Gå til innhold

For høyt forbruk på mat


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har et altfor høyt forbruk på mat. Jeg har prøvd å søke etter råd på nett; men hjelp jeg får da relateres kun til shopaholics i den forstand at man handler materielle goder (klær, moteartikler, samlegjenstander) og ikke konsumerende varer.

Prøv å søk selv, dere får kun opp artikler relatert til klær. Prøv å faktisk søk på Minimalisme på Youtube og Google, ser der handler alt om en lettere og billigere livsstil, og perfekte løsninger på dette; for folk som er shopaholics på klær - rådene fungerer ikke for oss shopaholics på mat...

Hvis forbrukeren hadde vært rasjonelt beslutningstagende ville h*n sett disse 3 grunnene til å ikke spise ute (take away, restaurant, kafe...):

- Du kan lage det samme hjemme til halv pris, det krever bare MYE mer kunnskap og mer tid.

- Du vet ikke eksagt hva maten inneholder med tanke på kcal og næringsstoffer, noe som er viktig hvis du er satsende på trening.

- Alt du spiser blir bokstavelig talt til dritt til syvende og sist... tenk på pengesummen du har brukt på noe du bokstavelig talt har skyldt ned i do...

Skulle ønske det fantas noen foreninger type; anonyme shopoholics med medlemskvelder slik som blir skissert i filmen ''En Shopoholicers bekjennelse'', bare at dette er relatert til konsumerende produkter, og ikke materielle goder?

Anonymkode: 855bf...f8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har to valg:

Bruke 90 minutter på handling og matlaging, end opp med et kulinarisk mesterverk.

Eller bruke 90 minutter på jobbing og så labbe inn på en restaurant og få middelmådig mat servert av søte servitriser.

Disse koster meg omtrent det samme, men i det siste eksemplet tjener jeg jo opp til pensjon og greier, og jeg gir sånne ufaglærte en mening med tilværelsen.

Jeg aner ikke hvor mange kalorier maten jeg lager har, men restauranter kan fortelle meg hva maten inneholder.

Røyk blir til aske, det betyr ikke at det ikke er fornuftig forbruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du går over til hjemmelaget, så vil maten du kan kjøpe ute rett og slett ikke være god. Mye krydder, mye salt, mye MSG eller tilsvarende - som gir en intens opplevelse av maten kontra hjemmelaget.

Det vil også være enklere å variere, prøve nye ting og finne ut hva som funker. Jeg ville aldri spist knutekål som tilbehør til en middag til 200,- , mens når en knutekål koster 15,- eller whatever så er det mye mindre tap, og om den ikke er god rå, har jeg mer av den til å prøve i wok - som forøvrig anbefales, kjempegodt.

Slipper mye av sukkeret og konserveringsmidler mat tilsettes om du lager det selv, samme gjelder xxx-ekstrakt.
Tar litt mer tid enn å bestille på nett og hente, eller tiden det tar for McKokk å slenge en sliten burger på McGrillen, men for det første bruker jeg ikke tiden min godt, så det å lage mat er mer konstruktivt enn å sjekke NRK, vg.no eller andre nyhetssider for 800. gang idag. Jeg kan sette på litt godmusikk å ha på i bakgrunnen og danse meg igjennom kjøkkenet.

 

https://www.familieverden.no/helse/kosthold/slik-klarer-du-a-holde-matbudsjettet-nede/

http://www.dinside.no/okonomi/spar-10000-kroner-pa-matbudsjettet/61269104

 

Anonymkode: 4d98e...ec8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å hjelpe konkret når ikke du sier noe om hva du kjøper og hva du mener er mye penger. Husk at du sannsynligvis er nødt til å ofre noe for å redusere kostnadene (f.eks. tid, utvalg eller tilgjengelighet), spørsmålet er bare hva du foretrekker.

Anonymkode: bbc76...643

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går til take-away, eat in, og kafebesøk, som nevnt. Mye er alt disponibelt etter faste utgifter.

Det morsomme er jo at pk. 3 er trist, men sant; litt som med såpe... hvorfor betaler folk 5,000 ,- for designersåper, som bokstavelig talt lever opp til ordtaket med å spyle penger ut av vinduet.

Anonymkode: 855bf...f8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lær deg å lage mat selv. Det krever ikke "MYE kunnskap" å følge en oppskrift - JEG får det jo til. Det er da noe! Og maten min smaker stort sett ganske mange ganger bedre enn det man får på take away, og dét til en brøkdel av prisen. Enkle pastaretter, salater (mye gjøres ved å investere i én god balsamico; den har du i månedsvis), supper, paier.. Sjekk godt.no for mange oppskrifter uten for avansert vanskelighetsgrad.

Teknisk sett kan man vel si at mat i betydningen cafébesøk og takeout også er en form for materiell gode. Det er jo ikke noe du MÅ ha på noen som helst måte. Jeg tror du bør begynne med å finne ut av hvorfor du ender opp med å svi av penger på så mye unødvendig i matveien. Er det fordi du ikke kan/liker å lage mat? Identifiserer du deg med mennesker som spiser på restaurant - er det en del av imaget ditt? Eller hva er det som gjør at du ikke bare finner en enkel oppskrift på nettet, kjøper inn råvarer og mekker maten selv?

Det er mye som kan lages både enkelt og raskt. Laget pasta med blåmuggostsaus her om dagen. Kokte pastaen etter anvisning på pakka, og lagde sausen på slump - det ble kjempegodt. Men det hadde jeg jo ikke visst hvis jeg ikke hadde turt å prøve (jeg pleier ikke å lage saus) :) Og hadde det smakt py hadde jeg hatt en krisepizza i fryseren :fnise:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis det blir for brå overgang å begynne å lage alt selv kan du sannsynligvis spare mye på å kjøpe ferdigretter og spise dem hjemme også. Gryteretter som du bare trenger å blande inn litt kjøtt, og frosne grønnsaker fra pose for å gjøre det litt sunnere, er også veldig enkelt. Uansett blir det sannsynligvis sunnere enn take-away, siden de ikke trenger å ha noen innholdsfortegnelse og derfor ofte inneholder mye fett, salt og annet som er usunt.

Anonymkode: bbc76...643

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt tips er enkelt: sett grenser for hvor ofte du kan gå innom butikken. Gjerne gjør ukeshandel, selvom det kanskje blir vanskelig i starten. Har du glemt noe på handelen så får du ikke lov til å gå innom butikken for å "bare plukke opp den ene varen". Det ender uansett opp med at du plukker med deg masse annet tull. 

Et annet tips er å fryse ned alt som fryses kan. Har du rester av en middag (uansett om det er takeaway eller hjemmelaget) så frys det ned. Begynner brokkolien å synge på siste vers? Frys det ned. 

Og angående anonyme foreninger; start en selv. Det er sikkert mange andre som har tenkt som deg, bare ingen gidder å ta intinativet.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Går til take-away, eat in, og kafebesøk, som nevnt. Mye er alt disponibelt etter faste utgifter.

Det morsomme er jo at pk. 3 er trist, men sant; litt som med såpe... hvorfor betaler folk 5,000 ,- for designersåper, som bokstavelig talt lever opp til ordtaket med å spyle penger ut av vinduet.

Anonymkode: 855bf...f8c

Jeg forstår ikke helt hva du vil frem til i siste avsnitt, men det å spyle penger utav vinduet på designerkåper er ikke sant. De har oftere bedre kvalitet og varer mye lenger enn noe av billigere stoff.

Det er jo ganske enkelt da. Kutt ned DRASTISK på take away, eat in og kafebesøk. Det er nok der det store pengesluket ligger. Finn ut eksakt hvor mye du bruker, og hva du bruker mest på. Følg med på tilbud hver uke (mattilbudappen), og planlegg hva du skal ha til middag før du handler ukeshandelen din. Har du ikke så mye kunnskap kan du lese litt på internett for inspirasjon.

Hvor mye penger bruker du på mat?

Anonymkode: 0da40...2a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har et altfor høyt forbruk på mat.

Anonymkode: 855bf...f8c

Hvor mye er "altfor høyt" da, egentlig, i kroner og øre? Hvor mye bruker du i gjennomsnitt pr mnd på matvarer og alt du kjøper i dagligvarebutikken? Og er du alene i husholdningen din, eller er det flere der? En samboer?

Jeg bor sammen med min halvvoksne tenåringssønn, og jeg forsørger oss begge. Jeg og han spiser ikke for mer enn en normalhusholdning gjør ifølge SIFO's referansebudsjett (5050,- for oss to er normalen iflg deres tall). I virkeligheten bruker jeg mer, ca kr 6000, fordi jeg kjøper store mengder brus. Er helt avhengig av Pepsi Max. Og ja...det har jeg tenkt å fortsette med ;-) Jeg har kuttet ned på så mange andre goder i livet, at denne ene (u)vanen skal jeg beholde. Iallfall inntil videre.

Iflg SIFO: En gjennomsnittskvinne mellom 20-50 år, bruker ca 2300 kr i måneden på mat og drikke. En mann i samme aldersgruppe bruker ca 2800 kr i måneden.

Ligger dine tall innenfor dette, er du helt normal :-)

Endret av Million
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fråtser du i luksusvarer eller kjøper mye som ender i søpla? Hvis ikke kan jeg ikke tenke meg noe bedre å investere i enn helsa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Million skrev:

En gjennomsnittskvinne mellom 20-50 år, bruker ca 2300 kr i måneden på mat og drikke.

Det er jo ingenting. Det var det jeg brukte forrige helg!

Anonymkode: 320ca...f64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo ingenting. Det var det jeg brukte forrige helg!

Anonymkode: 320ca...f64

Synes det virker litt sparsommelig, jeg også, når man ser det svart på hvitt. Men det er ikke helt på jordet altså, jeg har regnet på det. Jeg og halvvoksen sønn bruker litt over 5000 i mnd, akkurat som SIFO sier, og så kommer brusen min i tillegg. Og jeg kjøper det vi har lyst på til middag, og jeg går ikke rundt og er gnien. Men jeg handler der det er billigst, og sørger for å få f.eks. Æ-rabattene når jeg kan. Det sparer jeg på hver eneste handletur. Blir noen kr i måneden.

Jeg vet ikke om SIFO oppdaterer tallene sine hvert år? Eller om disse tallene kanskje er gamle?

 

Endret av Million
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...