Gå til innhold

er jeg en kjip og smålig venn?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Uff, føler meg ganske grusom her jeg sitter og lurer på om jeg har vært skikkelig dum..

En god venninne av meg som jeg er veldig glad i har skapt frustrasjon og en følelse av mindreverd hos meg i det siste. Det starta med at vi søkte samme studie og hun kom inn. Dette kan hun ingenting for, men jeg ble skikkelig skuffa da det har vært min drøm lenge. Så har vi fått jobb i samme firma, hun søkte på en annen filial etter jeg fortalte at jeg hadde søkt, som selvfølgelig er helt ok. Men, så har hun to ganger sendt bilde av mailer der den nye sjefen roser hennes person, talent, kunnskap og egenskaper opp i skyene, og jeg sitter med en følelse at jeg er sykt dårlig i forhold, som ikke får den type tilbakemelding og ikke kom inn på studiet. Sa til henne at jeg er stolt av henne og glad på hennes vegne, men at jeg føler meg ganske liten i sammenligningen grunnet at jeg ikke har fått høre slike ting og siden jeg ikke kom inn. Er jeg en skikkelig dårlig venn som burde være en større person, eller hadde du følt det samme?

Anonymkode: 80a43...b5e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det virker som du er litt sårbar og ikke har så god selvtillit, men synes venninnen din virker som en skikkelig skrytepave.. litt kvalmt!

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg synes ikke du er en dårlig venn, men jeg synes det er synd at du føler det slik. At hun sender snapper av positive tilbakemeldinger hun får fra sjefen høres ganske spesielt ut, og jeg er enig med vedkommende over at det er litt kvalmt. Dét ville ikke jeg ha gjort. 

Anonymkode: 2a36c...20e

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hun har tydeligvis ikke den beste selvtilliten selv når hun føler at hun må vise seg frem ovenfor deg

Anonymkode: 136b9...b09

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Njæ, jeg vil ikke si det.

Det er litt spesielt å sende snap når dere jobber i samme firma. 

Anonymkode: b9b04...2e8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg syns det rare her er at sjefen sender en mail med masse ros til en ansatt. Er ikke det veldig rart? Sånt tar man vel eventuelt face to face. 

Anonymkode: 1159a...6a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg er litt i samme situasjon som deg. En venninne og jeg konkurrerer i samme gren. Det går bra for meg, men ikke så bra for henne. Hun viser liten glede over at det går bra for meg og kommer hele tiden med små stikk. Jeg kan ikke si en eneste ting når det går bra for meg, for da kommer hun med sjalu kommentarer. Jeg synes det er ganske dårlig gjort. Jeg føler at jeg ikke får gledet meg over at det går bra for meg. Det er ikke noe jeg får gratis, jeg jobber mye for at det skal gå bra, hun jobber ikke like fullt så mye for det. Må innrømme at det ødelegger litt gleden over å gjøre det bra og det går utover vennskapet. 

Anonymkode: de080...5dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er litt i samme situasjon som deg. En venninne og jeg konkurrerer i samme gren. Det går bra for meg, men ikke så bra for henne. Hun viser liten glede over at det går bra for meg og kommer hele tiden med små stikk. Jeg kan ikke si en eneste ting når det går bra for meg, for da kommer hun med sjalu kommentarer. Jeg synes det er ganske dårlig gjort. Jeg føler at jeg ikke får gledet meg over at det går bra for meg. Det er ikke noe jeg får gratis, jeg jobber mye for at det skal gå bra, hun jobber ikke like fullt så mye for det. Må innrømme at det ødelegger litt gleden over å gjøre det bra og det går utover vennskapet. 

Og du er også en person som sender dine resultater og tilbakemeldinger du får til venninnen din?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og du er også en person som sender dine resultater og tilbakemeldinger du får til venninnen din?

Nei, det gjør jeg ikke da hun viser såpass tydelig at hun er misunnelig. Jeg snakker veldig lite om hvordan det går med meg, det handler vel egentlig mest om henne. Men jeg sender det til andre og mottar også dette fra andre, jeg ser ikke noe galt i det. Det gjelder jo personlige resultat, det er ikke noe negativt ovenfor den andre personen. Skjønner ikke helt problemet. Synes det er trist at man ikke kan glede seg på andres vegne :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS: Det er sært med den der snappinga, men du får bare prøve å glede deg på hennes vegne. For jeg regner med at du gjerne vil at hun skal være der og være glad på dine vegne den dagen det løsner for deg også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det gjør jeg ikke da hun viser såpass tydelig at hun er misunnelig. Jeg snakker veldig lite om hvordan det går med meg, det handler vel egentlig mest om henne. Men jeg sender det til andre og mottar også dette fra andre, jeg ser ikke noe galt i det. Det gjelder jo personlige resultat, det er ikke noe negativt ovenfor den andre personen. Skjønner ikke helt problemet. Synes det er trist at man ikke kan glede seg på andres vegne :( 

Så hvorfor overtar du tråden og legger din situasjon i TS sin? TS skriver at hun er skuffet og føler på mindreverd, men at ikke venninnen kan noe for det. Synes ikke akkurat at TS oppfører seg lumpent, men det er jo klart at det er forståelig å reagere når man sender skrytebilder til en annen person som har samme mål, men ikke nådd samme nivå. TS skriver jo til henne at hun er stolt og glad på hennes vegne. 

Jeg synes det er ganske spesielt å dele bilder av egen vellykkethet på jobb. Milepæler kan jeg forstå, men generell ros fra sjefen og andre hverdagsgreier på jobb der man soler seg i sin egen glans er ganske kvalmt etter min mening. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Så hvorfor overtar du tråden og legger din situasjon i TS sin? TS skriver at hun er skuffet og føler på mindreverd, men at ikke venninnen kan noe for det. Synes ikke akkurat at TS oppfører seg lumpent, men det er jo klart at det er forståelig å reagere når man sender skrytebilder til en annen person som har samme mål, men ikke nådd samme nivå. TS skriver jo til henne at hun er stolt og glad på hennes vegne. 

Jeg synes det er ganske spesielt å dele bilder av egen vellykkethet på jobb. Milepæler kan jeg forstå, men generell ros fra sjefen og andre hverdagsgreier på jobb der man soler seg i sin egen glans er ganske kvalmt etter min mening. 

Jeg viser saken fra en annen side. Det handler da ikke om at jeg tar over tråden, slapp av litt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

TS, du høres ut som en skikkelig god venninne og du er utrolig sterk! Ikke alle klarer å si positive ting til sine venner når man er misunnelig, så det er er en god egenskap og styrke du har :)

Naturlegvis er det sårt når andre får det man selv ønsker mest, og samtidig får anerkjennelse fra autoriteter på feltet. Man kan ikke styre slike følelser, men man kan velge hva man gjør med dem, og du lar deg ikke styre av dem!

Mitt eneste tips er at du finner deg et eller annet du er god på, et prosjekt du kan ha for deg selv hvor du kan få noe positiv feedback fra andre. F.eks. om du liker å ta bilder og legge ut på instagram eller skrive dikt og legge ut på nett. Kanskje kan du avdekke noen skjulte talenter som du kan være stolt av og kan bruke videre i karriere :)

Anonymkode: 6b980...52a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sa til henne at jeg er stolt av henne og glad på hennes vegne, men at jeg føler meg ganske liten i sammenligningen grunnet at jeg ikke har fått høre slike ting og siden jeg ikke kom inn. Er jeg en skikkelig dårlig venn som burde være en større person, eller hadde du følt det samme?

Det var da kjempe fint og ærlig sagt av deg.

Det er naturlig at du kan føle litt stikk, fordi du skulle ønske at du fikk sånn berømmelse. Men vis bare at du gleder deg på hennes vegne. 

Helt sikkert noe du kan være stolt over og vise glede over noe du har opplevd, gjør el. Vis det og vær glad. 

Jeg blir glad når min venninne vil dele noe hun er stolt av, noe hyggelig med meg. Det viser tillit og at hun er glad for at jeg er hennes venninne, tenker jeg. Det er godt å dele ting med sine gode venner.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...