AnonymBruker Skrevet 15. juli 2017 #1 Skrevet 15. juli 2017 Jeg utredes nå for personlighetsforstyrrelse (unnvikende og/eller paranoid). Jeg er fullt oppegående utad, jeg lurer på om dette kan få noen konsekvenser for meg ang arbeidslivet eller lignende? Må sies at jeg har fast jobb og skal fortsette der jeg jobber, men er bare litt nysgjerrig på om det kan/kunne blitt noen konsekvenser ved det? Høres jo liksom så ille ut ? Og en annen ting: Hvor vanlig er det å ha personlighetsforstyrrelse? Anonymkode: ccb36...231
rikoChett Skrevet 15. juli 2017 #2 Skrevet 15. juli 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg utredes nå for personlighetsforstyrrelse (unnvikende og/eller paranoid). Jeg er fullt oppegående utad, jeg lurer på om dette kan få noen konsekvenser for meg ang arbeidslivet eller lignende? Må sies at jeg har fast jobb og skal fortsette der jeg jobber, men er bare litt nysgjerrig på om det kan/kunne blitt noen konsekvenser ved det? Høres jo liksom så ille ut ? Og en annen ting: Hvor vanlig er det å ha personlighetsforstyrrelse? Anonymkode: ccb36...231 Ifølge leksikonet har ca 13% av befolkningen en personlighetsforstyrrelse.
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2017 #3 Skrevet 15. juli 2017 2 minutter siden, rikoChett skrev: Ifølge leksikonet har ca 13% av befolkningen en personlighetsforstyrrelse. det vil si at det er ganske vanlig da? Anonymkode: ccb36...231
rikoChett Skrevet 15. juli 2017 #4 Skrevet 15. juli 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: det vil si at det er ganske vanlig da? Anonymkode: ccb36...231 Jepp. Fins mange forskjellige da, så er vel fordelt utover på det. Pluss de som ikke har diagnosen på papiret.
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2017 #5 Skrevet 15. juli 2017 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg utredes nå for personlighetsforstyrrelse (unnvikende og/eller paranoid). Jeg er fullt oppegående utad, jeg lurer på om dette kan få noen konsekvenser for meg ang arbeidslivet eller lignende? Må sies at jeg har fast jobb og skal fortsette der jeg jobber, men er bare litt nysgjerrig på om det kan/kunne blitt noen konsekvenser ved det? Høres jo liksom så ille ut ? Og en annen ting: Hvor vanlig er det å ha personlighetsforstyrrelse? Anonymkode: ccb36...231 Folk som har personelighetsforstyrrelser får ofte problemer i personeøige forhold. Så kjæreste og venner forhold blir alltid turbulent. Jeg har selv vært sammen med en med borderline og aldri mer skal jeg orke det. Drama 24/7 neitakk Anonymkode: d5d25...b3c
rikoChett Skrevet 15. juli 2017 #6 Skrevet 15. juli 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Folk som har personelighetsforstyrrelser får ofte problemer i personeøige forhold. Så kjæreste og venner forhold blir alltid turbulent. Jeg har selv vært sammen med en med borderline og aldri mer skal jeg orke det. Drama 24/7 neitakk Anonymkode: d5d25...b3c Jeg har bpd selv og forstår det. Når man ikke får de verktøyene og hjelpen man trenger for å fungere som andre med lavere intenstet og saktere skift på humøret, så blir ting vanskelige. Men alltid er en overdrivelse.
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2017 #7 Skrevet 15. juli 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Folk som har personelighetsforstyrrelser får ofte problemer i personeøige forhold. Så kjæreste og venner forhold blir alltid turbulent. Jeg har selv vært sammen med en med borderline og aldri mer skal jeg orke det. Drama 24/7 neitakk Anonymkode: d5d25...b3c Nå har ikke jeg et problem sånn sett, annet enn at jeg føler ting inni meg som ingen andre kan se eller merke. Tenkte mer på om hvis det kommer på "papir" om det kan være negativt for arbeidslivet f.eks. Anonymkode: ccb36...231
WubWub Skrevet 15. juli 2017 #8 Skrevet 15. juli 2017 Arbeidsgiver har ikke krav på denne informasjonen med mindre du jobber i politiet eller militæret; så om du ikke du jobber innen disse yrkene så trenger du ikke utlevere noe som helst med mindre du ønsker det selv. Det kan være en rekke ulemper ved å være åpen og ærlig om psykiske lidelser på arbeidsplassen. For det første kan folk begynne særbehandle deg å øse rundt seg med medlidenhet , for det andre så kan folk trekke seg unna fordi de ikke lenger vet hvordan de skal forholde seg til deg da de kanskje ikke har kjennskap til psykisk lidelse. På den andre siden så kan det være at de roser deg opp i skyene fordi du viser styrke ved å vise svakhet. Selv ville jeg ikke sagt noe som helst da det bare ville komplisert tilværelsen mer enn nødvendig. For meg vil det alltid være naturlig å skille privatliv og privat informasjon fra et profesjonelt arbeidsliv. 1
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2017 #9 Skrevet 15. juli 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Folk som har personelighetsforstyrrelser får ofte problemer i personeøige forhold. Så kjæreste og venner forhold blir alltid turbulent. Jeg har selv vært sammen med en med borderline og aldri mer skal jeg orke det. Drama 24/7 neitakk Anonymkode: d5d25...b3c Nei, det blir ikke alltid det.. Er selv sammen med en som har unnvikende personlighetsforstyrrelse og det har aldri vært noe problem å være sammen med han. Har vært sammen i 7 år nå, og vi har det faktisk veldig bra. Vennene hans aner heller ikke noe om at han har problemer. Alle er faktisk ikke som personen du var sammen med. Uansett, ts, jeg vil tro det ikke vil by på noen problemer for deg i arbeidslivet så lenge du fungerer greit. Jeg tror ikke arbeidsgiver får tilgang på slike papirer med mindre du gir dem selv? Og det er jo ingen grunn til at de skal vite hva du sliter med med mindre du føler for å fortelle det. Anonymkode: 529ef...273 1
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2017 #10 Skrevet 15. juli 2017 1 minutt siden, WubWub skrev: Arbeidsgiver har ikke krav på denne informasjonen med mindre du jobber i politiet eller militæret; så om du ikke du jobber innen disse yrkene så trenger du ikke utlevere noe som helst med mindre du ønsker det selv. Det kan være en rekke ulemper ved å være åpen og ærlig om psykiske lidelser på arbeidsplassen. For det første kan folk begynne særbehandle deg å øse rundt seg med medlidenhet , for det andre så kan folk trekke seg unna fordi de ikke lenger vet hvordan de skal forholde seg til deg da de kanskje ikke har kjennskap til psykisk lidelse. På den andre siden så kan det være at de roser deg opp i skyene fordi du viser styrke ved å vise svakhet. Selv ville jeg ikke sagt noe som helst da det bare ville komplisert tilværelsen mer enn nødvendig. For meg vil det alltid være naturlig å skille privatliv og privat informasjon fra et profesjonelt arbeidsliv. 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Nei, det blir ikke alltid det.. Er selv sammen med en som har unnvikende personlighetsforstyrrelse og det har aldri vært noe problem å være sammen med han. Har vært sammen i 7 år nå, og vi har det faktisk veldig bra. Vennene hans aner heller ikke noe om at han har problemer. Alle er faktisk ikke som personen du var sammen med. Uansett, ts, jeg vil tro det ikke vil by på noen problemer for deg i arbeidslivet så lenge du fungerer greit. Jeg tror ikke arbeidsgiver får tilgang på slike papirer med mindre du gir dem selv? Og det er jo ingen grunn til at de skal vite hva du sliter med med mindre du føler for å fortelle det. Anonymkode: 529ef...273 ja, var på en måte det jeg lurte på, om arbeidsgiver har tilgang til denne informasjonen, for vil jo tenke ved verre diagnoser at arbeidsgiver må få greie på det, spesielt i visse type yrker? Nå er jo ikke jeg så berørt av personlighetsforstyrrelsen at det kan merkes på noen måte eller at jeg gjør en dårligere jobb pga det da. Anonymkode: ccb36...231
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2017 #11 Skrevet 15. juli 2017 7 minutter siden, WubWub skrev: Arbeidsgiver har ikke krav på denne informasjonen med mindre du jobber i politiet eller militæret; så om du ikke du jobber innen disse yrkene så trenger du ikke utlevere noe som helst med mindre du ønsker det selv. Det kan være en rekke ulemper ved å være åpen og ærlig om psykiske lidelser på arbeidsplassen. For det første kan folk begynne særbehandle deg å øse rundt seg med medlidenhet , for det andre så kan folk trekke seg unna fordi de ikke lenger vet hvordan de skal forholde seg til deg da de kanskje ikke har kjennskap til psykisk lidelse. På den andre siden så kan det være at de roser deg opp i skyene fordi du viser styrke ved å vise svakhet. Selv ville jeg ikke sagt noe som helst da det bare ville komplisert tilværelsen mer enn nødvendig. For meg vil det alltid være naturlig å skille privatliv og privat informasjon fra et profesjonelt arbeidsliv. Jeg slenger ikke rundt på arbeidsplassen med den informasjonen nei, det har ingen noe med og jeg vil jo ikke bli oppfattet på noe dårlig måte, det er jo litt av selve diagnosen jeg har også, at man er redd for hva folk tror osv osv.. Men det er bra ihvertfall at de ikke har tilgang til det! Anonymkode: ccb36...231
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2017 #12 Skrevet 15. juli 2017 Hvorfor trodde du egentlig de skulle hatt tilgang til det? En eventuell diagnose vil stå i journalen din og regnes som svært sensitive opplysninger, ikke noe som blir delt med arbeidsgiver. Anonymkode: 6c9b4...129
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2017 #13 Skrevet 15. juli 2017 Man trenger ikke å fortelle noen om det. Jeg har flere diagnoser men ikke fortalt noen om det, ikke sånn at de kan ringe legen å sjekke. Så lenge du ikke skal jobbe i f.eks. militæret eller lignende så er du ikke pliktig å si fra. Anonymkode: 06ba3...58b
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2017 #14 Skrevet 15. juli 2017 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, det blir ikke alltid det.. Er selv sammen med en som har unnvikende personlighetsforstyrrelse og det har aldri vært noe problem å være sammen med han. Har vært sammen i 7 år nå, og vi har det faktisk veldig bra. Vennene hans aner heller ikke noe om at han har problemer. Alle er faktisk ikke som personen du var sammen med. Uansett, ts, jeg vil tro det ikke vil by på noen problemer for deg i arbeidslivet så lenge du fungerer greit. Jeg tror ikke arbeidsgiver får tilgang på slike papirer med mindre du gir dem selv? Og det er jo ingen grunn til at de skal vite hva du sliter med med mindre du føler for å fortelle det. Anonymkode: 529ef...273 Han du har vært sammen med i 7 år med unnvikende personlighetsforstyrrelse, får han noe hjelp til det? kan man bli kvitt det f.eks? Anonymkode: ccb36...231
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2017 #15 Skrevet 15. juli 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor trodde du egentlig de skulle hatt tilgang til det? En eventuell diagnose vil stå i journalen din og regnes som svært sensitive opplysninger, ikke noe som blir delt med arbeidsgiver. Anonymkode: 6c9b4...129 Arbeidgiver får jo greie på f.eks ting som står på rullebladet osv ( jeg har ingenting på rullebladet så det er sagt) og de må jo få greie på det hvis det f.eks er mer alvorlige diagnoser ? selv i andre yrker som militæret eller politi, derfor lurte jeg på av nysgjerrighet om arbeidsgiver kan få greie på dette. Anonymkode: ccb36...231
emilie123 Skrevet 15. juli 2017 #16 Skrevet 15. juli 2017 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Han du har vært sammen med i 7 år med unnvikende personlighetsforstyrrelse, får han noe hjelp til det? kan man bli kvitt det f.eks? Anonymkode: ccb36...231 Ikke meg du spør, men ja, en kan bli kvitt en personlighetsforstyrrelse. Hvis vedkommende får den hjelpen han/hun trenger og jobber selv med problematikken så kan en bli kvitt diagnosen. 1
WubWub Skrevet 15. juli 2017 #17 Skrevet 15. juli 2017 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: ja, var på en måte det jeg lurte på, om arbeidsgiver har tilgang til denne informasjonen, for vil jo tenke ved verre diagnoser at arbeidsgiver må få greie på det, spesielt i visse type yrker? Nå er jo ikke jeg så berørt av personlighetsforstyrrelsen at det kan merkes på noen måte eller at jeg gjør en dårligere jobb pga det da. Anonymkode: ccb36...231 Nei arbeidsgiver har ikke tilgang til din helsejournal og både legen og psykologen din har taushetsplikt så denne informasjonen har ikke arbeidsplassen din mulighet til å få tak i med mindre du forteller om det selv
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2017 #18 Skrevet 15. juli 2017 1 minutt siden, WubWub skrev: Nei arbeidsgiver har ikke tilgang til din helsejournal og både legen og psykologen din har taushetsplikt så denne informasjonen har ikke arbeidsplassen din mulighet til å få tak i med mindre du forteller om det selv Okei, så bra Anonymkode: ccb36...231
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2017 #19 Skrevet 15. juli 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Han du har vært sammen med i 7 år med unnvikende personlighetsforstyrrelse, får han noe hjelp til det? kan man bli kvitt det f.eks? Anonymkode: ccb36...231 Han går til psykolog Anonymkode: 529ef...273
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2017 #20 Skrevet 15. juli 2017 3 minutter siden, emilie123 skrev: Ikke meg du spør, men ja, en kan bli kvitt en personlighetsforstyrrelse. Hvis vedkommende får den hjelpen han/hun trenger og jobber selv med problematikken så kan en bli kvitt diagnosen. okei, er det snakk om flere år før man kan bli kvitt det, eller ? Anonymkode: ccb36...231
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå