! Hatt AAP siden 20111 og alle tiltak er gjennomført og vi er i prosessen med å søke ung ufør. Da saksbehandler var usikker på om han sku sende inn søknad eller ikke så tok han det opp med sine kollegaer og de fikk han til å sende den videre til NAV rådgiver uten å si i fra. Det har nå gått en over en mnd uten svar fra rådgiver og jeg vet ikke når selve uføre søknad faktisk blir sendt inn. Lest meg mye opp på ufør og ikke sett noen plasser at nav rådgiver skal se på søknaden....

er dette vanlig? 

1. Du søer ikke om ung ufør. Det er det ingenting som heter. Du søker i tilfellet uføretrygd med unguførtillegg.

4 timer siden, JohnHamish skrev:

Er ikke rådgivende overlege, er en vanlig nav rådgiver som har har sendt rapporten min til.

Vet at det er jeg som fremmer søknad. Men nå står alt stille. Går på sosialstønad mens jeg venter på svar fra rådgiver. 

2. Å søke uføretrygd kan ta mange måender, det er ikke gjort over natten. 

Rådgiver er "hakket" over vanlig saksbehandler som skal se på om vilkårene er oppfyllt før de sender saken videre, for å unngå å få saken din i retur, med at du ikke fuller vilkårene for trygd. 

Deretter skal saken gjerne videre til lege og til godkjenning. 

3. Vi er midt i fellesferien. Om noen jobber i Nav systemet nå, så er det hovedsaklig for å ta unna "hastesaker" og andre saker det haster med å få avgjort. Din sak er ikke gammel, du oppgir heller ikke at du er døende, sykehusinnlagt eller har andre grunner som gjør at du er prioritert i hastekøen. At du går på sosialhjelp regnes ikke som "hastesak". 

Smør deg me yålmodighet, det er det eneste du kan. 

Anonymkode: 33ec2...2ce

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

1. Du søer ikke om ung ufør. Det er det ingenting som heter. Du søker i tilfellet uføretrygd med unguførtillegg.

Anonymkode: 33ec2...2ce

Hvorfor er du så nedlatende? Virker som om du tror alle barn hadde følgende drøm da de var små: "når jeg blir stor skal jeg bli ekspert på hvordan leve av staten, pugge alle regler for alt som har med uførepensjon å gjøre!"

Anonymkode: 784af...fc0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er du så nedlatende? Virker som om du tror alle barn hadde følgende drøm da de var små: "når jeg blir stor skal jeg bli ekspert på hvordan leve av staten, pugge alle regler for alt som har med uførepensjon å gjøre!"

Anonymkode: 784af...fc0

Dette er da ikke nedlatende? Det er ren faktainformasjon. 

Anonymkode: d375a...639

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg virket det nedlatende. Er i alle fall mitt inntrykk av din respons. 

Vet alt fakta du oppga, det jeg spurte om var om det var vanlig med å sende søknad til rådgiver siden ingen plasser jeg har lest har det stått noe om det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan du mene at AB 33ec2...2ce er nedlatende? Jeg ser ikke noe kritikk eller nedvergende ovenfor deg. Jeg tror at du tolket det feil.

Han ønsket jo bare å hjelpe deg, å rette opp. Han sa jo bare fakta, at det ikke heter ung ufør, men uføretrygd med ungufør tillegg. Det er jo ikke noe frekt med det.

Anonymkode: e4cc8...b2c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, JohnHamish skrev:

For meg virket det nedlatende. Er i alle fall mitt inntrykk av din respons. 

Vet alt fakta du oppga, det jeg spurte om var om det var vanlig med å sende søknad til rådgiver siden ingen plasser jeg har lest har det stått noe om det. 

Da missforstår du. Du har heller ikke tilgang til Nav sine interne saksbehandlingsregler, dermed finner du ikke rådgiver uansett hvor mye du leter. Dette er i tillegg forklart av meg over. 

Trygd og stønader er ikke noe du får over natten, det tar tid. 

Anonymkode: 33ec2...2ce

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...