Gå til innhold

Pågående nabobarn...

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har en 1,5-åring som nabobarna i 10-års alderen syntes det er moro å leke med. I begynnelsen syntes vi det var hyggelig, men i dag kjenner jeg at jeg syntes det begynner å bli i overkant mye "mas".

De både ringer og hamrer på døra (opptil 4 ganger på en time selv om vi forklarer at den lille sover/spiser/det ikke passer), står utenfor og roper dersom vi ikke åpner med en gang, maser om når vi kan komme ut og leke (selv om vi flere ganger har sagt "om 1-2 timer. Vi kommer ut når det passer" osv), ber om å få hilse på barnet vårt og går rett inn hos oss selv om vi har sagt hun sover, spør om å få middag når vi spiser osv. I dag nektet de å gå ut av hagen vår og sto og tittet inn kjøkkenvinduet vårt mens vi laget middag. 

Hovedproblemet, i tillegg til alt "maset" er at de vekker 1,5-åringen vår under dagluren sin nesten hver dag. Da blir det tilnærmet umulig å få henne til å sove igjen, og det blir krøll ved leggetid. De hamrer også på døra langt etter 1,5-åringens leggetid på kvelden, og tar ikke "nei, det passer ikke" for et svar, men brøyter seg omtrent inn for å hilse på jenta vår. 

Når det er nevnt tar vi vårt barn med ut når disse eldre barna banker på dersom det passer, men i dag f. eks. har hun vært syk og da blir det slitsomt med en gjeng 10-åringer som ikke forstår at det ikke passer å leke i dag. 

Dere som har litt mer erfaring med barn i denne alderen enn jeg har: Hvordan kan jeg si i fra at det blir litt i overkant, uten å bli den sure nabokjærringa? Vårt barn liker å leke med disse barna, og det er jo hyggelig at de har lyst til å leke med henne, men for oss holder det at de banker på maks en gang per dag, og da styrer unna både tid for dagsoving samt etter leggetid. I dag har de periodevis hamret på døra med 10-15 minutters mellomrom...

Anonymkode: 20f9d...33c

Videoannonse
Annonse
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har en 1,5-åring som nabobarna i 10-års alderen syntes det er moro å leke med. I begynnelsen syntes vi det var hyggelig, men i dag kjenner jeg at jeg syntes det begynner å bli i overkant mye "mas".

De både ringer og hamrer på døra (opptil 4 ganger på en time selv om vi forklarer at den lille sover/spiser/det ikke passer), står utenfor og roper dersom vi ikke åpner med en gang, maser om når vi kan komme ut og leke (selv om vi flere ganger har sagt "om 1-2 timer. Vi kommer ut når det passer" osv), ber om å få hilse på barnet vårt og går rett inn hos oss selv om vi har sagt hun sover, spør om å få middag når vi spiser osv. I dag nektet de å gå ut av hagen vår og sto og tittet inn kjøkkenvinduet vårt mens vi laget middag. 

Hovedproblemet, i tillegg til alt "maset" er at de vekker 1,5-åringen vår under dagluren sin nesten hver dag. Da blir det tilnærmet umulig å få henne til å sove igjen, og det blir krøll ved leggetid. De hamrer også på døra langt etter 1,5-åringens leggetid på kvelden, og tar ikke "nei, det passer ikke" for et svar, men brøyter seg omtrent inn for å hilse på jenta vår. 

Når det er nevnt tar vi vårt barn med ut når disse eldre barna banker på dersom det passer, men i dag f. eks. har hun vært syk og da blir det slitsomt med en gjeng 10-åringer som ikke forstår at det ikke passer å leke i dag. 

Dere som har litt mer erfaring med barn i denne alderen enn jeg har: Hvordan kan jeg si i fra at det blir litt i overkant, uten å bli den sure nabokjærringa? Vårt barn liker å leke med disse barna, og det er jo hyggelig at de har lyst til å leke med henne, men for oss holder det at de banker på maks en gang per dag, og da styrer unna både tid for dagsoving samt etter leggetid. I dag har de periodevis hamret på døra med 10-15 minutters mellomrom...

Ta det opp med foreldrene tenker jeg. Skjønner godt at det er slitsomt!

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Vi ble enige om å henge opp et "Ikke forstyrr" skilt på døra. Hang det ute fikk ikke nabobarna lov til å ringe på. Det fungerte bra i flere år. Nå er alle så store at det ikke er noe problem lenger. Vår skilt var et troll med en hysj-finger, printet ut fra nettet og laminert. 

Anonymkode: 03347...d73

• Liker 16
Skrevet

Her tror jeg rett og slett du må bli skikkelig streng. Forklar tydelig at du ikke aksepterer at de ringer/banker/roper mer, og at de må vente til dere kommer ut selv.

Dersom det var min 10-åring som holdt på sånn (hun er 11 nå da, men allikevel), og hun ikke respekterte det du sa, hadde jeg satt VELDIG stor pris på om du sa fra til meg sånn at jeg kunne fortalt henne hvor skapet skal stå på egenhånd! Kanskje du skal be foreldrene ta en prat med dem?

Men som sagt - her må du bli streng og VELDIG tydelig! Si at du synes det er veldig hyggelig at de vil leke med barnet, men at det må bli når det passer dere... Og at dersom de ikke kan høre på det, kan de ikke være sammen med barnet når dere er ute heller... 10-åringer klarer fint å ta imot sånne beskjeder!

• Liker 13
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi ble enige om å henge opp et "Ikke forstyrr" skilt på døra. Hang det ute fikk ikke nabobarna lov til å ringe på. Det fungerte bra i flere år. Nå er alle så store at det ikke er noe problem lenger. Vår skilt var et troll med en hysj-finger, printet ut fra nettet og laminert. 

Anonymkode: 03347...d73

Det var jo en knall ide! 

• Liker 4
Skrevet

Dette høres overhodet ikke normalt ut. Enten så sier du fra på en måte som er svært vanskelig å forstå, eller så mangler disse barna noe (oppdragelse, omsorg eller noe mellom øra)

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Sånn hadde vi det også når våre barn var ca 2 år, så elsket et par av nabobarna og leke med dem. Veldig hyggelig det, men det ble masete. 

Nå er mine barn 10 år og hadde de gjort sånn som du beskriver så ville jeg veldig gjerne ha fått vite det, slik at jeg kunne ha snakket med dem om det. Hvor viktig det er at barnet for søvnen sin ol. Så jeg synes du burde snakke med foreldrene.

Anonymkode: 85868...b92

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, Sh999 skrev:

Ta det opp med foreldrene tenker jeg. Skjønner godt at det er slitsomt!

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sånn hadde vi det også når våre barn var ca 2 år, så elsket et par av nabobarna og leke med dem. Veldig hyggelig det, men det ble masete. 

Nå er mine barn 10 år og hadde de gjort sånn som du beskriver så ville jeg veldig gjerne ha fått vite det, slik at jeg kunne ha snakket med dem om det. Hvor viktig det er at barnet for søvnen sin ol. Så jeg synes du burde snakke med foreldrene.

Anonymkode: 85868...b92

Det er et barn som drar med seg de andre barna hit, og jeg tror ikke foreldrene hennes snakker særlig norsk...

Gjest Catalina Culès
Skrevet

Ta en prat med foreldrene, er de oppegående så vil de forstå.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Blair Waldorf skrev:

Ta en prat med foreldrene, er de oppegående så vil de forstå.

Foreldrene snakker nok ikke særlig norsk...

• Liker 1
Gjest Catalina Culès
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Da får du gi ungen klar beskjed, regner med hun kan norsk.

Gjest NotNaomi
Skrevet

Må si du er tålmodig! Jeg hadde rett og slett blitt veldig veldig streng om de holdt på sånn. Hjelpe meg. Avtal tider,og si at nok er nok. At det er hyggelig at de vil leke med henne,men at dere må bestemme når. Det du beskriver hadde jeg opplevd som terror :'D

AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du må være langt mer konkret i dine svar. Det trenger du og å øve deg på til ditt eget barn blir eldre, om du er likedan med henne. 

Vis tydelig at du er irritert, si at x sover, de får ikke lov til å komme tilbake i dag. I dag forstår barn, om noen timer er difust for barn. 

Hjelper ikke dette, så er det mulig å snakke med foreldrene og få dem til å forklare for sine egne barn. Husk og på at det er kjedelig for mange nå midt på sommeren uten skole og med venner på ferie. 

Anonymkode: a6c2f...a4d

• Liker 3
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Si det akkuat som du sier det her, men vær bestemt og vis at du mener det. F.eks: Det er virkelig hyggelig at dere vil være med ............., men noen ganger passer det ikke, og da må dere holde dere unna og forstå det. Da blir det rett og slett for mye, og jeg synes det blir masete og ikke noe gøy lenger. Og vi vil jpo alle at det skal være hyggelig, sant? Så nei, betyr nei, og at dere ikke kan være her, vente, eller kikke inn kjøkkenvinduet......

AnonymBruker
Skrevet

Dette høres unektelig veldig spesielt ut! Tror nok også du har vært "for" tålmodig og grei, jeg hadde blitt et surt hespetre for lenge siden med slik oppførsel, jeg ble faktisk ganske sint på dine vegne bare av å lese teksten:laugh:

Anonymkode: 3929f...884

• Liker 5
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er et barn som drar med seg de andre barna hit, og jeg tror ikke foreldrene hennes snakker særlig norsk...

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du tror de ikke snakker særlig norsk? Kanskje du burde gå å snakke med dem for å finne det ut? Ikke rart det er vanskelig for folk å integrere seg hvis det er slike holdninger de møter.

Jeg synes skilt-ideen var god. Jeg synes også du må gi tydeligere beskjeder til barna. 

Kanskje avtale faste tider? Hvis ungen sover samme tid hver dag, burde dette kommuniseres tydelig slik at de ikke kommer tilbake på den tiden av dagen. Hvis ungen er syk sier du at hun er syk og derfor ikke kan leke i dag, så nå må dere gå hjem. Det kan være greit å øve seg på å være fast og bestemt i stemmen uten å være streng og kjeftete. Du kan for eksempel øve med far eller venner.

• Liker 6
Skrevet

Disse virket jo veldig pågående. Men virker ikke som du kommer noen vei med å kun prate med dem. Hva med å prate med foreldrene deres, enten banke på og så av en prat, ringe eller sende sms. Forklar problemet. Så lenge du gir en vennlig beskjed og at det er hyggelig at de ønsker å være med barnet ditt, så tror jeg ikke noen tar deg som sur kjærring :) Foreldrene vet garantert ikke om dette! Da ville de nok gitt beskjed til barna/passet mer på/beklaget ovenfor dere. 

AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du må være langt mer konkret i dine svar. Det trenger du og å øve deg på til ditt eget barn blir eldre, om du er likedan med henne. 

Vis tydelig at du er irritert, si at x sover, de får ikke lov til å komme tilbake i dag. I dag forstår barn, om noen timer er difust for barn. 

Hjelper ikke dette, så er det mulig å snakke med foreldrene og få dem til å forklare for sine egne barn. Husk og på at det er kjedelig for mange nå midt på sommeren uten skole og med venner på ferie. 

Anonymkode: a6c2f...a4d

TS vet da vel det? Men det betyr ikke at de kan bedrive slik de gjør. Uansett om det er ferie eller ikke trenger uten sin lur om dagen, og dette må barna lære å ta hensyn til. 

Svar til TS: Anbefaler deg å prate med foreldrene til barna, som kan snakke med de.

Anonymkode: ce5dd...084

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du sier i fra, i en bestemt tone...nå er det nok. Dere må slutte å banke på sånn. Vi kan si fra,når det passer ,. Forstår dere hva jeg sier? Takk

Anonymkode: 94384...f97

• Liker 1
Skrevet

Du må bare bli sint. Nei, nå har vi sagt nei. Dere får IKKE ringe på her mer i dag, og heller ikke i morgen. Dere kan IKKE være i vår hage.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...