AnonymBruker Skrevet 14. juli 2017 #1 Del Skrevet 14. juli 2017 Jeg har irritert meg veldig og vil gjerne gjøre noe med saken når vi begynner igjen til høsten, det er bare litt vanskelig. Vi er begge to studenter og bor i samme bofellesskap. Vi ble enige om å lage felles middager sammen noen ganger i uken da dette ofte blir billigere og dessuten koselig å spise og lage mat sammen. Vi er begge opptatt av å få i oss sunne måltider og liker å lage mat. Problemet er at når vi spleiser på disse middagene, vi går en dag i uka på butikken sammen og planlegger uka, så putter hun ting i handlevognen som ikke er felles. Første gangen var det en pakke bind. Det var jo bare denne pakken så da jeg vipset penger brydde jeg meg ikke noe om den. Det er bare at det har blitt veldig mye og i tillegg så tar hun gjerne resten av melken, gulerøttene, kjøttet osv. Så jeg får gjerne 3 middager , og hun ender opp med mat for hele uken og vel så det. Dette blir derfor veldig dyrt for meg. Jeg har foreslått og sagt at vi bør bruke opp de greiene vi har sammen og planlegge slik. Evt lage gryteretter og dele i 2 som vi kan ha i fryseren, men hun ender opp med å bruke av det så det ikke er igjen nok til dette. Og når jeg tar resten og legger i mitt kjøelskap blir hun sint og sier at vi skulle jo bruke dette sammen. Hun hadde dårlig med penger så at hun hadde brukt av det var jo helt krise med pengene hennes. Jeg sa også i fra om at jeg ikke vil være med å spleise på hennes ting på butikken. Hun mente jeg er smålig en flaske brus, en pakke bind , en sjampo her og der det var da ikke noe problem. Jeg vil "si opp" avtalen vår, men vil ikke bli uvenner. Hun har begynt å snakke om at vi kan jo ha felles måltider ellers også. Eller om noen har tips til et system som kan fungere slik at det blir rettferdig? Anonymkode: 51e0f...130 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2017 #2 Del Skrevet 14. juli 2017 I tillegg har hun også invitert 2 andre venner noen ganger så vi måtte lage mye mer og så videre. Anonymkode: 51e0f...130 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bettsa Skrevet 14. juli 2017 #3 Del Skrevet 14. juli 2017 Da kan du også begynne å legge til dine private varer. Ta igjen med samme mynt. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fjærestein Skrevet 14. juli 2017 #4 Del Skrevet 14. juli 2017 For minst mulig konflikt fremover så ville jeg sagt at jeg vil droppe det å kjøpe mat samme og nå kjøper mat hver for oss. Du kan jo si noe om at du syns ikke du merker du har bedre råd av det opplegget og at det er deilig med friheten til å velge mat selv... eller noe. Sier hun ja men... ett eller annet, kan du jo si at jo, mulig det men du syns det er best slik og har bestemt deg. Og smile. Vennlig men bestemt . Dere har forskjellig innstiling til hva som er rett og rimelig når det kommer til deling økonomisk. Det er tydelig. Og jeg tror det kan bli endel konflikt ut av å fortsette å dele på ting økonomisk. Selv syns jeg det er hun som er urimelig, men tror også hun er slik at hun ikke vil forandre seg og bare bli snurt om du tar det opp i detalj. Dere kan jo spise samtidig selv om dere lage hver deres mat og det kan jo være hyggelig det også. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2017 #5 Del Skrevet 14. juli 2017 Bare si opp avtalen og begrunn det med at det ikke fungerer fordi hun er en sleip snylter. Hun trenger å høre sannheten: for en kjerringoppførsel. Kjøp heller noen billige porsjonsplastbokser, lag mat alene 1-3 dager i uken, lag rikelig og frys ned porsjoner så du bare trenger tine de andre dagene. Etter et par uker har du nok mat i frysen til å variere hver dag om du lager rikelig de dagene du lager mat og det blir billigere enn å lage med andre. Garantert. Anonymkode: f9422...565 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2017 #6 Del Skrevet 14. juli 2017 Si opp avtalen. Hun snylter på deg og synes du er smålig som ikke synes det er ok. Si det rett ut at dette blir for dyrt for deg, og at du vil holde maten din selv. Spise sammen er fult mulig selv om dere lager hver deres måltid. Men ikke la deg utnytte på denne måten. Satt i samme situasjon selv som student. Og det endte med lite økonomisk matbudsjett for meg fram til jeg startet å lage all mat selv. Særlig siden kjæresten hennes var stadig på besøk og spiste gratis, men likevel ble det forventet at jeg skulle betale for halvparten.... Anonymkode: 8cdc0...424 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
QQbaby Skrevet 14. juli 2017 #7 Del Skrevet 14. juli 2017 Ville kjørt på med samme mynt, men på en slik måte at hun merker det. Tar hun et ekstra bind så svarer du henne med, om du får det så skal jeg ha denne sjokoladen, eller liknende. Og om hun inviterer venner så svarer du med at da skal du få ha med dine venner og. Og når hun spiser resten av gulerøttene så svarer du med at, da får jeg større porsjon enn deg når vi lager middag. Få henne til å føle seg grådig og smålig, da vil hun nok lære. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
minister-mio Skrevet 14. juli 2017 #8 Del Skrevet 14. juli 2017 Én kan handle inn til middagene, legge frem kvittering og så vippser den andre. Kun for det felles selvfølgelig Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ViljaH Skrevet 15. juli 2017 #9 Del Skrevet 15. juli 2017 På butikken så ber du henne ta ut sine ting og betale dem først. Selvsagt. Om hun klager, så smil pent og si du har ikke råd til å være sponsor. Etter dere har spist, så deler dere restene i to like med en gang, og putter i hvert deres kjøleskap. Så spiser dere det når dere vil, og ingen kan grabbe til seg. Om hennes venner skal joine, så sier du på forhånd at da vil du betale f.eks 1/4 hvis hun inviterer 2 av sine venner. Eller best på slike dager, si at da er det best at du ordner deg selv så hun får stå fritt til å ordne som hun vil til sine gjester. Eller slutt å spleise helt. Lag til deg selv 3x porsjoner hver gang og frys ned. Det blir nok enklest om du ikke er villig til å være sta og ta konflikten. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2017 #10 Del Skrevet 15. juli 2017 Tusen takk for svar og råd. Tror jeg velger noe slik som fjærestein foreslår da det (forhåpentligvis) blir minst konflikter av dette. Orker ikke begynne å lage mer drama ved å ta igjen med samme mynt. Det er ikke det jeg ønsker. Anonymkode: 51e0f...130 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2017 #11 Del Skrevet 15. juli 2017 Lage selv og fryse ned mat skal jeg absolutt bli flinkere til ! Anonymkode: 51e0f...130 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest O.G. Skrevet 15. juli 2017 #12 Del Skrevet 15. juli 2017 Gi blanke i den der spleisinga, du sponser henne jo. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå