Gå til innhold

Helsevesenet: beordring og alkohol


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! 

Jeg jobber i helsevesenet, og har akkurat fått ny sjef. Denne nye sjefen roter veldig, og det er mange administrative problem for tiden - spesielt angående turnus. Det har vært mange beordringer i det siste, blant annet, samt masse rare løsninger som bare er sånn halvlovlige tror jeg. 

Det hele toppet seg nå i helgen. Jeg hadde frihelg, og sjefen ringte lørdags kveld kl 20 og beordret meg på nattevakt. Jeg hadde drukket 1 glass vin, og var godt i gang med nr. 2 siden vi skulle på fest - og forklarte dette til sjefen. Hun sa at jeg måtte komme på jobb uansett, jeg sa at jeg ikke kunne fordi jeg hadde drukket. Slik gikk det frem og tilbake en stund - før jeg sa at greit, jeg skal komme, men jeg RØRER ikke medisiner og gjør absolutt ingen sykepleieprosedyrer. Jeg kan gi mat, snu og stelle men jeg gjør absolutt ingenting annet. Jeg var langt i fra full, men likevel. Man jobber ikke på sykehus med alkohol i blodet - uansett. 

Sjefen sa at jeg måtte komme, og var pliktet til å utføre min jobb som sykepleier - inkl medisiner og prosedyrer. Jeg blånektet, og etter 30 min krangel om dette - gikk hun med på å beordre noen andre. 

Der og da var jeg bare glad jeg slapp og jobbe (siden jeg hadde drukket) - men i ettertid har jeg tenkt en del. Hva i himmelens navn? Dette kan umulig være lov?! Man kan da ikke ha beruset helsepersonell på jobb!!!? Ett glass vin er nok til at jeg ikke føler jeg kan gjøre jobben min. Ikke fordi jeg er full, men fordi det er sinnsykt uansvarlig. Ett glass vin kan gjøre at 0,01 mg blir 0,1 f.eks. Det går ikke. Hva med nyansatte, nyutdannede som ikke tør å stå på krava? 

Jeg skal kontakte fagforeningen i morgen, men jeg måtte spørre her. Trenger bekreftelse på at jeg gjorde rett 😳 Forslag til hva jeg kan gjøre videre? Utenom fagforening.

Anonymkode: a0359...a08

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kontakt fagforeningen. De vil antagelig råde deg til å varsle om hendelsen oppover i systemet. 

Anonymkode: 76ba1...7de

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo helt hinsides. Det er flott at du satte ned foten og sa at dette ikke var greit til tross for et iherdig press fra sjefen (hva i all verden?). 

Anonymkode: c2350...fec

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shit, skremmende. Bra du stod på ditt, og bra du kontakter fagforeningen :)

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du gjorde helt rett! Man kan ikke beordre berusede folk på jobb, uansett hvor lite alkohol de har drukket. Selvsagt skal man ikke jobbe med liv og helse når man har promille i blodet. Men jeg vet at en god del ledere pleier å beordre folk som har drukket, i ren desperasjon over manglende folk.

Anonymkode: 25e2d...1bd

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kontakt fagforeningen. De vil antagelig råde deg til å varsle om hendelsen oppover i systemet. 

Anonymkode: 76ba1...7de

Antagelig vil de bare dysse det hele ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, straamann skrev:

Antagelig vil de bare dysse det hele ned.

Da er veien kort til media. Det vil nok få fortgang i sakene.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, plastfolien skrev:

Da er veien kort til media. Det vil nok få fortgang i sakene.

Tvilsomt. Varslere har dårlige kår for tiden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en soleklar sak for fagforeningen, gjerne også høyere opp, eventuelt media. En annen sak er at mange ledere ikke helt skjønner dette med at det må være fare for liv og helse før man kan beordre. Det skal MYE til før dette vilkåret er oppfylt. Jeg har forøvrig et eksempel fra egen jobb når det gjelder hvor frekke enkelte sjefer kan være: Det var lørdag kveld og det hadde blitt ringt til en rekke ansatte for å finne noen som kunne jobbe, eventuelt beordre noen. Ingen tok telefonen, noe som ikke er så merkelig siden ingen på min jobb har betalt bakvakt eller hva det heter. Bemanningsproblemet løste seg på et eller annet vis, jeg husker ikke hvordan, MEN, neste uke kom det oppslag på vaktrommet om at ansatte, uansett hva, har PLIKT til å ta telefonen når det ringer fra jobb. Noe man altså på ingen måte har dersom man ikke har spesifikk avtale om betalt bakvakt. 

Anonymkode: 70072...5b0

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle sammen, jeg skal kontakte både NSF og Fagforbundet i morgen (mange helsefagarbeidere i avdelingen, det kan jo like gjerne gjelde dem). 

At de må beordre av og til er forståelig, uforutsette ting skjer, men å tvinge en beruset person på jobb - det går ikke an. Ikke at jeg var særlig beruset, men setningen ''jeg har drukket'' bør være rikelig til å legge på. I mitt yrke, på min arbeidsplass, er konsentrasjon så viktig at jeg ikke ser forskjell på ett glass vin og en flaske cognac. Alkohol er alkohol. Veldig deilig å se at jeg ikke er urimelig. Med forrige leder ble vi beordret kanskje en gang 3. hvert år - og barnepass, alkohol, ferier osv. var alltid gyldig unnskyldning. 

Med det sagt: jeg har ikke barn, så det gjelder ikke meg - men alenemødre har blitt beordret når de ikke får barnevakt også, det er vel ikke lov etter som jeg har forstått...

Anonymkode: a0359...a08

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...