Gå til innhold

Har jeg lov til å gi samboer kort og kode?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Samboer skal på ferie, og siden jeg er en generøs og hyggelig mann (og tjener mer enn henne) tenkte jeg å la henne låne kortet mitt. Men så kom jeg til å tenke. Er det lov?

Sånn rent teoretisk, kan hun risikere å havne på glattcelle i Tyrkia pga forsøk på svindel?

 

Dette er altså snakk om rent betalingskort, og ikke kredittkort (det regner jeg med er langt strengere).

 

Jeg kan selvfølgelig bare overføre penger til hennes konto i steden. 

Men rent teoretisk, er det lov å låne bort bankkort?

Anonymkode: 37194...aff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan ikke tyrkiske regler. Men i Norge er det ikke ulovlig så lenge du ikke gir deg ut for å være vedkommende, men det er brudd på din avtale med banken. Ville heller ikke brukt debetkort utenlands til annet enn kontantuttak - mye sikrere med kredittkort. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ifølge banken din bryter du reglene om du gir bort kort og kode, SELV OM det er til samboer eller ektefelle. Det er intet unntak fra regelen. Det regnes som uforsvarlig om du gjør det, og skulle noe skje med kortet (stjålet og misbrukt) og det fremkommer at du ikke var i Tyrkia engang da det skjedde, så kan du risikere å ikke få erstattet en dritt.

Jeg googlet litt nå, og i de 7-8 første treffene jeg fikk opp, sier alle bankene det samme; "Lån aldri bort kort og kode".

Var jeg deg, ville jeg heller overført penger til hennes kortkonto. Det tar noen sekunder, og det er bedre. Da kan du også føre over i omganger, sånn at hvis du f.eks. fører over 1000,- kr først, og så mister hun kortet eller det blir stjålet, så mister hun ikke alle de 5000 kronene du hadde tenkt å gi henne (som eksempler). Hun kan bare tekste deg når hun trenger mere penger.

Endret av Million
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så snill du er ts! :)

Men jeg hadde også heller overført penger til henne. Tenk om hun mister/blir frastjålet kortet eller lignende, blir mye styr hvis det er først og fremst er din inntekt dere lever av. Også slipper du å tenke på lovligheten ved det. 

Men tanken din er veldig god da :)

Anonymkode: 4341e...5a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok ikke ulovlig. Men noen steder i utlandet krever det også signatur og id når man bruker kort, og det kan by på noen problemer for henne :) 

Anonymkode: a2df1...dec

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde eget kort til samme konto med min kjæreste. Det ordnet vi i banken og han skrev under på det.Så vi hadde hvert vårt kort til samme konto. Det kan dere gjøre

Anonymkode: 41a62...336

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde eget kort til samme konto med min kjæreste. Det ordnet vi i banken og han skrev under på det.Så vi hadde hvert vårt kort til samme konto. Det kan dere gjøre

Anonymkode: 41a62...336

:) vanskeligere er det ikke. Men bruk kredittkort i utlandet. Dere står mye sterkere hvis dere blir svindlet. Feks er det veldig vanlig å ta dobbel betaling etc...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I verste fall kan hun havne i alvorlige problemer om de butikkansatte tror kortet er stjålet!

Overfør derfor heller penger til hennes egen konto.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener det ikke er lov på bruke andres kort når man bruker Visa. Men jeg er ikke sikker. Bankene sier alltid at man ikke skal gi ut koden, uansett. 

Anonymkode: 4e9f0...f9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Tuesday, July 18, 2017 den 12.43, AnonymBruker skrev:

Samboer skal på ferie, og siden jeg er en generøs og hyggelig mann (og tjener mer enn henne) tenkte jeg å la henne låne kortet mitt. Men så kom jeg til å tenke. Er det lov?

Sånn rent teoretisk, kan hun risikere å havne på glattcelle i Tyrkia pga forsøk på svindel?

 

Dette er altså snakk om rent betalingskort, og ikke kredittkort (det regner jeg med er langt strengere).

 

Jeg kan selvfølgelig bare overføre penger til hennes konto i steden. 

Men rent teoretisk, er det lov å låne bort bankkort?

Anonymkode: 37194...aff

Ser du på det du har skrevet under på når kontoen ble åpnet, så er kode og kort personlig, og skal ikke meddeles andre. Gjør du dette, vel å gi fra deg kort og kode, så er du juridisk ansvarlig for all bruk også om kort og pinkode kommer på avvie. Blir kortet skimmet, så kan du bli temmelig fattig og ansvarlig langt utover det du tenker konsevensene av i hi. 

Når hun har eget kort, så er det en enkel sak å overføre. Da er du og sikret, juridisk, uansett hva som skjer. 

Anonymkode: b0203...a93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke vil gi henne penger direkte så kan du jo kanskje fylle på litt på et VISA gavekort og gi henne det? :)

Anonymkode: 61757...646

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bankene overvåker all kortbruk for å motvirke svindel. 

Vet ikke om banken kan mistenke svindel hvis kortet ditt brukes i utlandet samtidig som du utfører banktjenester i Norge? I så fall vil kortet bli sperret... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...