Gå til innhold

Feriepenger

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på en ting. Jeg jobber deltid og det er tid for feriepenger nå. Jeg sliter med noe gammel gjeld, ikke så alvorlig mye, men nok til at feriepengene ville dekket noe av det.

Poenget er at jeg vil bruke feriepengene nettopp på ferie til meg og min datter i sommer, og ønsker derfor ikke å få pengene på konto, for da er jeg redd kreditorer tar dem.

Jeg ønsker ikke noe moralpreken, men bare lurer på om dette lar seg gjøre? Min arbeidsgiver er veldig forståelsesfull og har snakket med regnskapsføreren om dette, men det er tydeligvis vanskelig å få til, av en eller annen grunn. Vanskelig å få de kontant og vanskelig å overføre til en annens konto.

Noen som har noe forslag til hvordan dette kan gjøres? Jeg ønsker jo ikke å gjøre noe ulovlig, vil bare få de kontant og bruke de til det de egentlig skal brukes til..

Anonymkode: 67fa8...a4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du har offentlig trekk i lønn så må arbeidsgiver ta hensyn til dette.

En regnskapsfører fører kun ting som din arbeidsgiver har bestemt og er pålagt.

Anonymkode: fa549...fd8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du tvangstrekk, så er det ingen ting verken arbeidsgiver eller regnskapsfører kan gjøre med det. De må trekke disse pengene før du får utbetalt resten. Det trekkes imidlertid ikke mer enn ellers i året. Summen som trekkes står på vedtaksbrevet.

Hvis du ikke har tvangstrekk, spiller det ingen rolle for andre enn deg selv og kreditor hva du bruker pengene på. Jeg kunne holdt en preken om tæring og næring, og at «jeg har lyst til» kanskje burde revurderes, men det er en annen sak.  

Anonymkode: 06111...4d6

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det finnes ingen alternativer for å få dette kontant/til annen konto, på noe vis?

Arbeidsgiveren min gjør så godt han kan. Men han ba meg til og med oppsøke regnskapsføreren selv, hvis jeg trodde jeg kunne overtale de bedre🙈 Men jeg kan jo ikke gangen i dette og hvordan de fører dette i regnskapet, så det hjelper vel ikke at jeg snakker med de selv.

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kreditorer har ikke innsyn i kontoene dine, så lenge det ikke er banken som er kreditoren din. 

Anonymkode: b3347...897

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, her tror jeg du må regne med at pengene kommer inn på konto med trekk. Skylder du penger er det også rett og riktig, og ingen god ide og prøve å lure unna penger. Og ikke forstår jeg hvorfor arbeidsgiver vil være med på å unndra penger som du skylder.

Anonymkode: b5ce8...f75

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så det finnes ingen alternativer for å få dette kontant/til annen konto, på noe vis?

Arbeidsgiveren min gjør så godt han kan. Men han ba meg til og med oppsøke regnskapsføreren selv, hvis jeg trodde jeg kunne overtale de bedre🙈 Men jeg kan jo ikke gangen i dette og hvordan de fører dette i regnskapet, så det hjelper vel ikke at jeg snakker med de selv.

TS

Nei, det er det ikke. Det du ber om er ulovlig for arbeidsgiver. Arbeidsgiver plikter å trekke deg i lønn hvis du har påleggstrekk. Det er ikke så rent lite frekt av deg å be arbeidsgiver begå lovbrudd bare fordi du ikke har styring på økonomien din, og på toppen av det hele heller vil sette deg selv og ferien din foran den forpliktelsen du har til å gjøre opp for deg!

Sorry, der kom moralprekenen, men siden du tydeligvis ikke helt forstår situasjonen, trenger du tydeligvis at noen snakker strengt til deg i store bokstaver.  

Anonymkode: 06111...4d6

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Dersom du har lønnstrekk er arbeidsgiver pliktig å trekke dette. De kan ikke på noe vis omgå dette.

Dersom du skylder banken penger eller har negativ saldo på kontoen din, betyr det at pengene blir redusert når lønnen blir utbetalt. Det er fullt mulig å bytte konto for utbetaling, men kontant får du nok ikke oppgjøret. Ganske sikker på at utbetalingskonto må stå i ditt navn også.

Jeg synes imidlertid det er enda rarere at du ikke alt har fått feriepengene da det er vanlig at de utbetales i juni måned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, det er overhodet ikke noe problem å få lønn utbetalt til en annen konto. Det er bare å endre kontonr på deg i lønnsprogrammet. Det er en veldig enkel sak. Men, dersom du har lønnstrekk, så påvirker jo ikke det å endre kontonr disse lønnstrekkene. Lønnstrekk ligger på deg som person. Ikke på kontonr ditt.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎18‎.‎07‎.‎2017 den 21.55, AnonymBruker skrev:

Jeg lurer på en ting. Jeg jobber deltid og det er tid for feriepenger nå. Jeg sliter med noe gammel gjeld, ikke så alvorlig mye, men nok til at feriepengene ville dekket noe av det.

Poenget er at jeg vil bruke feriepengene nettopp på ferie til meg og min datter i sommer, og ønsker derfor ikke å få pengene på konto, for da er jeg redd kreditorer tar dem.

Kreditorer har ikke tilgang til kontoen din. Men hvis du har pålagt lønnstrekk, er arbeidsgiveren din pliktig til å gjennomføre dette.
Var akkurat i en ganske kjip gjeldssituasjon selv, og anbefaler å slette gjeld. Det føles så vanvittig mye bedre og du kan begyne å spare til ferie i høstferien fx.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det banken du skylder penger? For har du lønnstrekk til andre kreditorer, ikke bank, så kan de ikke trekke penger fra kontoen din.

Det trekkes lønnstrekk av lønnspengene dine FØR det føres over til bankkonto. Ikke etter at de først er havnet på konto. Og det trekkes heller ikke mer enn det avtalte beløpet, så selv om du plutselig får mer utbetalt, trekkes ikke mer enn det vanlige beløpet av lønnen.

Du kan bare la feriepengene gå til kontoen din som normalt. De trekker ikke fra bankkonto.

Anonymkode: 29819...4af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig få utbetalinger kontant ja, men det er ikke mange som går med på det, for bedriften kan tape mye på det. 
Har du lønnstrekk, så trekkes dette fra først, så får du eventuelt resterende beløp utbetalt. 
Og uansett hvordan pengene betales ut, så blir det rapportert inn til myndighetene. 

Hvorfor venter du ikke med å dra på ferie til du faktisk har råd til det? 

Anonymkode: 6c9d1...00f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lønnstrekket går vel som vanlig? Var en gang jeg fikk restskatt og hadde en nedbetalingsavtale med Kemneren på ett år. Meste år fikk jeg penger tilbake. De motregnet og resten fikk jeg utbetalt. Har du fått utbetalt feriepengene? Dersom ja, så beholder du de.

Anonymkode: fa549...fd8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...