AnonymBruker Skrevet 17. juli 2017 #1 Del Skrevet 17. juli 2017 Datteren min hadde en litt rar opplevelse i helgen. Jeg er usikker på om det bare er jeg som er oppdratt til å være serviceinnstilt, eller om dette er noe andre ville reagert på. Datteren min og noen venninner er akkurat ferdig med 8.klasse, og skulle for første gang dra alene til nærmeste by for å shoppe osv. De skulle bare være borte på formiddagen og ettermiddagen, altså ikke på kvelden. Det tar en halvtime å kjøre inn til byen. Jentene var veldig bestemte på at de skulle ta buss, antakelig fordi de følte seg mer voksne og selvstendige da enn om de ble kjørt. Jeg syns absolutt de er store nok til å dra alene på buss, og det syns tydeligvis tre andre mødre også. Det viste seg imidlertid at mor nr.4 ikke ville la datteren dra med buss uten en voksen, så hun meldte seg til å kjøre. De andre jentene fikk valget mellom å sitte på eller ta bussen(vedkommende hadde nok seter.) Jentene valgte å sitte på for å støtte hun som ikke fikk lov til å ta bussen. Greit nok så langt, men så kommer det jeg stusser på; jentene måtte betale 20 kr hver i bensin. De fikk kommentar fra "sjåføren" om at det sikkert også var kjekt for dem at hun kjørte, for da ble det jo billigere enn å ta buss. Er det bare meg, eller var det veldig merkelig å kreve bensinpenger i denne situasjonen? "Sjåføren" og familien har ikke dårlig råd, så det er ikke det det står på. Anonymkode: 47f81...3ce 17 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 17. juli 2017 Populært innlegg #2 Del Skrevet 17. juli 2017 Utrolig sært, ja. Både det at fjorten år gamle jenter ikke får ta buss alene og det å kreve bensinpenger. Anonymkode: 9b0a8...843 59 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2017 #3 Del Skrevet 17. juli 2017 Det burde de avtalt på forhånd. Anonymkode: abfcf...c83 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Solivagant Skrevet 17. juli 2017 #4 Del Skrevet 17. juli 2017 Ganske rart. Slikt avtaler man uansett på forhånd, men fortsatt veldig rart. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
emilie123 Skrevet 17. juli 2017 #5 Del Skrevet 17. juli 2017 Synes det var rart å kreve bensin penger. Selv kjørte jeg mye datteren min og hennes venner, men tenkte aldri tanken engang at de andre skulle betale bensin penger. 17 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2017 #6 Del Skrevet 17. juli 2017 20 kroner er jo mest en symbolsk sum, så kanskje moren prøver å lære dem opp til å bli "gode passasjerer" i fremtiden? Utrolig mange eldre ungdommer og voksne (meg selv inkludert da jeg var yngre) som ikke skjønner hvor mye det koster med en biltur. Men synes også det hørtes sært ut, særlig at så store jenter ikke får dra på busstur alene. Anonymkode: c6341...38b 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2017 #7 Del Skrevet 17. juli 2017 Man tar da ikke bensinpenger av 14 åringer! Og når det i tillegg var hun som ønsket å kjøre med fordi hennes datter ikke fikk lov til å ta buss, så var det langt over streken for normal oppførsel spør du meg. Anonymkode: 15a99...3bf 16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2017 #8 Del Skrevet 17. juli 2017 Om det tar en halvtime å kjøre kan vi si at det er ca. 30 km. Altså 60 km totalt. I praksis koster bilkjøring ca. 4 kr/km om alt regnes med. 240 kr. Moren fikk altså på ingen måte igjen det bilturen kostet gjennom å ta 20 kr. Og om 20 kr var billigere enn bussbilletten, hva var da egentlig problemet? Anonymkode: fdde7...72f 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
filifjonka Skrevet 17. juli 2017 #9 Del Skrevet 17. juli 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Om det tar en halvtime å kjøre kan vi si at det er ca. 30 km. Altså 60 km totalt. I praksis koster bilkjøring ca. 4 kr/km om alt regnes med. 240 kr. Moren fikk altså på ingen måte igjen det bilturen kostet gjennom å ta 20 kr. Og om 20 kr var billigere enn bussbilletten, hva var da egentlig problemet? Anonymkode: fdde7...72f At det er noe fordømt tøv! 20 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fraggzy Skrevet 17. juli 2017 #10 Del Skrevet 17. juli 2017 Rent teoretisk så var det helt greit, forutsatt at jentene ønsket å kjøre bil og spurte om moren kunne kjøre dem. I dette tilfellet var det moren som krevde at de skulle bli kjørt. Å først kreve at de skal kjøres for så å kreve penger for kjøringen virker mildt sagt spesielt. 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2017 #11 Del Skrevet 17. juli 2017 Jeg synes ikke foreldre skal ta betalt av barn for å kjøre de, spesielt ikke når det ikke ble sagt i fra om på forhånd til foreldrene. Passer i gjerrigknarktråden Sitat Moren fikk altså på ingen måte igjen det bilturen kostet gjennom å ta 20 kr. Og om 20 kr var billigere enn bussbilletten, hva var da egentlig problemet? Moren er hysterisk og lar ikke datteren sin ta buss, det tar fra ungene litt av treningen på å bli selvstendige synes jeg. Problemet i mine øyne er at man ikke tar betalt av barn for å la de sitte på, når du skal kjøre uansett, og så synes jeg moren satte ungene i en litt dum situasjon, på den alderen kan det godt hende de gledet seg til å ta bussen. Moren ødela litt av opplevelsen, og tok betalt for det, helt uhørt. Anonymkode: 67b53...84b 17 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2017 #12 Del Skrevet 17. juli 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes ikke foreldre skal ta betalt av barn for å kjøre de, spesielt ikke når det ikke ble sagt i fra om på forhånd til foreldrene. Passer i gjerrigknarktråden Moren er hysterisk og lar ikke datteren sin ta buss, det tar fra ungene litt av treningen på å bli selvstendige synes jeg. Problemet i mine øyne er at man ikke tar betalt av barn for å la de sitte på, når du skal kjøre uansett, og så synes jeg moren satte ungene i en litt dum situasjon, på den alderen kan det godt hende de gledet seg til å ta bussen. Moren ødela litt av opplevelsen, og tok betalt for det, helt uhørt. Anonymkode: 67b53...84b Nå får det være nok! Moren er en hederskvinne som brukte en time av sin tid på å kjøre jentene, og tok i tillegg langt mindre betalt enn hvilke utgifter hun hadde, samt mindre enn hva alternativ transport hadde kostet! Og skal hun henges ut på kvinneguiden!? Nå holder det! Anonymkode: fdde7...72f 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2017 #13 Del Skrevet 17. juli 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes ikke foreldre skal ta betalt av barn for å kjøre de, spesielt ikke når det ikke ble sagt i fra om på forhånd til foreldrene. Passer i gjerrigknarktråden Moren er hysterisk og lar ikke datteren sin ta buss, det tar fra ungene litt av treningen på å bli selvstendige synes jeg. Problemet i mine øyne er at man ikke tar betalt av barn for å la de sitte på, når du skal kjøre uansett, og så synes jeg moren satte ungene i en litt dum situasjon, på den alderen kan det godt hende de gledet seg til å ta bussen. Moren ødela litt av opplevelsen, og tok betalt for det, helt uhørt. Anonymkode: 67b53...84b Det stemmer at de gledet seg til å ta bussen alene, ja. De hadde aldri tatt buss(annet enn veldig korte turer) uten voksne før. Ts Anonymkode: 47f81...3ce 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2017 #14 Del Skrevet 17. juli 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nå får det være nok! Moren er en hederskvinne som brukte en time av sin tid på å kjøre jentene, og tok i tillegg langt mindre betalt enn hvilke utgifter hun hadde, samt mindre enn hva alternativ transport hadde kostet! Og skal hun henges ut på kvinneguiden!? Nå holder det! Anonymkode: fdde7...72f For vel nesten regne med at det er tull når "hedersmann/kvinne"-kortet trekkes frem, men poenget var jo at denne moren absolutt ikke hadde trengt å bruke tiden sin på å kjøre, jentene syns det var spennende å skulle ta bussen alene for første gang. Hun nektet sin egen datter på 14 år å ta buss. Vi pleier jo heller ikke til vanlig å kreve bensinpenger av jentene, da de for det første ikke er voksne mennesker som har inntekt, og for det andre kjører vi alle av og til, så det går litt opp i opp med bensin. Ts Anonymkode: 47f81...3ce 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mintgrønn Skrevet 17. juli 2017 #15 Del Skrevet 17. juli 2017 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Om det tar en halvtime å kjøre kan vi si at det er ca. 30 km. Altså 60 km totalt. I praksis koster bilkjøring ca. 4 kr/km om alt regnes med. 240 kr. Moren fikk altså på ingen måte igjen det bilturen kostet gjennom å ta 20 kr. Og om 20 kr var billigere enn bussbilletten, hva var da egentlig problemet? Anonymkode: fdde7...72f Denne beregningen kan umulig stemme. Jeg fyller tanken min før 600 kroner og kan kjøre 900km. Eller har du tatt med i beregningen slitasje på bil etc? Det er jo helt tullete at 14 åringer må betale for det. 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2017 #16 Del Skrevet 17. juli 2017 2 minutter siden, mintgrønn skrev: Denne beregningen kan umulig stemme. Jeg fyller tanken min før 600 kroner og kan kjøre 900km. Eller har du tatt med i beregningen slitasje på bil etc? Det er jo helt tullete at 14 åringer må betale for det. Hvorfor er det tullete? Hvis man skal låne bil må man selvsagt regne inn alle kostnadene ved en bil. Det eneste tåplige er at de skulle tvinges til å bli kjørt, prisberegningen i seg selv er rimelig. Anonymkode: ac747...029 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mintgrønn Skrevet 17. juli 2017 #17 Del Skrevet 17. juli 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hvorfor er det tullete? Hvis man skal låne bil må man selvsagt regne inn alle kostnadene ved en bil. Det eneste tåplige er at de skulle tvinges til å bli kjørt, prisberegningen i seg selv er rimelig. Anonymkode: ac747...029 Det er jo akkurat det som er tåpelig. De blir tvunget til å bli kjørt og så må de i tillegg betale for det. Dette er jo en prinsippsak. Man tar ikke betalt for ting som dette som mor/far mener jeg. 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2017 #18 Del Skrevet 17. juli 2017 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Datteren min hadde en litt rar opplevelse i helgen. Jeg er usikker på om det bare er jeg som er oppdratt til å være serviceinnstilt, eller om dette er noe andre ville reagert på. Datteren min og noen venninner er akkurat ferdig med 8.klasse, og skulle for første gang dra alene til nærmeste by for å shoppe osv. De skulle bare være borte på formiddagen og ettermiddagen, altså ikke på kvelden. Det tar en halvtime å kjøre inn til byen. Jentene var veldig bestemte på at de skulle ta buss, antakelig fordi de følte seg mer voksne og selvstendige da enn om de ble kjørt. Jeg syns absolutt de er store nok til å dra alene på buss, og det syns tydeligvis tre andre mødre også. Det viste seg imidlertid at mor nr.4 ikke ville la datteren dra med buss uten en voksen, så hun meldte seg til å kjøre. De andre jentene fikk valget mellom å sitte på eller ta bussen(vedkommende hadde nok seter.) Jentene valgte å sitte på for å støtte hun som ikke fikk lov til å ta bussen. Greit nok så langt, men så kommer det jeg stusser på; jentene måtte betale 20 kr hver i bensin. De fikk kommentar fra "sjåføren" om at det sikkert også var kjekt for dem at hun kjørte, for da ble det jo billigere enn å ta buss. Er det bare meg, eller var det veldig merkelig å kreve bensinpenger i denne situasjonen? "Sjåføren" og familien har ikke dårlig råd, så det er ikke det det står på. Anonymkode: 47f81...3ce Hva kostet bussbilletten? Den hadde sikkert blitt betydelig høyere. Å lage en tråde og å stille spørsmålstegn ved lusne 20 kroner pr. Hode er smålig. Anonymkode: 35471...645 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2017 #19 Del Skrevet 17. juli 2017 Sitat Det er jo helt tullete at 14 åringer må betale for det. Helt enig med deg! Hun skulle uansett kjøre sin egen datter, og de andre jentene ble med mest sannsynlig for å ikke gjøre det kjipt for hun med hysterisk mor. Dersom jeg skal på lang kjøretur i forbindelse med min hobby (f.eks 50 mil per vei), bruker passasjerene å gi 200 kroner hver til bensin (full tank er ca 1000 og holder tur retur), helt utelukka å si at de må betale for forsikring og slitasje - neste gang er det de som kjører og deres bil som blir "slitt". Anonymkode: 67b53...84b 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Catalina Culès Skrevet 17. juli 2017 #20 Del Skrevet 17. juli 2017 Dette syns jeg var veldig sært av moren, og veldig hysterisk av henne å ikke la en fjorten åring ta bussen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå