Gå til innhold

Forstår det ikke - Fra tråden om hvor mye i har utbetalt

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er sjokkert. Jeg får utbetalt 23 000 i måneden, har ca 10 000 i lån og fellesgjeld i mnd og resten går da til andre faste utgifter, mat og sparing. Jeg handler en del klær og annet ræl, men klarer likevel spare minst 3000 i måneden. Jeg er kanskje farga av at jeg bare har jobba i ett år og derfor fortsatt har litt tankegang som student mtp mathandling, men jeg føler jeg har masse penger hver måned. Hadde jeg hatt barn alene hadde det vært vanskeligere, men tviler ikke på at det også hadde gått rundt, da hadde jeg måtte kutta ut mye unødvendig handling, hatt billigere abonnement på tlf og mindre andre unødvendige utgifter.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva anser du som normal levestandard? Å kunne trekke kortet ukritisk på alt man har lyst på til en hver tid?

Anonymkode: b79b7...169

Hvis man skal trekke kortet ukritisk på alt mulig så holder det ikke med noen mill engang. 

Skal man ha litt ok levestandard så holder ikke 500K før skatt langt. 

Ferie,god mat litt vin i helgene osv.

Burde ligge på rundt 600K hver for å ha det godt.

Anonymkode: 88570...639

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Nicathv skrev:

Wow. Jeg og samboer har omtrent 6000 igjen etter boutgifter og sparing (11k før sparing), og så er det noen som synes at nesten 6 ganger så mye er "ikke så mye"? Hva i all verden bruker dere alle de pengene på? Obsessiv-kompulsiv seddelspising?

Ja til høyere skatter!

Så spørs det jo hvilke andre utgifter man har da. 6000 hadde jo bare vært nok til å dekke barnehageutgiftene våre...

Anonymkode: dd427...bd3

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja men når dere sitter igjen med til sammen 35.000 etter at boligutgiftene er betalt, så er det idioti å påstå at dere har det trangt. Da er det vanene deres som trengs å endres, ikke lønna. Dere har evig nok å rutte med, både til dere selv og to barn.

Anonymkode: 76c7c...c47

Jeg sier ikke vi har det trangt, men vi har mange andre utgifter enn bolig. 6000 i barnehage 5000 i studielån. 4000-5000 på bil etc.  Etc. Det baller på seg...

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig. Jeg har tatt utdanning og jobbet noen år i England, og flyttet hjem og fikk jobb innen det samme. Jeg tjener mye mer i Norge. Får rundt 30 000 utbetalt og føler meg nesten rik :) 

Jeg leser at argumenter der folk snakker om at de har så høye utgifter at en slik lønn ikke strekker til. Men de utgiftene er det jo du selv som har tatt på deg. Man kan leve godt uten hytte, båt og ny bil. Man kan leve godt i en liten leilighet som singel eller en større leilighet/rekkehus som familie. Alle "må" ikke ha enebolig.

Jeg føler at lønnen min er mer enn nok til å unne meg det jeg har lyst på, men jeg er likevel realistisk og lite ekstravagant i forbruket mitt. 

Anonymkode: 284c7...491

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med TS. Jeg har ca. 23 000 utbetalt (ca. 400 000 i året) og syns jeg lever godt.

Har ca. 13 000-14 000 i faste utgifter og mat, og har da rundt 9 000-10 000 igjen til andre ting. Jeg sparer noe, men kan absolutt bli flinkere. Har en buffer-konto med to månedslønner og sparer fort opp igjen ved uttak på denne, så jeg lider ingen nød med min "lave" inntekt.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tjener ca 460 000 i året, og syns jeg lever meget godt på det.

Anonymkode: e68d8...d16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.7.2017 den 11.42, AnonymBruker skrev:

Vel, jeg ser at en del som har utbetalt kr 27.000 - 32.000 klager over at de har lav lønn, jeg synes ikke det er lavt (selv ikke med 3 ås høyere utdannelse som noen nevner) og lurer da på hvor høye boutgifter folk har? Andre faste kostnader er det mulig å justere ganske greit. Man kan ha mobilabonnement til 99 eller 129, forsikring hos DnB til under 100, sifo regner matforbruk for ca 2.500 man MÅ ikke bruke mer, etter hvert får man frikort på medisinske utgifter fra Helfo. Klær trenger man ikke hver måned, det er mange rimelige treningssenteret fra 250 pr mnd osv osv.

Min husleie går opp om et par måneder, men pr i dag er den på 3700,- ca. Jeg bor i borettslagsleilighet som jeg har kjøpt selv, og lånet på den koster meg 8000 i mnd ca. Totalt lån og husleie; kr 11.700,-

En liten innboforsikring på 163,- kr i mnd kommer i tillegg, det regnes vel som boligutgift, samt strøm for ca 350,- i mnd året rundt. Leiligheten varmes opp med radiatorer, ikke strøm, derfor merker jeg liten forskjell på strømutgiftene om vinteren. Litt mer går til lys i de mørke månedene da, selvsagt, men jeg har sparepærer overalt, så kostnaden er lav på det.

Endret av Million
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror mange som klager, bruker for mye penger på tull og ikke vet hvor pengene blir av. Og det er mange som lever på forskudd, som noen sier. De har ikke råd, men de tar seg råd og bruker penger de ikke har.

Vi er 7 stk: 2 voksne, 3 barn og 2 katter. Vi har kun en inntekt (samboeren jobber). Vi er ikke rike akkurat, men vi har mer enn nok penger til mat, boliglån, husleie, katter, penger til ting som barna trenger og har behov for, bil osv. Jeg føler at vi er rike, for vi har alltid penger hvis det er noe vi trenger eller hvis noe ryker (men det er hovedsaklig fordi samboer er flink til å spare).

Men vi fører også regnskap på hva vi bruker på mat og diverse, lege/tannlege, katter, klær, spise ute, kino osv hver måned utenom de vanlige, faste utgiftene. En og annen måned er av og til billigere eller dyrere, men ellers så ligger vi jevnt hele året. Så det gjelder å ta vare på kvitteringer og føre de på regnskapet når man kommer hjem:wink: 

Så jeg synes det er litt rart når folk klager på for lite penger, når vi er en familie på 5 med 2 katter som klarer oss fint på en inntekt. Men det har jo også noe med hvordan man bruker pengene. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Kittykat skrev:

Jeg tror mange som klager, bruker for mye penger på tull og ikke vet hvor pengene blir av. Og det er mange som lever på forskudd, som noen sier. De har ikke råd, men de tar seg råd og bruker penger de ikke har.

Vi er 7 stk: 2 voksne, 3 barn og 2 katter. Vi har kun en inntekt (samboeren jobber). Vi er ikke rike akkurat, men vi har mer enn nok penger til mat, boliglån, husleie, katter, penger til ting som barna trenger og har behov for, bil osv. Jeg føler at vi er rike, for vi har alltid penger hvis det er noe vi trenger eller hvis noe ryker (men det er hovedsaklig fordi samboer er flink til å spare).

Men vi fører også regnskap på hva vi bruker på mat og diverse, lege/tannlege, katter, klær, spise ute, kino osv hver måned utenom de vanlige, faste utgiftene. En og annen måned er av og til billigere eller dyrere, men ellers så ligger vi jevnt hele året. Så det gjelder å ta vare på kvitteringer og føre de på regnskapet når man kommer hjem:wink: 

Så jeg synes det er litt rart når folk klager på for lite penger, når vi er en familie på 5 med 2 katter som klarer oss fint på en inntekt. Men det har jo også noe med hvordan man bruker pengene. 

Det kommer også veldig an på hvor man bor. I Oslo vil boligutgiftene til en familie på 5 være heftig med bare en inntekt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7/19/2017 den 18.37, Million skrev:

Min husleie går opp om et par måneder, men pr i dag er den på 3700,- ca. Jeg bor i borettslagsleilighet som jeg har kjøpt selv, og lånet på den koster meg 8000 i mnd ca. Totalt lån og husleie; kr 11.700,-

En liten innboforsikring på 163,- kr i mnd kommer i tillegg, det regnes vel som boligutgift, samt strøm for ca 350,- i mnd året rundt. Leiligheten varmes opp med radiatorer, ikke strøm, derfor merker jeg liten forskjell på strømutgiftene om vinteren. Litt mer går til lys i de mørke månedene da, selvsagt, men jeg har sparepærer overalt, så kostnaden er lav på det.

Det er nesten 12.000 i boutgift, spørsmålet da er jo hvor høy inntekt du har, bruker du halve lønningen på bolig eller sitter du igjen med over 12 000 pr mnd? Synes uansett det er mye penger å sitte igjen med☺

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er nesten 12.000 i boutgift, spørsmålet da er jo hvor høy inntekt du har, bruker du halve lønningen på bolig eller sitter du igjen med over 12 000 pr mnd? Synes uansett det er mye penger å sitte igjen med☺

Det spørs jo helt hvilke andre utgifter hun har. Har hun to barn i barnehage er det nesten 6000 bare der. Har hun bil, noen tusenlapper der...

hvis hun eksempelvis har en 2 åring og en 5 åring så regner SIFO med at hennes månedlige utgifter ( uten BHG utgifter) er på over 14 000. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sitter igjen med ca 13.000,- av hovedinntekten etter at boligutgiftene er betalt, ja. Inkl strøm og innboforsikring. Det skal holde til "alt" under diverse-posten og mat-posten. Jeg synes ikke det er "mye".

Endret av Million
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, Million skrev:

Sitter igjen med ca 13.000,- av hovedinntekten etter at boligutgiftene er betalt, ja. Inkl strøm og innboforsikring. Det skal holde til "alt" under diverse-posten og mat-posten. Jeg synes ikke det er "mye".

Så nå at du har barn, uten barn synes jeg det er mye, men ikke med ☺

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så nå at du har barn, uten barn synes jeg det er mye, men ikke med ☺

Jeg har ett barn ja. I tillegg til inntekten min, mottar jeg 4500 kr i mnd utbetalt for dette barnet. Men barnet er tenåring, og dette (barnebidrag og barnetrygd) tar slutt neste år, så det tok jeg ikke med i regnestykket ovenfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...